Toon posts:

vaag linuxrouter probleem (geen freesco)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb dus ondertussen 3 volledige linuxrouters opgetuigd die via een TELES ISDN-kaart met internet verbinding maken.(xs4all)

deze bakkies doen het allemaal perfect op een klein aantal pagina's na waaronder startpagina.nl....

zodra deze wordt opgevraagd kreunt en steunt het systeem zo'n uur voordat de banners er op staan, en dan moet de rest nog komen.

uit de source van startpagina.nl maak ik op dat deze via javascript alle headlines uit zijn dochterpagina's "trekt".

het lijkt erop dat de linuxrouter dus te veel threads voor zn kiezen krijgt, dus maybe is het aantal poortnummers voor NAT te klein...

nou zal startpagina.nl mij een zorg zijn, maar de klant die dit bakkie wil hebben, gebruikt hem vrij veel....

iemand ervaring of oplossing ??

(kom alsjeblieft niet met dat gezeik van "moet je freesco gebruiken", ik wil oplossingen graag... :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gebruik freesco >:)
het lijkt erop dat de linuxrouter dus te veel threads voor zn kiezen krijgt, dus maybe is het aantal poortnummers voor NAT te klein...
Ok dat van die threads kan ik inkomen al lijkt het me wat onwaarschijnlijk. Maar wat heeft het aantal poortnummers voor NAT ermee te makej :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pc-> (80) -> router -> (1080)->website(80)

de werking van NAT is als volgt (zie boven) :
de pc in je netwerkje doet via de router een aanvraag op poort 80 (http) naar bijvoorbeeld www.startpagina.nl.
deze poort kan wordt de router dmv NAT omgezet naar bijvoorbeeld poort 1080, dit om je pc mee te "masqeraden" als het ip-adres van je router. deze doet op de webserver een request,en die stuurt het dus terug naar poort 1080, waarna het terug word gestuurd naar je pc op poort 80..
(dit verklaart ook dat er meerdere pc's op een router kunnen werken, voor het geval je dat nog niet wist).

en dus hoe meer pagina's je tegelijkertijd opent (lijkt mij) hoe meer poorten er opengezet worden.. vandaar het "tekort" aan poorten op de router...

is maar een idee, kan ook aan wat anders liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 10:31
cpxxxx-a: -root-
# netstat -M
IP masquerading entries
prot expire source destination ports
tcp 239:58.39 192.168.1.2 www.startpagina.nl 4679 -> www (64701)
tcp 239:58.19 192.168.1.2 www.startpagina.nl 4680 -> www (64702)

ook geen freesco .... gaat bij mij supersnel , en aan die netstat output te zien ook niets vreemds met poorten ...

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bij ons thuis, met een chello-router gaat ook niets verkeerd...
maar schijnbaar met die ISDN-router wel...

maybe bugje in de ISDN4K-utils ofzo

wait a minute, ik kom net op een idee van mru (max Recieve Units), die staat nu op 1024 bytes en die kan tussen de 128 en 1500 staan, en daaraan gekoppeld de MTU

morgen maar eens proberen :)

(uit de manpage :
MRU
Set the MRU [Maximum Receive Unit] value to <n> for negotiation.
ipppd will ask the peer to send packets of no more than <n> bytes. The minimum MRU value is 128. The default MRU value is 1500. A value of 296 is recommended for slow links (40 bytes for TCP/IP header + 256 bytes of data).

mtu
Set the MTU [Maximum Transmit Unit] value to <n>. Unless the peer requests a smaller value via MRU negotiation, peer will request that the kernel networking code send data packets of no more than <n> bytes through the PPP network interface. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
was dus idd dat MTU en MRU..
stonden in het voorbeeldscript van xs4all ingesteld op 1024, heb ze nu veranderd naar 1500, en het draait nu als een trein..

leuk, en dank je wel xs4all voor zo'n handig voorbeeld :P
Pagina: 1