waterkoel project auto rad verloop

Pagina: 1
Acties:

• dazh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-11-2022
hoi allemaal,

Ik ben bezig met een waterkoel projectje en heb een mooie autoradiator (600mm bij 300mm) op de kop getikt.

mijn probleem is dat deze een ingang/uitgang van 40mm heeft en ik 10mm slangen gebruik.

weet iemand een goede manier om deze te koppelen? en levert dit problemen op voor mijn pomp (de 12V Laing DDC-1T Pro 10W (Swiftech MCP350) )

Gr,

Dazh

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

je hebt van die stukjes die als een soort trechter werken. dus grotere slan naar kleiner of andersom.
ik weet niet of je pomp zulke brede slangen aan kan, want de druk word dan verdeeld over een grotere oppervlak, oftewel je water gaat minder snel stromen.

het is volgens mij wel eerder gedaan met een auto rad, is deze van zon oude auto met koper?
ik denk dat je op google wel ver komt :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• French83
  • Laatst online: 29-12-2021
Heb ooit eens een waterloop gemaakt met een radiator van een opel vectra. Alleen is het zolang geleden dat ik niet meer weet wat voor koppelingen ik had... wel van scratch bij elkaargeraapt. Staat me bij dat ik wat gardena spul had.. Destijds had ik een eheim pomp. Ik kan wel vertellen dat je geen fan nodig hebt...Destijds gebruikte ik soms de fan van de auto(had er een aparte voeding bij staan)
Niet echt de info die je nodig hebt, maar mij staat bij dat ik een verloop had naar een gardena slang, en dan kun jij er weer een ander verloop opzetten. Ik zeg ga even bij de praxis gamma of hornbach langs.
Succes

• dazh
Fordox schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:48:

het is volgens mij wel eerder gedaan met een auto rad, is deze van zon oude auto met koper?
ik denk dat je op google wel ver komt :)
nee maar ik heb anti-corrosie vloeistof dus ik denk dat het wel losloopt..

• Fordox
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

nee ik bedoel dat de rad van koper is. heeft namelijk meer warmte geleiding, in de auto's van tegenwoordig zitten die niet meer omdat het een zwaar metaal was o.i.d.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-01 08:19
Fordox schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:21:
nee ik bedoel dat de rad van koper is. heeft namelijk meer warmte geleiding, in de auto's van tegenwoordig zitten die niet meer omdat het een te zwaar metaal was o.i.d.
Fixed :P
Reden dat ze het niet meer doen is omdat koper te duur en te zwaar is vergeleken met andere materialen. Ook als je kijkt naar de koeling is eerder de vorm van belang dan het materiaal.

on topic:
Probeer eens te kijken bij zwembad en of vijver onderdelen. Daar koppelen ze ook vaak grote slangen aan kleinere.

Anders kan je het ook doen zoals deze man het heeft gedaan:
link
(spoel door naar 15 minuten)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het van koper/messing is zou je er natuurlijk een adapter op kunnen solderen.
Is het nu een directe slangaansluiting, of zit er nog schroefdraad met en slangtule in?
Anders zou je wellicht een stukje 40mm slang kunnen gebruiken, en daarin een PVC pijpje met einddop/verloop. En daar dan weer je slangaansluiting aan.

Verwijderd

Aquariaspeciaalzaken hebben ook wel eens verloopjes in de maten 10 tot 40mm. Je hebt er dan misschien wel meerdere nodig aangezien het een groot verschil is.

• dazh
sorry meetfoutje de aansluitingen zijn 30mm en de slang 10mm.

Het zijn PVC aansluitingen zonder schroefdraad.

Verder nog een vraagje: er zit nog een temperatuursensor in met 2 metalen stukjes als aansluiting, kan ik die met draadjes op mijn moederbord aansluiten? (Heb extra tempsensor pinnen op mijn mb)

[ Voor 46% gewijzigd door dazh op 26-07-2011 09:42 ]

• dazh
heb een oplossing gevonden bij de aquariumwinkel als het klaar is zal ik wat foto's uploaden.

iedereen bedankt voor de hulp

• Peter91
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07-2025

Peter91

<=]

Ik ben benieuwd naar de foto's.
Zelf zou ik ook graag zo iets doen, dan lekker een 200mm of groter fan erop..

• dazh
mijn eerste proef opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://img801.imageshack.us/img801/5294/imag0056s.th.jpg

iemand een idee wat ik het beste met de overloop van mijn radiator kan doen? (zit nu naar mijn reservoir toe)

wat oxidatie(?) op de radiator.. hoe krijg ik dit het beste weg?
Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/9889/imag0054rw.th.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door dazh op 08-08-2011 20:42 ]

• schelling
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10-2025
[b][message=36538651,noline]

wat oxidatie(?) op de radiator.. hoe krijg ik dit het beste weg?
[afbeelding]
Je zou het kunnen proberen met ofwel Innosoft http://www.emergometal.nl
of met een koperborstel.

[ Voor 15% gewijzigd door schelling op 10-08-2011 17:13 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

dazh schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:41:
iemand een idee wat ik het beste met de overloop van mijn radiator kan doen? (zit nu naar mijn reservoir toe)
Afdoppen, kan je mooi als fillport gebruiken. Die overloop is alleen noodzakelijk als het zo heet wordt dat je in de buurt van kookpunt komt: het water zet dan rap uit en zou je rad kunnen beschadigen. In een auto is dat van toepassing (operating temp zit zo rond de 90°C), maar in je WC setup zou je dat als t goed is nooit meemaken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Pagina: 1