Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Sommige personeelsleden van een klant van mij willen perse een BlackBerry omdat je er "zo makkelijk mee kunt mailen." De klant weet dat de TCO van BlackBerry erg hoog is en dat de meeste kosten in mijn beheer en in de BlackBerry software gaan zitten. Ook zullen er veel onvoorziene kosten bij komen. De klant wil nog wel een kostenplaatje zien voor zover redelijkerwijs mogelijk, maar in principe heb ik groen licht.

Althans, ik was zeker van groen licht ik totdat ik de prijzen zag: BlackBerry pricing

Voor de BlackBerry software moet ik dus US$ 2999 betalen en voor de 5 users die een BlackBerry willen nog eens US$ 429 (per jaar?). Is dit een soort van 1-april-grap? Of zijn deze prijzen serieus? Vrijwel alle andere telefoontoestellen hebben namelijk, afgezien van het dataverkeer, geen bijkomende kosten voor Exchange. De ActiveSync licentie zit namelijk al inbegrepen in de aanschafprijs. Ik denk niet dat ik namelijk nog steeds groen licht heb als de licentiekosten zo bizar hoog zijn.

Bovendien betwijfel ik of het bij deze kosten blijft. De klant weet dat er bij BlackBerry nog veel onvoorziene kosten bij komen, maar ik wil de klant niet opschepen met duizenden euro's aan onvoorziene kosten. Ik heb heel erg mijn twijfels bij deze prijslijst. Welke kosten zie ik over het hoofd?

En ik heb ook al begrepen dat er op de Exchange server een extra pakket moet worden geinstalleerd. Aangezien alle data via RIM loopt, heeft RIM dus in principe access tot de Exchange server. Ik heb ook mijn twijfels over de security. Kan de Blackberry software als service onder een normaal useraccount draaien zonder system of adminrechten?

Heeft de Blackberry ook voordelen boven andere Activesync apparaten?

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:09

no animals were harmed during the production of this message

• Trommelrem
Ik heb inmiddels de genoemde Expressversie gedownload, maar bij de installatie kom ik al meteen tegen een probleem.

Ik moet een account BESAdmin maken en dat account heeft blijkbaar rechten op alle mailboxen in de Exchange organisatie. De security risks daarvan vind ik te groot. Ik kan me ook niet voorstellen dat andere organisaties één account maken met volledige rechten. Is er een andere manier?

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:03

hilgo

Clear your mind of can't.

Wij hebben het hier (bedrijf met 55 kantoren door heel Europa) ook draaien en voor zo ver ik weet is er geen manier om die BESAdmin route te ontwijken. Tenzij je voor alle telefoons het BIS pad af wilt gaan.

Discogs

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 08:18

ralpje

Deugpopje

Trommelrem schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:13:
Ik heb inmiddels de genoemde Expressversie gedownload, maar bij de installatie kom ik al meteen tegen een probleem.

Ik moet een account BESAdmin maken en dat account heeft blijkbaar rechten op alle mailboxen in de Exchange organisatie. De security risks daarvan vind ik te groot. Ik kan me ook niet voorstellen dat andere organisaties één account maken met volledige rechten. Is er een andere manier?
Dat is de manier om het te doen en volgens mij is er geen andere manier.
Wel vraag ik me af wat de meerwaarde is van een BB tegen een ander device (iPhone, Android) en een Exchangeserver met een fatsoenlijk certificaat.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• mcv
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-02-2024

mcv

Devices met iOs of Android richten zich m.i. meer op het fun element, terwijl een BB zich meer richt op de zakelijke kant van communiceren (email, sms, ping en zelfs de traditionele telefoonfunctie).Maar ook waardevolle toevoegingen als twitter, linkedin en facebook zijn mogelijk.

Maar omdat de nadruk ligt op zakelijke communicatie, icm een zwaar aangezet beveilingsmechanisme, spreekt dit zakelijke omgevingen meer aan.

Computer says NO!

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-11 07:56
Trommelrem schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:13:

Dit betreft alleen "Send As" rechten op alle mailboxen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 08:18

ralpje

Deugpopje

n0fragger schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 12:55:
[...]

Dit betreft alleen "Send As" rechten op alle mailboxen.
En read-rechten. Die user kan dus in al je BB-enabled mailboxen kijken. Logisch ook, anders kan er niet gesynchroniseerd worden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11 11:24

nwagenaar

God, root. What's the differen

Zoals aangegeven: Je kan gebruik maken van BES Express en nee, je kan niet afwijken van zo'n BesAdmin user. Meerdere andere 3rd-party producten maken gebruik van zo'n "extra-user" oplossing, dus het is niet uniek. Afgezien van dat, je stelt een eigen en uniek password in, waardoor alle communicatie op een unieke manier tussen je BB devices en je BES-omgeving geëncrypt wordt.

Het enige wat je regelt via RIM, is dat je een e-mail-adres bekend maakt (zodat een telefoon geactiveerd kan worden). Het bijbehorende activatie-wachtwoord en data wordt via je eigen BES-server uitgelezen en met die unieke versleuteling verzonden.

Overigens is het met BES Express zelfs mogelijk om een telefoon met een BIS-uitbreiding te activeren. En een BIS/BES uitbreiding op je telefoon is ter vervanging van een reguliere internet/data-abonnement.

Dus security issies of onvoorziene kosten, dat lijkt mij niet van toepassing.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-10 14:10

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

mcv schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 12:51:
Devices met iOs of Android richten zich m.i. meer op het fun element, terwijl een BB zich meer richt op de zakelijke kant van communiceren (email, sms, ping en zelfs de traditionele telefoonfunctie).Maar ook waardevolle toevoegingen als twitter, linkedin en facebook zijn mogelijk.

Maar omdat de nadruk ligt op zakelijke communicatie, icm een zwaar aangezet beveilingsmechanisme, spreekt dit zakelijke omgevingen meer aan.
Al deze "waardevolle toevoegingen" hebben iOS en Androidtoestellen ook, met behoorlijk goede integratie. Ook het remote wipen van Windows Phone / iOS of Androidtoestellen is voor zakelijk/privégebruik een optie.

Het enige verschil tussen al deze platformen is merkbinding.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• nwagenaar

nwagenaar

Ik zou als beheerder geen gebruik willen maken van functionaliteit dat buiten mijn netwerk wordt aangeboden en niet vanuit één console valt te beheren. En zeker niet als het gaat om telefoons vol met gevoelige/zakelijke data.

Voor zover ik weet heb je op Android en iPhone geen zaken zoals volledige versleuteling van de telefoon, remote wipe mogelijkheden, policies (om een telefoon dicht te timmeren) en applicaties pushen (als bedrijf wil je alleen geteste en gesupporte applicaties op een telefoon hebben) dat via één console valt te beheren. Ja, ze bieden (al dan niet in mindere mate) deze diensten waarvoor je dan extra moet betalen. Maar dan heb je weer alles in verschillende beheersomgevingen, wat weer neerkomt op: meer administratie, meer kosten (de meeste van deze diensten worden niet gratis aangeboden) en security-wise vind ik dit vele malen erger dan een BesAdmin Exchange administrator account (de gegevens staan buiten je netwerk).

Persoonlijk vind ik een iPhone of een Android telefoon uitermate geschikt voor consumenten en bedrijven waar security niet belangrijk is. Maar zodra ik hoor dat ze iPhone en Android telefoons toelaten op enterprise omgevingen, dan gaat mij als beheerder de haren recht overeind staan. Ik moet er niet aan denken dat ze hier een iPhone/Android krijgen met Exchange integratie en uiteindelijk alleen maar Angry Birds zitten te spelen! :+

• Trommelrem
Why? Gevoelige data wordt nooit per email gestuurd. Gebeurt dat wel, dan gebeurt dat versleuteld op berichtniveau zodat je zeker weet dat het op alle platformen versleuteld is.

Maargoed, ik begrijp dat BlackBerry betere beveiligingsmechanieken heeft op de terminal zelf en ik wist al dat BlackBerry in bepaalde opzichten veel beter is dan iOS en Android. Ik vind het alleen security-wise not done om een enkel useraccount volledige toegang te geven tot de Exchange server. Er hoeft maar één exploit te zijn in de BlackBerry software en alle users zijn plotseling gehackt ipv een single user.

De klant zal dus een vaststellingsovereenkomst moeten ondertekenen voordat ik BlackBerry installeer.

• nwagenaar

nwagenaar

Why? Gevoelige data wordt nooit per email gestuurd. Gebeurt dat wel, dan gebeurt dat versleuteld op berichtniveau zodat je zeker weet dat het op alle platformen versleuteld is.
Tuurlijk, alsof alle gebruikers zich daar aan gaan houden ;) Ongeacht welke policy je in werking hebt als het gaat om security, zolang je het niet technisch forceert dan doen ze er niks mee. Jij wil een gebruiker geen applicaties laten installeren en je geeft ze toch die technische mogelijkheid? Dan zal de gebruiker dat gewoon doen. En dat is voor mij de hoofdreden waarom ik iPhone en Android op dit moment nog niet geschikt vindt voor zakelijke communicatie.

Mij lijkt de kans dat een iPhone/Android applicatie een telefoon helemaal leegtrekt en daardoor gevoelige informatie binnenhaalt vele malen groter dan de kans dat ze een exploit vinden in BES. En gezien de diverse nieuwsberichten over rogue-applicaties op deze platformen, lijkt mij die kans steeds groter te worden.

Diverse landen willen juist Blackberry verbieden vanwege hun security. Diverse federale overheden in de US (inclusief President Obama) maken gebruik van Blackberry vanwege hun security. Dus ik denk dat je gegevens behoorlijk veilig zit, ongeacht het gebruik van een aparte username dat net wat meer rechten heeft in Exchange.

[ Voor 40% gewijzigd door nwagenaar op 10-08-2011 12:15 ]

Pagina: 1