Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Graag heb ik hulp nodig van mensen die weten hoe je een aangifte omzetbelastingbelasting kan online invullen.

Ik ben sinds kort een zzper, ik heb geen boekhouder. Ik moet voor het eind van deze maand, mijn omzetbelasting van 2e kw 2011 doorgeven.

Als ik eenmaal begrijp hoe dit werkt, dan kan ik het voortaan zelf invullen.

een demonstratie:

Ik heb maar 2 facturen.

Bijv
factuur1:
computerreparatie 30 euro.

factuur2:
Nieuw Router gekocht 40 euro + installatie 40 euro = 80 euro.

moet ik nou de totale bedrag van alle facturen optellen en 19% daarvan afhalen?

Dus: factuur1 30 euro + factuur 2 installatie 40 euro = 70 euro / 0.19% = € 13,3 btw betalen.

Ik neem aan dat ik 19% van die gekochte Router kan terug vragen, waar kan ik dat aangeven, en hoe vul ik mijn omzetbelasting online in? Het is niet veel, maar je moet wel weten welke bedrag waar komt te staan anders gaat het fout...

Afbeeldingslocatie: http://s4.postimage.org/15h8vcbms/image.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s4.postimage.org/15i995yhw/image.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s4.postimage.org/15ihiuoys/image.jpg

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-11 19:40

Matis

Rubber Rocket

Je hebt toch gewoon een BTW-factuur? Daar staat alles op.

Houd je ook rekening met afschrijving en restwaarde?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen bedrijfsmiddelen. Alleen een abonnement waarmee ik naar mijn klanten kan bellen. En ik vraag ook voorrijkosten. De auto is niet van mij.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2011 17:13 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Je mobiele telefoon / laptop / schroevedraaiers / usb-sticks / DVD's / UTP-kabels / reserve-onderdelen zijn geen bedrijfsmiddelen?

(Op zich kan dat, maar hou je dan rekening met de vergoeding voor zakelijk gebruik aan jezelf?)

[ Voor 28% gewijzigd door Coach4All op 23-07-2011 17:17 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43

Brons

Fail!

Ik ga verder niet op je andere vragen in maar je kan de BTW eenvoudig terugrekenen uit een inclusief bedrag met deze formule:

inclusief bedrag / 119 * 19 = betaalde BTW

In het geval van 70 euro doe je het dus zo:

70 / 119 * 19 = 11,17

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:17
Of het exclusief bedrag door het inclusief bedrag te delen door 1,19.
De fiscus vraagt om het bedrag exclusief btw.

Verwijderd

Bedankt voor jullie reactie. Wat ik nog niet snap is, hoe kan ik dan BTW terug vragen van een product die ik gekocht heb? bijv die Router die ik gekocht heb ( voor de klant ) heb ik BTW over betaald. waar vul ik die btw bedrag in?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als dit al een probleem is, kun je dan niet beter je administratie uitbesteden voordat je een "kapitale" fout maakt...... :?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 20:48:
Bedankt voor jullie reactie. Wat ik nog niet snap is, hoe kan ik dan BTW terug vragen van een product die ik gekocht heb? bijv die Router die ik gekocht heb ( voor de klant ) heb ik BTW over betaald. waar vul ik die btw bedrag in?
De btw die je zelf aan klanten in rekening hebt gebracht vul je in het eerste scherm in (1a gok ik zo). De btw die je zelf hebt betaald heet voorbelasting (5b), waarschijnlijk kun je ook wel gebruik maken van de kleine ondernemersregeling (5d).

Als je hier niet uitkomt zou ik wel even iemand zoeken die het je echt goed uit kan leggen in plaats van een forum om hulp vragen. Omzetbelasting is een erg makkelijke vergeleken met de aangifte voor inkomstenbelasting, vooral als de belastingdienst ervoor kiest om je daar als bedrijf ipv particulier te behandelen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 20:48:
Vraag 5b meen ik, BTW die je betaalt op inkoop geldt als betaalde voorbelasting voor de BTW die jij moet betalen. Deze BTW wordt in mindering gebracht op de BTW die jij

Wel van belang is dat je de BTW correct op facturen hebt staan. Zowel de facturen die jij hebt verstuurd als op de inkooop. Van belang zijn: BTW tarief, bedrag en tenaamstelling van de factuur.

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 10:55

Houston3

ole

Als jij facturen stuurt naar een ander (verkoop/dienst in NL) reken je 19% of 6%.
Dus stel € 1.000 ex btw + 190 btw = 1.190 inc btw.
Dit zou je aangeven bij 1a.

Jij ontvangt dus de btw van een klant en die moet je overmaken naar de belastingdienst.

Andersom exact hetzelfde. Elke factuur die jij krijgt staat btw op. Dit vul je in bij voorbelasting.

Stel dat je 2 inkopen hebt gedaan van totaal 100 euro zonder btw = 19 euro btw.

Dan ziet het er zo uit:

1a. 190
5b. 19 -
Saldo af te dragen = € 171

In jouw geval heb je alleen inkopen (meen ik) dus dan krijg je geld terug van de belasting.

Ik wil je wel aanraden om een boekhouder in de arm te nemen, je bent namelijk verplicht een administratie bij te houden voor de belastingdienst. Daarnaast weet een boekhouder beter hoe het werkt en hij zou je nu bijvoorbeeld ook vertellen over het bestaan van de Kleine Ondernemers Regeling, want ik neem aan dat je ook facturen zelf stuurt ;)

Anyway succes er mee!

[ Voor 0% gewijzigd door Houston3 op 25-07-2011 22:46 . Reden: Prutsfout even aangepast ^^ ]

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 16:33
Houston3 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 17:09:
Als jij facturen stuurt naar een ander (verkoop/dienst in NL) reken je 19% of 6%.
Dus stel € 1.000 ex btw + 190 btw = 1.190 inc btw.
Dit zou je aangeven bij 1a.

<knip>

Stel dat je 2 inkopen hebt gedaan van totaal 100 euro zonder btw = 19 euro btw.

Dan ziet het er zo uit:
1a. 1.190
5b. 19 -
Saldo af te dragen = € 1.171
Houston3 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 17:09:
Ik wil je wel aanraden om een boekhouder in de arm te nemen
Houston3, dat zou ik zeker doen als ik jou was ;). Je stelt namelijk voor om de gehele omzet (EUR 1000 + de BTW) af te dragen. dat is niet correct.
In dit voorbeeld dient de ontvangen BTW - de betaalde BTW = 190 - 19 = EUR 171 afgedragen te worden.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 20:29
Vergeet niet ook aan het einde van het jaar te kijken of je voldoet aan de KOR (Kleine ondernemings regel) voor de BTW. http://belastingdienst.nl...tw/ondernemen_btw-07.html

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 18:35
In jouw case doe je dit in je boekhouding (aangenomen dat de computerreparatie een dienst is die jij in hebt gekocht):

Factuur 1:
Invoeren bij inkoopboek:

Crediteuren: €30,00 op de creditkant
Te vorderen OB: €4,79 op de debetkant
Computer (of een andere willekeurige hulprekening van EV): €25,21 op de debetkant

Factuur 2:
Invoeren bij inkoopboek:

Crediteuren: €80,00 euro op de creditkant
Te vorderen OB: €12,77
Apparatuur (of een andere willekeurige hulprekening van EV): €67,23

Het boeken op crediteuren gaat doorgaans automatisch als je iets in een boekhoudpakket invoert op je inkoopboek, dat is namelijk gewoon de vaste tegenrekening. Ook wordt de BTW automatisch op de juiste rekening gezet als je de juiste BTW code kiest. De tegenrekening moet je wel zelf kiezen, dat kan gewoon een willekeurige winst-en-verliesrekening zijn.

Als je de facturen vervolgens betaald hebt doe je dit:

Invoeren op bankboek:
Bank: €110,00 op de creditkant (dus een negatief bedrag invullen)
Crediteuren: €110,00 op de debetkant

Vervolgens kom je dus op een totaal uitgegeven bedrag van €110,00 waarvan €17,56 aan BTW. Dit laatste vul je in bij de 5e categorie, bij je voorbelasting. Daar kun je tevens invullen dat je €18,00 (afronden naar boven) aan korting wegens de kleineondernemersregeling krijgt (aangenomen dat je daarvoor in aanmerking komt, zie http://belastingdienst.nl...tw/ondernemen_btw-07.html).

Ik raad je aan Boekhouden Geboekstaafd 1 te kopen en te lezen, ik voorzie een hoog aantal fuckups op deze wijze (ik ben zelf ook begonnen zoals jij, maar ik kan het niet aanraden) ;)

Afschrijving hoef je niks mee te doen, zolang je bedragen onder de €450,00 zitten mag je ze in één keer terugvorderen van de fiscus.

[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 25-07-2011 17:15 ]

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 10:55

Houston3

ole

MaVeNwg schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:14:
[...]

[...]

Houston3, dat zou ik zeker doen als ik jou was ;). Je stelt namelijk voor om de gehele omzet (EUR 1000 + de BTW) af te dragen. dat is niet correct.
In dit voorbeeld dient de ontvangen BTW - de betaalde BTW = 190 - 19 = EUR 171 afgedragen te worden.
dat moest uiteraard 190 zijn ^^ iets te enthousiast denk ik ;) goed opgemerkt though

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Op het gevaar dat het als spam betiteld wordt, maar is het niet slim om bijvoorbeeld gebruik te maken van http://moneymedic.eu/ ?

Heb geen aandelen of belang hierbij.

Abort, Retry, Quake ???

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je mag alleen BTW opvoeren als je die daadwerkelijk hebt betaald of gevraagd. Daarvan wil de Belastingdienst bewijsstukken kunnen zien, dat is dus een factuur (op naam) met BTW. In de praktijk betekent dat, dat je bij facturen waarbij geen BTW is vermeld, je ervan uit moet gaan dat er ook geen BTW bij betrokken is. Vraag aan je leveranciers een bon/factuur op naam met BTW.

Om zelf BTW te mogen berekenen moet je een over een BTW nummer beschikken. De Belastingdienst bepaalt of dat voor jou van toepassing is.

Overigens ben ik het niet zo eens met de opvatting dat je maar een boekhouder moet inhuren om voor jou de boekhouding te doen. Als kleine zzp-er moet je dat beter niet doen, probeer je kosten laag te houden en bestudeer de documentatie bij het invulformulier. Je kunt gratis hulp en advies krijgen bij je regionale Belastingkantoor.

Nog een tip: laat het niet tot het eind van de maand liggen. Eventueel verschuldigde BTW moet voor het einde van de maand betaald zijn. Als je een paar keer niet op tijd betaald krijg je behoorlijke boete.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
gezien de factuurbedragen die ik voorbij zie komen lijkt het me een beetje overdreven om een boekhouder in te gaan huren...

het is voor jou niet al te moeilijk nu nog:

tel alle netto bedragen van je verzonden facturen op (dus het bedrag excl. BTW). Neem 19% van dat totaal bedrag en vul dat in bij 1a. Automatisch wordt het linkervakje bij 1a ingevuld. Dat moet ongeveer (door afrondingsverschillen is dit niet altijd precies) overeenkomen met je totaal van netto bedragen.

vul op de rest van de eerste pagina overal 0 in (of niets, dat kan geloof ik ook) (ik ga er vanuit dat je geen producten/diensten uit de 6% schaal factureert).

Tel vervolgens alle BTW bedragen van de facturen die je ontvangen hebt op. Vul dit getal in bij 5b...

en klaar is klara...

Je kunt nu alvast rekening gaan houden met de KOR... als je verwacht dat je dit volledige kalenderjaar minder dan 1340 (exacte bedrag weet ik zo niet) aan BTW zal moeten afdragen (dus BTW over je netto inkomsten minus de BTW over je ingekomen facturen) dan mag je de BTW houden... in dat geval vul je bij 5d exact het bedrag in dat je zou moeten betalen aan de belastingdienst (dus BTW over je netto inkomsten minus de BTW over je ingekomen facturen), waardoor je te betalen OB over het 2e kwartaal precies op 0 uitkomt. Maar dit kun je ook aan het eind van het jaar (wanneer je zeker weet dat je onder de grenzen blijft van de KOR) met terugwerkende kracht doen.
Pagina: 1