Core afgebroken?

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Hoi, de search leverde niet echt iets op, maar er was hier laatst iemand en die had het erover dat z'n core afgebroken was bij het monteren van de fan. Nou wilde ik eigenlijk een paar dingen weten:
1. doet een cpu met afgebroken core het nog?
2. zo ja, WAT doet 'ie dan minder/meer?
3. Wat kun je er tegen doen?

Alvast bedankt :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

doet íe 't dan doet íe 't. Doet íe het niet dan hebbie pech.... Zo simpel is dat:)

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 19:36 schreef dawuss het volgende:
Hoi, de search leverde niet echt iets op, maar er was hier laatst iemand en die had het erover dat z'n core afgebroken was bij het monteren van de fan. Nou wilde ik eigenlijk een paar dingen weten:
1. doet een cpu met afgebroken core het nog?
2. zo ja, WAT doet 'ie dan minder/meer?
3. Wat kun je er tegen doen?

Alvast bedankt :)
1. Soms wel, als je niet teveel beschadigt hebt
2. Blauwe schermen en rare errors, als je mazzel hebt werkt hij nog goed
3. Een shim kopen of je koeler niet van je cpu afhalen

Verwijderd

Mensen met de meeste mazzle hebben dan een cpu die nog werkt, maar 95% van de cpu's gaat richting hemel!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Wat kost een shim, en wat doet 't precies. Ik stel me er een soort metalen plaatje bij voor dat je cpu beschermt, maar just to be sure... :)

micheljansen.org

Verwijderd

dat betekent dus dat ik ongelooflelijk geluk heb gehad. :D
maar het is inderdaad zo dat als je van de hoeken een klein stukje afbreekt dat ie dan nog wel eens wil blijven leven (zoals bij mij het geval was :) )

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 22:22 schreef bakdozium het volgende:
dat betekent dus dat ik ongelooflelijk geluk heb gehad. :D
maar het is inderdaad zo dat als je van de hoeken een klein stukje afbreekt dat ie dan nog wel eens wil blijven leven (zoals bij mij het geval was :) )
IK heb het zelfde gehad!!!! 't werkt nog!! >:)

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 22:20 schreef dawuss het volgende:
Wat kost een shim, en wat doet 't precies. Ik stel me er een soort metalen plaatje bij voor dat je cpu beschermt, maar just to be sure... :)
Dat is idd een metalen (koper) plaatje wat je core aardig goed bescherm 40 a 50 gulden ben je ervoor kwijt, het lijkt veel maar een nieuwe cpu kost je een stuk meer.

• Tarwetijger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik heb ook wel es een stukje van mijn core afgebroken maar hij deed het nog wel, alléén op de originele snelheid, overclocken wou niet meer... Raar maar waar.
Maar ik heb gelukkig een andere gekregen.

Verwijderd

Met een beetje geluk wil je leverancier hem wel voor je opsturen naar AMD als hij het niet meer doet vanwege een afgebrokkelde core.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Ik heb op de harde manier moeten leren dat bepaalde revissies van de A7V133 geen geschikte socket heeft om een superorb te behuizen.
Resultaat : 1 dode TB1200 en een nieuwe met afgebrokkelde core die alleen nog maar onder de 1100 wil booten. Krijg geen nieuwe van de winkel omdat het tijdens de installatie van de cooler is gebeurd : Een winkel hoort deze dingen te weten!

A.

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Ik sloop zovaak mijn koeler van de CPU (Super Orb + TB1000 + KT7a) en heb nooit ergens last van. In mijn ogen moet je wel een hele erge kneus zijn om je core af te breken...|:(

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Kun je dat eigenlijk zien aan de buitenkant?

micheljansen.org

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Ik bouw al ruim 8 jaar zelfbouwsystemen en al een tijd AMD systemen. Heb al zo'n 25-30 socket A systemen in elkaar gezet en nog nooit een beschadigde core gehad. Het hangt er wel degelijk van af welke mobo je hebt want bij deze is de socket anders dan op de meeste andere mobo's.

A.

Verwijderd

Bij mij zijn van twee hoekjes kleine stukjes afgebroken, en ik werk nu met die CPU, doet het prima onder win2000, niet onder winME, maar ja, winME...

Verwijderd

Oh ja, trouwens. Ik heb met mijn vorige duron 700 wel een keer of 10 een koeler erop en eraf gedaan, geen probleem. Dat was een met een koperkleurige core.

Nu heb ik een duron 700 met een blauwe core en die is meteen stuk... Nou ja, afgebroken hoekjes dan. Allemaal op een asus a7v

• acidfever

acidfever

I am allready working!

het hangt er gewoon heel erg vanaf welke koeler/ mobo combo je hebt. Ik heb gemeten dat de socket op sommige asus moederborden iets hoger zijn (millimeter of iets meer). Deze haakjes waar de koeler in haakt zitten alleen wel op dezelfde hoogte. Dit resulteerd bij monteren van koelers in te strakke of schuin gemonteerde koelers.

A.

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 01:00
Ik heb de core van een amd tb 1000 echt vet verbrokkeld met een supper orb was wel ff zweten hij was 1 week jong maar ik heb er heel feel koelpasta op gesmeerd en omgeruild voor een andere hahhahahahha

O ja hij deet dus echt niks meer ..

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Verwijderd

Bij mij was eerst een stukje uit 1 hoekje weg.
Daarna heb ik de koeler 2(?) keer opnieuw moeten monteren, nieuw mobo, e.d.
Nu keek ik, en zag ik dat er 3 hoekjes af zijn:(:(
Maar hij werkt nog prima!
Het is een:
celeron566@933@1.75volt
100% stabiel.

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-08 18:24
Als je stukejes van de core van de procossor af knapt of brokkeld ben je er niet al te zuinig mee

gr kokkel

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Goh wat weten we het allemaal weer goed. Natuurlijk ben ik wel zuinig geweest met m'n cpu. Dat die koeler niet goed op de socket past is zeker mijn schuld?

A.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:13
AMD cpu's zijn gevoeliger dan Intel cpu's wat betreft afbrokkelen van de core.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

ik heb de zelfde ervaring met de core gehad mar helaas hij deed het niet meer.
ik moets toen de koeler te hard drukken voor dat die paste.
mijn advies is neem een koeler die soepel gaat op je cpu.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op maandag 19 maart 2001 22:53 schreef Tarwetijger het volgende:
Ik heb ook wel es een stukje van mijn core afgebroken maar hij deed het nog wel, alléén op de originele snelheid, overclocken wou niet meer... Raar maar waar.
Precies hetzelfde hier met een Duron 700..
raar eigenlijk

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 13:55 schreef GarBaGe het volgende:
AMD cpu's zijn gevoeliger dan Intel cpu's wat betreft afbrokkelen van de core.
Onder het motto "Wie kaatst kan de bal verwachten."

Dom gelul, dat wordt helemaal niet gevraagd.
En wedden dat een Intel core net zo slecht kan tegen een afgebroken hoekje ?

|:(

* En ja, ik heb een geheugen als een Olifant *
>:)

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 22:53 schreef Tarwetijger het volgende:
heb ik inderdaad ook een keer gehad, maar bij mij moest je zelfs nog 50 Mhz onderclocken om 'm weer stabiel te krijgen...

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Op dinsdag 12 juni 2001 13:49 schreef Hooi het volgende:

[..]

Onder het motto "Wie kaatst kan de bal verwachten."

Dom gelul, dat wordt helemaal niet gevraagd.
En wedden dat een Intel core net zo slecht kan tegen een afgebroken hoekje ?

|:(

* En ja, ik heb een geheugen als een Olifant *
Maar lezen kan je minder goed, het gaat hier over hoe snel het gebeurt, natuurlijk kan een intel er ook niet tegen als het gebeurt, maar dat heb ik nog nooit gezien...

Het is gewoon waar dat AMD brakke cores maakt die echt snel kapot gaan... (over de kwaliteit in prestatie zeg ik niks) :)

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
misschien een tip voor de Core brekers ( >:) ) Als je merkt dat het erg stroef gaat, stop dan, pak de clips van de koeler en BUIG deze ietswat in een betere positie. Probeer het nog eens... en eventueel alles weer opnieuw.

Heb hier ongeveer 23 Amd processoren geinstalleerd, duron & athlon , durons met blauwe core durons zonder blauwe core.. nog nooit een afgebroken met deze methode. Zaten ook enkele asus bordjes bij.. :7

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 14:06 schreef jimmy het volgende:
ik heb de zelfde ervaring met de core gehad mar helaas hij deed het niet meer.
ik moets toen de koeler te hard drukken voor dat die paste.
mijn advies is neem een koeler die soepel gaat op je cpu.
Het maakt toch niet uit hoe hard je moet drukken? Als de koeler maar niet scheef gaat. Ik heb een coolermaster Ep5-6I11 en daar moest ik zowat op gaan staan om het clipje achter het haakje te krijgen. Gewoon niet normaal. Volgens mij krijg ik hem er nu gewoon nooit meer af. Maar wat boeit het ook, hij doet het! :)

Dutchman

Verwijderd

niet lachen, maar ik heb een celeron II, en als je die ziet denk je echt AHHH...

Had de Gorb een keer de verkeerde kant op gedraaid, waardoor er VEEL druk op de core kwam, en toen een pinnetje die de koeler vasthoud afbrak kwam pas de echte pret, 1 hoekkie eraf.
Ik helemaal pissig op die kut gorb, en dacht als ie het nog maar doet.
Doet het prima (566@933), maar nu mist ie nog 2 hoekjes, dus nog maar 1 heel hoekje (zal onderhand ook wel weg zijn), maar hij werkt nog 100% stabiel :) !
Heb dus wel vette mazzel gehad...

ow, zie dat ik al in deze thread sta, is gewoon een oude thread :(

Verwijderd

Gelukkig hebben de goedheiligman en onze slotjes gallier al adequaat gereageerd, met nog wat aardig advies van Tasmaniaanse bodem.

Anders konden we nog even doorgaan met het GISO principe..

(Garbage In, Stoffel Out)

Wat is dat nu weer voor advies?
"Neem een INTEL"
'Als je niet wilt dat je vriendin zwanger wordt, ga je naar bed met een jongetje..'
Zo klinkt dat dus.

Ja.. >:)

( Modnix doe je werk a.u.b. :) )

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Op dinsdag 12 juni 2001 17:42 schreef Hooi het volgende:
Gelukkig hebben de goedheiligman en onze slotjes gallier al adequaat gereageerd, met nog wat aardig advies van Tasmaniaanse bodem.

Anders konden we nog even doorgaan met het GISO principe..

(Garbage In, Stoffel Out)

Wat is dat nu weer voor advies?
"Neem een INTEL"
'Als je niet wilt dat je vriendin zwanger wordt, ga je naar bed met een jongetje..'
Zo klinkt dat dus.

Ja.. >:)

( Modnix doe je werk a.u.b. :) )

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

stel jij breekt je poot zal je het nog doen je of nee
zal je het minder doen ja of nee

blabla

• Dr.Q
  • Laatst online: 18-07 16:21
heuh.. open botbreuk of haarscheurtje?
:P

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 15:56 schreef Tasma het volgende:
misschien een tip voor de Core brekers ( >:) ) Als je merkt dat het erg stroef gaat, stop dan, pak de clips van de koeler en BUIG deze ietswat in een betere positie. Probeer het nog eens... en eventueel alles weer opnieuw.

Heb hier ongeveer 23 Amd processoren geinstalleerd, duron & athlon , durons met blauwe core durons zonder blauwe core.. nog nooit een afgebroken met deze methode. Zaten ook enkele asus bordjes bij.. :7
gewoon buigen....:)

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 19:46 schreef Dr.Q het volgende:
heuh.. open botbreuk of haarscheurtje?
:P
Dr.Q,

:9 en hoeveel genot had je ervan...

================================
Voor de andere heren :
Het verhaal van de ezel en de steen heh,
het is al vaak genoeg uitlegd.

Dat soort stomme opmerkingen en kinderachtig geflame wordt hier niet op prijs gesteld.

Waarom mensen er toch eigenwijs mee doorgaan,
begrijpt zelfs een trolletje niet ;)

DOEII !!

Verwijderd

Hij werd bij mij iets warmer..
Maar als je winkel em wil ruilen doen !!
Het schijnt dat ze er niet zo moeilijk meer overdoen omdat amd licht beschadigden nu wel in neemt.. Dat is mij althans verteld..

suc6

Verwijderd

Mijn duron 700 draait nog steeds goed op 900mhz, met twee "afgeronde hoekjes"

Heb ik zeker geluk gehad
Pagina: 1