Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Half jaar oude Acer Aspire One geeft BSODs bij USB sticks?

Pagina: 1
Acties:

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 05:15
Model: Acer Aspire One D255

Een kennis gaf aan dat zijn laptopje opnieuw opstart wanneer hij een USB stick aansluit of wanneer er iets wordt geopend vanaf de USB stick.

De laptop is tot 4x toe (!) naar Acer geweest en die gaven aan dat ze de machine hadden getest voor maar liefst 12 uur.......en ja wel hoor, ik steek er letterlijk een van mijn eigen USB sticks in en na een aantal seconden een BSOD.

Kennis gevraagd: zag je ook "blauwe schermen"? Soms wel soms niet, soms startte de PC dus zo maar opnieuw op...

Maar goed ik heb dus de FAQs hier, MS KB doorzocht, tevergeefs.

Ik heb verschillende BSODs gekregen, waaronder als laatste:
  • IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (0x0000000A) geen specifieke driver wordt hier genoemd. De dmp doorgelezen --> hamacpi.dll en ntkrnlpa.exe zijn blijkbaar de oorzaak, zie Dump onderaan.
  • Andere BSODs hadden ook te maken met een kernel panic (of is dat meer OSX :P , ik krijg ze nu even niet gereproduceerd, aangezien ik wat drivers heb gedeinstalleerd etc)
Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk bloatware te deinstalleren, drivers gedeinstalleerd (random eigenlijk), opnieuw naar fabrieksinstellingen (Windows dus opnieuw geinstalleerd via Acer recovery), verschillende USB sticks, verschillende USB poorten...

Dump:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
==================================================
Dump File         : 072411-41699-01.dmp
Crash Time        : 24-7-2011 14:08:54
Bug Check String  : IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug Check Code    : 0x0000000a
Parameter 1       : 0x00000004
Parameter 2       : 0x00000002
Parameter 3       : 0x00000001
Parameter 4       : 0x81a7e27a
Caused By Driver  : ntkrnlpa.exe
Caused By Address : ntkrnlpa.exe+467fb
File Description  : NT Kernel & System
Product Name      : Microsoft® Windows® Operating System
Company           : Microsoft Corporation
File Version      : 6.1.7600.16792 (win7_gdr.110408-1633)
Processor         : 32-bit
Crash Address     : ntkrnlpa.exe+467fb
Stack Address 1   : ntkrnlpa.exe+6927a
Stack Address 2   : ntkrnlpa.exe+69162
Stack Address 3   : ntkrnlpa.exe+3c7cb
Computer Name     : 
Full Path         : C:\Windows\Minidump\072411-41699-01.dmp
Processors Count  : 4
Major Version     : 15
Minor Version     : 7600
Dump File Size    : 145.368
==================================================

Iemand een idee?

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Het eerste wat je te weten moet komen is of het hard- of software gerelateerd is. Dat doe je door een ander OS te gebruiken. Download even een Ubuntu ISO en zet deze via een andere computer op een USB-stick. CD'tje kan natuurlijk ook.

Je kunt dan je computer opstarten met Linux als OS (je hoeft het niet te installeren op je HD). Kijk of de kernel dan ook begint te steigeren zo gauw je er een USB-stick in drukt. Zo ja: dan moet het haast wel hardware gerelateerd zijn. Zo nee: softwarematig.

Dan kunnen we even verder kijken.

Codedivision | Freedom Internet

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:14

D4NG3R

kiwi

:)

Gusev schreef op zondag 24 juli 2011 @ 14:16:
De laptop is tot 4x toe (!) naar Acer geweest en die gaven aan dat ze de machine hadden getest voor maar liefst 12 uur.......en ja wel hoor, ik steek er letterlijk een van mijn eigen USB sticks in en na een aantal seconden een BSOD.
Ik verwacht persoonlijk NIET dat ze bij Acer onder het OS van de gebruiker gaan testen, WSS worden daar gewoon bootable schijfjes/USB'tjes gebruikt. Als jij je OS verkloot is Acer daar namelijk niet verantwoordelijk voor, hier testen ze dan ook niet in.

Zoals reactive aangeeft eventjes ergens een live CD'tje maken (Bijv ubuntu) en deze booten.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 25-07-2011 11:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 05:15
Thanks! True, verwacht ook niet dat ze in je OS gaan rommelen, maar guess what...een geheel naar fabrieksinstellingen geretourneerde netbook kregen ze terug. M.a.w. alle gegevens weg, dus gok toch dat ze nadat ze een schone installatie hadden uitgevoerd, daar iets in hebben getest.

Ik ga via een Live CD het een en ander testen. Ik zet hier z.s.m. de resultaten neer.

Maar krijg ik dan allerlei gekke meldingen in Linux gerelateerd aan de kernel? Of start de netbook gewoon
opnieuw op zodra ik er een USB stick in stop? Naja, ik kijk even...

p.s. Heb gisteravond nog even een Memtest gedraaid, maar dat verliep verder prima

edit:

Het gaat 'm niet worden. Ik heb geen externe CD/DVD speler meer en booten vanaf een usb stick geeft foutmeldingen, terwijl dezelfde USB stick met ubuntu wel op mijn eigen laptop boot. M.a.w. ik heb zo'n klein vermoeden dat de usb aansluitingen op het moederbord gaar zijn o.i.d. Hij gaat iig weer richting Acer, want het ding is 7 mnd oud.

[ Voor 21% gewijzigd door Gusev op 25-07-2011 19:33 ]

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Gusev schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:15:
(...verhaal...)

M.a.w. ik heb zo'n klein vermoeden dat de usb aansluitingen op het moederbord gaar zijn o.i.d. Hij gaat iig weer richting Acer, want het ding is 7 mnd oud.
Die conclusie deel ik.

Codedivision | Freedom Internet