Wifi verbinding 1km overbruggen

Pagina: 1
Acties:

• Kptzeiksnor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01-2023
Beste tweakers,

Ik wil graag een beroep doen op jullie expertise omdat de kennis bij het probleem bij mijzelf ontbreekt.

Probleem beschrijving
Voor een 2-daags muziek evenement is het de bedoeling dat we een internet verbinding hebben. Het evenementen terrein is gelegen in een dorp waarbij geen internetverbinding op de locatie aanwezig is.

Het idee is om de verbinding bij iemand thuis door te sturen naar het terrein. De persoon in kwestie woont maximaal 1km hemelsbreed van de locatie af.

Verbindings eisen
De verbinding zal worden gebruikt om een twitter stream op een scherm te laten zien. Een zware load wordt het dus niet, het is enkel zaak dat er een actieve verbinding is.

Advies gevraagd
Het idee is doormiddel van een straalverbinding de verbinding door te zetten naar het evenementen terrein. Omdat ik zelf onbekend ben zo'n verbinding wil ik graag jullie advies vragen.

Hoewel er diverse topics zijn waarbij een straalverbinding wordt gebruikt voor een Wifi verbinding weet ik niet zo goed wat voor mij de beste oplossing is. Bij de andere topics wordt er veelal gesproken over een Point to point verbinding waarbij de zender en ontvanger in elkaars zicht zijn (line of sight).

Zoals uit de probleem beschrijving kan worden opgemaakt gaat het hier om een dorp. Er zijn dus geen belachelijk hoge gebouwen welke het signaal kunnen verstoren. Wel is het zo dat er een groep huizen tussen de ontvanger en de zender staat.

Reeds uitgezocht
Ik heb mijzelf verdiept in diverse point to point verbindingen waarbij mijn oog viel op de Engenius eoc5611 (zie link).

Point to Point Engenius

Het voordeel (in mijn ogen) is de 5GHz frequentie waardoor het signaal niet zo snel verstoord zal worden door de huis / tuin & keuken routers die het signaal passeert.

De grote vraag is echter: Kan ik zonder een antenne op het dak te plaatsen van de verzender een verbinding opbouwen met de ontvanger circa 1km verder op. Hoewel er in de URL staat dat het om een "zichtverbinding" gaat moet het misschien mogelijk zijn met wat obstakels een verbinding op te zetten.

Is er iemand met ervaring en zoja: zijn er nog specifieke dingen waar ik rekening mee kan / moet houden bij een dergelijke opstelling.

Kanttekeningen
- Het gaat om een 2-daags evenement. Er mogen best kosten worden gemaakt maar niet meer dan nodig.
- Indien de afstand toch te groot is, zou er evt een mogelijkheid zijn om een zender te vinden die dichterbij het terrein woont. Dit geniet echter niet de voorkeur.

Ik hoop dat jullie mij een duwtje in de rug kunnen geven!

P.s. Dit is mijn eerste post onder dit account (heb mijn vorige account "gesloten"). Ik ben dus niet helemaal nieuw hier

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

donny007

Try the Nether!

Zet een richtantenne op een paal (10m hoog) in de tuin van de zender, en een op het terrein, richt ze goed af en je hebt een prima verbinding tot op 5km als je het goed doet.

Bijv met 2 van deze: http://www.dealextreme.co...oof-outdoor-antenna-42279 en DEGELIJKE access points, met DDWRT zodat je de wifi chip nauwkeurig kunt configureren.

(even de legaliteit niet meegenomen, het effectieve zendvermoven mag maximaal 100mW bedragen, die Engenius is 600mW)

[ Voor 17% gewijzigd door donny007 op 25-07-2011 16:29 ]

/dev/null

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
Een Bi-Directionele antenne? Of Link-Local Fiber.

• HeyImAllan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 15:22
Misschien heb ik er overheen gelezen... Maar waarom haal je niet een prepaid mobiel internet dongle?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Met die Engenius dingen kan het inderdaad prima. 1 Km is geen probleem.
Het wordt een ander verhaal als er wel obstakels tussen staan.

Ik heb dezelfde Engenius setjes in gebruik voor draadloze links over zo'n 700m. Dat draait al tijden redelijk stabiel (alleen laten de camera's het soms afweten)

Voordeel is dat je de 5Ghz band kan gebruiken, 2.4Ghz is vaak aardig druk bevolkt, en dus een stuk minder bereik als gevolg van storingen.

Heb je foto's oid van de lokatie? En eventueel al eens op het dak gestaan? Dan kun je vrij makkelijk bepalen of je een line-of-sight hebt.

Antenne op het terrein hoog plaatsen moet geen probleem zijn. Lokaal evenement, dus in ruil voor een spandoek heeft het lokale bouwbedrijf vast wel een kraan die je mag gebruiken. Kun je meteen een mooie dome in plaatsen voor videobeelden ;)

Maar hoe is de GSM dekking? UMTS is meer dan voldoende voor een twitterfeedje (GPRS zelfs al!). Houd wel rekening mee dat je dit even moet testen, als er 5000 man met smartphones staat, zal de bandbreedte op 3G wel een issue worden (lees: gsm mast overbelast)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 25-07-2011 16:28 ]

• spleethoven
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01-2024
HeyImAllan schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:25:
Misschien heb ik er overheen gelezen... Maar waarom haal je niet een prepaid mobiel internet dongle?
Helemaal mee eens. Voor een twitterfeed zou dit meer dan voldoene moeten zijn.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

HeyImAllan schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:25:
Wilde ik net voorstellen of eigenlijk: tetheren vanaf een dedicated toestel. Punt kan alleen capaciteit zijn. Als er 1000 man met een mobieltje willen internetten, dan heb je weinig bereik :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:04

Fido

C:\> park

Wat is er mis met GPRS/UMTS/HSDPA? Een twitterstreampje moet zeker lukken.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Gewoon een telefoon gebruiken voor de internet verbinding of anders een 3G stick?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zijn er geen huizen dichterbij dan 1KM?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:08
Zoals meesten al melden een HSPDA/G3 verbinding is het meest makkelijk maar om echt een antwoord te geven op je vraag zal je in je OP moeten melden hoeveel dataverkeer je wilt halen. Een p2p verbinding over wifi kan wel maar verwacht dan ook niet de volle 150Mbit (N) of 27Mbit (G) te halen.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

DukeBox schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:37:
Zoals meesten al melden een HSPDA/G3 verbinding is het meest makkelijk maar om echt een antwoord te geven op je vraag zal je in je OP moeten melden hoeveel dataverkeer je wilt halen. Een p2p verbinding over wifi kan wel maar verwacht dan ook niet de volle 150Mbit (N) of 27Mbit (G) te halen.
t Gaat om een Twitterfeed, wat denk je dat je aan bandbreedte nodig hebt :P

• Kptzeiksnor
@iedereen
Dank voor de snelle reacties.

@lansparty
Dit zou inderdaad een optie kunnen zijn. De vraag is natuurlijk de betrouwbaarheid van het netwerk. Voorgaande jaren zijn er een paar duizend mensen op het evenement afgekomen. Tegenwoordig heeft iedereen een mobiele telefoon en de vraag is of het netwerk "krachtig" genoeg blijft voor de 3G verbinding.

Daarnaast als we een wat snellere verbinding opzetten hebben we eventueel nog de mogelijkheid om onze wensen uit te breiden. op dit moment is het voornamelijk de twitter feed maar als de verbinding het toelaat kunnen we ook andere internet gerelateerde dingen ophalen.

@BtM909
Er zijn wel huizen dichterbij maar het idee is om de apparatuur te plaatsen bij iemand van de organisatie. Hierbij weten we zeker dat er niemand anders gebruik maakt van de verbinding (Stel je zet het bij iemand neer waarvan de kinderen 's avonds nog even een filmpje willen downloaden dan trekken ze onbewust je verbinding weg).

+ degene waar we het bij neer willen zetten heeft zelf technische kennis en kan in geval van calamiteiten dus naar huis om te kijken wat het probleem is. Anders moet je al bij iemand vragen of je z'n huis in mag en daar zitten ze misschien niet op te wachten.

• HeyImAllan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 15:22
Kptzeiksnor schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:44:
@iedereen
Dank voor de snelle reacties.
Geen dank.

Ik snap dat je bepaalde stabiliteit wil.. Echter is een point to point verbinding mijn inziens nog vrij lastig.. Heb je al eens over de optie gedacht om het gewoon te huren? Als je een professioneel evenement gaat faciliteren zou ik ook professionele netwerkspullen huren. Als het niet belangrijk genoeg is kan je altijd nog proberen met 3G, volgens mij valt het tegenwoordig reuze mee met de betrouwbaarheid.

Just my two cents ;)

• Kptzeiksnor
@lansparty
Ja daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Echter zijn de kosten van het huren hoger dan dat ik nu bijvoorbeeld investeer in een meerjarige oplossing. Bijv; eenmalig een zender / ontvanger aan te schaffen.

Daarnaast is dit een "nieuw" project. Voorheen is er nooit internet gebruikt op de locatie. Maar met de huidige
ontwikkelingen waarbij steeds meer dingen webbased zijn en/of worden is het logisch dat dit de komende jaren steeds meer uitgebreid wordt. Daarom doe ik het liever 1 keer goed, dan dat ik het half doe en volgend jaar weer een oplossing moet bedenken.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Bij dit soort afstanden moet je je antennes gaan richten, en je moet rekening gaan houden met Fresnel zones. Beide gaan je waarschijnlijk een hoop hoofdpijn opleveren ;)

Gewoon een mobiele telefoon met 3G aansluiten op een laptop en als modem gebruik, of de ingebouwde Access Point functionaliteit gebruiken, en je hebt internet.

[ Voor 32% gewijzigd door webfreakz.nl op 25-07-2011 18:03 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Satteliet internet kan eventueel ook nog een optie zijn. Belangrijkste nadeel daarvan is de hoge latency maar voor het weergeven van wat twitterberichten hoeft dat geen probleem te zijn. WiFi over deze afstand kan ook maar dan heb je dus inderdaad goede apparatuur nodig en moet je het goed uitrichten. Een vrij zichtlijn heb je in elk geval nodig, met huizen ertussen zal het problematisch worden.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Zelfs als je dit al kan opzetten heb je nog een ander probleem.. latency. De meeste wifi clients hebben het niet zo met trage responses. Het is een beetje het satteliet internet idee; het gaat super snel, maar je moet wel paar seconden tijd per pakketje rekenen. Nu is dat met 1km natuurlijk wat minder.

Je zou als je niet heel veel bandbreedte nodig hebt eens kunnen kijken naar een andere radio-data oplossing.
Wifi is niet ontworpen voor dit soort toepassingen, dan moet je eerder aan WWAN of WIMAX e.d. denken. Of 802.11a. Je kan ook eens naar de DVB achtige technieken kijken, daar is ook prima een bi-directionele communicatie mee op te zetten. Of anders een microgolf systeem? Kijk ook eens naar Wireless ATM. Dan moet je wel weer 2 gateways erbij toevoegen om ATM <-> TCP/IP mogelijk te maken...

http://www.hpl.hp.com/per.../Linux.Wireless.wlan.html

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Overigens Wifishop (waar in de startpost naar gelinkt wordt) geeft ook altijd prima advies over dit soort verbindingen. Als ik me niet vergis kunnen ze zelfs ter plekke komen kijken naar een geschikte oplossing. Wellicht is het dus verstandig gewoon eens contact met ze op te nemen.

• Kptzeiksnor
@ik222
Is misschien wel een goede suggestie. Denk dat ik ze morgen maar eens bel.

@iedereen
Dank voor de huidige reacties. Schroom niet als er nog een mogelijke oplossing te binnen schiet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:08
Houd er hoe dan ook rekening mee dat met WiFi je AP's nodig hebt die radar detectie hebben. Dit is een eis voor alle buiten en met straal/richt antenne AP's maar vaak zie je dat bij huis/tuin/keuken apparatuur deze functie er niet inzit of niet goed werkt (de boetes zijn niet mals)

Dit geld voornamelijk voor de 2,4 Ghz, maar de 5Ghz is hoe dan ook minder geschikt voor langere afstanden met het toegestane vermogen.

Wij gebruiken 60Ghz straal verbindingen, deze zijn in NL ook te gebruiken zonder vergunning en halen met gemak 100Mbit over 1KM (bij ons staat ie op 1Gbit over 780 meter, en full duplex, niet bij elkaar opgeteld zoals bij A/B/G/N).

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 25-07-2011 22:30 ]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 23:22
Het belangrijkste is eigenlijk een Line of Sight (LoS) maar 1000 meter moet zeker haalbaar zijn, ook met consumenten routers. Zie ook: http://www.eslared.org.ve...stance%20WiFi%20Trial.pdf

My favorite programming language is solder.

• Kptzeiksnor
We hebben toch gekozen voor een engenius set waarbij we de afstand kunnen "bridgen".

Dank voor alle reacties. Topic kan worden gesloten.
Pagina: 1