Hoorbare piep in speakers onboard geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05-2025
Ik hoor nadat windows volledig is opgestart een piep over mijn onboard geluid.

Inmiddels is alle overbodige hardware losgekoppeld en is de pieptoon afhankelijk van de belasting. Zonder draaiende applicaties is de pc zga stil. Met firefox komt er een irritante piep, met opera ook, maar dan anders. Een volledig gestresste cpu met prime95 maakt zorgt voor een lichte ruis.

Momenteel is dit de opstelling:

Gigabyte ga-880GM-usb3.
Phenom II x4 965BE met scyte grand kama cross
Crucial m4 128gb
Be quiet pure power 530 W.
Losse versterker. (pioneer sa-5300)

Wanneer ik extra harddisks aansluit wordt het geluid erger, maar is het bij volledige cpu belasting alsnog weg.

Omdat er geen brom in het geluid aanwezig is, verwacht ik zelf niet dat het een aarde probleem is. ook de cpu belasting afhankelijkheid van het probleem leek mij een goede indicator.

Ik lees met Speedfan wel vreemde voedingswaardes uit:

idle:

Vcore 1: 1.39v
Vcore 2: 1.60v
+3.3V: 3.44v
+5V 5.00v
+12v: 12.22v
-12V: -3.31v
-5V: 4.05v
+5V: 3.58V
Vbat: 3.10v

en core temp: 34 *C

bij volledige belasting verandert alleen de -12V naar -1.75v. de rest van de spanningen blijft redelijk stabiel. de 5.00V wordt 4.97V bijv

toch een probleem met de voeding? Het systeem is verder wel stabiel. ook na 15 minuten prime95.

EDIT: andere voeding geprobeerd. De geluidjes zijn er nog steeds en speedfan geeft (bijna) dezelfde waardes weer. Inclusief een -3.31 op de -12v, 4v op de -5V en 4v op de +5V. Gezien het systeem verder goed loopt denk ik dat speedfan gewoon verkeerde waardes uitleest.

Nu vraag ik me alleen af of het moederbord misschien kapot is, of dat een losse geluidskaart een oplossing zou kunnen zijn. De 108db snr wordt op deze manier niet gehaald. :+

[ Voor 14% gewijzigd door keluwak op 23-07-2011 13:05 ]

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
ff voor de duidelijkheid: het geluid komt uit de boxen? (Via versterker en onboard geluidskaart). Ds als je de versterker uit doet, hoor je niks?

• keluwak
Correct. En de hoeveelheid geluid lijkt af te hangen van het soort applicatie. Ik vind op internet soms wel anderen met hetzelfde probleem, zoals: http://ask.metafilter.com...oming-through-my-speakers

Op de geluidsingang aan de voorkant van mn kast is het ook zeer goed hoorbaar met een losse koptelefoon.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak :o

Vragen die elders op GoT thuishoren, kun je daar stellen. Een geluidskaart is een audiodevice. Is het dan zo vreemd om te verwachten dat je op zoek gaat in Audio en HiFi :?

Move OH -> AH

Mag ik je er trouwens op wijzen dat "onboard" en "geluidskaart" elkaar uitsluiten. Een onboard device zit nooit op een kaart, een device op een kaart is nooit onboard, dus "onboard geluidskaart" is een onzinnige benaming.

Oslik blyat! Oslik!

• Bejit
  • Laatst online: 25-01 11:11

Bejit

Svenska Faderland

dion_b schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:23:
Overige Hardware is geen dumpbak :o

Vragen die elders op GoT thuishoren, kun je daar stellen. Een geluidskaart is een audiodevice. Is het dan zo vreemd om te verwachten dat je op zoek gaat in Audio en HiFi :?

Move OH -> AH

Mag ik je er trouwens op wijzen dat "onboard" en "geluidskaart" elkaar uitsluiten. Een onboard device zit nooit op een kaart, een device op een kaart is nooit onboard, dus "onboard geluidskaart" is een onzinnige benaming.
Nee maar lijkt me dat het overduidelijk is wat hier bedoelt word en het irrelevant is hoe je het noemt.(Termen zoals onboard videokaart e.d. komen ook genoeg langs)

Nee je mobo is niet defect, wat je kan proberen is je onboard op een ander IRQ kanaal te zetten. Dat heeft bij mij toen ook geholpen. Maar analoog uit, zelfs met een geluidskaart hou je vaak "ruis" in het geluid. Het beste is dat je de digitale uitgang gebruikt en die op je versterker aansluit(Als je versterker een optische ingang heeft).

Dan ben je echt ruis vrij. :)

Systeempje

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Dit heb ik altijd gehad met iedere onboard geluidskaart de afgelopen 11 jaar.

Daarom kocht ik vroeger ook mijn SbLive, en toen ik naar AM2 overstapte een PCI-e X-Fi. :)

• keluwak
Inmiddels van alles geprobeerd, en na het verwijderen van de front audio kabel is de piep weg.

Mijn vermoeden is dat de koeler de frequentie van de cpu uitzend. Wanneer ik de front audio kabel in mn kast heen en weer bewoog werd het geluid afhankelijk van de afstand tot de koeler harder of zachter. De kabel verwijderd en het probleem is voor alle praktisch toepasbare geluidsniveaus opgelost.
Pagina: 1