Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 18:43
Ik heb een Samsung HD103SJ van 1TB, waar ik de laatste paar dagen steeds vaker waarschuwingen van Windows 7 over kreeg. CrystalDiskInfo geeft aan dat de gezondheidstoestand slecht is: de Spin-Up time staat op 1 terwijl de drempel op 25 ligt, en ook de temp is wat hoger dan de overige harddisks ( 37 graden t.o.v. 34 graden ). Het ding heeft zo'n 3100 uur gedraaid
Schijf geformatteerd, foutherstel gedaan, geen fouten aangetroffen, maar de Spin-Up time is nog steeds even slecht.
Is het tijd om de disk te vervangen?

[ Voor 4% gewijzigd door Reinhard op 22-07-2011 23:12 ]

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Kun je de complete SMART info posten?

Heb je zelf gecontroleerd hoe lang de spinup duurt? Meestal kun je dat wel horen. Of je gebruikt een spindown + spinup utility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77995

3100 uur is niet lang, mits het niet aan één stuk is gebeurd. Als je nog garantie hebt, is dat wellicht een optie - alhoewel ik niet weet of SMART info geaccepteerd wordt bij een RMA.

Met harde schijven ben ik zelf heel rechtlijnig, bij twijfel: vervangen. Zorg tenminste dat je een backup hebt of dat er alleen onbelangrijke rommel op staat.

Die hogere temp is net niet hoog genoeg om echt verdacht te zijn, maar ik zou me kunnen voorstellen dat er met een lagertje iets niet goed zit, waardoor de temperatuur hoger wordt en wat ook de oorzaak van het moeilijker op gang komen is.

Nogmaals, vertrouw dit ding niet meer met je belangrijke gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 18:43
Ja, rest van de gegevens in SMART levert geen afwijkingen op, maar ik vertrouw het toch niet meer. Zit nog paar maanden garantie op, dus ik ga er mee terug langs de winkel ( Afuture.nl, die me tot nu toe prima bevalt ) en eens horen wat ze zeggen. Windows was wel heel erg dringend aan het worden met het advies te vervangen.

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3