Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:28

mvh

State Governor

Topicstarter
Voor mijn eindopdracht aan de basisopleiding van de fotoacademie, eind juni, had ik 'eenzame bomen' als onderwerp bedacht. Ze moesten in zwart/wit zijn. Verder werd je geacht te denken aan de manier van presentatie. Betreffende het dilemma testcase/showcase: ik had het eindresultaat liever 'beter' gehad, maar ik kan er wel mee leven. Ook is het niet zo dat ik hier echt iets getest heb. Ik hoor graag jullie mening.

Mijzelf kennende had ik natuurlijk weer te weinig tijd genomen. De eerste en tweede opdracht had ik gewoon op het 2:3 formaat laten staan en afgedrukt op A4 met een lange zijde van 25 cm. Als je een 'gevulde' foto hebt kan dat prima, je hebt er dan een brede witte rand rondom en dat staat best mooi - in ieder geval beter dan een foto die de lengte vult maar in de breedte 2x0.5 cm overlaat.

Het mooiste effect (wat mij betreft) met zwart/wit bereik je met een polarisatiefilter en een strakblauwe lucht. Zeker met een groothoeklens krijg je dan een mooie gradiënt van diepblauw naar wat lichter blauw. In de nabewerking gebruik ik dan de channel mixer in Photoshop, met als preset zwart/wit met geel filter. Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6124/5966142987_22084959c6_z.jpg
-1 - Lonely Tree with Background

Dan kom ik echter op het punt 'tijd': ik heb de cursus gevolgd terwijl ik ook nog ca. 6 dagen/week werkte. De eerste twee foto's waren gemaakt met de gewenste strakblauwe lucht, vervolgens sloeg het weer om in grijs - bewolking kan ook mooi zijn maar een effen grijze lucht is dat niet, zeker niet in zwart/wit. Ik heb toen een foto gemaakt door een boomkruin, met de zon ook in het frame. Hierdoor kwam ik op het idee om de lucht gewoon weg te laten:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6128/5966143071_56978eb2c4_z.jpg
0 - Tree Crown

Afdrukken op A4 met een rand/passepartout werkt natuurlijk niet meer als een groot deel van je rand écht wit is. Daarom heb ik ze herschaald naar A4-verhoudingen en randloos afgedrukt. Daarna heb ik ze, om de presentatie vorm te geven, allemaal op een rij als één panorama met aansluitende horizon gelegd.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5115/5866788367_fe9cc40943_z.jpg
1 - T1

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5031/5866788489_415a32a27d_z.jpg
2 - T2

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3195/5867342964_9e0f2b1860_z.jpg
3 - T3

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5228/5866788987_bfc0a4acce_z.jpg
4 - T4

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3193/5867343284_8ffbf72454_z.jpg
5 - T5 by Maarten van Heek, on Flickr

Dit is een selectie van de beste 5(+2), de originele serie bevat bijvoorbeeld foto -1 ook, maar dan zonder lucht. Omdat dit een tegenlichtfoto was is hij me te zwart om zonder lucht hier te laten zien.Mijn persoonlijke favoriet is Tree Crown (#0), maar deze paste niet in het panorama dus die heeft de FOAC niet 'gezien' :). Mijn tweede keus is dan T2.

De 'note to self' bij deze serie is dat er meer lijn in moet zitten. Ze passen door de kleurstelling en het ontbreken van lucht bij elkaar, maar de volgende keer moet ik proberen overal evenveel horizon op te krijgen. Leg je ze naast elkaar dan verspringt het verticaal nogal. Ook zit er misschien al te veel tijd tussen, zie het verschil tussen T3 en T4, dat zijn chronologisch zo'n beetje de eerste en de laatste foto.

offtopic:
Dit laat meteen zien wat ongeveer geaccepteerd wordt voor een eindserie bij de basisopleiding van de fotoacademie. Ik was meer onder de indruk van het werk van een aantal medecursisten, maar -naar mijn mening- was dit toch niet de minste serie, en iedereen is geslaagd :)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Laat ik maar direct aftrappen met een niet zo'n positieve mening... Ik vind de serie zelf niet geslaagd en ook niet showcase-waardig. Wat ik ontzettend jammer vind is dat in al je foto's (op de eerste na) de luchten volledig overbelicht zijn.
Hierdoor kwam ik op het idee om de lucht gewoon weg te laten:
Dit had je naar mijn idee nooit moeten doen. Ik vind het zelf in ieder geval niet mooi ogen.

De composities vind ik verder ook weinig interessant, op foto -1 (..?) en 4 na. Foto 1 heeft aan de rechterkant nog een stukje tak van een andere boom op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:58
Titelfix. Je geeft zelf al aan dat het beter kon. Persoonlijk vind ik het ook geen showcase.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
jvdgeest schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 19:32:
Laat ik maar direct aftrappen met een niet zo'n positieve mening... Ik vind de serie zelf niet geslaagd en ook niet showcase-waardig. Wat ik ontzettend jammer vind is dat in al je foto's (op de eerste na) de luchten volledig overbelicht zijn.
Dat is dus ook niet het geval, ze zijn verwijderd :)
Dit had je naar mijn idee nooit moeten doen. Ik vind het zelf in ieder geval niet mooi ogen.
Op papier komt het wat beter uit, maar ik begrijp wel wat je bedoelt
De composities vind ik verder ook weinig interessant, op foto -1 (..?) en 4 na. Foto 1 heeft aan de rechterkant nog een stukje tak van een andere boom op de foto.
-1 was niet echt bedoeld bij 'de serie' maar als voorbeeld hoe het had gemoeten... betreffende Foto 1: 8)7 voor mezelf - de kritiek is hier zelfs op zaterdagavond constructiever dan bij mijn cursus van 1250 euro :')

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 17:45
Hmm.. Ook ik ben er helaas niet zo positief over.

Luchten zijn overbelicht, veel andere stukken onderbelicht.
Het lijkt wel alsof je teveel contrast hebt gebruikt.
Foto 1 daarentegen is weer precies het tegenovergestelde, deze had wel wat meer contrast mogen gebruiken.

Verder vraag ik me af waarom je voor zwart/wit hebt gekozen. Ik vind zelf altijd dat zwart/wit een bewuste keuze moet zijn en écht iets toe moet voegen aan de foto, ik heb zelf niet het idee dat dit het geval is in deze serie.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@RobbieB:
Voor mijn eindopdracht aan de basisopleiding van de fotoacademie, eind juni, had ik 'eenzame bomen' als onderwerp bedacht. Ze moesten in zwart/wit zijn.
Dit is de reden daarvoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 18:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dat je qua uitvoering beter had kunnen schieten op dagen zoals bij -1, dat geef je zelf al aan. In zw/w is een witte lucht (al dan niet erin geknipt) zelden mooi. Het kan wel, maar in een landschapsserie is het niet vaak geslaagd. Maar dat was al genoemd door bovenstaande mensen.

Qua concept vind ik het daarentegen ook wat magertjes. Ik zie weinig meer inhoud dan inderdaad: 1 boom in een weids landschap. Maar je gebruikt afwisselend tele, dan weer groothoek volgens mij en er zit weinig rode draad in. Zoek tegenstellingen, contrast in je verhaal of juist elementen die je laat terugkomen. Ik zie te weinig dingen die jij als fotograaf de kijker mee geeft, behalve een boom in een akkerveld of weiland.

Als fotograaf heb je, zeker bij landschapsfotografie, de mogelijkheid om de kijker een beeld te geven die hij zelf niet gezien had. Of dat nu een lijnenspel is, of een contradictie, je geeft als fotograaf jouw visie mee naar de kijker.

Je concept lijkt mij wat te dun en heeft niet die gelaagdheid die een serie foto's elkaar kunnen versterken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :) misschien moet ik 'm voor mezelf nog een keer overdoen.

Nomad: goed gezien dat er niet echt lijn in zit. Het meeste is wel (een beetje) groothoek, maar inderdaad niet structureel.

Ik bedenk ook opeens dat 4 en 5 dezelfde boom bevatten. Ik meen me te herinneren dat er twee soortgelijke naast elkaar stonden, maar ik heb dus twee keer dezelfde genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind er om eerlijk te zijn niks aan. De foto's zijn erg simpel qua onderwerp en de achtergrond is niet interessant. Bomen kunnen als onderwerp leuk zijn, maar dit zijn gewoon saaie standaardbomen in een saai landschap, het interesseert me niet en er is naar mijn idee niet iets wat mij aandacht trekt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
De titel zegt 'eenzame bomen', maar ik krijg er totaal geen eenzaam gevoel bij. Bij bijvoorbeeld -1, T3 en T5 zie je op de foto zelf in de buurt nog andere bomen staan, dus die bomen zijn sowieso al niet eenzaam :P

Verder had ik vrij dramatische foto's verwacht, wat in kleur denk ik beter had gekund, maar dat mocht je niet gebruiken. Maar geen van de foto's maakt indruk op me. -1 zou in kleur misschien nog wel interessant kunnen zijn though. Maar 0 had ik er zeker tussenuit gelaten, want volgens mij zou ik met m'n telefoon onder een random boom dezelfde foto kunnen maken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 11:36
Dit is wat ik mij voorstel bij een eenzame boom.

http://nannita.nl/images/large/boom-en-vogels.jpg

Via nannita.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Vind ik ook niet heel eenzaam, in de achtergrond zie je ook weer bomen :P Dit vind ik echt een eenzame boom:

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1322/853806749_b775c85369.jpg

Maar ook hier doet de kleur de helft van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:10
Zo kom je ze in NL ook niet veel tegen, denk ik zo.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarschijnlijk niet nee, maar dan is je onderwerp keuze ook verkeerd lijkt me. Als ik walvissen wil fotograferen op de Veluwe gaat dat ook niet werken, dan moet ik op vakantie. Heb ik daar geen tijd voor moet ik een ander onderwerp kiezen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sjekster schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:44:
Zo kom je ze in NL ook niet veel tegen, denk ik zo.
Het ging meer om de beeldvorming, een eenzame boom is voor mij eentje die zonder bomen om zich heen/in de buurt staat. Dat kan ook in een straat zijn, waarin hij (de boom dus :+) de enige boom is. Maar het moet leeg (eenzaam) aanvoelen, T1 is eigenlijk de enige foto die een beetje leeg aanvoelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 25-07-2011 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:10
Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 19:37:
Waarschijnlijk niet nee, maar dan is je onderwerp keuze ook verkeerd lijkt me. Als ik walvissen wil fotograferen op de Veluwe gaat dat ook niet werken, dan moet ik op vakantie. Heb ik daar geen tijd voor moet ik een ander onderwerp kiezen.
Helemaal waar!

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 20:20
Hahn schreef op maandag 25 juli 2011 @ 19:45:
[...]

Het ging meer om de beeldvorming, een eenzame boom is voor mij eentje die zonder bomen om zich heen/in de buurt staat. Dat kan ook in een straat zijn, waarin hij (de boom dus :+) de enige boom is. Maar het moet leeg (eenzaam) aanvoelen, T1 is eigenlijk de enige foto die een beetje leeg aanvoelt.
Vind ik juist niet, een boom die eenzaam op een flinke afstand van een bos staat vind ik behoorlijk eenzaam. Een boom kan niet even zijn boeltje pakken en naar zijn maten verhuizen. Hij moet leedzaam toezien hoe...nou ja, u get my case...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
De fotos doen me niet zoveel. De compositie en de toning spreken mij niet aan. Ik pik er effe wat voorbeelden uit:

Foto 1: de horizon zou ik of hoog of laag maken. Er zit weinig donkere tinten in. Je kunt er qua toning meer uithalen.

Foto 4 vind ik zelf de best gelukte. Als er nog een dramatische wolkenlucht bij zou zitten, zou ie misschien mooi zijn. Zo'n lucht moet komende dagen lukken denk ik ;)

Ik ben het met anderen eens dat de lucht mist. Probeer es diverse filters uit (polariserende filters, UV, oranje of geel) om de lucht te accentueren (contrast blauwe lucht vs. witte/grijze wolken).

Ik snap je opmerking over afdrukken niet. 2:3 is een hele andere verhouding dan A4, dat klopt. Je zult of naar A4 moeten croppen of het papier moeten snijden. Wat zijn de eisen/wensen vanuit de opleiding? Moet het op A4? Druk het anders af op 20x30 (als je een A3 printer hebt, kun je nasnijden), op een A4 printer haal je dat net niet. Wellicht een afdrukcentrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Hahn: mooie voorbeeldplaat :)

PageFault:
PageFault schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:46:
...
Foto 4 vind ik zelf de best gelukte. Als er nog een dramatische wolkenlucht bij zou zitten, zou ie misschien mooi zijn. Zo'n lucht moet komende dagen lukken denk ik ;)
Alleen nu staat het maïs zo hoog dat de boom amper nog te zien is, ben ik bang :)
Ik ben het met anderen eens dat de lucht mist. Probeer es diverse filters uit (polariserende filters, UV, oranje of geel) om de lucht te accentueren (contrast blauwe lucht vs. witte/grijze wolken).
Ik was gisteravond van plan om wat exemplaren in kleur te laten zien, maar Flickr werkte niet mee. Ik hoop dat het vanavond beter gaat. Een polarisatiefilter is briljant, maar als je een egaal grijze lucht hebt werkt hij alsnog niet.
Ik snap je opmerking over afdrukken niet. 2:3 is een hele andere verhouding dan A4, dat klopt. Je zult of naar A4 moeten croppen of het papier moeten snijden. Wat zijn de eisen/wensen vanuit de opleiding? Moet het op A4? Druk het anders af op 20x30 (als je een A3 printer hebt, kun je nasnijden), op een A4 printer haal je dat net niet. Wellicht een afdrukcentrale?
De eis was een A4-formaat. De eerdere opdrachten had ik daarom (bijna) op A4 afgedrukt, en de rand is dan niet overal even breed maar dat is niet storend als hij ~2 cm breed is. Omdat bij deze serie een groot wit vlak is te zien werkt het niet en 'moeten' ze dus randloos worden afgedrukt - vandaar dat deze reeks niet 2:3 maar 210:297 als verhouding heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 19:52

Paniohitus

Paniohitus

deblaauwn schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:18:
Alleen nu staat het maïs zo hoog dat de boom amper nog te zien is, ben ik bang :)
Een trapje mee, kan juist een mooi beeld opleveren...

BF1: Don-Panio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:35:
[...]

Vind ik juist niet, een boom die eenzaam op een flinke afstand van een bos staat vind ik behoorlijk eenzaam. Een boom kan niet even zijn boeltje pakken en naar zijn maten verhuizen. Hij moet leedzaam toezien hoe...nou ja, u get my case...
Maakt het wat uit als ze dichterbij elkaar staan? Ik heb ze nog nooit zien knuffelen.. als ze op afstand staan kunnen ze mekander nog roepen. ;) Maar dit menselijke gevoel krijg ik niet zo bij de eenzaamheid van bomen, het is meer de leegte en verlatenheid van het landschap die 't m doet. Dat is er wel een beetje.. maar niet zo erg aanwezig in de serie..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 13:08 ]

Pagina: 1