Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02
Mijn vrouw heeft een nieuwe laptop gekocht met Windows 7 Home Premium. Die wordt thuis in een netwerk gehangen waar ik o.a. een Windows XP Pro server heb met een oude HP printer die geshared wordt naar alle andere Windows toestellen thuis.

Nu wou ik de printer configureren, maar W7HP kwam met de boodschap dat het geen drivers kon vinden. Als ik online wat zoek, blijkt inderdaad dat er geen W7 drivers bestaan voor deze printer.

Plots schiet het me te binnen dat we thuis al 2 netbooks hebben, beide met Windows 7 Starter. Effen gekeken, en ja hoor, daar heb ik destijds perfect de printer op kunnen installeren, dus lijkt het er toch op dat er aan client kant helemaal geen drivers nodig zijn.

Blijft nu de vraag waarom ik de printer probleemloos kon toevoegen op W7S machines, maar het niet lukt op een W7HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:50
misschien verschil tussen 32bit en 64bit OS?

Heb je de printer geshared via een netwerk kaart in de printer? Je zou dan kunnen kijken of de HP universal print driver een oplossing bied

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
De exe die HP gebruikt is meestal prima uit te pakken met WinRar. Als je dat doet kan je de driver extracten en die gewoon gebruiken door via apparaatbeheer te installeren. Zo heb ik de oude HP van mijn ouders ook aan de praat gekregen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
MarchelHoek schreef op maandag 25 juli 2011 @ 11:50:
misschien verschil tussen 32bit en 64bit OS?

Heb je de printer geshared via een netwerk kaart in de printer? Je zou dan kunnen kijken of de HP universal print driver een oplossing bied
Ondertussen eens herinstalleerd op de netbook door de printer te verwijderen en terug te herinstalleren. Dan zag ik toch duidelijk de melding dat de driver geinstalleerd werd. Mijn eerstvolgende idee was dan inderdaad het verschil tussen 32 en 64 bit.

De sharing is simpelweg via XP Pro. De printer hangt nog gewoon via een parallelle poort aan de server, en in XP Pro heb ik dus gewoon de printer als Shared aangegeven.

@Rupie: deel van het probleem is ook dat ik helemaal geen .exe meer heb. Zowel XP Pro als W7S hebben gewoon de printer geinstalleerd zonder drivers te vragen, dus zaten al built-in in het OS. Op de site van HP vind ik ook geen .exe meer en staat bij de uitleg gewoon dat de drivers mee in Windows zitten.

Edit: bizar genoeg zegt Microsoft zelf dat de printer niet compatible is met W7, noch 32b noch 64b: http://www.microsoft.com/...c=Multifunction&os=32-bit

[ Voor 13% gewijzigd door Twixie op 25-07-2011 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je Windows Update laat zoeken naar drivers tijdens de installatie van de printer? (kan even duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je anders geen Vista driver vinden? Die zijn hetzelfde model als 7 drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:08:
En als je Windows Update laat zoeken naar drivers tijdens de installatie van de printer? (kan even duren)
Dat is wat W7HP juist doet. Het vindt niet direct een driver in zijn eigen installatie (wat W7S dus wel vindt) en gaat vervolgens Windows Update raadplegen. Maar ook daar is geen driver te vinden, wat in lijn is met Microsoft die zegt dat de printer niet compatible is met W7. Al vind ik het wel vreemd vinden dat W7S hem dus wel kent.

Mijn beste shot is nu om op de een of andere manier de geinstalleerde drivers die bij W7S of Vista zitten (want met haar vorige Vista laptop had ik ook geen probleem) te kunnen bemachtigen en die in W7HP geinstalleerd te krijgen. Aangezien die drivers dus mee ingebouwd zitten in W7S en Vista, is het dus niet simpelweg kwestie van een exe uit te voeren, wat het dus enigszins moeilijker maakt. Lees: ik heb geen flauw idee van hoe ik de drivers uit W7S of Vista kan bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Wat voor printer gaat het überhaupt over?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
HP OfficeJet 1150c Pro (een oude all-in-one nog met parallelle poort). Zie Microsoft link hierboven.
Niet dat dat er veel toe doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ben ondertussen al aan een doenbare workaround aan het werken.
Ik zou namelijk een toolke op de server kunnen draaien dat een folder monitort en elk document dat daarin verschijnt naar de printer stuurt. Op de laptop van mijn vrouw zou ik dan een XPS of PDF writer kunnen gebruiken zodat ze gewoon naar file print in die speciale folder.
Heb al enkele commerciële oplossingen gevonden die een folder kunnen monitoren, maar die zijn allemaal nogal prijzig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Probeer eens met deze driver, al klinkt het gek op het eerste zicht: HP Downloads: HP Deskjet 3600 Printer series.

[ Voor 11% gewijzigd door YellowOnline op 25-07-2011 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anders heeft HP ook nog altijd de Universal Printer Driver

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
UPD kan helpen, maar als het een netwerkprinterserver is kan je toch ook gewoon daar de jobs laten renderen? Dan installeer je de printer als generic printer en dan doet de server de rest.

Als laatste redmiddel kan je altijd nog print services for unix installeren en dan W7 de printer als LPD of RAW printer laten gebruiken. En ja, dan kan je nogsteeds bitmaps maar ook tekst afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
johnkeates schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 15:40:
UPD kan helpen, maar als het een netwerkprinterserver is kan je toch ook gewoon daar de jobs laten renderen? Dan installeer je de printer als generic printer en dan doet de server de rest.
Dat is eigenlijk hoe ik überhaupt dacht dat het werkte als je een printer sharet over het netwerk, en je bijgevolg op de clients geen drivers meer nodig had. Maar dan besefte ik dat de client wel nog moet weten wat de mogelijkheden zijn van de printer (welk papier, kleur, kwaliteitsinstellingen, etc..etc..) en dus wellicht daarom de driver nodig heeft.

Ik ga straks thuis zeker eens die generic printer of UPD proberen. Zal dan de printer wellicht op een andere manier moeten installeren, want als ik gewoon Windows de printer liet vinden op het netwerk, kreeg ik zelfs nergens de kans een type te kiezen. Windows 7 ging gewoon zelf detecteren wat het merk/type is, ging op zoek naar drivers, vond ze niet, en that was it.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Mission accomplished !

De UPD of Generic Printer driver hielpen niet direct (of maar half: ik kon toch al simpele ASCII printen). Ze hielpen me wel vinden hoe ik überhaupt die driver kan installeren voor een netwerkprinter (*). En na wat verder googlen kwam ik op een suggestie om de driver voor de Deskjet 870c te proberen, die via Windows Update binnengehaald kan worden. En ja, deze doet het goed met de paar testjes die ik deed. Vrouwtje dus gelukkig :).

(*)
* Bij 'Add a Printer' moet je juist niet Network Printer kiezen maar wel Local Printer
* Vervolgens kun je wel een nieuwe poort toevoegen en die laten verwijzen naar \\Server\Printer waardoor er vooralsnog remote geprint wordt.
* Daardoor kun je nu wél zelf de printer uit een lijst selecteren (en via Windows Update extra lijsten binnenhalen) wat niet kon als je Network Printer koos. En zo kon ik dus wel de Generic Printer driver assignen, of de Deskjet die compatible bleek.

Thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Twixie schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:37:
Mission accomplished !

De UPD of Generic Printer driver hielpen niet direct (of maar half: ik kon toch al simpele ASCII printen). Ze hielpen me wel vinden hoe ik überhaupt die driver kan installeren voor een netwerkprinter (*). En na wat verder googlen kwam ik op een suggestie om de driver voor de Deskjet 870c te proberen, die via Windows Update binnengehaald kan worden. En ja, deze doet het goed met de paar testjes die ik deed. Vrouwtje dus gelukkig :).

(*)
* Bij 'Add a Printer' moet je juist niet Network Printer kiezen maar wel Local Printer
* Vervolgens kun je wel een nieuwe poort toevoegen en die laten verwijzen naar \\Server\Printer waardoor er vooralsnog remote geprint wordt.
* Daardoor kun je nu wél zelf de printer uit een lijst selecteren (en via Windows Update extra lijsten binnenhalen) wat niet kon als je Network Printer koos. En zo kon ik dus wel de Generic Printer driver assignen, of de Deskjet die compatible bleek.

Thanks all!
Hoe heb je dat precies gedaan? Ik heb namelijk een Windows 7 systeem als servertje met een usb printer eraan (op USB001) maar als ik op een andere Windows 7 PC een lokale printer toevoeg en verwijs naar de server middels de servernaam of ip adres en als poort USB001 invul dan vindt hij hem niet. Backslashes accepteert hij ook niet bij het invulveld.

Ik heb dit gedaan:
- printer toevoegen
- lokale printer toevoegen
- nieuwe poort maken
- standaard tcp/ip port
-hostnaam of ip-adres: heb ik da naam van de server ingevuld, ook met het ip adres geprobeerd
-poortnaam: USB001 en ook het ipadres/USB001 geprobeerd
Dan gaat hij zoeken en heeft hij extra poortgegevens nodig, en dan kan je het soort poort kiezen of zelf iets aanmaken met (voor mij) nietszeggende termen.
Vervolgens heb ik "printserver met 1 usb poort" eens geprobeerd en na een tijdje vroeg hij welke printer daar aan hing. Een Canon iP4500 geselecteerd en drivers geïnstalleerd. Maar als ik dan wil afdrukken laat hij geen afdrukvoorbeeld zien in het afdrukvoorbeeld venster (vak waar het voorbeeld moet staan is leeg). Hij print vervolgens ook niets.

Ik kan de printer overigens prima gebruiken via de "normale" weg als netwerkprinter, maar dan kan ik geen afdrukvoorbeeld gebruiken. Het vakje daarvoor bij de instellingen blijft dan grijs en niet selecteerbaar. Daarom leek dit me wel een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
BounceMeister schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:31:
[...]

Hoe heb je dat precies gedaan? Ik heb namelijk een Windows 7 systeem als servertje met een usb printer eraan (op USB001) maar als ik op een andere Windows 7 PC een lokale printer toevoeg en verwijs naar de server middels de servernaam of ip adres en als poort USB001 invul dan vindt hij hem niet. Backslashes accepteert hij ook niet bij het invulveld.
net use lpt2: \\pc-met-gedeelde\printer

Je printerdriver kun je nu aan de printer gekoppeld aan de lpt2 poort (lokaal) installeren.
Veel plezier.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 05-08-2011 15:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

alt-92 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 15:27:
[...]

net use lpt2: \\pc-met-gedeelde\printer

Je printerdriver kun je nu aan de printer gekoppeld aan de lpt2 poort (lokaal) installeren.
Veel plezier.
Welnee, joh! De B-meister is gewoon vergeten om de printer te sharen.
Op de "server" rechtsklikken op je printer, eigenschappen en dan op het "share" tabje klikken.
De share een naam geven en eventueel rechten en wat dies meer zij instellen. OK.
Dan op de client explorer openen en browsen naar \\<server>\<share> dan wordt automagisch de printer geinstalleerd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ach ja.
Assumption : the mother of all SNAFUs toch? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 16:31:
[...]

Welnee, joh! De B-meister is gewoon vergeten om de printer te sharen.
Op de "server" rechtsklikken op je printer, eigenschappen en dan op het "share" tabje klikken.
De share een naam geven en eventueel rechten en wat dies meer zij instellen. OK.
Dan op de client explorer openen en browsen naar \\<server>\<share> dan wordt automagisch de printer geinstalleerd
De printer is wel geshared, hij werkt nu ook al, op het afdrukvoorbeeld na. Daarom wil ik deze manier proberen. Ik had de namen zo ingetikt, een browsefunctie was me niet opgevallen, daar kijk ik dan nog eens naar.

Edit: niet gevonden. Dan maar via de command prompt het bovenstaande proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 05-08-2011 17:03 ]

Pagina: 1