Ervaring internet via satelliet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotsam
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-08-2022
Goedenavond

Zijn er mensen die ervaring hebben (en deze willen delen met mij en misschien andere) met internet via de sateliet.
En dan gaat het met mij meer om online gaming.
Heb je dan ook Lag verschijnsels en hoe is de verbinding met slecht weer.

Ik zit zelf te denken om bij mijn huidige breedband provider weg te gaan en een alles in een pakket bij canal digitaal te nemen.
Deze pretenderen een snelheid van 20Mb te hebben, maar is dat ook betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Satelliet is alleen down en niet up daarvoor heb je een modem/G3/ADSL nodig met alle nodige problemen.

Zo was het de laatste keer dat ik het opzocht maar misschien is er wel heel veel anders.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 25-07-2011 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398848

CanalDigitaal levert geen internet via de satteliet.

Zij leveren alleen digitale TV via de satteliet. Het internet & Bellen gedeelte gaat via een gewone ADSL lijn van WhoSale KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Zie deze site voor internet via de satelliet. Is duur en heeft een vertraging die waarschijnlijk te duur is voor online gaming.

Dat is alleen niet wat CanalDigitaal levert. CanalDigitaal levert via het netwerk van KPN, zoals linked ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotsam
krijg nou wat ,, eerst kon ik er niks over vinden en ging er vanuit dat het via de sateliet ging.
maar nu vind ik ergens achteraf dat het inderdaad via het kpn netwerk gaat.
bedankt voor de vlotte reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-06 11:10
Anoniem: 20531 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:26:
Satelliet is alleen down en niet up daarvoor heb je een modem/G3/ADSL nodig met alle nodige problemen.

Zo was het de laatste keer dat ik het opzocht maar misschien is er wel heel veel anders.
Het kan ook 2-way dat je geen upload met inbellen of DSL meer nodig hebt. Dat is wel iets duurder dacht ik, maar het kan wel.

Een upload via DSL kan bijvoorbeeld wel interessant zijn als je in een buitengebied woont en enkel een lage DSL snelheid kunt hebben en geen kabel internet. Dan zou je een DSL verbinding van bijvoorbeeld 512/256 nog kunnen hebben en via satelliet downstream op hoge snelheid.

Nadeel van via satelliet is dat het hoge latency kent (lange afstand zenden immers), dus voor bulk data is het wellicht interessant maar niet voor realtime applicaties zoals gamen in FPS ongeschikt of web browsen zal je het ook merken zelfs.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotsam
dus als ik het goed begrijp kan ik het beste op de kabel blijven en niet de "lucht" in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

bjck schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:43:
[...]

Het kan ook 2-way dat je geen upload met inbellen of DSL meer nodig hebt. Dat is wel iets duurder dacht ik, maar het kan wel.

Een upload via DSL kan bijvoorbeeld wel interessant zijn als je in een buitengebied woont en enkel een lage DSL snelheid kunt hebben en geen kabel internet. Dan zou je een DSL verbinding van bijvoorbeeld 512/256 nog kunnen hebben en via satelliet downstream op hoge snelheid.

Nadeel van via satelliet is dat het hoge latency kent (lange afstand zenden immers), dus voor bulk data is het wellicht interessant maar niet voor realtime applicaties zoals gamen in FPS ongeschikt of web browsen zal je het ook merken zelfs.
Ik had dit inderdaad al gelezen op de http://www.bysky.nl/index.php/Product_overzicht product pagina.

In de FAQ staat dat de sateliet 35000km boven ons hangt en dat ze een speciaal protocol gebruiken om de latency te verkleinen maar er staan geen waardes bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 25-07-2011 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Flotsam schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:46:
dus als ik het goed begrijp kan ik het beste op de kabel blijven en niet de "lucht" in gaan.
Vertel eerst eens waarom je bij satelliet internet uitkwam? Satelliet internet is namelijk meer iets om midden in de rimboe internet te hebben. Voor normaal gebruik is het veel te duur, en omslachtig.

Maak dus even duidelijk wat je eisen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Een kameraad van mij is ook bezig met het laten aanleggen van satelliet internet. ADSL is bij hem in Gildehaus (Duitsland) niet stabiel/snel en daarom gaat hij voor deze optie. Internet via UMTS/HSDPA is volgens hem duur in vergelijking met de satelliet.

[ Voor 18% gewijzigd door MegaTronics op 25-07-2011 19:06 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

ThinkPadd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 19:02:
[...]

Voor normaal gebruik is het veel te duur, en omslachtig.
Tja, wat is normaal gebruik? Ik heb ook al eens naar dit zitten kijken, zit in een pand
waar ik geen i-net aansluiting kan krijgen, geen leuke buren heb die een key willen
sharen (ja ik kan 'm backtracken maar á la) en een modem met simkaartje is té duur,
telefoon als hotspot gebruiken gaat té veel data kosten en toch wil ik kunnen downloaden.

En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotsam
ThinkPadd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 19:02:
[...]

Vertel eerst eens waarom je bij satelliet internet uitkwam? Satelliet internet is namelijk meer iets om midden in de rimboe internet te hebben. Voor normaal gebruik is het veel te duur, en omslachtig.

Maak dus even duidelijk wat je eisen zijn.
Ik wil om persoonlijke redenen bij mijn huidige netwerk aanbieder weg , dus na wat surfen op het net kwam ik bij canaldigitaal uit , nu was mijn veronderstelling dat daar alles via de schotel en sateliet ging.
Wat dus niet zo blijkt te zijn maar goed , ik wilde dus wat gebruikers informatie in winnen over het gebruik van internet via de sateliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 08:04
Je kunt natuurlijk wel bij je huidige provider weg maar bij CanalDigitaal krijg je ADSL via KPN en inderdaad als je in de rimboe woont kun je bij Hertzinger via de Astra satelliet internet nemen.
Ervaringen ken ik zelf niet maar goedkoop is het ook niet je moet eerst een set kopen maar ga zelf wat lezen,

http://www.hertzinger.nl/index/st/p/f/project/id/82/m/228

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Even nagevraagd en die kameraad van mij is bezig met SkyDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 20531 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:59:
[...]

Ik had dit inderdaad al gelezen op de http://www.bysky.nl/index.php/Product_overzicht product pagina.

In de FAQ staat dat de sateliet 35000km boven ons hangt en dat ze een speciaal protocol gebruiken om de latency te verkleinen maar er staan geen waardes bij.
Leuk dat ze de latency proberen te verkleinen, maar door de afstand die je nu eenmaal op en neer moet afleggen (naar de sat, en ook weer terug) levert je toch minimaal 600ms latency op (en dat is in het gunstigste geval).
Ik heb met een verbinding gewerkt die gewoon 2000ms latency had (ja, 2 volle seconden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Even snel klikken bij een RDP sessie is er dan niet bij. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voor zover ik weet zit je met internet via de sat bijna altijd vast aan strenge data-limieten. Dus als je leuk wilt gaan downloaden betaal je een godsvermogen voor je abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Satch schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:16:
Voor zover ik weet zit je met internet via de sat bijna altijd vast aan strenge data-limieten. Dus als je leuk wilt gaan downloaden betaal je een godsvermogen voor je abo.
Kan even niet vinden wat die FUP is :/
skyDSL2+ 2000 UL

skyDSL2+ 6000 UL

skyDSL2+ 10000 UL

The stated prices include:

Up to 10,240 kbit/s download speed and up to 4,096 kbit/s upload speed depending on the tariff (bi-directional)
Data volume included
Fair Use Policy
1 GB E-Mail-Box
100 MB HomeSpace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

280562

Internet via satelliet is waanzin. Echt. Zowel technisch, als gezien de kosten. Ik snap niet waarom, maar er zijn blijkbaar nog steeds bedrijven die klanten willen overhalen om een internet-aansluiting via de satelliet te nemen. Oplichters, in mijn ogen. Ik heb nog nooit iemand gehoord die blij was met zijn Internet-via-satelliet aansluiting.

Bovendien is canaal-digitaal een kutbedrijf. Ik kan het weten, want ik heb al 9 jaar een tv-abonnement bij ze (geen kabel bij mij in de straat). Als alles werkt, valt het wel mee. Maar hun (tv) support is likmevestje. Welgefeliciteerd als je internet-problemen bij ze krijgt. Als de kosten van hun support-telefoonlijn net zo hoog zijn als de support voor satelliet-tv, dan kun je beter je data op DVDs laten branden en met een taxi laten bezorgen. Dat is op de lange termijn zeker goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32925

Anoniem: 286128 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:43:
[...]

Kan even niet vinden wat die FUP is :/

[...]
skyDSL2+ 10000 UL

Up to 10,240 kbit/s download speed and up to 4,096 kbit/s upload speed (bi-directional)
Flatrate
no Fair Use Policy

All sky DSL2+ tariffs include:

1 GB E-Mail Box
100 MB Homespace

Hebben ze dat net aangepast ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Toen ADSL alleen in de grote steden te krijgen was heb ik internet via satelliet geprobeerd (met 56k up) en heeft me aardig wat geld gekost en heb het nooit goed kunnen gebruiken.

Voor gaming is het ongeschikt omdat het gewoon veel te traag is en je wil echt niet browsen via satelliet.

Ik hoop in iedergeval dat ze het systeem aangepast hebben, in de tijd dat ik het had, moest je downloads in de queue gooien en dan kwam het op een bepaalde tijd naar beneden, en moet je maar hopen dat alles goed binnen kwam anders kon je weer opnieuw beginnen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32925 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 05:29:
[...]

no Fair Use Policy

Hebben ze dat net aangepast ofzo :?
Ik in ieder geval niet hehe :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-06 21:22
280562 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 05:07:
Internet via satelliet is waanzin. Echt. Zowel technisch, als gezien de kosten. Ik snap niet waarom, maar er zijn blijkbaar nog steeds bedrijven die klanten willen overhalen om een internet-aansluiting via de satelliet te nemen. Oplichters, in mijn ogen. Ik heb nog nooit iemand gehoord die blij was met zijn Internet-via-satelliet aansluiting.
Als een jarenlang tevreden gebruiker van Internet via de satelliet vind ik dit een onzinnige opmerking.
Indien je geen ADSL/Kabel kan krijgen, alleen een mager GPRS signaal ontvangt en toch wat sneller wil dan 56k6 dial-up, zijn er prima oplossingen voor standaard internet.

Zowel de gecombineerde dial-up upload/satelliet download als de bidirectionele oplossingen voldoen prima voor wat email & surfen, en nee, downloaden kon tot voor kort niet ermee door de zeer magere limieten die er waren (en afhankelijk van het abbo/provider nog steeds zijn).

De maandelijkse kosten vallen best mee, vanaf een eurootje of 30 en de aanschaf van de apparatuur is sinds enige jaren ook goed te doen (vanaf 200 euro).
Nogmaals, bij andere mogelijkheden is de keus simpel, maar het functioneert prima..

De ping is bij alleen download via de satelliet ca. 450ms, bij bidirectioneel ca. 1 sec., dus online gamen is niet aan de orde...

Als je in de grote stad in Nederland woont is het geen oplossing, maar bij buitengebieden (in en buiten NL) absoluut wél !

La dolce vita - non farmi ridere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 20:30
De laatste jaren is er veel verbeterd bij internet via de satelliet.
Met de nieuwe Ka band satellieten die nu rond de aarde draaien, biedt Tooway (Eutelsat) al 10 Mbit down en 4 Mbit up max aan. Dat is een redelijke snelheid voor de buitengebieden.
Vergeet niet dat zulke initiatieven niet specifiek voor Nederland bedoelt zijn met al zijn kabels en UMTS, maar voor heel Europa en daar zitten duizenden en duizenden huizen en bedrijven zonder alternatief.
Het enig echte nadelen zijn: de verbinding kost meer dan bij vergelijkbare andere infrastructuren en de latency is hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-06 21:08

donny007

Try the Nether!

Wij hadden op school Internet via de satelliet als tijdelijke oplossing toen de glasvezels aangelegd werden, dat was een deftige installatie (gehuurd). Youtube kijken was er niet bij, latency zat tussen de 500 en 4000ms, de snelheid lag op 50mbit/s down en 20mbit/s up (met 300+ users is dat niet veel). Er werden terrabytes door dat ding gejaagd, de kosten wil je niet weten ;)

Internet via de satelliet werkt alleen goed als back-up/failover lijn voor bedrijfskritische applicaties, als tijdelijke oplossing of als het echt niet anders kan (bijv. in de rimboe).

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

280562

cornfed99111 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:46:
De laatste jaren is er veel verbeterd bij internet via de satelliet.
Bandbreedte is minder belangrijk dan het feit of je latency acceptable is. Met een hoge latency wordt alles wat je doet vervelend. En in het geval van satelliet communicatie is de bepalende factor: de snelheid van het licht.

The Twelve Networking Truths
(2) No matter how hard you push and no matter what the priority,
you can't increase the speed of light.
Satelliet zal nooit wat worden, tenzij je echt helemaal niet anders kan (op zee, of je zit op Antartica of zo).
Pagina: 1