Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gemeente/wegbeheerder aansprakelijk stellen

Pagina: 1
Acties:

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
De situatie is als volgt:

Ik moest op dinsdagavond 12-7 iets afleveren bij een klant. Ik vertrek daar weer omstreeks een uur of 12. Ik neem dezelfde route terug (de klant zat in Heteren) als ik gekomen ben, middels mijn navigatie. Ergens net buiten de bebouwde kom (dus wel op de aanvoerroute, niet ergens achteraf, het was de Polderstraat, de route naar de snelweg) staat er opeens een vrachtwagen op mijn weghelft. Ik rijd daar langs. Opeens zie ik allemaal bouwmateriaal en dergelijke en blijk ik dus op een net fris geasfalteerd stuk wegdek te rijden! (ik zie dat het nog dampt in de regen)

Nergens was hier een versperringsbord of iets dergelijks, ik kon hier zo oprijden!

Kortom, resultaat: Mijn velgen zitten onder de teerzooi, eveneens mijn wielkasten en dergelijke. Ik heb al geprobeerd met diverse middelen dit goed schoon te krijgen en alhoewel het schoner is geworden zijn mijn mooie aluminiumvelgen alsnog geruïneerd, (gore zwarte stippels overal) en ik zie de zooi ook op mijn (zwarte) auto zitten, waar ik maar niet eens aan begin na 3 uur onsuccesvol (of in ieder geval, gematigd succesvol) boenen op mijn velgen.

Kortom, ik wil dit verhalen bij de gemeente/wegbeheerder die verzuimt heeft de boel daar af te zetten. Hoe pak ik dit aan?

Complicerende factor, ik woon in Duitsland (net over de grens, maar toch, Duitsland) en dit is dus gebeurd met een auto op duits kenteken met een duitse verzekering.

Speel ik dit alsnog via de verzekering? Neem ik rechtstreeks contact op met een van de partijen?

Ik kan overigens aantonen dat ik er die avond geweest ben, ik heb namelijk een tankbonnetje bewaard van 22:14, net voordat ik aankwam bij de klant, getankt in Heteren.

/edit, ik ben niet meer zeker of het binnen of buiten de bebouwde kom was. Als ik op google maps kijk naar de Polderstraat in Heteren, lijkt het mij eigenlijk nog bebouwde kom. (Je rijd nog lanks een industriegebied)

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-07-2011 17:42 ]

Aannames zijn fataal.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Een brief schrijven naar die gemeente? Wat anders? Je moet gewoon de wegbeheerder hebben en binnen de bebouwde kom is dit meestal de gemeente zelf.
Als ze niet thuis geven kan je ze alsnog vragen bij wie je dan wel moet zijn.

Als het spul nog vers is lijkt me dat er ook mensen aan het werk waren in de buurt?

Mijn opa heeft eens op de snelweg op een stuk hout gereden, wiel of band kapot en kreeg dit ook vergoed.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ja, er waren zeker nog mensen in de buurt. Op het moment had ik het allemaal niet zo door, op de heenweg zag je tenslotte al dat de bestaande asfaltlaag was afgeschraapt enzo. Op de terugweg hadden ze dus net het asfalt erop gelegd, de wals en dergelijke stonden er nog, met mensen en al eromheen. Ik vond het al vreemd dat ik om al dat werkverkeer/zware apparatuur heen moest slingeren. (Want er was geen afzetting, kon dus gewoon op dat stuk rijden)

Ik heb er alleen op dat moment niet bij stilgestaan. Totdat ik ergens deze week zag dat mijn velgen wel heel goor waren (ik gebruik de auto niet dagelijks, werk voornamelijk thuis en in het donker in de garage gezet) en ik vandaag de boel dus schoon wilde maken en zag dat het in plaats van modderzooi allemaal teertroep/asfalt was.

Ik zal maandag eens naar de gemeente bellen, kijken wat daar uitkomt.

Aannames zijn fataal.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Is de Polderstraat (N837) niet een provinciale weg?

Kan het zijn dat de vrachtwagen net voor de afzetting heeft gestaan waardoor je de afzetting niet gezien hebt?
Als dat zo is loop je nog de kans dat zo jou aansprakelijk stellen voor schade aan de weg. ;)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Nou, ze hebben beide weghelften gedaan. :P Was niet alleen mijn richting op. En die vrachtwagen was niet een random vrachtwagen, maar van die werklui. Lijkt mij dat die wel door moeten hebben dat een vrachtwagen als afscheiding gebruiken (je kunt tenslotte gewoon de andere weghelft op) niet echt afdoende of duidelijk is en dat een vrachtwagen voor het het afzettingsbord zetten al helemaal niet handig is. :+

Maar goed, schijnbaar krijg je die rotzooi met Diesel alsnog prima van je auto af, dus dat ga ik eerst proberen voordat ik een hele bureaucratische molen inga.

Alsnog vind ik de case an sich wel boeiend. Je kunt toch niet zomaar (ook al is het na twaalven) zomaar een wegdek van een nieuwe laag asfalt voorzien, zonder een fatsoenlijke afzetting/omleiding voor het verkeer?

Ter verduidelijking, het stuk weg wat in het blauwe kader valt waren ze ongeveer mee bezig. (gebaseerd op inschattingen, ik had weer een stuk normaal wegdek totdat ik bij de snelweg was en ze waren al bezig voor de rotonde, ik weet het niet meer precies omdat ik helemaal perplex was dat ik tussen de wegenbouwers door moest met hun spul)

Er was dus geen afzetting, ik rijd om die vrachtwagen heen en na een paar 100 meter rijd ik opeens op vers wegdek. Die vrachtwagen stond ongeveer ter hoogte van het N837 label boven het blauwe kader.
Afbeeldingslocatie: http://album.veelkralen.nl/d/10981-1/polderstraat.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-07-2011 21:46 ]

Aannames zijn fataal.

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Paulus0013 schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 18:53:
Een brief schrijven naar die gemeente? Wat anders? Je moet gewoon de wegbeheerder hebben en binnen de bebouwde kom is dit meestal de gemeente zelf.
Als ze niet thuis geven kan je ze alsnog vragen bij wie je dan wel moet zijn.

Als het spul nog vers is lijkt me dat er ook mensen aan het werk waren in de buurt?

Mijn opa heeft eens op de snelweg op een stuk hout gereden, wiel of band kapot en kreeg dit ook vergoed.
Inderdaad, wat Paulus0013 zegt. Een brief schrijven naar de gemeente (gewoon richten aan College van burgemeester en wethouders van de gemeente, dan komt het wel bij de afdeling juridische zaken ofzo) waarin je de gemeente aansprakelijk stelt voor de geleden schade. Mocht de gemeente niet de wegbeheerder zijn, zullen ze ofwel je brief doorsturen naar de wegbeheerder die je wel moet hebben of ze zeggen wie voor dat stuk weg wel wegbeheerder is.

In je brief aangeven wat er gebeurd is, waar en wanneer. Ontbreken van waarschuwingsborden, etc. Je zou foto's van de situatie kunnen nemen. En van de schade aan je auto. Eventueel een (pro forma) schaderapport laten opmaken, zodat je de hoogte van de schade kunt aangeven.

Het is de wegbeheerder die zal moeten beoordelen of zij aansprakelijkheid voor de door jou geleden schade erkennen of afwijzen. Daarvoor zal deze wel eerst nagaan bij de aannemer of er is gewaarschuwd, enz.
Maar er is sprake van risicoaansprakelijkheid, dus makkelijk komt de wegbeheerder niet onder zijn aansprakelijkheid uit.

Mocht de gemeente (lees: wegbeheerder) aansprakelijkheid voor de door jou geleden schade afwijzen, dan kan er altijd nog eventueel een civiele procedure gestart worden.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kun je het natuurlijk ook aan hen overlaten.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Via deze link kun je zien wie de wegbeheerder is.

In dit geval de provincie dus:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AUKgzXjRhXvaDrvr2cORAhEd/full.png

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

B en W aansprakelijk stellen voor een provinciale weg heeft niet veel zin.
Waar je moet zijn is bij de provincie.

http://www.anwb.nl/binari...lijkheid_wegbeheerder.pdf

(Met Xander dus.)

[ Voor 7% gewijzigd door Part op 24-07-2011 10:22 ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:20
Bekend stuk, daar schrok ik me laatst de pleuris omdat ze het asfalt bijna 15cm hadden weg gefreesd en nergens geen borden hadden neer gezet.. :?
Succes met de afhandeling, hopelijk zijn ze coulant!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Xander schreef op zondag 24 juli 2011 @ 10:19:
Via deze link kun je zien wie de wegbeheerder is.

In dit geval de provincie dus:
[afbeelding]
Oh, dat is een handige link, thanks!
TerminalNL schreef op zondag 24 juli 2011 @ 10:38:
Bekend stuk, daar schrok ik me laatst de pleuris omdat ze het asfalt bijna 15cm hadden weg gefreesd en nergens geen borden hadden neer gezet.. :?
Succes met de afhandeling, hopelijk zijn ze coulant!
Klopt, op de heenweg zag ik wel al die werkmannetjes en hun zware spul staan, maar veel borden heb ik inderdaad niet gezien.

[ Voor 36% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-07-2011 13:26 ]

Aannames zijn fataal.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 22:16

Strikie

Athletics

heb je het schoonmaken al geprobeerd met diesel? Dit doen al die asfaltboys!

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik weet niet wat voor weer jij dit weekend hebt gehad, maar nee, heb ik nog niet gedaan. ;) (Ben ik wel van plan hoor. ;) )

Aannames zijn fataal.

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:24
Hier een aankondiging van de werkzaamheden, afkomstig van gemeente Overbetuwe. Volgens de laatste zin zou de weg zijn afgesloten en het verkeer worden omgeleid met borden... kennelijk niet dus :?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Nee, bepaald niet nee. ;)

Aannames zijn fataal.

• HetBiggie
Part schreef op zondag 24 juli 2011 @ 10:21:
B en W aansprakelijk stellen voor een provinciale weg heeft niet veel zin.
Eeeh, je las mijn bericht niet goed. Ik zei "Mocht de gemeente niet de wegbeheerder zijn, zullen ze ofwel je brief doorsturen naar de wegbeheerder die je wel moet hebben of ze zeggen wie voor dat stuk weg wel wegbeheerder is".
De link van Xander is natuurlijk helemaal makkelijk, dan kun je het in één keer naar het juiste bestuursorgaan sturen, in dit geval de provincie.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In dit geval is het bekend, maar ik zou in dit soort gevallen niet zomaar een brief sturen met het idee dat ik het wel hoor wanneer ik ergens anders moet zijn. Dat kost je gewoon teveel tijd.

• HetBiggie
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Je moet het jezelf niet moeilijker maken dan nodig... 8)

Kijk, vaak is het wel duidelijk wie wegbeheerder is, dus die stel je dan aansprakelijk, makkelijk genoeg. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat in het geval je niet de juiste (lees: niet de wegbeheerder) aansprakelijk stelt, deze je normaal direct laat weten dat zij niet wegbeheerder is en wie dat dan voor die weg wel is.
Ik weet overigens van genoeg gemeenten die de aansprakelijkstelling doorsturen naar de wegbeheerder (provincie/rijkswaterstaat/aannemersconsortium) met het verzoek deze in behandeling te nemen en de briefschrijver hiervan meteen op de hoogte stellen dat zijn/haar aansprakelijkstelling is doorgestuurd naar die wegbeheerder. Wel zo netjes imho.
Pagina: 1