Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

File sharing software -thuis gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Morrey
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 10:29
Beste tweakers,

Ik heb behoefte aan wat advies/opinies met betrekking tot het volgende. Ik heb 2 weken geleden een nieuwe thuisserver / HTPC samengesteld en ben nu al een tijd opzoek naar de juiste software om erop te draaien.

Concreet ben ik opzoek naar systeem waarbij ik gemakkelijk aan mijn files kan komen via de volgende interfaces:
  • Webinterface (http): met name voor toegang tot individuele files, het liefst een gelikte gebruiksvriendelijk interface. Leuke toevoeging zou zijn dat ik vrienden directe links kan sturen waarbij ze bepaalde bestanden direct kunnen downloaden.
  • FTP: voor het overzetten van veel/grote files.
  • Webdav: voor toegang tot files via mijn iPad
Ik heb op dit moment met de volgende systemen aan het spelen:
MS Sharepoint Foundation.
Vind ik erg interessant, alleen ik vind het minder handig dat alles in een content database wordt opgeslagen. Ik heb het liever direct op een hardeschijf als losse files staan. Bij de initiële installatie heeft ie alles in een SQL express database gezet (op mijn SSD), maar dit is uiteraard niet heel handig. Ik ben nog aan het proberen om alles over te zetten naar een SQL 2008 r2 server (op dezelfde pc), maar hier heb ik nog te weinig ervaring mee met als gevolg dat het nog niet werkt... Ik ben wel positief over de integratie met office en de webinterface.

eyeOS: Ziet er initieel leuk uit, maar ik heb moeite met het installeren van allerlei vereisten om alle functionaliteit te benutten. Heeft wel een manier om linkjes te versturen naar vrienden om direct bepaalde files te kunnen downloaden, zonder dat ik ze een wachtwoordje moet laten aanmaken.

WHS 2011: Nog niet gebruikt (heb geen licentie), maar ziet er ook interessant uit, ik heb wel gelezen dat er nogal wat configuratie nodig is om ook mijn mediacenter functionaliteit te kunnen behouden. Hiervoor is ie uiteraard niet helemaal voor bedoeld.

Voor FTP gebruik ik nu IIS, wat prima werkt. Duurde wel even voordat passieve FTP werkte, maar nu draait ie prima.

Wat info over mijn systeem:
Win 7 Ultimate
Core i7 2600
8GB geheugen
60GB SSD / 1x 2TB (voor te prutsen/rommel te maken etc) / 2x 2TB in raid 1 voor opslag belangrijkere files
Graphics via CPU.

De reden dat ik windows draai is dat ikzelf geen ervaring heb met linux en op korte termijn niet genoeg tijd heb om me erin te verdiepen (ben aan het afstuderen..). Dus linux suggesties zijn welkom en ik zal ze ook in de toekomst nader gaan bekijken (beetje virtualiseren enzo), maar ik ben nu opzoek naar een windows oplossing.

Alvast bedankt!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Met IIS (7.5) webservices kan je bestandlinkje direct aanbieden. Gelikte interface is niet nodig, alleen bestanden op de juiste plek binnen de wwwroot zetten en gaan. Er is ook een Webdav extensie voor IIS 7.5 (als ik 10 seconde google mag geloven).
Sharepoint is een SCUD om een mug weg te krijgen.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• Morrey
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 10:29
Ha alright, ik ga even verder naar de mogelijkheden van IIS. Maar zeg zelf, als je kunt kiezen tussen een SCUD en een vliegenmepper...