• ARGijsen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-04 17:50
Hallo allen,

Ik zit met een probleempje Ik heb net een eigen computer in elkaar gezet. Opzich loopt hij goed alleen af en toe lijkt hij vast te lopen en doen mn muis en toetsenbord het niet meer.

zowiezo vallen die af en toe opeens uit en even later hoor ik het USB connect geluidje en dan doet mijn muis het weer

Ik zat te denken of mijn CPU te warm was ofzo dus ik heb SpeedFan gedownload.
Daarbij staat dat mijn CPU boven de 80 graden is (wat niet echt goed kan zijn volgens mij)
Maar als ik naar Asus Suite II kijk komt de temperatuur tussen de 20 en 30 graden uit(celcius voor de duidelijkheid)

Welke moet ik nou geloven en wat kan ik er aan doen om dit probleem op te lossen/

Systeem:
Processor: I5 2500 3.3 GHZ
moederbord: P8H67 B3
Grafische: Gigabyte GTS 450
Geheugen: 8 GB kingston
Harde schijf: 2 TB western digital

Alvast bedankt voor de reacties

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Kijk eens met HWmonitor die moet volgens mij wel aardig kloppen. Ik heb ook een P8P67 en met HWmonitor kan ik de juiste waardes uitlezen. (CPU ongeveer 30 graden)

Waarschijnlijk is de bios temp ook aan de hoge kant maar dat is een soort van bug..

Als ie daar ook zo hoog is zou ik toch mn cpu cooler eens checken of uberhaubt de fan draait en of de cooler er helemaal goed op zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Mavvie op 25-07-2011 00:21 ]

Twitter | Linkedin

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:28
Hoe heb je de software geinstalleerd?
Dus windows installeren,
dan chipset drivers installeren,
dan videokaart installeren,
dan de rest van de drivers installeren,
dan updaten van windows.

Alle overige usb apparaten verwijderen,
Muis en toetsenbord vervangen om te testen of dit het oplost.
muis drivers van bijv logitech verwijderen, alleen van windows gebruiken.

Usb aan de voorkant proberen, en achterkant(hier zit verschil in), misschien klopt hier de aarding/kortsluiting niet.
Ook is het mogelijk dat er kortsluiting(aarding) van apparaten kan zijn, dus kontroleer of alles goed zit, kabels kaarten goed vast etc.
Moederbord goed ingebouwd?

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 25-07-2011 05:36 ]

Verwijderd

Mavvie schreef op maandag 25 juli 2011 @ 00:19:
Kijk eens met HWmonitor die moet volgens mij wel aardig kloppen. Ik heb ook een P8P67 en met HWmonitor kan ik de juiste waardes uitlezen. (CPU ongeveer 30 graden)

Waarschijnlijk is de bios temp ook aan de hoge kant maar dat is een soort van bug..

Als ie daar ook zo hoog is zou ik toch mn cpu cooler eens checken of uberhaubt de fan draait en of de cooler er helemaal goed op zit.
En of de koeler überhaupt warm wordt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
In ieder geval zou ik de drivers voor de usb even bijwerken: dus zowel voor de usb driver moederbord als eventuelen software voor de muis zelf.

Speedfan is niet het beste programma om temp uit te lezen (sterker nog het is een slecht programma met een bijzonder pakkende naam, want iedere nieuweling grijpt ernaar). De temp die je uitleest zijn voor speedfan wellicht te hoog. Als ze zo hoog zijn, zit de koeler niet goed op de processor, of draait de fan niet.
De andere uitlezing 20-30 graden, lijken me weer aan de lage kant: als je de computer gebruikt (en je hebt geen kast met 7 fans en gebruikt stock koeler) dan zal de temperatuur in de kast ongeveer op 30 graden uitkomen. De temperatuur van de cpu zal daar dan enkel graden boven zitten

• ARGijsen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-04 17:50
Nou ik heb ondertussen van alles gedaan.

CPUID HWMonitor gedownload die laat ook 80+ graden zien (ook als ik asus monitor uitzet)
Mn pc losgehaald nadat hij een tijdje heeft aangestaan en gevoelt of de koeling van de processor warm was maar die was gewoon aan te raken zonder problemen. Die fan draait ook gewoon als de pc aanstaat. En hij zit er gewoon stevig op vast.

Usb besturingssysteem proberen te updaten daar was niks nieuws voor.

en mn pc liep net weer vast:@

En dat terwijl mijn procesoren een temperatuur zouden hebben van 30 graden. Hoe kan het dan dat de CPU zo warm zou zijn. (de aux zou trouwens ook zo warm zijn)

Ik word hier nogal moedeloos van iemand nog tips of ideën want ik heb geen zin om straks mn pc weg te moeten flikkeren omdat mn CPU "te warm" zou zijn of omdat de pc de hele tijd vastloopt.

Ik snap er echt helemaal niks

alvast bedankt

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 20:09
Als je net je pc opstart, en dan in de bios kijkt, heeft je cpu nauwelijks iets gedaan. dus is het logisch dat die dan nog niet warm is, of extreem warm meer is, maar als die dan in windows dus 80 graden aan geeft, gaat er iets goed fout.

Haal eens de kap van de pc kast af, en richt er een huis tuin keuken ventilator naar binnen. dan zou je iig een daling in de temperatuur moeten zien, als dit zo is, zit de koeling er dus niet goed op.

Verwijderd

Welke cpu koeler is het? De stock koeler van Intel? Ik denk inmiddels toch dat deze niet goed gemonteerd is. Haal hem er eens af en bevestig hem opnieuw, uiteraard met nieuwe koelpasta.

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 14:07

JanW23

Mine mine mine mine

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:53:
Welke cpu koeler is het? De stock koeler van Intel? Ik denk inmiddels toch dat deze niet goed gemonteerd is. Haal hem er eens af en bevestig hem opnieuw, uiteraard met nieuwe koelpasta.
Kijk eens in je BIOS hoe warm de cpu wordt. Dat is betrouwbaarder.

Eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar zit het plasticje er nog op? Niet stock koelers hebben een dun folie over de koelpasta. Ik mag hopen dat dat niet je probleem is :-)

Haal hem er gewoon nog eens af en klik dat ding er opnieuw op, want anders kan je CPU nooit zo warm worden (of je fan moet niet draaien).

[ Voor 5% gewijzigd door JanW23 op 26-07-2011 14:01 ]

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 22:11

Achilles

Koning van de Myrmidonen

M'n i7 kwam met de stock cooler, en stock speed(turbo enabled) ook gemakkelijk boven de 80 graden, maar gelukkig kunnen ze wel tegen een beetje hitte, tenminste, de 930, zal dat bij sandy brigde weer minder zijn? (neem ook eens een ander progamma, schilt al gouw 5-10*c). Met mijn i7 kwam ik zelfs boven de 90 in Speedfan, toch is hij (nog) niet ontploft, of bsod) :) heb er wel vrij snel een andere cooler opgezet(maar wou ook overclokken :P)

In idle overigens maar rond de 65

[ Voor 5% gewijzigd door Achilles op 26-07-2011 14:11 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:02
Er is maar 1 manier om het zeker te weten, draai een stress test programma zoals prime95, doe je computer kast open en raak voorzichtig het ijzer onder je koeler aan. Kun je het gewoon vast houden dan is je CPU < 40C, is het te warm dan moet je verder gaan kijken hoe dat komt. Je hebt dit al getest en zo te horen zitten die programmas gewoon fout. Veel van die programmas die temperatuur meten zijn in de war te schoppen doordat veel moederborden weer net iets andere chips en kanalen gebruiken om de temperatuur te communiceren, ze zijn dus niet altijd even betrouwbaar. (Ik heb goede ervaringen met coreTemp, maar ook die is niet onfeilbaar).

Verder kunnen de meeste CPUs wel wat hebben (tot 70C is meestal goed te doen, maar dat geld niet voor alle processoren). Maar als je computer weinig tot niets aan het doen is dan zou de CPU toch niet snel 20C warmer dan de kamertemperatuur hoeven zijn.

Anyway de standaard troubleshooting guide: haal alles uit je pc dat je niet nodig hebt (alle USB apparaten, DVD spelers, 2e hardeschijf, alle behalve 1 RAM reepje, geluidskaart etc.. etc..) draai dan een volle stress test op je pc van op zijn minst een uur, met programmas als prime95 voor je CPU en Furmark of iets dergelijks voor je GPU. Als dit tot geen problemen lijd dan stop je 1 voor 1 onderdelen terug, net zolang totdat het probleem weer terugkeert.

Ook is het misschien verstandig om tijdens al dit te werken met een schone legale installatie van Windows, en geen internet verbinding te hebben (dan hoef je nog even geen virusscanner te installeren). Doe de installatie van Windows ook met een zo'n leeg mogelijk systeem (dus net als boven alles er uit).

Veel succes, dit zijn echt rot problemen om op te lossen, vooral als je door tooltjes op het verkeerde pad gezet wordt, probeer altijd of je ook zelf kunt nagaan wat zo'n tooltje zegt.

@D13, een i7 Idle at >50C zou ik ook maar eens naar kijken, hij wordt er misschien niet meteen onstabiel van, maar dat is helemaal niet nodig, misschien even de koeler controleren en schoonmaken en kijken of de warme lucht wel uit je kast kan?

[ Voor 6% gewijzigd door roy-t op 26-07-2011 14:23 ]

~ Mijn prog blog!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 08:01

Format-C

Tracing Rays

Je kan wel moeilijk lopen doen met allerlei tooltjes, windows installaties, dingen loskoppelen, en weet ik veel wat nog meer (no offense), maar volgens mij maakt de koeler gewoon geen goed contact. :z

Zoals iemand anders ook al zei:

ff de koeler eraf, even kijken, en als hij slecht contact gemaakt heeft er opnieuw opdrukken. Je hoeft de 1e keer (als hij slecht contact gemaakt heeft) niet eens de pasta te vervangen als het een stock cooler is.

Klaar. Probleem waarschijnlijk opgelost.

Edit; en vervolgens met Realtemp de temp bekijken.

En pas als dat het niet is verder kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Format-C op 26-07-2011 14:37 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 14:07

JanW23

Mine mine mine mine

D13 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:10:
M'n i7 kwam met de stock cooler, en stock speed(turbo enabled) ook gemakkelijk boven de 80 graden, maar gelukkig kunnen ze wel tegen een beetje hitte, tenminste, de 930, zal dat bij sandy brigde weer minder zijn? (neem ook eens een ander progamma, schilt al gouw 5-10*c). Met mijn i7 kwam ik zelfs boven de 90 in Speedfan, toch is hij (nog) niet ontploft, of bsod) :) heb er wel vrij snel een andere cooler opgezet(maar wou ook overclokken :P)

In idle overigens maar rond de 65
idle 65 graden is toch WAY to high!!!!!??
Ik kom idle niet boven de 38 graden met z'n stock koeler (i7 875)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ARGijsen schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:41:
Nou ik heb ondertussen van alles gedaan.

CPUID HWMonitor gedownload die laat ook 80+ graden zien (ook als ik asus monitor uitzet)
Mn pc losgehaald nadat hij een tijdje heeft aangestaan en gevoelt of de koeling van de processor warm was maar die was gewoon aan te raken zonder problemen.
Oftewel, je CPU raakt zijn warmte niet kwijt; zoals iedereen al eens heeft gesteld, check of de koeler wel goed gemonteerd zit cq. goed contact maakt met de CPU.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:02
Computer problemen oplossen gaat om uitsluiten, zover ik begrijp heeft de topic starter al de koeler gecontroleerd, als dat niet zo is, is dat natuurlijk de eerste plek om te gaan kijken :).

Nog meer tooltjes aanraden om de CPU temp te bekijken is dan natuurlijk niet handig, en zoals al eerder genoemd is het merendeel van die tooltjes niet te vertrouwen. Heeft de TS al naar de temperatuur gekeken in de bios, na een half uur stress testen? (Even een stress test draaien, daarna meteen rebooten, de CPU zal dan iig nog vrij warm moeten zijn als hij echt 80C is geweest.)

Probeer zoveel mogelijk dingen die het probleem kunnen veroorzaken te elimineren en je krijgt van zelf een idee waar het zit.

[ Voor 27% gewijzigd door roy-t op 26-07-2011 19:58 ]

~ Mijn prog blog!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 08:01

Format-C

Tracing Rays

roy-t schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:56:
Computer problemen oplossen gaat om uitsluiten, zover ik begrijp heeft de topic starter al de koeler gecontroleerd, als dat niet zo is, is dat natuurlijk de eerste plek om te gaan kijken :).

Nog meer tooltjes aanraden om de CPU temp te bekijken is dan natuurlijk niet handig, en zoals al eerder genoemd is het merendeel van die tooltjes niet te vertrouwen. Heeft de TS al naar de temperatuur gekeken in de bios, na een half uur stress testen? (Even een stress test draaien, daarna meteen rebooten, de CPU zal dan iig nog vrij warm moeten zijn als hij echt 80C is geweest.)

Probeer zoveel mogelijk dingen die het probleem kunnen veroorzaken te elimineren en je krijgt van zelf een idee waar het zit.
Heb je helemaal gelijk in. Alleen had hij volgens mij de cooler er nog niet afgehaald. Maar dat moet ie nog maar ff laten weten dan. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Pagina: 1