Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:32
Voor mijn (wifi)-netwerk hier in huis gebruik ik de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND. Nu heb ik onlangs een Airport Express aangeschaft, in de eerste instantie alleen om vanaf mijn iPhone muziek naar mijn versterker te kunnen streamen. De Airport Express zit met een netwerkkabel verbonden aan mijn router.

Nu bedacht ik me dat het misschien handig zou zijn om de Airport Express ook als wireless extender te gaan gebruiken. Handig, want hij staat op een totaal andere plek in mijn huis dan mijn router. Nu biedt Apple daar allerlei standaard oplossingen voor, maar die werken alleen in combinatie met andere Apple hardware. Dat is geen optie dus. Nu had ik het volgende idee: ik geef mijn Airport Express precies hetzelfde SSID en WPA-wachtwoord als mijn router. Ik ga er dan vanuit dat mijn apparatuur (iPhone, MacBook) dit als hetzelfde netwerk ziet en gewoon het sterkste signaal pakt.

Vandaag heb ik een Fonera Simpl (zie ook Fonero ervaringen topic - Deel 2) binnen gekregen. Volgens dezelfde methode wilde ik deze ook gaan gebruiken als een "extension" op mijn wifi-netwerk.

Echter: ik vraag me nu af of mijn "oplossing" wel goed is. Want het lijkt alsof mijn MacBook af en toe toch verschillende netwerken ziet (ik zie dan 2x het "posttoast" netwerk terug) terwijl ik zou verwachten dat hij het als één netwerk ziet.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpassen? Zie ik iets over het hoofd, of is mijn methode gewoon sowieso kansloos?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De methode die je gebruikt is prima. Als je 2x het netwerk terugziet in je lijstje dan is er ergens een verschil ontstaan, waarschijnlijk in de netwerknaam. Mischien ergens een spatie? Of hoofdletter? Ze moeten exact gelijk zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:34

Garyu

WW

Nee, dat werkt eigenlijk niet. Je zult die apparaten wel moeten vertellen dat ze met elkaar verbonden zijn en dat het netwerk hetzelfde is. Hier wordt wel een standaard voor ontwikkeld, maar de draft is door allerlei partijen anders geimplementeerd en werkt meestal vrij krakkemikkig. Ik heb daarom gewoon eenzelfde router nog een keer gekocht, daarmee werkt de wireless bridge vrij goed.

Oeps, ze zijn al via ethernet met elkaar verbonden 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 25-07-2011 13:13 . Reden: ik moet de startpost beter lezen.. ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
Je kan uit het lijstje kiezen bij de Airport Utility voor 'Extend an existing network' of 'Join an existing network' o.a. Één van die twee zal wel doen wat jij zoekt?

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/8kKS/woah.png

edit: Ik neem aan dat je de Airport Utility hebt geïnstalleerd? Onder Windows is ie niet standaard aanwezig, daar moet je hem even downloaden, onder OSX wel.

[ Voor 27% gewijzigd door ZpAz op 25-07-2011 13:16 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16

Tazzios

..

Garyu heeft het over WDS (tenminste dat vermoed ik ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:02
Zorg dan wel dat je één apparaat hebt dat als DHCP server fungeert. Dan loopt bij het wisselen van AP de lease door, en heb je als het goed is praktisch een GSM-style netwerk :P
Ik heb dit zelf getest, als het werkt heeft je cliënt minder dan een seconde nodig om te wisselen.

Edit: Staat de encryptiestandaard op beide APs op dezelfde setting?

[ Voor 11% gewijzigd door Vinnienerd op 25-07-2011 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
ZpAz schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:14:
Je kan uit het lijstje kiezen bij de Airport Utility voor 'Extend an existing network' of 'Join an existing network' o.a. Één van die twee zal wel doen wat jij zoekt?

[afbeelding]
Geen van beiden. Beide opties gaan namelijk óf uit van het uitbreiden van een Apple-netwerk (dus een Airport Extreme versterken) of gewoon verbinding maken met een wifi-netwerk. Ik heb hem middels een UTP kabel aan mijn router hangen.
Vinnienerd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:15:
Zorg dan wel dat je één apparaat hebt dat als DHCP server fungeert. Dan loopt bij het wisselen van AP de lease door, en heb je als het goed is praktisch een GSM-style netwerk :P
Ik heb dit zelf getest, als het werkt heeft je cliënt minder dan een seconde nodig om te wisselen.
Als in: maximaal één apparaat?

[ Voor 27% gewijzigd door posttoast op 25-07-2011 13:16 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
posttoast schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:15:
[...]

Geen van beiden. Beide opties gaan namelijk óf uit van het uitbreiden van een Apple-netwerk (dus een Airport Extreme versterken) of gewoon verbinding maken met een wifi-netwerk. Ik heb hem middels een UTP kabel aan mijn router hangen.

[...]

Bij mij kan ik bij extenden gewoon andere netwerken selecteren?

http://cl.ly/8jG4

[ Voor 0% gewijzigd door ZpAz op 25-07-2011 13:19 . Reden: edits: Juiste link naar screenshot toegevoegd. ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
ZpAz schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:17:
[...]

Bij mij kan ik bij extenden gewoon andere netwerken selecteren?

http://cl.ly/8jG4
Ja, draadloze netwerken. Maar dat wil ik juist niet. Dan heb ik al direct een boel prestatieverlies namelijk. Er zit gewoon een netwerkaansluiting in de muur bij mijn Airport Express, dus dan kan ik die toch beter gebruiken?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:02
posttoast schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:15:
[...]

[...]

Yep. Eén router die adressen uitdeelt, op alle andere APs de DHCP-server uitzetten en een vast IP geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:34

Garyu

WW

Vinnienerd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:25:
[...]

Yep. Eén router die adressen uitdeelt, op alle andere APs de DHCP-server uitzetten en een vast IP geven.
Dat zou het nog wel kunnen zijn, een dubbele DHCP router, waardoor ze allebei andere ranges aanbieden oid?

Ik had het inderdaad over WDS, maar de TS heeft gewoon een kabeltje tussen zijn routers, dus dan heeft hij (gelukkig) dat hele WDS verhaal niet nodig.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 07:07

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Als je er voor zorgt dat je apparatuur allemaal de zelfde SSID en beveiliging gebruikt zou dit als een netwerk gezien moeten worden.

Wat wel nog mogelijk is, is dat apapratuur op andere banden uitzendt. Bijv. apparaten die op 2.4 Ghz (b+g+n) zenden terwijl andere dit doen op 5 Ghz (a+n) of op beide. Geen idee hoe clients hier mee omgaan, maar dat zou eventueel nog iets kunnen zijn.

Als verder al je wireless apparatuur van één DHCP server gebruik maakt (een van je routers bijv) dan zou het zonder problemen moeten werken.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Die banden, dat is wel een interessante. Zal ik nog even naar kijken. En het "kanaal" waarop ze uitzenden, maakt dat nog iets uit?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 07:07

Robinski

A.K.A. RHarmsen

posttoast schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:46:
Die banden, dat is wel een interessante. Zal ik nog even naar kijken. En het "kanaal" waarop ze uitzenden, maakt dat nog iets uit?
Zover ik begrijp is het het beste om alle APs op andere kanalen te zetten. (was dat toevallig zelf van het weekend aan het uitzoeken geweest omdat ik mijn wifi netwerk aan het uitbreiden was)

Houdt er wel rekening mee dat kanalen overlappen, om de AP's zo min mogelijk met elkaar te laten storen kun je eigenlijk alleen 1, 6 en 11 gebruiken.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1