eighties versterker gebruiken bij moderne home cinema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 09:44
Beste medetweakers,

Ik heb van mijn grootmoeder een Sony TA-A300 gekregen, een versterker van ongeveer 12, 13 jaar oud. http://audioidiots.com/merk.apparaat.php?apparaatID=203
Nu ben ik mijn complete multimedia gebeuren aan het herinrichten en wil ik via een versterker mijn AC Ryan PlayonHD2 en tv van een mooi geluid voorzien. De versterker heeft alleen tulp aansluitingen, geen probleem voor de mediaspeler en tv maar ik denk dat optisch beter is?
Wat speakers betreft hed ik 2 Raveland X1208 dingen (nooit van gehoord) en die wil ik evt. vervangen door een leuk setje van max 100 euro per speaker. Speakers mogen niet breder dan 17cm en hoger dan 42cm zijn. Luisterdoel is op mijn kamer films en muziek af te spelen. De ruimte is ongeveer 8 bij 4 meter.

Mijn vraag aan jullie is als volgt: Is het, wat geluidskwaliteit betreft, voor mij verstandig de TA-A300 te gebruiken of valt deze te verkopen en moet ik iets nieuws aanschaffen?
Nou denk ik dat ik een behoorlijk open vraag stel, dit komt omdat ik een absolute leek ben op audio gebied, maar ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven hoe ik een prettige geluidsinstallatie krijg.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Me dunkt dat die versterker prima volstaat, al zal het destijds zeker geen high-end geweest zijn. Maar dat zal ook niet je doelstelling zijn, vermoed ik. Je hebt dan dus wel maximaal stereo-geluid, uiteraard.
Aansluiten via tulp kan prima, al ben je dan voor de geluidskwaliteit erg afhankelijk van de DAC in je mediaspeler, je cd-speler en/of je televisie. Dat kan flink tegenvallen. Je kunt dan eventueel een losse DAC overwegen.
Anderzijds, met de genoemde boxen en je budget voor nieuwe is het de vraag of je dat erg goed zult horen... Gewoon uitproberen. Wat je hebt kost je immers niets, en als je tegen beperkingen in de geluidskwaliteit aanloopt, kun je altijd nog investeren in iets beters.

[ Voor 4% gewijzigd door niek_nijmegen op 24-07-2011 22:58 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:46

DjVe

Hatsaflats!

Zoals niek al aangeeft, Is het verstandig om al je budget naar je speakers te gooien. Deze bepalen zo'n 80% van het geluidsbeeld. Ik zou voor jou geld een leuke set wharfedale diamond speakers halen of zoeken naar een setje tweedehands 6 serie speakers van b&w. Aansluiten met een tulp kabel en je hebt een prima geluidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Volgens mij heb ik die ook nog in m'n berging staan :D Die heb ik van m'n eerste bijbaantje gekocht. Da's meer dan twintig jaar geleden geweest :X

In de verkoop ga je hier niets voor krijgen. Destijds was het nog best een prijzige versterker, maar 't is geen wonder van geluidskwaliteit. Als ik me goed herinner gaat hij ook vrij snel vervormen (heb 'm ooit eens even geprobeerd toen ik net m'n B&W 602's had, en dat trok hij niet echt op wat hogere volumes).

Maar, een gegeven paard en zo, dus ik zou 'm gewoon lekker gebruiken met de speakers die je er bij hebt gekregen, die op een gegeven moment eens vervangen door iets beters en verder doorsparen op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 09:44
Bedankt, ik zal morgenmiddag de speakers eens goed testen en mijn bevindingen hier toevoegen. T probleem voor mij was niks te vinden over de "raveland" speakers. Maar zonder ervaring kan ik niet oordelen.

Edit: ook PowerFlower bedankt. Van wat ik begrepen heb is t een versterker van 600 gulden. De combinatie Sony en Made in Japan kreeg mij zover t ding open te maken en goed stof vrij te maken. Nieuwe kabeltje aansluiten en het zou mooi zijn als ik er een goede stereo aan overhoudt. Mezelf kennende loopt dit uit in een nieuwe hobby en zal er binnen een paar maanden wel een leuke vervangde versterker volgen. Tot die tijd lees ik op t audio forum lekker mee en zal ik beter weten waar ik op moet letten :Y)

Edit^2: Ik heb nu de set mooi aangesloten en t werkt uitstekend. Wel zijn detail en fatsoenlijke high's erg ver te zoeken, de speakers vervormen erg snel :'( . Ik denk dat het verstandig is om eens even wat speakers te beluisteren bij de locale audioboer.
In conclusie wel erg vet dat ik mijn PC, Xbox en PlayonHD kan combineren met een meer dan 20 jaar oude versterker }:O

[ Voor 76% gewijzigd door Rexxar op 25-07-2011 17:41 . Reden: nieuwe comment en tests gedaan ]