Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb mijn HTPC aangesloten op mijn Panasonic Viera TX-P42G20E. In mijn HTPC zit een Geforce GTX 460. De 2 zijn met elkaar verbonden middels een hdmi kabel, waarbij het bij de videokaart middels een verloop op de DVI poort is aangesloten.

Nu valt me op, dat hij de resolutie 1920x1080 niet goed weergeeft op mijn tv. Het startmenu valt bijv. buiten beeld. Ik moet mijn resolutie handmatig terugschroeven naar 1800 x 950 (iets in die trent), om alles op het beeld te krijgen.

Aangezien mijn tv full-hd is, snap ik niet dat hij de resolutie 1920x1080 goed weergeeft. Zijn er mensen met tips hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je niet een optie Overscan / Underscan? Mijn Bravia geeft geen beeldvullend beeld op 1080P dus dat moet ik handmatig oplossen met die functie. Is wel voor ATI maar Nvidia heeft vast ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:25
Bij Nvidia heet dat Resize Desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:55:
Heb je niet een optie Overscan / Underscan? Mijn Bravia geeft geen beeldvullend beeld op 1080P dus dat moet ik handmatig oplossen met die functie. Is wel voor ATI maar Nvidia heeft vast ook zoiets.
maar dat lijkt me toch niet de bedoeling? Resize desktop heb ik inderdaad gebruikt, alleen vind ik dat zo vreemd als mijn tv predikt full-hd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe het komt weet ik niet, maar als dit de oplossing is dan ben je in 2 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 07:04
TV's zijn vaak wat kieskeuriger met het ingangssignaal over HDMI dan monitoren (eigen ervaring). Mijn suggestie is dan ook dat je in ieder geval alle zoomopties van je TV uitschakeld, en dan op je HTPC de beste resoluties voor films kiest. De meeste films zijn toch niet 16:9 (1920x1080) maar 16:10. Als je TV dan (misschien standaard) iets zoomt, krijg je dat soort beelden.

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:25
Ik moet de eerste 16:10 film nog zien..
Films zijn over het algemeen 21:9 of 16:9.

Verder hebben TV's inderdaad de nodige 'smart-zoom' e.d. opties die het beeld over het algemeen verprutsen op deze manier. Pak de handleiding er eens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00
Moning2 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:56:
Bij Nvidia heet dat Resize Desktop
Dat gebruik je best niet want dan gaat je videokaart je FullHD-beeld rescalen om te passen binnen het beeld van je tv en zo verlies je dus kwaliteit.
Ferra schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:20:
[...]

maar dat lijkt me toch niet de bedoeling? Resize desktop heb ik inderdaad gebruikt, alleen vind ik dat zo vreemd als mijn tv predikt full-hd te zijn.
Het is gewoon een erfenis van de oude beeldbuizen die op de nieuwe tv's ook nog standaard aanstaat omdat settop-boxen en zo ook nog steeds hun beeld doorsturen met rare randen en wisselende beeldformaten.

Op sommige tv's (maar niet bij Pana's denk ik) kan je per input opgeven wat er op aangesloten is. Kan je hem bvb. op PC zetten, zal de overscan automatisch uitgeschakeld worden.
Maar op je Pana ga je denk ik gewoon manueel hem moeten uitschakelen.
Met wat geluk onthoud hij het per input, en doet hij het dus enkel voor je HTPC. Zoniet doet hij het voor alle inputs en dan kan het zijn dat je bij gewone tv-uitzendingen een zwart randje rond je beeld krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Fire69 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:37:
Op sommige tv's (maar niet bij Pana's denk ik) kan je per input opgeven wat er op aangesloten is. Kan je hem bvb. op PC zetten, zal de overscan automatisch uitgeschakeld worden.
Maar op je Pana ga je denk ik gewoon manueel hem moeten uitschakelen.
Met wat geluk onthoud hij het per input, en doet hij het dus enkel voor je HTPC. Zoniet doet hij het voor alle inputs en dan kan het zijn dat je bij gewone tv-uitzendingen een zwart randje rond je beeld krijgt...
Dat wordt op de pana ook per input onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Tarabass schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:42:
[...]

Dat wordt op de pana ook per input onthouden :)
weten jullie toevallig waar je dit kan instellen op de panasonic dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Op mijn Pana is het Menu - Instellingen - Beeldscan en die op Uit zetten.
Maar ik weet niet of de laatste generatie dezelfde menu nog heeft, mijne is 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Fire69 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 23:03:
Op mijn Pana is het Menu - Instellingen - Beeldscan en die op Uit zetten.
Maar ik weet niet of de laatste generatie dezelfde menu nog heeft, mijne is 2 jaar oud.
ik heb het gevonden. ik ga het morgen eens proberen. ik zal mijn resultaten hier posten! Bedankt fire69!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
No problem :)
Pagina: 1