Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 10:20

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Ik heb hier nog een X-Fi Xtreme Music 5.1 geluidskaart.
Wat toen een goeie geluidskaart was.

Dit aangesloten op een creative gigaworks G500
http://asia.creative.com/...category=25&product=10814

Bij een nieuw systeem weet ik niet of ik die geluidskaart erin krijg ivm ruimte.

Maar ik vroeg me af hoe is de geluidskwaliteit tegenwoordig van een modern kwaiteits bord invergelijking met zon oudere X-Fi (met name in games)?
Toen ik die geluidskaart kocht was onboard geluid lang niet zo denderend maar dat is al weer velen jaren geleden.
Ook EAX is/was in games veel beter.

Maar als ik dan even lees dat moderne games geen EAX meer gebruiken.
En dat vista of hoger geen directe toegang meer geeft tot je geluidskaart.

Nu is er voor mijn kaart wel software van creative Alchemy zodat ik straks mijn oudere games met EAX commando,s om kan zetten naar een OpenAL.

Maar hoe dit dan zit voor nieuwe games?
Ook was het vroeger zo dat je je cpu onlaste maar met een moderne Quad cpu is dat ook niet meer boeiend als ik zo rondlees.

Dus als ik zeg ik wil goed geluid in games is mijn huidige geluidskaart dan nog bruikbaar of onboard geluid pakken?
Of geen van beide en nieuwe kopen?

Ik ben geen audio freak maar wil wel goed geluid in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Misschien goed om te vermelden of je gebruik kunt maken van je moederbord onboard geluid. Zo ja, welk moederbord je hebt en/of geluidschip. Merendeels is dat Realtek HD Audio.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 10:20

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Nee ik gebruik nu nog mijn XFi kaart.

Maar wil naar een nieuw systeem, welke: nog onbekend.
Dus vroeg me af hoe het onboard geluid is van een tegenwoordig degelijk mobo.

En ik vraag me af hoe zon XFi het daar tegen doet zeker omdat hij onder de moderne Windows OSen niet meer 100% lijkt te werken.?..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:43
Kwaliteitsverschil tussen mijn X-Fi en onboard realtek hd audio vind ik duidelijk aanwezig. Met de onboard kaart mis je bovendien ook X-Fi specifieke features als cmss3d. Verder is de equalizer van de realtek ook waardeloos, als je daar de bass bijvoorbeeld verhoogt dan gaan de overige frequenties tijdelijk zachter bij elke dreun. Het voordeel van de realtek is dat deze ruisfiltering heeft voor je microfoon. Hierbij wordt de achtergrondruis weggefilterd maar ook het geluid uit de speakers die je op je realtek aansluit. Ik gebruik bedie geluidskaarten, mijn koptelefoon op de x-fi en speakers + mic op de realtek.

Hij werkt trouwens prima op windows 7, ik gebruik de SB X-Fi Series Support Pack 2.0 om de drivers te installeren.

[ Voor 15% gewijzigd door hberntsen op 24-07-2011 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Ja die kaart is beter dan je onboard kaart.

Heb hier een redelijk recente P7P55D Pro van Asus draaien, en met een Creative Soundblaster Audigy 2 ZS (Platinum uitvoering trouwens, met breakoutbox en afstandsbediening :P) uit 2001 is het geluid toch merkbaar beter, helder, krachtig, minder ruis en verstoring op hoge volume's, het is echt merkbaar. Een geluidskaart die zo'n 8 jaar ouder is dan het moederbord (waar een Realtek audio chip op zit).

Helaas werkt de Soundblaster niet echt lekker op Windows 7, dus ik zit nu al weer een tijdje op de geluidskaart van m'n moederbord, zoekende naar een degelijke vervanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak :o

Vragen die elders op GoT thuishoren, kun je daar stellen. Een geluidskaart is een audiodevice, high-end gevallen als dit hebben zelfs HiFi-pretenties. Is het dan zo vreemd om te verwachten dat je op zoek gaat in Audio en HiFi :?

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

mendel129

Radioactivator

Dezelfde ervaringen hier...
Een paar weken geleden zat ik zonder men desktop, en dus geen xfi kaart... Tijdelijk overgeschakeld op men laptop om muziek te maken (mooie sony met een realtek chip op...).
Ik was toch erg blij dat ik men xfi terug had :+

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Is het verschil ook merkbaar bij films en muziek(flac): voor mijn htpc vroeg ik me dan toch af of het de moeite waard is er een geluidskaart in te douwen.(Het wordt aangesloten op een bose-surround-setje)

En welke is dan aan te raden(<100euro)?

[ Voor 9% gewijzigd door Achilles op 25-07-2011 23:16 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D13 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 23:14:
Is het verschil ook merkbaar bij films en muziek(flac): voor mijn htpc vroeg ik me dan toch af of het de moeite waard is er een geluidskaart in te douwen.(Het wordt aangesloten op een bose-surround-setje)

En welke is dan aan te raden(<100euro)?
Op een bose setje? Nee, waarschijnlijk niet.
Op een fatsoenlijke hifi zet? Ja, waarschijnlijk wel (overigens geen verschil tussen flac/mp3 op de meeste sets, mp3 zal ook gewoon beter klinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Een interessant artikel bij de buren op hardware.info over onboard geluidskaart.
http://nl.hardware.info/r...schips-met-extra-software

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 26-07-2011 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Ik ben ook aan het kijken voor een geluidskaart. Ik heb een wat ouder beestje staan als versterker (Kenwood KA-5090R) die alleen analoog kan worden aangestuurd. Ik ben dus helemaal niet geïnteresseerd in de chips die als DA converters fungeren, maar alleen in de kwaliteit van het analoge signaal.

Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om een geschikte te kiezen, op het moment neig ik naar de Asus Xonar Essence STX. Wanneer je reviews zoekt over deze kaart is iedereen erg te spreken over de analoge kwaliteit, maar dat hij vooral heel erg geschikt is voor het gebruik van koptelefoons.

Dus, om het topique een klein beetje te kapen, als mensen een zinnig advies kunnen uitbrengen over deze kaart icm een stereo set up of over een goed alternatief, graag :).

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Bal0n schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:53:
Ik ben ook aan het kijken voor een geluidskaart. Ik heb een wat ouder beestje staan als versterker (Kenwood KA-5090R) die alleen analoog kan worden aangestuurd. Ik ben dus helemaal niet geïnteresseerd in de chips die als DA converters fungeren, maar alleen in de kwaliteit van het analoge signaal.
Dan wil je toch juist een goede DA converter...?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

dreamscape schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:13:
[...]

Dan wil je toch juist een goede DA converter...?
Eh ja, sorry, wel op de kaart zelf. Maar met digitale kabels wil ik alleen aan de slag als een externe DA converter beter is dan die op een geluidskaart.

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:43:
[...]

Op een bose setje? Nee, waarschijnlijk niet.
Op een fatsoenlijke hifi zet? Ja, waarschijnlijk wel (overigens geen verschil tussen flac/mp3 op de meeste sets, mp3 zal ook gewoon beter klinken).
Effe offtopic: Weten jullie ook een surroundsetje met boxjes onder de 30cm die ik m'n ouders kan aanpraten als vervanging van het 2.0 kef-setje bij de tv, ze vonden zo'n bose setje namelijk weer interresant... (maar in de woonkamer blijft, vrees ik, een bose 2.1 setje sataan :P )

Nu Ontopic
jaapsander schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:59:
Een interessant artikel bij de buren op hardware.info over onboard geluidskaart.
http://nl.hardware.info/r...schips-met-extra-software
Dat is leuk voor mijn computer, maar bij mijn htpc vrees ik dan toch dat realtek niet voldoet, iemand overigens nog software waarmee je traktor een beetje fatsoenlijk aan de praat krijgt met realtek(bij mij werkt dat gewoon niet, maar met dj-decks lukt het gelukkig wel(hebben ook geluidskaarten). enne ik wil niks horen over ASIO.

Ga toch die Software eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Je kunt je X-Fi uitstekend blijven gebruiken hoor. Heb zelf een X-Fi kaartje van Auzentech, werkt heerlijk onder Windows 7 64-bit. De X-Fi als chip mag dan al wel enige jaren oud zijn, van de kant van Creative is er niets nieuwers.

Heb zelf dus, zoals gezegd, een X-Fi van Auzentech, om precies te zijn de X-Fi Forte. Is een small form factor kaartje maar de bracket is gewoon door eentje van normaal formaat te vervangen (is ook meegeleverd) dus ook in normale behuizingen te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xfiforte/images/forte_top_sm.jpg

Games van de afgelopen paar jaar (plus toekomstige games) werken gewoon met alle mogelijke effecten van de X-Fi. Worden gewoon via OpenAL aangestuurd.

Zolang je geen audiofiel bent voldoet een X-Fi uitstekend. En kaartjes zoals de Xonars van Asus zijn ook wel leuk, maar missen wel enkele geluidseffecten die de X-Fi wel biedt.

[ Voor 35% gewijzigd door Wildfire op 26-07-2011 14:52 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
D13 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:38:

[...]

Dat is leuk voor mijn computer, maar bij mijn htpc vrees ik dan toch dat realtek niet voldoet, iemand overigens nog software waarmee je traktor een beetje fatsoenlijk aan de praat krijgt met realtek(bij mij werkt dat gewoon niet, maar met dj-decks lukt het gelukkig wel(hebben ook geluidskaarten). enne ik wil niks horen over ASIO.

Ga toch die Software eens proberen...
Is je HTPC digitaal aangesloten op je receiver? Zo ja dan maakt het helemaal niks uit of je een onboard realtek hebt of niet. Is hij analoog aangesloten, dan is het een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

jaapsander schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 15:17:
[...]

Is je HTPC digitaal aangesloten op je receiver? Zo ja dan maakt het helemaal niks uit of je een onboard realtek hebt of niet. Is hij analoog aangesloten, dan is het een ander verhaal...
Als je de digitale uitgang gebruikt is een goede audiochip toch nog steeds van belang? Alle geluiden moeten toch gemixed worden? Ook zit je toch met eventuele upsampeling van geluiden (48 of 96KHz bv)?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Twazerty schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 15:50:
[...]

Als je de digitale uitgang gebruikt is een goede audiochip toch nog steeds van belang? Alle geluiden moeten toch gemixed worden? Ook zit je toch met eventuele upsampeling van geluiden (48 of 96KHz bv)?
Digitaal uitsturen doet niets anders dan de audiostream uit het bestand digitaal/onveranderd doorsturen naar je receiver, deze decodeert het signaal en zet het om naar analoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Twazerty schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 15:50:
[...]

Als je een digitale uitgang gebruikt moet je je receiver eigenlijk gewoon zien als je externe geluidskaart. Die doet dan alles wat normaliter een geluidskaart doet (DAC enzo). Er is géén geluidschip nodig. Hoe denk je dat videokaarten dan doen? Ik denk niet dat je daar een DSP op kunr ontdekken. Daar zit gewoon een generieke HDMI controller op die signalen over hdmi kan sturen. Of dat nu digitale audio, video of ethernet is kan hem niet zoveel schelen.

Het enige waar je op zou kunnen letten is dat de digitale uitgang ook 44,1KHz doorlaat. Vanwege stomme restricties in sommige drivers wordt alleen 48KHz doorgelaten. Resamplen = slecht :p

Verder maakt het geen donder uit.

[ Voor 20% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-07-2011 16:58 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Dus met dit moederbord, een optisch digitale kabel en deze versterker maakt het dus helemaal geen moer uit of je realtek of asus hebt. (ook surround?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Klopt. De sound processing zal dan door je Sony Receiver worden gedaan (die er waarschijnlijk veel beter in is dan een consumentengeluidskaartje). De enige mogelijke hobbel zou kunnen zijn dat je Windows de digtale stream ongewijzigd moet doorsturen naar je receiver. Schijnbaar gaat dat in Windows (XP??) niet automatisch. Echter gebruik ik al 8 jaar geen Windows meer, dus of en wat er moet gebeuren weet ik niet precies.

edit: leuke link: http://code.google.com/p/cmediadrivers/wiki/Bitperfect

[ Voor 148% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-07-2011 17:37 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 16:55:
[...]

Als je een digitale uitgang gebruikt moet je je receiver eigenlijk gewoon zien als je externe geluidskaart. Die doet dan alles wat normaliter een geluidskaart doet (DAC enzo). Er is géén geluidschip nodig. Hoe denk je dat videokaarten dan doen? Ik denk niet dat je daar een DSP op kunr ontdekken. Daar zit gewoon een generieke HDMI controller op die signalen over hdmi kan sturen. Of dat nu digitale audio, video of ethernet is kan hem niet zoveel schelen.

Het enige waar je op zou kunnen letten is dat de digitale uitgang ook 44,1KHz doorlaat. Vanwege stomme restricties in sommige drivers wordt alleen 48KHz doorgelaten. Resamplen = slecht :p

Verder maakt het geen donder uit.
Volgens mij moet ik de receiver niet zien (gedeeltelijk) als externe geluidskaart. Als ik naar mijn eigen onboard audio kijk (waarvan ik de optical out gebruik) van mijn Gigabyte GA-EX58-UD5 dan krijg ik toch echt een ander gevoel. Als ik een game speel en ik heb mijn audioplayer draaien, dan hoor ik deze geluiden door elkaar heen. Deze geluiden worden eerst door Windows/geluidskaart gemixed tot 1 audiosignaal dat vervolgens als DD5.1 over de optical heen gaat naar mijn versterker. Hierna vind pas Digitaal -> analoog conversie plaats. Maar juist dat voortraject is ook erg belangrijk. Want juist al die (ongecomprimeerde) geluidssignalen moeten samengevoegd worden tot 1 signaal. Of is dit een proces dat door Windows wordt uitgevoerd in plaats van de geluidskaart? Als het door Windows wordt uitgevoerd, waar wordt DD-Live dan uitgevoerd? Niet iedere geluidskaart kan dit. Dat is toch een hardwarematig process op de geluidskaart?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dat is iets wat in het OS (of de drivers/libraries/applicaties) allemaal gebeurt. DD-Live is ook niet hardwarematig. Dat is puur een driver- en wellicht een licentiekwestie. Echter is dat natuurlijk ook wel een valide argument: drivers. Als je DD Live of DTS:Connect nodig hebt dan is het wel de moeite waard om daar ook op te letten :). In Linux kun je nog al het geluid gewoon door een ac3 encoder halen, maar ik denk niet dat Windows zo flexibel is.

[ Voor 46% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-07-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Om die reden zou je voor muziek ook een exclusieve modus moeten gebruiken zoals WASAPI of ASIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
wagenveld schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:15:
Om die reden zou je voor muziek ook een exclusieve modus moeten gebruiken zoals WASAPI of ASIO.
Dat is sowieso wel aan te raden idd.

Als je geluid hebt met een verschillende sample frequency moet dit nu eenmaal naar één frequentie worden geresampled. Dit geldt voor zowel analoog als S/PDIF als HDMI. In theorie zou het digitaal gezien mogelijk moeten zijn geluiden met meerdere frequenties te versturen, maar ik denk dat dat in de praktijk nog niet bestaat.

Anyway, exclusive mode zorgt ervoor dat het signaal onberoerd, dus met de hoogst mogelijke kwaliteit, bij de receiver terecht komt.

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-07-2011 19:20 ]

Pagina: 1