Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Topicstarter
Nu hoop ik natuurlijk dat ik dit goed geplaatst heb, immers er zijn al bbg-topics voor htpc's en servers, maar om dat dan toch maar te bundelen dacht ik dat ik een eigen topic nodig had...

Door dat mijn tv zo ongeveer tegen de meterkast aan hangt, zag ik er wel iets in om een htpc met een server te combineren. Hoe dacht ik dat te doen?

Nou zo ongeveer:

-Software:
Via virtualisatie worden bieden os'en tegelijk gedraaid: Ubuntu Server/ iets lichters misschien> ftp, mail ontvangst,nas,download en eerst XP(mediaportal, want:, maar later waarschijnlijk en Mythbuntu-achtig os, dat films/ muziek afspeelt en tv opneemt.

-Hardware:
Intel® Core™ i5-2400S
Vt-d capable moederbordje: Dat is moeilijk te vinden zeg, P8Q67-M DO???, (anders moet ik die eis maar laten vallen, vt-d blijkt toch niet zo breed aan drivers te zijn) En er moeten ook pci poorten voldoende zijn.
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
3x Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA6(suggesties nog altijd welkom)(raid5)
6850 powercolor 1gb[hoe ik daar nou bij kwam, nee moet wel een graadje] echter... er komt wel nog iets "groots" in: HD 6670 powercolor 1gb
+450watt bronze/silver/gold voeding(maar niet overdreven)
Loont een geluidskaart nog de moeite?
Terratec Cinergy C PCI HD
Behuizing wordt gewoon een kartonnen doos waar alles in past 8)7 (bij wijze van spreke dan)

Alvast bedankt voor jullie ongezouten kritiek _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Achilles op 25-07-2011 17:52 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De i5-2400S is geen zuinigere variant van de i5-2400, maar een omgekatte, lager geclockte variant. Koop je een i5-2400 en klok je die handmatig omlaag heb je precies een i5-2400S.

Ik zou daarom geen geld besteden aan een 'zuiige' processor. Idle is de hele lijn toch exact even zuinig.

Wat moet je trouwens met een HD6850 in een HTPC? Een goedkoop radeon kaartje kan ook alles aan en trekt 5w in plaats van 20. Ik weet alleen de bron niet meer te vinden.

Even denken wat we hiermee gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:28:
De i5-2400S is geen zuinigere variant van de i5-2400, maar een omgekatte, lager geclockte variant. Koop je een i5-2400 en klok je die handmatig omlaag heb je precies een i5-2400S.

Ik zou daarom geen geld besteden aan een 'zuiige' processor. Idle is de hele lijn toch exact even zuinig.

Wat moet je trouwens met een HD6850 in een HTPC? Een goedkoop radeon kaartje kan ook alles aan en trekt 5w in plaats van 20. Ik weet alleen de bron niet meer te vinden.

Even denken wat we hiermee gaan doen...
http://www.anandtech.com/...crete-htpc-gpus-shootout/

AMD HD6570 of nVidia GT430 worden aangeraden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb hier ook een tijdje over nagedacht, maar de prijs van de hardware (zoals je zegt, je moet VT-d hebben wil de tuner hardware werken in de VM) en de tijd die het gaat kosten om zoiets totaal non-standaards te configureren waren de grootste pijnpunten.

Ik kwam (een half jaar terug) tot de conclusie dat een losse NAS/server en een losse HTPC zinniger is. Of als je de server iets 'vetter' maakt en de clients iets 'dunner': het model met extenders (het Xbox360/GoogleTV/AppleTV/Boxee Box/Plex/TV server model).

Als je alles in 1 wilt hebben en toch een Linux server wilt draaien kan je beter denk ik gewoon een normaal W7 systeem bouwen voor de HTPC doeleinden, en daar bovenop een lichte VM met bv FreeNAS draaien. Voor je server doeleinden heb je nl geen VT-d nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Topicstarter
Dreamvoid schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:55:
Ik heb hier ook een tijdje over nagedacht, maar de prijs van de hardware (zoals je zegt, je moet VT-d hebben wil de tuner hardware werken in de VM) en de tijd die het gaat kosten om zoiets totaal non-standaards te configureren waren de grootste pijnpunten.

Ik kwam (een half jaar terug) tot de conclusie dat een losse NAS/server en een losse HTPC zinniger is. Of als je de server iets 'vetter' maakt en de clients iets 'dunner': het model met extenders (het Xbox360/GoogleTV/AppleTV/Boxee Box/Plex/TV server model).

Als je alles in 1 wilt hebben en toch een Linux server wilt draaien kan je beter denk ik gewoon een normaal W7 systeem bouwen voor de HTPC doeleinden, en daar bovenop een lichte VM met bv FreeNAS draaien. Voor je server doeleinden heb je nl geen VT-d nodig.
:Y Daar zat ik ook al aan te denken, (maar er komt echt geen win7 op) zoals je hierboven leest heb ik ubuntu server en wil ik voor de tuner (later eigenlijk, om dat ik het eerst zo aan de praat wil krijgen) mythbuntu gaan gebruiken, inderdaad beide ubuntu, en dit kan dan ook (in theorie...) een ubuntu instellatie zijn. Wat een geweldig compromis :kuch:

Wat je precies met dat vette en dunne bedoelt snap ik niet helemaal: loont het dan (ook qua energie) meer om twee pc naast elkaar continue aan te laten staan dan een? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De HTPC staat niet continu aan, die slaapt rustig in S3 totdat je hem met de ab wakker haalt om TV of een filmpje te kijken. De 24/7 draaiende server/NAS kan een super licht en zuinig machientje zijn. Met een combo van HTPC en server moet je een zwaardere machine 24/7 aan laten staan.

Ik suggereerde Win7 omdat het aan de praat krijgen van MythTV icm een externe tuner met smartcard niet echt een makkelijke klus is zonder redelijk wat vrije tijd en Linux ervaring. Tis nog allemaal erg beta. Wel een mooi tweakers project...

[ Voor 37% gewijzigd door Dreamvoid op 25-07-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Topicstarter
Dreamvoid schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:34:
De HTPC staat niet continu aan, die slaapt rustig in S3 totdat je hem met de ab wakker haalt om TV of een filmpje te kijken. De 24/7 draaiende server/NAS kan een super licht en zuinig machientje zijn. Met een combo van HTPC en server moet je een zwaardere machine 24/7 aan laten staan.

Ik suggereerde Win7 omdat het aan de praat krijgen van MythTV icm een externe tuner met smartcard niet echt een makkelijke klus is zonder redelijk wat vrije tijd en Linux ervaring. Tis nog allemaal erg beta. Wel een mooi tweakers project...
En die htpc neemt in slaapstand ook hd-tv op? En wat verbruikt ie precies in slaapstand t.o.v. idle?

Ik suggereerde Win7 omdat het aan de praat krijgen van MythTV icm een externe tuner met smartcard niet echt een makkelijke klus is zonder redelijk wat vrije tijd en Linux ervaring. Tis nog allemaal erg beta.
Driver support: inderdaad, wanneer ik dat doe zal ik denk ik een andere tuner nemen, die al volledig support word :P .
Nou dat zal dan wel lukken :) (draai nu al dualboot met ubuntu, waar ik regelmatig mee zit te knutselen)
Wel een mooi tweakers project...
Dankuwel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Topicstarter
D13 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:03:

Loont een geluidskaart nog de moeite?
Blijf ik nog over twijfelen, natuurlijk een compleet verkeerde topictitel om zoiets te vragen, maar om daar nou weer een apart topic voor te openen...

En maakt het dan ook verschil welke? (asus xonar bijv?)
(bestond al een topic voor 8)7 )

Iemand nog kritiek, wees welkom _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Achilles op 25-07-2011 23:48 ]

Pagina: 1