Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik werk nu een maandje bij dit bedrijf en heb een 24-32 uurs contract.
Dit is automatisch verlengd met 3 maanden na de maand proeftijd.
Ik vroeg me af of het mogelijk was om ontslag te nemen just like that?
Want ik wou graag 24 uur werken ipv 32 omdat ik 32 te veel vond.
Dit was niet mogelijk i.v.m. planning of weet ik veel waarom, maar ben dus niet van plan nog 32 uur te gaan werken.

Wat zijn mijn mogelijkheden?
Volgens mij op het moment dat ik het contract tekende, was het termijn ''bepaalde tijd''.

Thank you in advance.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Je hebt gewoon opzegtermijn. Staat vast wel in je contract. Waarschijnlijk 1 maand.

-edit-

Uiteraard kun je altijd ontslag nemen, realiseer je wel dat je geen uitkering krijgt! (en houdt rekening met de opzegtermijn dus)

[ Voor 46% gewijzigd door WhizzCat op 25-07-2011 13:23 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat zegt het contract? Want automatisch verlengen is waarschijnlijk stilzwijgend verlengen... en als dat per vandaag is en je per vandaag niet meer komt, is het niet stilzwijgend maar loopt-ie gewoon af. Dus iets meer details zijn welkom.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kijk wat er staat over een opzegtermijn. Die moet je dan aanhouden. En 9 van de 10 keer is een maand echt een kalendermaand. Dus nu opzeggen, gaat de opzegtermijn pas per 1 augustus in. Waarbij je 1 september uit dienst bent.

Maar... Staat er niets in over een opzegtermijn, dan dien je het contract uit te zitten. Het positieve daarvan is wel dat je gewoon kan vragen of je eerder weg mag. Nee heb je. Ja kan je krijgen.

Edit:
RemcoDelft schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:24:
Wat zegt het contract? Want automatisch verlengen is waarschijnlijk stilzwijgend verlengen... en als dat per vandaag is en je per vandaag niet meer komt, is het niet stilzwijgend maar loopt-ie gewoon af. Dus iets meer details zijn welkom.
Als je contract van bepaalde tijd afloopt, zeg vandaag. En je komt morgen op de zaak, en je wordt niet weggestuurd voordat je met werkzaamheden begint, wordt het voorgaande contract automatisch met de zelfde periode verlengt. Mocht dit geval het laatste contract voor bepaalde tijd zijn, heeft ie automatisch een vast aanstelling.

Dus ja, automatisch verlengen kan weldegenlijk als werknemer en werkgever niet opletten.

[ Voor 48% gewijzigd door RaZ op 25-07-2011 13:30 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Hmm okee,
Nja ik ga komend jaar gewoon weer naar school dus dat zal niet zo'n probleem zijn.
Wat zijn de concequenties mocht het zo zijn dat ik moest uitwerken, maar niet kom opdagen?

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 19:13

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Dan pleeg je contractbreuk en zal de werkgever je ontslaan. Overigens wel met de kanttekening dat eventuele schade die de werkgever hierdoor lijdt, op jouw verhaald zou kunnen worden.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:09
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:28:
Wat zijn de concequenties mocht het zo zijn dat ik moest uitwerken, maar niet kom opdagen?
Fijne instelling, je bent eraan begonnen. Als je het ergens niet mee eens bent dan kan je dit gewoon melden. Niet meer komen zonder iets te laten weten is zowel raar als sociaal onwenselijk.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:28:
Hmm okee,
Nja ik ga komend jaar gewoon weer naar school dus dat zal niet zo'n probleem zijn.
Als jij de laatste maand wegblijft, en niet komt opdagen omdat je je niet aan de opzegtermijn houd, kan de werkgever naar de rechtbank stappen, en van jouw 1 maand salaris op eisen. Hij hoeft je die maand ook niet te betalen. Dan gooi je feitelijk 1 maand aan geld weg. De vraag is of de werkgever dat weet..

Edit:
Het staat ook letterlijk in de FAQ (zonder bedragen dan wel): Werk en Inkomen - FAQ

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 25-07-2011 13:42 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Black Sparrow schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:32:
[...]

Fijne instelling, je bent eraan begonnen. Als je het ergens niet mee eens bent dan kan je dit gewoon melden. Niet meer komen zonder iets te laten weten is zowel raar als sociaal onwenselijk.
Het is een vraag, ik werk het wel uit maar vraag me af wat de consequenties zijn.
Verder ga ik me nog wat informeren bij mijn werkgever, thanks for the help so far.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je hebt een 24-32 uur contract. Zij willen dat je 32 uur werkt, jij wil er 24. Kunnen ze je verplichten 32 uur te werken? Wat staat daarover in het contract?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
wees gewoon netjes. Netwerken begint nu al . Vertel eerlijk hoe je er tegenover staat en vertel dat je niet meer wilt werken als je 32 uur moet.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Het is nu vakantie, dus de baas heeft extra volk nodig om bij te springen.
Je contract laat de baas to om te schuiven met je planning, ofwel 24u, ofwel 32.

Wil je dat niet dan had je er maar aan moeten denken alvorens te tekenen, dat is de harde realiteit.

Lees je contract na voor opzegtermijnen.
Spreek er eens mee over met je baas. Kans is reëel dat die ofwel zijn poot stijf houdt of onderling met jou overeenkomt om het contract ineens te beëindigen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het is vrij onwaarschijnlijk dat een contract van 3 maanden ook een opzegtermijn heeft, en er is geen wettelijke regeling voor opzegtermijnen bij dergelijke contracten. De aanname is simpelweg dat je ze uitdient.

Die proeftijd is er juist om uit te vinden of zaken zoals 24 uur/week werken mogelijk zijn. Je had de hele eerste maand kunnen vertrekken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:39
RaZ schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:25:
...
Maar... Staat er niets in over een opzegtermijn, dan dien je het contract uit te zitten. Het positieve daarvan is wel dat je gewoon kan vragen of je eerder weg mag. Nee heb je. Ja kan je krijgen.
...
Staat er geen opzegtermijn dan geldt de wettelijke opzegtermijn. Je kunt namelijk altijd ontslag nemen (met inachtneming van alle gevolgen:)).

Niet komen opdagen lijkt me niet zo'n slimme actie, dit kan in een maatschappij als nu best wel eens langlopende gevolgen hebben voor je verdere carriere (bijvoorbeeld als een nieuwe baas je referenties wil checken..).
RaZ schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:32:
[...]

Als jij de laatste maand wegblijft, en niet komt opdagen omdat je je niet aan de opzegtermijn houd, kan de werkgever naar de rechtbank stappen, en van jouw 1 maand salaris op eisen. Hij hoeft je die maand ook niet te betalen. Dan gooi je feitelijk 1 maand aan geld weg. De vraag is of de werkgever dat weet..

Edit:
Het staat ook letterlijk in de FAQ (zonder bedragen dan wel): Werk en Inkomen - FAQ
Zou me niets verwonderen indien dit nog wat meer gevolgen heeft. Een werkgever kan dan denk ik de kosten/verliezen die hij hierdoor oploopt ook op de werknemer verhalen, werknemer pleegt immers contractbreuk.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:22
WhizzCat schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:22:
Je hebt gewoon opzegtermijn. Staat vast wel in je contract. Waarschijnlijk 1 maand.

-edit-

Uiteraard kun je altijd ontslag nemen, realiseer je wel dat je geen uitkering krijgt! (en houdt rekening met de opzegtermijn dus)
Onzin, ligt helemaal aan de situatie mijn vrouw heeft na een lang durig conflict met collega's onslag genomen op haar werk en krijgt dus wel een uitkering tot ze een nieuwe baan heeft ( heeft ze nu inmiddels maar dat is wat anders )

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:20:
Hey,

Ik werk nu een maandje bij dit bedrijf en heb een 24-32 uurs contract.
Dit is automatisch verlengd met 3 maanden na de maand proeftijd.
Ik vroeg me af of het mogelijk was om ontslag te nemen just like that?
Want ik wou graag 24 uur werken ipv 32 omdat ik 32 te veel vond.
Dit was niet mogelijk i.v.m. planning of weet ik veel waarom, maar ben dus niet van plan nog 32 uur te gaan werken.

Wat zijn mijn mogelijkheden?
Volgens mij op het moment dat ik het contract tekende, was het termijn ''bepaalde tijd''.

Thank you in advance.
Paar mogelijkheden:

- Zelf ontslag nemen. Dit is gelijk de kortste klap, maar je krijgt dan geen uitkering van het UWV en sowieso de 1e maand ook geen WWB. Je kunt de uitkeringssituatie voorkomen door eventueel snel een andere baan van 24 uur in de week te vinden.
- Praten met de baas over het hoe en waarom je maar 24 uur wilt werken, dat wellicht een bepaalde thuissituatie het simpelweg niet toelaat meer dan 24 uur te werken.
- Je ziek melden omdat 32 uur werken je thuisproblemen en de benodigde lichamelijke en geestelijke problemen geeft. Dit is eigenlijk het laatste redmiddel als het echt niet meer wil maar je toch financieel afhankelijk blijft.

Wat je kiest is geheel aan jezelf. Als je denkt snel een andere baan te kunnen vinden zou ik gewoon voor optie 1 gaan. Lukt dat niet, ga dan voor optie 2. Is je baas onbuigbaar en geeft het 32 uur in de week werken zoveel ellende, dan ga voor optie 3.

Mijn YouTube Channel

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je gevraagd wanneer de planning zodanig is dat 24 uur wel kan? Misschien is er over enkele weken wel ruimte en is het dus even doorbijten.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:22
Snowwie schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 02:19:
[...]

Paar mogelijkheden:

- Zelf ontslag nemen. Dit is gelijk de kortste klap, maar je krijgt dan geen uitkering van het UWV en sowieso de 1e maand ook geen WWB. Je kunt de uitkeringssituatie voorkomen door eventueel snel een andere baan van 24 uur in de week te vinden.
- Praten met de baas over het hoe en waarom je maar 24 uur wilt werken, dat wellicht een bepaalde thuissituatie het simpelweg niet toelaat meer dan 24 uur te werken.
- Je ziek melden omdat 32 uur werken je thuisproblemen en de benodigde lichamelijke en geestelijke problemen geeft. Dit is eigenlijk het laatste redmiddel als het echt niet meer wil maar je toch financieel afhankelijk blijft.

Wat je kiest is geheel aan jezelf. Als je denkt snel een andere baan te kunnen vinden zou ik gewoon voor optie 1 gaan. Lukt dat niet, ga dan voor optie 2. Is je baas onbuigbaar en geeft het 32 uur in de week werken zoveel ellende, dan ga voor optie 3.
nogmaals helemaal niet waar, het kan zijn uwv in je voordeel beslist en je wel een uitkering krijgt ookal heb je zelf ontslag genomen.
Waarschijnlijk in dit geval niet, maar je kan dat nooit zeker zeggen tenzij je bij UWV werkt, simpel als dat

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Mektheb schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:26:
nogmaals helemaal niet waar, het kan zijn uwv in je voordeel beslist en je wel een uitkering krijgt ookal heb je zelf ontslag genomen.
In deze situatie is er waarschijnlijk geen sprake van een verstoorde werkrelatie of echte serieuze problemen op het werk (intimidatie, bedreiging), welke inderdaad een uitgezonderde reden kunnen zijn om wel WW te krijgen als je om deze reden ontslag neemt. Bij de TS zijn deze zaken niet aan de orde anders had hij er ook geen 24 uur nog willen werken.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1