Stereo / DTS switch

Pagina: 1
Acties:

• basu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 16:47
Ik speel via mijn PC zowel muziek in stereo als films in DTS af, maar het switchen tussen deze twee moet volgens mij makkelijker kunnen. DTS gaat over S/PDIF (optische kabel) en stereo gewoon over een analoge draad.
Dat ik mijn versterker elke keer om moet zetten is niet zo'n probleem, maar ik zou het prettig vinden als mijn systeem/audio driver automatisch detecteert wel signaal er wordt uitgestuurd en zich daaraan aanpast.
Nu moet ik in de Theatron DD audio configuratie steeds instellen of ik analoog of S/PDIF output wil.
Ik draai windows 7, mijn muziek over winamp 2.81 en films met MPC-HC.

Ik heb in het verleden (onder XP) de boel op een vrij gammele manier ooit aan de praat gehad door met de instellingen van MPC te rommelen maar ik kan die instellingen niet meer terugvinden. Bovendien liep dat niet echt lekker, vereiste soms een reboot om weer normaal te werken..

Ik weet zeker dat het antwoord op mijn vraag ergens in het forum te vinden is, maar na lang zoeken niet gevonden. Dus in plaats van een helder antwoord ben ik ook blij met een link naar het goede topic!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik mis in je verhaal een beetje waarom gewoon 2.0 LPCM niet over je S/PDIF zou kunnen gaan?

• basu
Dat doet ie wel, maar dan mixt mijn versterker het signaal automatisch naar 6 speakers, en ik wil gewoon stereo luisteren als ik muziek draai...

• Osiris
  • Niet online
Hm, maar als je eventjes een setting op je versterker veranderen geen probleem vindt, kun je dát dan niet aanpassen op je versterker? :P

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Beetje raar verhaal dat een versterker van 2.0 zelfstandig 5.1 maakt. Lijkt me toch een instelling die je zelf hebt moeten ingeven. Zou toch bezopen zijn dat als je je auto in z'n achteruit zet, dat ding zelf bepaald dat ie vooruit gaat, omdat je dan meer versnellingen hebt 8)7

Geeft je versterker ook echt aan dat er 2.0 binnenkomt? Anders kan het ook een stuk software zijn of een codec die zelf upscaled, en je versterker dat niet doet (want het verhaal vind ik erg vaag).

Ey!! Macarena \o/

• basu
Osiris, je bent een held, helemaal over deze mogelijkheid heengekeken!

[ Voor 7% gewijzigd door basu op 24-07-2011 13:05 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:47

mace

Sapere Aude

Gewoon het analoge kabeltje wegdoen, alles over spdif en je versterker steeds op 2.0 of 5.1 zetten.

Mijn versterker doet dat ook hoor, en vele anderen w.s. ook, als hij op stereo staat is hij stereo, als hij op 5.1 staat gebruikt hij pro-logic of DTS Neo o.i.d. om er 5.1 van te maken.

Maar dat is eenvoudig op te lossen met één druk op het stereo/surround knopje. :Y)

• basu
Ik weet ineens weer waarom ik deze methode toch niet prettig vindt... ik heb namelijk het idee dat de DAC van mijn Theatron DD mijn mp3's veel mooier converteert dan mijn Kenwood 5:1 versterker... het geluid is warmer en minder schel...

• Osiris
  • Niet online
Ehm, als het goed is gaat er vanaf jouw "Theatron DD" helemaal geen MP3 over de S/PDIF. Als 't goed is gaat daat lineaire pulse-code modulated geluid overheen, oftewel, datgene wat zich in WAVE-bestandjes en op Red-book Audio-CD's zit. Puur uncompressed geluid.

Sowieso, hoezo converteert je Theatron DD je MP3-tjes? Dat doet 't programma waarmee je je MP3-tjes luistert wel lijkt me?

[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 27-07-2011 17:48 ]

• basu
aah, nou dan is het het winamp plus geluidskaart vs mijn versterker... en het analoge signaal klinkt voor mij veel lekkerder dan het digitale signaal... maw de DAC van mijn versterker is niet zo best :)

• Osiris
  • Niet online
Ah, wacht, DAC, ik werd in de war gebracht doordat je het over converteren van MP3's had. Ja, dat zou wellicht uit kunnen maken.

Wellicht een reden om toch een antwoord op de oorspronkelijke vraag te zoeken indeed :)
Pagina: 1