Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HP Smart Array P410 heeft voor RAID6 Software van HP nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP Smart Array P410 op de kop getikt, inclusief BBWC, met het plan hier een RAID6 installatie mee te bouwen.

Zonet lees ik echter in de (online) handleiding dat nu net voor RAID level 6 het "Smart Array Advanced Pack (SAAP)" nodig is, waarvoor ik, zo begrijp ik, een licensie sleutel moet aanschaffen.

Is dit inderdaad waar? Gek genoeg staat bij de voorloper, de P400, dit verhaal er NIET bij, zolang er een BBWC bestaat, kan deze kaart RAID6, aldus HP.

Mocht de P410 echt deze software nodig hebben, denk ik dat er binnenkort een P410 te koop is...

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Klopt, staat ook gewoon op de product specifications pagina van HP:
http://h18004.www1.hp.com...smartarrayp410/index.html

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de bevestiging. Jammer.
Misschien dat ik hem dan als gewone controller ga gebruiken en softwarematige RAID6 / RAID-Z2 ga gebruiken, maar eigenlijk doe ik hem dan liever weg. :-(

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17

_Arthur

blub

Tja, volgende keer beter product onderzoek doen voordat je spannende controllers koopt ;)

Maar raid5 met een hot-spare is niet genoeg?

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ach, het was een goede deal, dus in het kader "je hebt nooit genoeg spannende controllers" is het geen mislukking :)

Je hebt een goed punt, ik zit me nu een beetje blind te staren op RAID6 omdat ik nu eenmaal een controller met die functionaliteit heb aangeschaft.

Ik was al alternatieven aan het onderzoeken, maar met 8x2TB schijven of, afhankelijk van hoe lang ik dit project laat liggen, 8x3TB, lijkt RAID6 me op zich een prettige oplossing. Net iets minder spannend dan RAID5 8) Maar zo kritiek is m'n toepassing niet: voornamelijk testen, rommelen en af en toe een filmpje streamen.

Er ligt ook nog een software oplossing klaar, gewoon een oud S775 moederbord met 8 SATA aansluitingen. Ik doe niet zo moeilijk ;)

Wel leuke materie trouwens, had me nooit zo verdiept in grotere NASsen en hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:20
Je kunt ergens op de HP site een 'demo' key van die "Smart Array Advanced Pack" (SAAP) RAID6 software aanvragen. Deze blijft als ik het me goed herinner een maand of 3 volledig werken. Daarna kun je geen RAID6 expansions e.d. meer doen en parameters aanpassen, maar je RAID6 volume blijft gewoon normaal werken en eventuele rebuilds werken ook nog.

Je kunt na die drie maanden de demo key verwijderen, bevestigen, en diezelfde key weer toevoegen en je hebt weer drie maanden volledige functionaliteit ;)

Ik heb dit indertijd (1,5 a 2 jaar geleden) allemaal zelf getest. Het kan zijn dat een en ander met een recentere firmware inmiddels niet meer mogelijk is. Ik zit nu nog steeds op versie 3.50 maar die trukjes met die demo key heb ik op een eerdere versie getest.

[ Voor 24% gewijzigd door PeterPan op 24-07-2011 13:41 ]

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:31
Die truucjes werken inmiddels niet meer. Na die 3 maanden stopt je array gewoon met werken. ;)

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
Ik zal eens op zoek gaan naar wat zo'n licentie sleutel kost :)
Ik heb zelf namelijk ook de HP P410 controller.

Verwijderd

Topicstarter
brndst schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:43:
Ik zal eens op zoek gaan naar wat zo'n licentie sleutel kost :)
Ik heb zelf namelijk ook de HP P410 controller.
Zelf heb ik dit niet kunnen vinden, dus als je terug zou willen rapporteren, heel graag!

Ik wil/moet dit op een goedkope manier voor elkaar zien te krijgen, dus in principe is elke uitgave die niet *strikt* noodzakelijk is, me er één te veel.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:20
Ik heb die key indertijd voor ~$200 op eBay voorbij zien komen.
Als je kunt leven met een oudere versie van de firmware, even goed de release notes doornemen, dan zou de trucje met de licentie key gewoon nog moeten werken.
Op een gegeven moment bieden die firmware updates alleen nog maar toegevoegde support voor nieuwe type HP servers en geen daadwerkelijke fixes of feature updates meer.

[ Voor 72% gewijzigd door PeterPan op 24-07-2011 13:52 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je enig idee hoe lang zo'n volume bezig is met rebuilden als je een schijf moet vervangen? Ik denk dat je in de grootte van dagen moet denken, zelfs met BBWC. En hoe groot is de kans vervolgens is dat er een leesfout optreed en de rebuild mislukt?

Interessante discussie hier:
http://community.spicewor...-backup-disk-array?page=1

[ Voor 32% gewijzigd door wagenveld op 24-07-2011 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zeer goede info, PeterPan, dank!
Nog steeds ben ik er niet uit, want een "eenvoudige" RAID-Z1 of Z2 oplossing spreekt me ook erg aan.

@wagenveld, ik heb inmiddels het idee dat m'n ogen in RAID0 staan van het vele lezen over opslag-systemen deze laatste weken, dus ik kan het mis hebben, maar ik meen gelezen te hebben dat 10-16TB aan opslag op 2TB schijven in RAID6 ongeveer 72 uur kostte om te rebuilden, met RAID5 ongeveer 48uur.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je deze ook gelezen:
http://www.zdnet.com/blog...stops-working-in-2009/162

RAID5/Z1 zou al geen zin meer hebben met >12TB. Vraag is of RAID6 wel een alternatief is? Ik zag dit verhaal nog staan:
http://lime-technology.com/technology

Klinkt goed, als een rebuild niet lukt verlies je altijd maar data van 1 disk en niet het hele volume.

Met je huidige controller zou ik gaan kijken naar 2 RAID5 arrays van effectief dan 2x9TB. Met je onboard controller zou unRAID hierboven of ZFS met weer 2 arrays een optie kunnen zijn? Mogelijk 2 RAID10 volumes als je rebuild tijd boven volume grootte verkiest.

• Birdie_NL
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:47:
[...]

Zelf heb ik dit niet kunnen vinden, dus als je terug zou willen rapporteren, heel graag!

Ik wil/moet dit op een goedkope manier voor elkaar zien te krijgen, dus in principe is elke uitgave die niet *strikt* noodzakelijk is, me er één te veel.
PeterPan schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:49:
Ik heb die key indertijd voor ~$200 op eBay voorbij zien komen.
Als je kunt leven met een oudere versie van de firmware, even goed de release notes doornemen, dan zou de trucje met de licentie key gewoon nog moeten werken.
Op een gegeven moment bieden die firmware updates alleen nog maar toegevoegde support voor nieuwe type HP servers en geen daadwerkelijke fixes of feature updates meer.
Waar je naar moet zoeken is een HP Smart Array Advanced Pack oftewel SAAP.
Bij HP is de licentie te koop voor 329 Dollar http://h30094.www3.hp.com/product.asp?sku=10215813

En in de tweakers Pricewatch vanaf 263,95 euro. pricewatch unsorted: HP Smart Array Advanced Pack - Licentie + 1 jaar ondersteuning 24x7 - 1 server - elektronisch

Verwijderd

Topicstarter
@brndst, super! Geen idee waarom ik die prijs zelf niet kon vinden. Tja, dat vind ik voor een cheapo build toch wat te veel van het goede. Denk dat er voor RAID6 voordeligere methodes zijn.

Na al deze info ga ik maar eens mediteren over wat het beste is om te doen. Heb deze regendag alleen maar GoT topics gelezen over NASsen en opslag en veel ideeen opgegaan. Vooral de gekken die complete server racks onder hun salontafels monteren hebben me goed gedaan - helemaal geweldig! ...en verleidelijk...

• Birdie_NL
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:47:
@brndst, super! Geen idee waarom ik die prijs zelf niet kon vinden. Tja, dat vind ik voor een cheapo build toch wat te veel van het goede. Denk dat er voor RAID6 voordeligere methodes zijn.

Na al deze info ga ik maar eens mediteren over wat het beste is om te doen. Heb deze regendag alleen maar GoT topics gelezen over NASsen en opslag en veel ideeen opgegaan. Vooral de gekken die complete server racks onder hun salontafels monteren hebben me goed gedaan - helemaal geweldig! ...en verleidelijk...
Ik zie op ebay wel dit artikel staan http://cgi.ebay.com/51647...kid%3D1570925196635468858

Kost je 240 Dollar, dus dat zal zo'n 170 euro zijn. :) Desondanks een best groot bedrag.
Zelf heb ik ook zo'n groot geval staan en het is toch echt een hobby geworden!
Succes er mee.

• the.ptr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-02 07:42
Ik weet dat dit al enkele tijd (jaren geleden) is.
Echter is het zo dat ik hier een controller heb met een key die ik niet gebruik.
Als je wilt kan ik je de key bezorgen (gratis natuurlijk).
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 23:13:
Ik heb een HP Smart Array P410 op de kop getikt, inclusief BBWC, met het plan hier een RAID6 installatie mee te bouwen.

Zonet lees ik echter in de (online) handleiding dat nu net voor RAID level 6 het "Smart Array Advanced Pack (SAAP)" nodig is, waarvoor ik, zo begrijp ik, een licensie sleutel moet aanschaffen.

Is dit inderdaad waar? Gek genoeg staat bij de voorloper, de P400, dit verhaal er NIET bij, zolang er een BBWC bestaat, kan deze kaart RAID6, aldus HP.

Mocht de P410 echt deze software nodig hebben, denk ik dat er binnenkort een P410 te koop is...

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10 19:25
Resurrect van deze thread. Ik heb zelf geen p410's meer in gebruik, maar een kameraad wel in een nood-server met p410i die nog een paar maandjes RAID6 zou moeten doen. Heeft iemand nog een key gevonden? Ik zou natuurlijk scripted elke maand opnieuw een evaluatie-key kunnen opvoeren, maar dat is ook niet echt ideaal.
Pagina: 1