Toon posts:

13" macbook pro voor grafische toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dochter gaat volgend jaar voor school (grafische opleiding) de volgende software gebruiken :

-Dreamweaver
-Photoshop
-Indesign
-Illustrator

Vooralsnog in de CS4 versie.

Ze wil graag een 13" macbook, dat is lekker gemakkelijk voor in de trein.(handzaam en super batterijduur) Kan ze onderweg al aan haar huiswerk werken. En dan thuis gewoon verder werken op een extern groot scherm.

Welke configuratie MAcbook Pro adviseren jullie?, zodat ze met deze laptop de komende jaren (3 tot 6 jaar met vervolg opleiding) met deze laptop vooruit kan, dus ook de overstap maken naar de CS5 versie?

Budgetair kan ze eigenlijk net het instapmodel betalen, alles wat meer is zal ze van haar vader meoten lenen...

Zelf ben ik helemaal niet bekend met Mac OS en grafische software, dus elk advies is welkom, en bij de lokale Macshop krijg ik het gevoel dat de kennis ondermaats is en men mij naar een veel te duur systeem toe wil praten.

kan de ingebouwde Intel 3000 grafische kaart dit alles wel aan?
Is 4GB genoeg geheugen ?
Is het bij een 1280x800 resolutie uberhaupt mogelijk efficient met deze software te werken?

Het zou erg zonde zijn als we al dat geld uitgeven aan een systeem dat eigenlijk niet voldoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-10 12:53
MBP 13" is inderdaad een prima apparaatje, maar ook de MBA die zojuist is uitgekomen kan er prima mee door. Die heeft ook een resolutie van 1440x900 en een 128GB SSD, waar je dan 100 euro meer voor betaald dan het instapmodel MBP.

Maar gezien die nog 3-6 jaar mee moet, zou ik voor een MBP 13" i5, 4GB gaan. Later kun je er zelf nog 8GB inprikken, gezien Apple daar achterlijke prijzen voor rekent. ;)

1280x800 is wel klein om een beetje goed te kunnen Photoshoppen. Echter zal je dochter ook veel met Illustrator gaan werken, waarbij pixels geen rol spelen. Ze zou dus dan de overweging kunnen houden tussen de resolutie van de MBA of een MBP met een extern scherm thuis, waarbij de resolutie nog een slag groter is, gezien de meeste monitoren een full-hd resolutie hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Froggle op 25-07-2011 17:11 ]

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin dit jaar een MacBook pro 13" gekocht. Werk zelf veel met dreamweaver, flash en Photoshop, op het 13" scherm gaat dat eigenlijk net niet, vooral dreamweaver. Maak nu gebruik van een extern Apple cinema scherm van 23" en dat is een geweldige combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

In principe kan je met elke notebook in Apple's lineup Photoshoppen. Op de minder krachtige modellen gaat het toepassen van filters hooguit iets langzamer, en de modellen met minder dan 4GB RAM worden wat trager bij grote files.

Als een 15" model echt buiten het budget ligt is het de moeite om -voor de schermresolutie- de 13" MacBook Air te overwegen. Deze is iets duurder dan de MacBook Pro, maar afhankelijk van je wensen en eisen wellicht een betere keuze. Een hogere schermresolutie is met Photoshop en Dreamweaver namelijk een nuttigere upgrade dan een snellere processor.

Een overzichtje (dik gedrukt is beter):
MachineMacBook Pro 13 inchMacBook Air 13 inch
Processor2.3GHz Intel Core i51.7GHz Intel Core i5
Geheugen4GB (max 8GB)4GB
Harddisk320GB 5400rpm128GB solid state
Scherm13 inch 1280x800 glossy13 inch 1440x900 glossy
UitbreidingDVD±RW, 2x USB2.0, Firewire800, SD card slot, Ethernet, Thunderbolt, Audio in/out2x USB2.0, SD card slot, Thunderbolt, Audio in/out
Battery life7 uur7 uur
Gewicht2.04kg1.35kg
Prijs1149 euro1249 euro

Als je puur naar prijs en 'megahertzen' kijkt, is de MacBook Pro de betere keuze. Echter in real-world usage zal de MacBook Air bijna altijd sneller aanvoelen vanwege de solid state opslag. De tragere CPU zal er hooguit voor zorgen dat bepaalde CPU-intensieve taken iets minder snel gaan, maar over het algemeen genomen is storage de grote bottleneck in een systeem. Een MacBook Pro is ook uit te rusten met een SSD als je dat wilt, maar Apple vraagt daar waanzinnige bedragen voor.

Wanneer een DVD drive een must is, is de keuze makkelijk. Wanneer de DVD drive niet per se noodzakelijk is (ik gebruik mijn DVD drive eigenlijk nooit), biedt de MacBook Air een lager gewicht, beter scherm (hogere resolutie en beter contrast), en standaard een SSD (de meest prestatiebevorderende upgrade ooit) voor slechts 100 euro.

Overigens is 6 jaar doen met een notebook tegenwoordig nauwelijks nog realistisch te noemen. Over het algemeen is de koek na een jaar of 4 toch wel een beetje op.

Mijn advies: ga naar een Apple Premium Reseller en ga beide systemen (samen met uw dochter) eens proberen. Waarschijnlijk zal de MacBook Air een snellere gebruikerservaring bieden. En de MacBook Air is aanzienlijk sneller dan de MacBook Pro waar ik dit op typ (mid-2010: Core 2 Duo, 8GB RAM, SSD) en waar ik nog wel een aantal jaar mee door kan ;)

edit:
in beide gevallen is het handig/noodzakelijk om nog de mini-Displayport naar VGA resp. DVI te kopen, zodat de MacBook (Air of Pro) aangesloten kan worden aan een beeldscherm of beamer. Voor de MacBook Air zou de additionele USB->Ethernet adapter nog nuttig kunnen zijn als er niet overal gebruik gemaakt kan worden van Wifi.

[ Voor 7% gewijzigd door Whieee op 25-07-2011 22:24 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle en uitgebreide antwoorden...

Zit momenteel toch aan de 15" te denken, dan weet ik zeker da twe goed zitten ... en ik kan later altijd nog een SSD update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dat zou een prima beslissing zijn. Wat bij de 15" modellen wel echt het overwegen waard is (zeker gezien de studierichting) is het hi-res matte scherm. Dit verhoogt de schermresolutie naar 1680x1050 (equivalent aan een 22 inch monitor) en de matte coating zorgt ervoor dat hinderlijke reflecties niet aan de orde zijn.

Budget buiten beschouwing gelaten zou voor grafische toepassingen (student) een 15" met hi-res mat scherm, 8GB RAM en een SSD mijn keuze zijn. Maar ik kan me goed voorstellen dat de MacBook Pro zelf al een stevige investering is, en dan is het niet onlogisch om de 8GB en SSD nog achterwege te laten.

Maar ik zou het hi-res matte scherm zeker in overweging nemen. Het is de meerprijs zeker waard.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Inderdaad, ik werk zelf op een MBp 13" mid 2010 standaard met alleen het geuten naar 8gig gebracht.
Werkt voor de programma's goed, alles draait goed. Maar als je inderdaad grotere files in bijv. photoshop/illustrator bewerkt is de kleinere schermruimte soms lastig doordat je moet scrollen. Ikzelf ben nu vooral bezig met het maken van inlas voor dvd/cdrom en daar kom ik geen schermruimte bij tekort.
Maar voor posters etc sluit ik toch liever een extern scherm aan voor meer ruimte. Gebruik daarbij een Samsun pnog wat(geen zin om op te staan) en dat werk met de dvi kabel erg goed.

Als het kan is de 15" inderdaad een erg goede keuze en aan de extra cpu ga je het niet snel merken. Hi res scherm is zeker het overwegen waard.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1