Fritz!box 7390 WAN->LAN performance

Pagina: 1
Acties:

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12 11:41
Al heel veel gegoogled, maar niet kunnen vinden.
Als het goed is kun je bij de Fritz!box 7390 een van de gigabit LAN poorten als WAN instellen en zo voor Ziggo/UPC gebruiken.
Nu heb ik 100Mbit van Ziggo en ben benieuwd naar de WAN-> LAN performance.

Ik twijfel namelijk tussen deze Fritzbox en de Draytek 2130Vn. De laatste haalt zeker voldoende (> 600Mbit) en heeft op zich alles qua specs wat ik nodig heb, maar heb begrepen dat de fritzboxen vooral voor VOIP beter zijn.

Nu ga ik graag dus voor de Fritzbox, maar wil ik wel weten of de wan-> lan performance een beetje goed is. (haal met mijn huidige router zo'n 85Mbit (Draytek 2820).

Even voor de duidelijkheid, de DSL optie en snelheid gaat het hier niet om.

Deze link gebruik ik normaal om dit soort dingen op te zoeken, maar ze testen helaas de Fritzboxen niet
http://www.smallnetbuilde...wan-to-lan?task=archiveon

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:26

lier

MikroTik nerd

Kan je uitleggen waarom je de modem/router combi van Fritz!box in je overweging mee neemt?
En waarom zie ik bijvoorbeeld niet de E4200 en de WNDR3700 in je overweging?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FaZe
Ja hoor.

Wat ik zoek is het volgende:
Goede VOIP (minimaal 2x FXS)
Kunnen bepalen welke SIP nummers op welke lijnen overgaan
nummer prefixen om bepaalde "lijn" te kiezen
Goede VPN passthrough
Goede WAN->LAN performance (minimaal 120Mbit, maar liever meer)

Liefst:
Voicemail
300Mbit WLAN
VPN server
WOL Applicatie op router (Draytek heeft deze volgens mij, de 2820 althans zeker)
Knop om WLAN uit te zetten (heeft de Draytek)

Momenteel heb ik dus een Draytek 2820. Nu wil ik mijn ISDN gaan migreren naar VOIP.

Al enige tijd zit ik te overwegen een Draytek 2130 te nemen vanwege de hogere WAN->LAN performance. Tevens kan ik wel een WLAN gebruiken (n versie) (niet persé, maar af en toe handig)

Nu wil ik met VOIP bepaalde dingen voor elkaar krijgen waarbij al op twee topics mij geadviseerd wordt een Fritz!Box te nemen.

Tot nu heeft de Fritz als voordeel:
- Voice to mail + fax to mail
- Zeer positieve reacties en helemaal mbt VOIP
- Optie om huidige Quattrovox te behouden (weet niet of ik dit ga doen)
- DECT
nadeel:
- ADSL modem ineen, waar je voor betaald uiteraard maar ik niet gebruik

De Draytek:
- Heb zelf goede ervaring met de 2820 en deze zou ook de belangrijkste dingen van VOIP aan moeten kunnen die ik wil.
- >600Mbps Wan->Lan performance, dus op de toekomst voorbereid.

Nu kan ik natuurlijk ook gewoon twee losse apparaten nemen, dus bijvoorbeeld een 2130n en een Fritzbox 5113 zonder router, maar ik ben bang dat het me meer geklooi gaat opleveren met QOS en porten forwarden. Tevens heb ik liever alles in een.

Ik wil mijn zoekactie daarom tussen deze 2 of 3 (simpele Fritzbox) beperken.

Toch kan ik even ingaan waarom niet de modellen die jij noemt:
E4200: Geen VOIP, geen VPN en het is een Linksys (klinkt stom, maar heb genoeg ellende met die dingen gehad).
WNDR3700: Geen VOIP, geen VPN

De WAN-LAN performance van de Fritzbox kan denk ik mijn twijfel weg halen.

• FaZe
Schopje. Iemand die zelf een test gedaan heeft of een betrouwbare test van iemand anders weet?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:27
Als je de Fritzbox als switch + VoIP gaat gebruiken, dan kun je ook alleen de LAN-poorten gebruiken mits je DHCP uitzet op de Fritzbox. Dan boeit het WAN > LAN gedeelte niet meer zoveel.

• FaZe
Op de FritzBox kun je poort 1 als WAN configureren en deze dan als router gebruiken.
Het gaat mij om de snelheid wat hij als router aankan.

• FaZe
Voor het archief:
Ondertussen heeft iemand deze getest:
http://digitaldreamer.com.au/2011/08/nbn-ready-routers-10-routers-tested-for-speed/
WAN->LAN performance van 340Mbit

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:41
Is de FRITZ!Box 6360 Cable niets voor je?
Da's een kabel-Fritz met alle opties die je zoekt. Heb je ook niet die twee kastjes.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Geomaris schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:17:
Is de FRITZ!Box 6360 Cable niets voor je?
Da's een kabel-Fritz met alle opties die je zoekt. Heb je ook niet die twee kastjes.
Volgens mij kun je niet zomaar een ander modem op een kabel aansluiting gebruiken... of kan dat wel?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
Nee, dat kan inderdaad niet bij de nederlandse kabel providers

If it ain't broken, tweak it!

• FaZe
Bedankt voor de reacties. Echter twijfel ik nog of ik deze Fritzbox neem. Hij is goed genoeg en kan alles aan wat ik nodig heb, daar niet van, maar heb contact met Ziggo gehad en ik krijg eind dit jaar / Q1 2012 hoe dan ook een wifi router. Puur een simpele Fritzbox erbij zoals de 5113 is dan voldoende voor puur de VOIP. Mijn huidige snelheid en het gebrek van wifi kan ik nog wel een paar maanden mee leven.

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-12 13:19
Ik heb een fritzbox 7340 achter een 50/50 mbps verbinding en dat lukt aardig. Echter staat de cpu van de router wel op 99% wanneer er een download op de achtergrond wordt uitgevoerd. Het lukt daarom ook niet om full-duplex bepaalde zaken uit te voeren. Dit zal natuurlijk niet vaak voorkomen dat je gelijktijdig aan het up- en downloaden ben, maar toch....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of de 7340 en de 7390 qua cpu gelijk zijn, dus misschien is de 7390 krachtiger dan de 7340 en heeft dan misschien minder problemen met gelijktijdge uitvoeringen.

Het neemt niet weg dat de fritxbox lijn geweldige routers zijn qua feature set en met name voip.

Voordat je besluit om een losse ata achter je ziggo router te plaatsen Google dan even naar "voip and nat". Er zijn nog wel wat issues om rekening mee te houden wanneer je gaat voip-en achter een nat router.
Beter is om direct vanaf je wan IP te voip-en
Pagina: 1