Mijn MacMini / HTPC maakt gebruik van de bestanden op mijn NAS. De AFP share is gewoon bereikbaar via de Finder. Op mijn HTPC had ik onder OSX 10.6 een AFP share die automatisch verbinding maakte met mijn NAS doormiddel van de volgende regel in /etc/fstab
"NAS:/Movies /Users/USER/Shares/Movies url automounted,url==afp://USER:PASSWORD@IP-NAS/Movies 0 0"
Dit werkte tot voorheen erg netjes en een stuk stabieler / betrouwbaarder dan andere manieren van automount. Helaas sinds de install van OSX 10.7 heb ik het volgende probleem. De rechten van de mount in de directory /Users/USER/Shares/Movies zijn niet aan te passen. Standaard is hij van de root.
"drwx------ 32 root wheel 1044 Jul 25 01:29 Movies"
Van de parent directory Shares staan de rechten wel goed.
"drwx------ 3 USER staff 102 Jul 25 01:31 Shares"
Op verschillende manieren het geprobeerd aan te passen:
Poging 1:
sudo chown USER Movies
resultaat = "chown: Movies: Operation not permitted"
Poging 2:
sudo chmod 777 Movies
resultaat = geen aanpassingen gemaakt
Poging 3:
De share unmounten en vervolgens de rechten aanpassen. Krijg opnieuw de melding "chown: Movies: Operation not permitteer"
Poging 4:
De share unmounten, Mac opnieuw opstarten en vervolgens de rechten aanpassen. Bingo, rechten (chown + chmod) worden geaccepteerd. Hierna de share geactiveerd in /etc/fstab en Mac opnieuw opgestart. Helaas zijn na het opstarten de rechten weer als hiervoor (root).
Ben nu al een paar uur aan het Googlen, maar heb geen oplossing gevonden die werkt. Ben dus op zoek naar een manier en/of instelling waarmee ik de mount rechten kan aanpassen van een share.
"NAS:/Movies /Users/USER/Shares/Movies url automounted,url==afp://USER:PASSWORD@IP-NAS/Movies 0 0"
Dit werkte tot voorheen erg netjes en een stuk stabieler / betrouwbaarder dan andere manieren van automount. Helaas sinds de install van OSX 10.7 heb ik het volgende probleem. De rechten van de mount in de directory /Users/USER/Shares/Movies zijn niet aan te passen. Standaard is hij van de root.
"drwx------ 32 root wheel 1044 Jul 25 01:29 Movies"
Van de parent directory Shares staan de rechten wel goed.
"drwx------ 3 USER staff 102 Jul 25 01:31 Shares"
Op verschillende manieren het geprobeerd aan te passen:
Poging 1:
sudo chown USER Movies
resultaat = "chown: Movies: Operation not permitted"
Poging 2:
sudo chmod 777 Movies
resultaat = geen aanpassingen gemaakt
Poging 3:
De share unmounten en vervolgens de rechten aanpassen. Krijg opnieuw de melding "chown: Movies: Operation not permitteer"
Poging 4:
De share unmounten, Mac opnieuw opstarten en vervolgens de rechten aanpassen. Bingo, rechten (chown + chmod) worden geaccepteerd. Hierna de share geactiveerd in /etc/fstab en Mac opnieuw opgestart. Helaas zijn na het opstarten de rechten weer als hiervoor (root).
Ben nu al een paar uur aan het Googlen, maar heb geen oplossing gevonden die werkt. Ben dus op zoek naar een manier en/of instelling waarmee ik de mount rechten kan aanpassen van een share.
[ Voor 14% gewijzigd door Zware Unit op 25-07-2011 01:58 . Reden: poging 4 ]
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...