IDE schijf bij 2 SATA schijven zetten

Pagina: 1
Acties:

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:12
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende. Ik heb 2 SATA schijven in mijn huidige pc en daar wil ik een iets oudere IDE schijf bij zetten. Nu sluit ik hem aan in mijn pc, maar ik krijg hem niet te zien in Windows of in de BIOS. Ik heb hem zonder jumper aangesloten, dus als slave.

Ik heb hem nog getest in een andere pc, dus hij werkt gewoon. Als ik de schijf vasthoud voel ik hem ook trillen en wordt ie warm, dus hij krijgt ook voldoende stroom.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Met vriendelijke groet,
Joey

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Als een schijf alleen aan een ide kabel hangt moet je hem nooit als slave instellen.
Meeste schijven moeten als master aan de kabel, soms is er een jumper setting master without slave.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 23-07-2011 18:15 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
In de bios de kontroller aan zetten.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

job schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 18:14:
Als een schijf alleen aan een ide kabel hangt moet je hem nooit als slave instellen.
Meeste schijven moeten als master aan de kabel, soms is er een jumper setting master without slave.
Mag AFAIK toch echt niet uitmaken eigenlijk.
Zolang je maar niet 2 dezelfde eraan hangt.
Al een andere ide-kabel getest ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor controller heb je? Ik neem aan dat je een PATAschijf wil aansluiten (SATAschijven zijn immers ook IDE). Als je gebruik maakt van een moderne Intelchipset dan heb je standaard geen PATAsupport meer in de chipset, en wordt dat verder afgehandeld door een 3rd partycontroller.

Verwijderd

Denk er ook aan dat de master aan het einde van de flatcable aangesloten word. Het makkelijkst is je jumpertje voor cable select in te stellen.

• Jokuh
Na wat dingen getest te hebben kom ik tot de conclusie dat de secundaire IDE poort niet werkt. Deze stond op uit (none) in de BIOS, maar die heb ik aan (auto) gezet. Maar nog steeds werkt ie niet.

Ik heb de harde schijf nu wel werkend, maar mijn DVD-brander ligt er nu uit. Het lukt me ook niet om de DVD brander als slave op de primaire IDE poort te zetten.

Schiet niet op. :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de jumperinstellingen wel goed staan dan?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jokuh schreef op zondag 24 juli 2011 @ 14:45:
Na wat dingen getest te hebben kom ik tot de conclusie dat de secundaire IDE poort niet werkt. Deze stond op uit (none) in de BIOS, maar die heb ik aan (auto) gezet. Maar nog steeds werkt ie niet.

Schiet niet op. :P
Drivers geinstalleerd voor die controller??

https://discord.com/invite/tweakers

• Jokuh
Terw_Dan schreef op zondag 24 juli 2011 @ 17:05:
Heb je de jumperinstellingen wel goed staan dan?
Dat was dus het probleem. Na nog eens goed gekeken te hebben bleek die DVD brander een jumper te hebben. Die heb ik verwijderd en nu werkt ie als slave op de primaire controller. :)
redfoxert schreef op zondag 24 juli 2011 @ 17:08:
[...]
Drivers geinstalleerd voor die controller??
Denk dat dat het probleem idd is voor mijn secundaire controller. Ik kan namelijk geen chipsetdrivers installeren vanwege een bekende bug op het moederbord(Asus A8N-SLI deluxe). Als ik die installeer start het besturingssysteem niet meer op.

Maarja, het probleem is opgelost. Bedankt!
Pagina: 1