Wireless voor powermac G4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hier nog een oude powermac G4 staan die ik wil verbinden met mijn draadloze netwerk. Ik heb een paar USB-adapters geprobeerd en 2 pcmcia-kaarten (van een oude laptop), maar ze lijken niet herkend te worden.

Weet iemand wat wél werkt in zo'n Mac? Moet ik letten op een bepaalde chipset of een bepaald merk wifi-kaart? Liefst iets wat ik gewoon in de winkel kan kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 22-07-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 15:47

KoudeAardbei

Moderator

Vrees dat je een airport kaart nodig gaat hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je ook van plan bent ermee op internet te gaan, maar dat zou ik moeten afraden.
Omdat je geen Intel processor hebt, moet je Leopard of lager gebruiken (Mac OS 10.5). Maar met de komst van Lion (10.7) afgelopen week, zullen de beveiligings updates van Leopard wel snel stoppen, waarna je kwetsbaar bent via bijvoorbeeld Safari (of java binnen Safari).

Verder weet ik niet of hardware die met zo'n oude computer werkt ook WPA of WPA2 encryptie ondersteunt. Als je je draadloze netwerk met WEP of helemaal geen encryptie gebruikt, dan kunnen anderen daar rottigheid op uithalen. Heb dit meegemaakt bij een vriend jaren terug, en dat was niet leuk.

Als je hem wilt updaten naar het laatste wat mogelijk is, kan je natuurlijk ook gewoon een UTP kabel gebruiken. En als je voorzichtig bent zou je zelf een beetje kunnen internetten denk ik. Omdat de meeste malware zich toch op windows/intel richt en niet op apple/powerpc. ymmv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 19:42

Hoite

Goed verhaal

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:44:
Ik weet niet of je ook van plan bent ermee op internet te gaan, maar dat zou ik moeten afraden.
Omdat je geen Intel processor hebt, moet je Leopard of lager gebruiken (Mac OS 10.5). Maar met de komst van Lion (10.7) afgelopen week, zullen de beveiligings updates van Leopard wel snel stoppen, waarna je kwetsbaar bent via bijvoorbeeld Safari (of java binnen Safari).

Verder weet ik niet of hardware die met zo'n oude computer werkt ook WPA of WPA2 encryptie ondersteunt. Als je je draadloze netwerk met WEP of helemaal geen encryptie gebruikt, dan kunnen anderen daar rottigheid op uithalen. Heb dit meegemaakt bij een vriend jaren terug, en dat was niet leuk.

Als je hem wilt updaten naar het laatste wat mogelijk is, kan je natuurlijk ook gewoon een UTP kabel gebruiken. En als je voorzichtig bent zou je zelf een beetje kunnen internetten denk ik. Omdat de meeste malware zich toch op windows/intel richt en niet op apple/powerpc. ymmv.
Dit is wel redelijk overdreven, uiteraard loop je minder risico op een OS dat nog wordt onderhouden, maar zo'n vaart zal het niet lopen.
Tenzij OP actief op zoek gaat naar Special-Interest natuurfilms of iets dergelijks denk ik dat het wel goed moet komen.

Als een kabel trekken geen optie is, en de airport kaarten uit de handel, zou je altijd nog iets als dit kunnen proberen:

Afbeeldingslocatie: http://www.telecomwereld.nl/pic/news/1764/dlan.jpg

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het is meer een ding om een beetje met OSX te spelen. Heb idd al gemerkt dat ie behoorlijk traag is en dat Chrome er bijv. ook niet meer op werkt, maar zou er toch graag internet op willen. Een een kabel aanleggen is geen optie. Heb hem laatst wel aangesloten door hem met een netwerkkabel op mijn laptop aan te sluiten en via mijn laptop het wireless signaal te sharen, maar dat is nogal houtje touwtje ;) Ook zou ik evt. wel een router/access point als 'wireless client' kunnen laten dienen, maar dat is ook weer zo houtje touwtje met extra apparatuur wat ook weer stekkers en snoeren en stroom nodig heeft.

Maar als ik het goed begrijp wordt het nogal lastig? Lees via Google nl. wel dat bepaalde kaarten van D-Link of Asus schijnen te werken, maar dat is veelal informatie uit 2007 of 2008 en die kaarten zijn al lang niet meer te koop (en heb geen zin om er tweedehands naar te zoeken).

Had gehoopt dat iemand kon zeggen dat dat bepaalde kaartje van Sweex dat overal te koop is als Airport wordt herkend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 17:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Thnx, heb die maar even besteld, al is het altijd de vraag hoe lang het duurt voordat je zoiets in huis hebt. Maargoed, ik zie wel, voor die 16 euro totaal doe ik niet moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Bovenstaande kaart inmiddels ontvangen en werkt perfect :)
Pagina: 1