coyote1980 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 12:27:
Een distributieriem op de 850 gaat iirc 120.000 mee. (behalve de oudste 850's waar hij om de 80.000 vervangen moet worden). Dus dat moet aardig wat speelruimte geven voor de 50.000 kilometer die je wilt gaan rijden

Wat dat betreft hoeft het dus geen probleem te zijn zolang ik maar weet wanneer hij is vervangen. Ik ga eens rondzoeken naar wat leuke 850's
PromWarMachine schreef op maandag 25 juli 2011 @ 12:43:
Ik kon voor 5k een SEAT Toledo 1.9 TDi uit 2004 kopen.
Dan heb je een redelijk recente auto die het echt nog wel 1,5 jaar gaat volhouden, met 'slechts' 200k km op de teller.
Weegt 1240kg, wegenbelasting hier in Utrecht komt dan op 280 euro per kwartaal.
Volgens de boordcomputer rijd ik 6.3l/100km, maar mijn rijstijl is behoorlijk sportief. Het kan veel zuiniger. 5l/100km bij normaal rijgedrag is volgens mij best mogelijk.
Voordeel was wel dat hij echt goed onderhouden was. Het onderhoudsboekje zat erbij en hij heeft iedere 15k km een beurt gehad. (ex-lease)
Klinkt ook het overwegen waard, heb je iets vergelijkbaars als
deze?
Haha, als ik jouw topic niet had gelezen had ik misschien wel interesse gehad

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:03:
[...]
Ik heb een uitstekende GTI van een dealer gekocht voor 750 euro. Enige wat schorte is een versnellingsbak in z'n achteruit die naar geluid geeft en bekleding op een stoel dat z'n beste tijd heeft gehad. De auto zelf verkeert in uitstekende staat. De kosten om zo'n bak te reviseren/vervangen kan nog geen 300 euro zijn als je goed zoekt en de juiste connecties hebt. Ook bekleding is geen wereldbedrag. Tel daarbij je onderhoud op en ik denk dat TS het wel red met 5k.
Nu moet je wel zo'n model vinden; want de meeste golfjes worden bij een occasion dealer standaard al teruggedraaid en mee gerotzooit. TS moet dus voor dat geld goed zoeken.
Welk model heb je het nu over? Want ik denk niet dat ik qua comfort terug wil naar een Golf 3 of ouder.
Trommelrem schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:04:
Voordeel van de S60 is de langere wielbasis, wat tijdens langere ritten echt heel prettig is. Hoe langer de wielbasis, hoe meer snelwegcomfort. Zelfs een auto met slechte stoelen zal je rug niet doen breken, als de wielbasis maar lang is. Daarom lijkt mij een Volvo S60, 850, V70 een prima auto voor je doel (en de stoelen zitten over het algemeen zelfs nog goed ook).
Gezien je autohistorie zou ik echter toch gaan voor een Golf.
Een S60 vind ik ook een erg mooie auto en ik zie dat de aanschaf ook best meevalt. Neem ik mee met als kritiekpunt de relatief hoge onderhoudskosten en het hoge gewicht (+- 1450kg)
Een combinatie van de twee? Blijf binnen de 20 km afstand en gebruik de auto naar een P+R station. Zo hoef je niet lang in de Clio te zitten en hoef je ook niet moeilijk te doen om bij het OV te komen. Wellicht is de combinatie van auto + trein namelijk wel sneller dan de auto alleen, i.v.m. files e.d. Is alleen interessant als je werk bij een treinstation is en als de parkeerkosten ook onder de OV vergoeding vallen. Scheelt namelijk enorm in de aanschaf-, onderhouds- kosten en houderschapskosten van een extra auto.
-edit-
Excuses. Verkeerd gelezen. Werkgever verhuist naar een Centraal Station. Kun je wellicht je auto juist bij de werkgever parkeren en het eerste traject met het OV reizen?
Maar hoe kom ik dan van het station naar mijn werk als daar mijn auto staat?
Station in woonplaats is fietsbaar (10 minuten), maar station bij werk is al snel 20 minuten met de bus. Dan wordt het dus: 10 minuten fietsen + 5 minuten buffer + 45 minuten trein + 5 minuten buffer + 20 minuten bus = 1 uur en 25 minuten. En dat terwijl ik er 50 minuten over doe met de auto. Ik heb meerdere jaren >22 uur per week moeten reizen van en naar mijn werk. Dat wil ik nu voorkomen

KillaZ schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:09:
[...]
@TS: Ik rijd nu al een jaar lang in een Clio 1.5 Dci zo'n 140 km per dag, maar dat doe ik veel comfortabeler in de nieuwe KA van mijn vriendin. Wat voor stoelen zitten er in de Clio?
Enorm zachte en uitgezakte stoelen. Ik zeg trouwens niet dat een splinternieuwe Ford Ka goede stoelen heeft. De meeste wegenbelastingvrije auto's die nu nieuw zo populair zijn zijn niet echt gemaakt om lange afstanden mee te rijden. Ook een Clio uit 2002 niet. Uit welk bouwjaar komt die van jou?
_Apache_ schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:24:
[...]
Mijn S40 ('99) is even zuinig als de Golf 4 van mijn ouders, daarbij vallen ze in dezelfde wegenbelastingcategorie. De Golf 4 is wat lichter, dat wel.
Heb in beide auto's best wat kilometers gemaakt, het comfort van de Volvo is toch wat me over de streep helpt. Als je beseft dat de S40 net 2K heeft gekost, en dat je met dat geld niet eens het onderstel van de Golf 4 bij elkaar hebt.
S40 is ook zeker het overwegen waard. Vooral met de aanschaf heb ik wat speling om eventuele oonvoorziene kosten op te vangen.
Ook het overwegen waard. Redelijk nette auto, maar ben wel benieuwd wat ik er voor terug krijg na 1,5 jaar.
_Apache_ schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:51:
Even een opmerking van algemene aard. Weet je zeker dat je 1 januari 2013 op de nieuwe locatie zit? Niets zo kwetsbaar voor uitstel dan een verhuizing van een 'organisatie'.. Bouw jezelf een marge in dat je een langere periode moet overbruggen, neem een diesel, wat ruimere onderhoudsmarge, etc.
Zeker weet ik het natuurlijk niet, maar die datum wordt als uiterlijke datum genoemd. Ze verwachten waarschijnlijk dat we al iets eerder overgaan. Het gebouw waar we in gaan wordt op dit moment verbouwd naar de wensen van ons bedrijf.
Appie Heijn schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:59:
http://auto.marktplaats.n...4kw-2001-zeer-netjes.html
Ik heb zelf een passat gehad. Een Golf 4 is technisch bijna hetzelfde. Echter vond ik de ruimte en het comfort van de passat geweldig

Ok in de vaste -maandlasten is ie 10-20 euro duurder, qua verbruik maakt het niet eigenlijk niet uit. Ik reed 1 op 20 als ik mij aan de snelheid hield en 80% snelweg. Daarbij gaan de meesten tot minimaal 400k mee, sommige tot 600k-700k
Ik blijf erbij dat de VAG 1.9tdi een TOP-motor was en blijft. De 2.0tdi zie ik namelijk bijna nooit met een 500k op de teller.
Kilometerprijs is erg laag, ik vind de Volvo 850 ook een leuk idee echter denk ik dat het onderhoud wel duurder zal zijn. VW heeft namelijk zo'n groot onderdelenaanbod (2ehands/imitatie of origineel via ebay.de) dat de prijs veel lager ligt dan bij Volvo.
Nette auto naar waar je linkt. Mijn vader heeft altijd Passat gereden en ik zodoende ook. Erg fijne auto's.
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 12:26:
Vanaf een Golf 3 zou ik kiezen. Waarom? De veiligheid vanaf de Golf 3 is aanzienlijk verbeterd. Ik zou goedkope (standaard modellen) wijken en gaan voor de luxere varianten zoals TDI / GTI / #nameit. Een golf 4 kan ook. Die zijn nieuwer en ook verbeterd. Het voordeel is dat ze lekker goedkoop zijn , als er iets stukgaat je zo spare parts her en der kunt regelen, en de auto's afhankelijk van je onderhoud en rijgedrag, lang mee kunnen gaan.
Een Golf 3 vind ik echt een te grote stap terug. Vooral omdat mijn budget gemakkelijk een Golf 4 toelaat.