[Mac OSX Lion] Schone installatie uitvoeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-06 14:34
De volgende Apple computers wilde ik updaten naar OS X Lion 10.7
- Mac mini C2D 1,83Ghz, 2GB mem (late 2007)
- Macbook Air C2D 1,4Ghz, 2GB mem (late 2010

Dit wil ik graag via een zgn. schone installatie doen. Ik houd niet zo van de 'archiveer en installeer' opties tijdens een OS update, omdat ik for some reasons nu eenmaal liever een schoon OS installeer, en dan daarna al mijn gegevens over wil zetten. Ik heb de indruk dat een schone OS installatie sneller is dan een ge-upgrade, en ik heb meteen een 'verplicht' opruim moment: ik bekijk bij het terugplaatsen van mijn bakcup meteen welke bestanden (afgezien van muziek en foto's) ik niet meer wil hebben.

Ik ging als volgt te werk: ik downloadde Lion uit de App Store, brandde de InstallESD.dmg op een dvd (zoals hier omschreven: http://www.appletips.nl/een-os-x-lion-installatie-dvd-maken/) om er vervolgens een schone installatie mee uit te voeren (zoals hier uitgelegd: http://eggfreckles.net/tech/installing-lion-clean/)

Op de mac mini ging het voortreffelijk. Ik maakte een recente TimeMachine backup van de huidige Snow Leopard en startte opnieuw op met de Lion dvd. Eerst de interne harde schijf gewist, met behulp van het hulpprogramma Disk Utility, die je kunt opstarten vanaf het installatie menu. Daarna 'Installeer OSX Lion' gekozen op de interne harde schijf. Dat ging vrij aardig, eerst een sessie van 20 minuten, daarna startte de mini opnieuw op en ging het installeren nog verder, nog eens 20 minuten. Daarna stond Lion erop. TimeMachine backup geopend en teruggezet wat ik weer wilde hebben.

De Macbook Air is echter een ander verhaal. Ik herhaalde de werkwijze, startte op vanaf de Lion DVD (ik heb een externe superdrive) en wiste de harde schijf. Vervolgens koos ik voor installeren, maar ergens na "resterende tijd: nog 14 minuten" liep deze tijd heel langzaam op naar "28 minuten" over een tijd van anderhalf uur. Ik vertrouwde het niet, dacht dat het vastgelopen was, en annuleerde de installatie.
Daarna is het me niet meer gelukt. Ik heb zelfs nog geprobeerd 10.6 te installeren vanaf de originele USB stick, die liep ook na een minuut of 20 vast.
Wat gelukkig nog werkte, was meteen vanaf het installatie / opstart menu van de 10.6 USB stick te kiezen voor "Zet een TimeMachine backup terug". Nu heb ik in ieder geval weer een werkende Macbook Air, na een halve dag peentjes zweten :(

Wat deed ik verkeerd? En hoe kan ik mijn Macbook Air nu het beste een schone installatie geven van OS X Lion? Eerlijk gezegd durf ik niet meer zo goed, en ving in het algemene Mac OS X Lion ervaringen - Topic (waar door de bomen haast het bos niet meer te zien is) ergens op dat er een bug in OSX Lion zat (Gymaroe in "[Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie -..."), bij het uitvoeren van een schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymeister
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04-2021
Wat je misschien nog kan proberen is om een Lion upgrade te doen. Daarna kan je de herstel console opstarten die in Lion zit door opnieuw op te starten en dan de option toets ingedrukt te houden.
Hierna kan je kiezen voor een schone installatie. Mocht dit werken dan weet je in ieder geval dat er ergens anders een fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Dat is een goed idee. Ga ik proberen.

• autoreverse
Nogmaals een poging gewaagd met een vers gebrande dvd van Lion 10.7.1 (inmiddels)
Helaas :(
Opgestart vanaf dvd, Snow Leopard partitie wissen dmv schijfhulpprogramma, Lion installeren - gaan met die banaan. Echter bij 'resterende tijd 10 minuten' en de voortgangsbalk op 50% gebeurde het weer. De tijd begon op te lopen met stapjes van telkens 2 minuten tot, na ruim een half uur lang wachten, 18 minuten. Intussen bleef de voortgangsbalk halverwege staan en gebeurde er verder niets.

Installatie dus maar weer afgebroken; en Snow Leopard maar weer geïnstalleerd. Gelukkig ging dat wel zonder problemen, dit keer. Vervolgens de update gedraaid (van Lion) in Snow Leopard. Dat ging perfect. Daarna vanaf de herstel partitie opnieuw de harde schijf gewist en Lion opnieuw (schoon, dus) geïnstalleerd. Dat ging wel in 1 x goed. Nu heb ik dan eindelijk een lekker vlotte Air met Lion erop.
Hehe..... :Y) *neemt nu een biertje

[ Voor 13% gewijzigd door autoreverse op 15-09-2011 16:32 ]

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:54
Heb ik ook gehad, 15 min liep op naar een uur. Gewoon zn gang laten gaan en uiteindelijk voltooid.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je moet gewoon niet meer klooien met DVD's man. Gewoon even op stick zetten, veel betrouwbaarder en sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 13:22
1) DVD's zijn niet altijd proper en de goedkopere DVD's te doorzichtig en dan gaat het enorm trager. Probeer eens de schijf te verifiëren tegen de disk image.
2) Je harde schijf kan stuk zijn - maakt de schijf tikgeluiden of harde schreef geluiden?
3) Sommige Lion installaties kunnen tot 45 minuten nemen. Gewoon laten lopen, het gaat beter vooruit als je iets anders doet terwijl het installeert.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• autoreverse
Hmmm als ik de laatste reacties zo lees, kan dat dus wel kloppen dat het zo lang duurt (vanaf dvd installeren)

Wat de opmerkingen over de kwaliteit van die dvd betreft; ik had speciaal een nieuwe gekocht, niet de goedkoopste, het schijfje op lage speed laten branden (2,4x), en de image en de dvd laten controleren door schijfcontrole / OSX (zoals @Guru Evi adviseert) Die test was oke.

De harde schijf zou idd stuk kunnen zijn, daar zat ik ook aan te denken, toen ik zwetend naar een idem vastlopende Snow Leopard installatie (vanaf originele USB stick) zat te staren, maar dat ga ik niet horen, omdat de macbook air van ssd is voorzien ;)

Ik weet ook wel, dat die zelf gefikte dvd's vaak een hoop ellende geven. Maar daarom had ik er juist weer een nieuwe gebrand, om de kans een slechte schijf te treffen, kleiner te maken.

Ik zou idd liefst vanaf USB willen werken, dat heb ik inmiddels ook gedaan (nog niet durven testen; Lion staat er immers nu op en voorlopig blijf ik eraf :/ ) Ik heb een OSX installatie image op een externe usb schijf gezet, als partitie. Een USB stick van 4 (8?) GB had ik zo niet liggen.
Guru Evi schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 04:20:
het gaat beter vooruit als je iets anders doet terwijl het installeert.
Dude, ik had ondertussen het hele huis al gestofzuigd en gedweild + de badkamer en WC gedaan :*) Ik werd er gewoon wanhopig van!

[ Voor 23% gewijzigd door autoreverse op 17-09-2011 12:40 ]

Pagina: 1