Computer maakt geen verbinding met sterkste accesspoint

Pagina: 1
Acties:

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem met mijn draadloos netwerk;

Ik heb beneden een draadloze wifi router van Ziggo. Deze werkt naar tevredenheid, alleen is het signaal niet sterk genoeg om ook op zolder goed te kunnen internetten. Daarom heb ik een Linksys router die ik al had op zolder opgesteld en die gebruik ik nu als draadloze switch. In principe werkt alles naar behoren, via beide accesspoints. (dat ik dat werkend heb gekregen vind ik op zich al wel een complimentje waard....;) )

Maar; als ik nu beneden zit, dan gaat mijn laptop toch automatisch aanmelden op het accesspoint boven, ondanks het feit dat dat bereik beneden gewoon bagger is.Ik had verwacht dat de computer het sterkste accesspoint zou kiezen maar dat doet hij niet. Zelfs als ik handmatig het accesspoint beneden kies, schakelt hij binnen een minuut weer over op het zwakkere signaal.

Hoe kan ik dit zo instellen dat hij OF altijd het sterkste signaal kiest, OF gewoon contact blijft houden met het laatst geselecteerde accesspoint?

Achtergrond info; Ik gebruik een DELL D531 laptop met windows XP professional met SP3. Voor verbinding gebruik het standaard DELL hulpprogramma voor de WLAN kaart (standaard aanwezig op de laptop)
De router beneden betreft een standaard Ziggo router type Ubee UVW3200, boven staat een Linksys WRT54G met statisch IP-adres en aangesloten als Switch (dus UTP kabel vanaf Ubee router zit in LAN1 poort van de linksys)

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Verwijderd

Hebben de beide accesspoints hetzelfde ID?

Verwijderd

Gebruiken je twee routers dezelfde SSID?

Zo niet, stel dat eens in. Beide router hetzlefde SSID. Alle instellingen hetzelfde op beide routers, behalve de Channel-settings. Daar stel je op één bv. 3 en op de ander 6 in.

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Euh, nee verschillende SSID's, juist omdat ik dacht dat dat anders een probleem zou kunnen veroorzaken.

Wat is precies het idee van eenzelfde SSID gebruiken? Als ik dat overigens doe, dan moet ook de beveiligingsmethode en sleutel dezelfde zijn neem ik aan, anders werkt het alsnog niet lijkt me.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Verwijderd

Gemineye schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:22:
Euh, nee verschillende SSID's, juist omdat ik dacht dat dat anders een probleem zou kunnen veroorzaken.
Juist niet.
Zou wat zijn bij een gebouw met een stuk of 20 ap's om alles dekkend te hebben, 20 verschillende SSID's. ;)

Verwijderd

Automatisch verbinden uitzetten bij de eigenschappen van het betreffende netwerk( in dit geval de ziggo router) wil ook nog wel eens helpen

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:22
Zoals de rest al aangeeft is het standaard beter om dat gelijk te houden. Het is wel mogelijk met 2 verschillende SSID's maar dan moet je zorgen dat ze beiden niet 'preferred' zijn.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Wat is precies het idee van eenzelfde SSID gebruiken? Als ik dat overigens doe, dan moet ook de beveiligingsmethode en sleutel dezelfde zijn neem ik aan, anders werkt het alsnog niet lijkt me.
Het hele idee achter eenzelfde SSID (en beveiliging instellingen) gebruiken is dat een wifi client dan weet dat het één en het zelfde netwerk (met gelijke instellingen enz) is en altijd het sterkste signaal zou moeten pakken.

Je moet er overigens dan ook voor zorgen dat je 'maar' één DHCP server in je netwerk hebt zodat je client ongeacht waarmee deze verbind de zelfde instellingen heeft.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:55

donny007

Try the Nether!

Ik ken je probleem, ik zit met 4 access points (3x 2.4ghz (alle snelheden door elkaar, van B tot N) en 1x 5ghz (300n)), ik moet mijn laptop handmatig switchen, daarna houd hij vast aan het gekozen access point.

SSID's gelijktrekken is voor mij geen optie, sommige apparaten wil ik kunnen koppelen aan slechts één ap, nu hebben ze namen als 'Beneden', 'Boven', '5ghz' en 'Schuur' (ja, de buurt wordt er gek van). Het werkt redelijk, die paar keer dat ik 'roam' met een apparaat switch ik handmatig. Ook weet ik niet hoe de laptop omgaat met de verschillende snelheden en frequenties als ik er een roaming netwerk van maak.

Je moet wel de optie 'Connect automatically when this network is in range' uitzetten, je boven AP staat waarschijnlijk hoger in de lijst, waardoor die als eerste gekozen wordt (tip: je kunt met de 'move up' en 'move down' knoppen de volgorde veranderen).

[ Voor 29% gewijzigd door donny007 op 25-07-2011 11:04 ]

/dev/null

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Ik heb mijn beide SSID's en beveiligingsinstellingen van beide routers gelijk gezet en het probleem lijkt over. Ik zit nu beneden en de computer blijft ook ingelogd op het sterkst beschikbare signaal.

Dank voor de hulp! :)

Pagina: 1