USB 3.0 stick

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Ik wil graag een USB 3.0 stick kopen, zodat ik lekker snel bestanden kan verplaatsen van de USB stick naar de PC en vica versa maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. Zo heb ik hier een USB 3 stick van 26 euro, en hier een van 190 euro.

Nu wil ik er natuurlijk niet zo veel geld aan besteden, maar waar moet ik opletten dat ik niet een USB 3 stick koop die eigenlijk even snel (of slechts net ietsjes sneller) is als een 'normale' USB 2.0 stick?

Dank!

EDIT:
Ik heb de volgende gekozen die ik eventueel wil kopen. Nog dingen waar ik op moet letten?

- Kingston DT Ultimate G2 USB 3.0
- Verbatim USB 3.0 Drive

De eerste, de Kingston, is net wat sneller in het lezen van bestanden (127.19 MB/s, Verbatim: 125.7 MB/s) terwijl de Verbatim net wat sneller bestanden kan schrijven (83.23 MB/s, Kingston: 78.67 MB/s). Mij lijkt het verschil in lezen minimaal terwijl het schrijven toch een iets groter verschil is dus dan zou je zeggen dat je meer naar de Verbatim neigt. Echter is de Verbatim 16 GB variant bijna even duur als de Kingston 32 GB variant.

[ Voor 32% gewijzigd door Uniciteit op 24-07-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Volgens mij moet je ook een USB 3.0 socket op je computer hebben en juiste drivers om er gebruik van te kunnen maken.
Zonder dit alles zal het op USB 2.0 snelheden blijven steken vrees ik.
Ik heb dat uit deze link (pagina 2) begrepen.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
PaulZ schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:38:
Volgens mij moet je ook een USB 3.0 socket op je computer hebben en juiste drivers om er gebruik van te kunnen maken.
Zonder dit alles zal het op USB 2.0 snelheden blijven steken vrees ik.
Ik heb dat uit deze link (pagina 2) begrepen.
Dat weet ik. Ik heb twee USB 3.0 poorten op mijn laptop (Dell XPS 17).

Ik heb de volgende gekozen die ik eventueel wil kopen. Nog dingen waar ik op moet letten?

- Kingston DT Ultimate G2 USB 3.0
- Verbatim USB 3.0 Drive

De eerste, de Kingston, is net wat sneller in het lezen van bestanden (127.19 MB/s, Verbatim: 125.7 MB/s) terwijl de Verbatim net wat sneller bestanden kan schrijven (83.23 MB/s, Kingston: 78.67 MB/s). Mij lijkt het verschil in lezen minimaal terwijl het schrijven toch een iets groter verschil is dus dan zou je zeggen dat je meer naar de Verbatim neigt. Echter is de Verbatim 16 GB variant bijna even duur als de Kingston 32 GB variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe moeilijk is het nou om even wat reviews op te zoeken?
http://hardwarebistro.com...timate-3-0-32GB-G2-Review

http://www.hitechlegion.c...onic-64gb-usb3-flashdrive

http://vivithemage.com/20...h-corsair-flash-voyagers/

edit: Ah daar was je nog mee bezig ;) Mij lijkt de Kingston de beste prijs/snelheid verhouding te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door wagenveld op 24-07-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Dat heb ik gedaan, waar denk je anders dat ik die leessnelheden vandaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Uniciteit schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:40:
[...]
Dat weet ik. Ik heb twee USB 3.0 poorten op mijn laptop (Dell XPS 17).
[...]
Dat wist ik niet, vandaar...

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
PaulZ schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:45:
[...]

Dat wist ik niet, vandaar...
Ja, snap ik. ;) Ik had het er misschien bij moeten vermelden maar ik dacht dat het logisch was als ik op zoek was naar een USB 3.0 stick (maar goed, was wel goed van je want er zijn er ook genoeg die een 3.0 stick kopen maar alleen 2.0 poorten hebben :)).
wagenveld schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:42:
(...)
edit: Ah daar was je nog mee bezig ;) Mij lijkt de Kingston de beste prijs/snelheid verhouding te hebben.
Ah, ok. Dan denk ik ook dat het de Kingston wordt ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik weet niet wat je er allemaal op gaat zetten, maar de maximum snelheid haal je alleen als het om grote bestanden gaat. Dus bijvoorbeeld één bestand van 1GB.

Heb je 1000 bestanden die bij elkaar 1GB zijn dan zul je vaak schommelen tussen de 1MB/s en 30MB/s...

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55
De Kingston heeft inderdaad een betere prijs/opslag verhouding, en het verschil in performance is met die snelheden vrijwel verwaarloosbaar, lijkt me dus de juiste keuze tussen die twee.
Het enige wat ik me zou afvragen is of er wellicht nog een performance degradatie optreedt na lang gebruik, en in welke mate dit bij de verschillende merken/modellen afwijkt.

Vanwege het relatief grote aanbod, ben je op zoek naar een 16/32/64GB stick? Hoeveel wil je er aan uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
16 of 32 GB, en ik wil er uiteraard zo min mogelijk voor uitgeven. Ik wil de best prijs/kwaliteitverhouding. Het design maakt me niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Nou ja, toch maar besteld. Beter laat dan nooit. Ik verwacht 'm komende week binnen te hebben:

Kingston DT Ultimate G2 USB 3.0.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Uniciteit schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 17:29:
Nou ja, toch maar besteld. Beter laat dan nooit. Ik verwacht 'm komende week binnen te hebben:

Kingston DT Ultimate G2 USB 3.0.
Ik heb 'm vandaag al binnengekregen! Hij ziet er simpel, maar stijlvol uit en werkt als een speer. In vergelijking met m'n oude USB stick is-ie ook veel sneller als je een USB 2 poort gebruikt, maar zeker op USB 3.0 gaat-ie als een speer: vooral bij grote bestanden. Als je heel veel kleine bestanden hebt, bijvoorbeeld heel veel muziek albums, dan is-ie langzamer (maar nog steeds een stuk sneller dan USB 2.), dan als je één groot videobestand hebt bijvoorbeeld: dan schrijft-ie met ongeveer 70 MB/s. Geweldig.

Ik had 'm voor ongeveer 30 euro besteld bij Pixmania.com. Ik had wel de goedkoopste bezorgmethode gedaan: DHL Global Mail. Er stond bij dat dit een week kon duren. Ze hadden hem donderdag verstuurd (terwijl op de site stond dat ze pas op vrijdag een nieuwe voorraad kregen!), en vandaag binnen gekomen via TNT. (Er staat wel DHL Global Mail op de verpakking, dus ik neem aan dat DHL het pakketje gewoon heeft doorgegeven aan TNT).

Oftewel: in principe heeft het één dag geduurd. Zoals ik al zei stond op de site dat ze eigenlijk pas gisteren een nieuwe voorraad kregen, dus op z'n vroegst dacht ik dat ik vandaag de stick zou krijgen. Echter dacht ik ook dat ik 'm pas volgende week zou hebben omdat ik voor DHL Global mail had gekozen. Veel sneller binnen dan verwacht dus.

Een 'normale USB 2 stick' is te koop vanaf ongeveer 15 euro. Dat deze dan 30 euro is, is eigenlijk niet echt een tegenvaller: je krijgt een veel snellere USB stick ervoor terug, zowel bij USB 2.0 poorten als USB 3.0 poorten.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb gewoon die goedkoopste usb 3.0 stick gekocht, nog geen 2 tientjes en doet het ook goed en zeer snel.

http://tweakers.net/price...C0Uc2c6Fp3xT4nO2q6Z49Syh8

Wat is precies de reden dat jij voor Kingston koos?

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Reepje schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 19:24:
Ik heb gewoon die goedkoopste usb 3.0 stick gekocht, nog geen 2 tientjes en doet het ook goed en zeer snel.

http://tweakers.net/price...C0Uc2c6Fp3xT4nO2q6Z49Syh8

Wat is precies de reden dat jij voor Kingston koos?
Ik heb heel veel reviews over de recentere USB 3.0 sticks gelezen, en vooral gekeken naar een acceptable prijs en kwaliteitsverhouding. De Kingston biedt zeer hoge schrijf en leessnelheden, voor een prijs van iets meer 32 euro incl. verzending. Die USB stick die jij hebt gekozen is nu 22.50 incl. verzending. Dus pakweg kost de Kingston 10 euro meer.

Uit deze review haal ik dat de schrijfsnelheid via een USB 3 poort 30 MB/s is en de leessnelheid 68 MB/s. De Kingston heeft als specificaties 100 MB/s lezen en 70 MB/s schrijven, maar volgens tests ligt dit veel hoger (iets meer dan 125 MB/s lezen, en bijna 80 MB/s schrijven).

Dat is dus een stuk sneller dan de USB stick die jij net hebt aangegeven, en dat voor 10 euro meer. Dat vind ik de prijs wel waard. Bij een film van 2.5 GB zit ik met de schrijfsnelheid rond de 65 MB/s. Bij jou maximaal 30 MB/s en in de praktijk is dit dan nog wat lager.

Dus, zoals je al aangeeft had ik voor 10 euro minder ook een 16 GB USB 3 stick, maar persoonlijk vind ik deze Kingston een veel betere prijs-kwaliteitsverhouding hebben. Je krijgt voor 10 euro meer een USB 3.0 stick die 260% de schrijfsnelheid heeft van die ADATA stick.

• Reepje
  • Niet online
Uniciteit schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 21:57:
[...]

Dus, zoals je al aangeeft had ik voor 10 euro minder ook een 16 GB USB 3 stick, maar persoonlijk vind ik deze Kingston een veel betere prijs-kwaliteitsverhouding hebben. Je krijgt voor 10 euro meer een USB 3.0 stick die 260% de schrijfsnelheid heeft van die ADATA stick.
Als dat zo is, heb ik zeker een miskoop gedaan (van 18,50 bij komplett, afhalen).
Maar ik geloof het niet.

Draai eens Crystaldiskmark en post je resultaten.

Mijn adata doet het als opgegeven, en veel sneller haal je volgens mij niet....

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 69.500 MB/s
Sequential Write : 20.556 MB/s
Random Read 512KB : 66.343 MB/s
Random Write 512KB : 3.322 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 13.042 MB/s [ 3184.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.273 MB/s [ 66.7 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 11.807 MB/s [ 2882.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.335 MB/s [ 81.8 IOPS]

Test : 100 MB [F: 34.0% (5.0/14.7 GB)] (x1)
Date : 2011/09/10 22:41:02
OS : Windows 7 Home Premium Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Reepje schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 22:42:
[...]

Als dat zo is, heb ik zeker een miskoop gedaan (van 18,50 bij komplett, afhalen).
Maar ik geloof het niet.

Draai eens Crystaldiskmark en post je resultaten.

Mijn adata doet het als opgegeven, en veel sneller haal je volgens mij niet....

CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 69.500 MB/s
Sequential Write : 20.556 MB/s
Random Read 512KB : 66.343 MB/s
Random Write 512KB : 3.322 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 13.042 MB/s [ 3184.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.273 MB/s [ 66.7 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 11.807 MB/s [ 2882.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.335 MB/s [ 81.8 IOPS]

Test : 100 MB [F: 34.0% (5.0/14.7 GB)] (x1)
Date : 2011/09/10 22:41:02
OS : Windows 7 Home Premium Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)
Ik zou het geen miskoop noemen, want je hebt nog steeds een USB stick die nog steeds sneller is dan die 'oude zooi'.

Ik krijg niet automatisch al die tekst, maar wel de resultaten gewoon in het scherm. Ik heb 1000 MB gekozen en 5x run, ik zag nu pas dat jij 1 run met 100 MB hebt gedaan maar ik doe het niet nog een keer omdat ik niet de levensduur wil verkorten. Ik heb de test gedaan op Windows 7.

Sequential read: 128.4 MB/s, write 80.04 MB/s (185%, 390%)
Random Read 512 KB: 104.3 MB/s, write: 5.223 MB/s (158%, 158%)
Random Read 4 KB: 7.171 MB/s, write: 1.152 MB/s (55%, 422%)
Random Read 4 KB QD32: 7.975 MB/s, write: 1.370 MB/s (68%, 409%)

Ik heb alle cijfers waarin de mijne wint onderstreept. Waarin de jouwe beter is, heb ik schuingedrukt. De IOPS staan er bij mij niet bij. Tussen haakjes staat de snelheid in verhouding met die van jou (op de decimaal afgerond naar boven, dus bijvoorbeeld 200.645% heb ik 201% van gemaakt) [100% = gelijkwaardig, <100% is de mijne slechter, >100% is de mijne beter).

Zoals je ziet scoort de jouwe eigenlijk alleen bij het lezen van die 4 KB QD=1 EN QD=32, terwijl de mijne bij het schrijven overduidelijk wint. Persoonlijk vind ik dat het sneller schrijft fijner, omdat het lezen daarbij eigenlijk niet sneller hoeft te zijn. Verder wint de Kingston op alle vlakken!

Maar zoals ik al zei: dat betekent niet dat jij een miskoop hebt gedaan! Je hebt nog steeds een goede USB stick die nog steeds lekker snel is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Dat is inderdaad sneller.
Mijn Adata is ook snel, maar ik loop toch tegen een limitatie aan, vandaar. Ik gebruik de stick om torrents op te slaan. Als ik er daar 4 van heb openstaan voor download, loop ik blijkbaar tegen de limiet van de stick aan want ik krijg dan soms de melding "schijf vol". Even later heeft die dat dan weer gecorrigeerd en gaat het downloaden weer verder (er is dan nog enkele GB vrij) om na enkele minuten weer vrolijk te melden 'schijf vol".

Voor het bekijken van films is hij snel zat. Heb een TV waar je de stick in kan steken, maar eerst haal ik de film dan van een harde schijf op. Dat wegschrijven duurt dan inderdaad ruim 1 minuut.

In ieder geval weet ik nu dat veel sneller mogelijk is, de prijzen dalen, en voor die 2 tientjes heb ik toch een mooie stick. Zeker in vergelijking met dat usb 2.0 prul van voorheen.

Ik heb echter al een idee wat ik aan sinterklaas ga vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 11 september 2011 @ 10:10:
Dat is inderdaad sneller.
Mijn Adata is ook snel, maar ik loop toch tegen een limitatie aan, vandaar. Ik gebruik de stick om torrents op te slaan. Als ik er daar 4 van heb openstaan voor download, loop ik blijkbaar tegen de limiet van de stick aan want ik krijg dan soms de melding "schijf vol". Even later heeft die dat dan weer gecorrigeerd en gaat het downloaden weer verder (er is dan nog enkele GB vrij) om na enkele minuten weer vrolijk te melden 'schijf vol".

Voor het bekijken van films is hij snel zat. Heb een TV waar je de stick in kan steken, maar eerst haal ik de film dan van een harde schijf op. Dat wegschrijven duurt dan inderdaad ruim 1 minuut.

In ieder geval weet ik nu dat veel sneller mogelijk is, de prijzen dalen, en voor die 2 tientjes heb ik toch een mooie stick. Zeker in vergelijking met dat usb 2.0 prul van voorheen.
Tja, ik vind vooral het schrijven het belangrijkst want dat kost je het meeste tijd. Het lezen is al snel genoeg.
Dat met die torrents ligt volgens mij trouwens aan het feit dat je programma al vooraf 'ruimte' reserveert. Dus stel je hebt nog maar 2 GB gedownload van een torrent die 5 GB is, dan heeft-ie op de stick misschien 3 GB gereserveerd.
Ik heb echter al een idee wat ik aan sinterklaas ga vragen....
Haha, een nieuwe USB stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

heb een 32gb corsair voyager usb 3 en gaat prima. read haalt hij 70 mb/s write ongeveerd 40/ a 60.
pricewatch: Corsair Flash Voyager 32GB

Max Sequential Read/Write (using ATTO Disk Benchmark): 70 MB/s sequential read — 39 MB/s sequential write

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 12-09-2011 09:04 ]

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Anoniem: 151407 schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:00:
heb een 32gb corsair voyager usb 3 en gaat prima. read haalt hij 70 mb/s write ongeveerd 40/ a 60.
pricewatch: Corsair Flash Voyager 32GB

Max Sequential Read/Write (using ATTO Disk Benchmark): 70 MB/s sequential read — 39 MB/s sequential write
Dat zijn toch ook mooie snelheden! :)
Pagina: 1