• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-02 20:50
Hallo GoT!

Ik wil mijn Core 2 Quad Q6600 CPU op een ander moederboard zetten. Het enige probleem is dat een vriend van mij dit afraad omdat volgens hem de koelpasta die al op de CPU gesmeerd is cement wordt. Een klasgenoot van hem heeft ook de Q6600 van zijn moederboard willen halen om hem op een andre mobo'tje te douwen, maar hij heeft zijn CPU naar god geholpen in het process omdat de koelpasta als cement tussen de stock cooler en CPU zit.

Nu ben ik dus 'bang' dat als ik dit ga proberen dat ik dan ook mijn CPU kapot maak. Ik heb deze computer vijf jaar geleden prebuild gekocht dus het spul zit er al een tijdje.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Wat moet ik doen als ik de fan er veilig vanaf wil halen?

Alvast bedankt!

Mastermind

There is no real life, there is just AFK.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Koelpasta krijg je er het makkelijkste af als het warm is. Voor je dat gaat doen dus nog even je PC aan.

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
en nooit trekken aan je koeler, je kunt hem beter draaien...

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Koelpasta wordt na een tijdje hard, dus je moet het niet opnieuw gaan gebruiken inderdaad. Als je je koeler eraf haalt, CPU eerst schoonmaken en weer nieuwe koelpasta erop doen.

The devil is in the details.

• Mastermind--
Hoe kan ik dit het beste doen?

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je de koelpasta goed warm maakt, kan je het er zo met een keukenpapiertje afvegen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
idd,, even lekker op temperatuur laten komen en dan losklikken..

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:14

g0tanks

Moderator CSA
Draai een CPU stress test (Prime95 o.i.d.) om er zeker van te zijn dat het echt warm is. :+

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 16:51
Je kan het spul er vrij makkelijk afkrijgen met spiritus ofzo. En daarna uiteraard een nieuw blobje toepassen.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 21:27
Na warm maken voorzichtig een stanleymesje ertussen kan ook nog wel, als je maar zorgt dat je niet al te heftig aan de cpu kant schraapt. Over het algemeen is dat spul niet echt cement door en door, maar zijn vooral vaak de randen wat extra taai geworden.
Vloeistoffen zoals spiritus of nagellakremover zou ik niet doen om hem los te krijgen, maar let er wel op dat je de cpu daarna goed schoon maakt. Wellicht deze keer ook een andere koelpasta nemen ^^

• Mastermind--
Andere koelpasta gaat er sowiso op.

Hartelijk dank voor de reacties!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-02 11:01
even 1 tip, pak eens een doekje met een beetje wasbenzine, dan haal je het er heel makkelijk af.

If it ain't broke, don't fix it

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:02

neliss

h00t h00t!

Je kunt ook eens kijken naar ArctiClean: http://www.arcticsilver.com/arcticlean.htm.
Ik gebruik dit zelf altijd om koelpasta van de cpu/koeler te halen, heb er nooit problemen mee gehad.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

PC een uurtje aanzetten, dan is de koelprut warm geworden en kun je de het koelblok er zo af halen.
Mocht je je CPU en koelblok als 1 geheel eraf halen (wat bij de OEM dingen nogal eens gebeurt). Pak dan een klap tosti-ijzer, leg het koelblok erop (eerst even de fan eraf halen) en na een minuut of 10 kun je zo de CPU eraf draaien :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17

D4NG3R

kiwi

:)

Paar tips:

1, Gebruik GEEN op papier gebaseerde doekjes (WC papier, Keukenpapier w/e) dit laat resten achter.
2, Gebruik GEEN op olie gebaseerde oplosmiddelen welke resten achterlaat.
3, Het makkelijkste krijg je koelpasta eraf met een kleine hoeveelheid ontsmettingsalcohol (70% of hoger, het liefste 97%) en een schone (niet rafelende) katoenen theedoek. Zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/kindvanholland/article9531780.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2011 11:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
D4NG3R schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:40:
Paar tips:

1, Gebruik GEEN op papier gebaseerde doekjes (WC papier, Keukenpapier w/e) dit laat resten achter.
2, Gebruik GEEN op olie gebaseerde oplosmiddelen. (spreekt voor zich mag ik hopen)
3, Het makkelijkste krijg je koelpasta eraf met een kleine hoeveelheid ontsmettingsalcohol (70% of hoger, het liefste 97%) en een schone (niet rafelende) katoenen theedoek. Zo'n ding:

[afbeelding]
Ik heb al honderden zo niet duizenden CPUs verwisseld/geïnstalleerd en gebruikte ALTIJD wc-papier of keukenpapier. En vaak ook een wattenstokje. Ik heb echt nog nooit resten achtergelaten.
En om de oude koelpasta te verwijderen gebruik ik terpentine (2 euro voor 1 liter). Dit werkt altijd perfect.

Je hebt dus helemaal niet duur ontsmettingsalcohol of katoenen theedoeken (die je daarna meteen kan weggooien...) nodig.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het laat resten achter op microscopisch niveau, deze restjes bevatten kleine hoeveelheden van het schoonmaakmiddel wat je gebruikt, en kunnen gaan reageren met de nieuwe koelpasta. Om deze reden word het dus ook afgeraden om bijv keukenpapier te gebruiken.

Terpetine is IDD ook een optie, echter gebruik ikzelf meestal ontsmettingsalcohol (Wat niet eens zo heel duur is, en ook voor andere huishoudelijke zaken bruikbaar is).

Edit: Ik gebruik sowieso gewoon 1 oude vaatdoek hiervoor, ding gebruik ik vrijwel altijd om computeronderdelen schoon te maken. Heel soms een keertje weken in wat terpentine en al het vuil is er weer uit.

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2011 11:51 ]

• silmaril8
  • Niet online
D4NG3R schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:48:
Het laat resten achter op microscopisch niveau, deze restjes bevatten kleine hoeveelheden van het schoonmaakmiddel wat je gebruikt, en kunnen gaan reageren met de nieuwe koelpasta. Om deze reden word het dus ook afgeraden om bijv keukenpapier te gebruiken.
Ik heb in die 1000x dat ik een CPU heb verwisseld echt nog nooit resten op microscopisch niveau achtergelaten dat daarna is gaan reageren met de nieuwe koelpasta. Dus wat mij betreft is deze mythe busted ;)

• Vengeful
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-02 21:59
silmaril8 schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:53:
[...]

Ik heb in die 1000x dat ik een CPU heb verwisseld echt nog nooit resten op microscopisch niveau achtergelaten dat daarna is gaan reageren met de nieuwe koelpasta. Dus wat mij betreft is deze mythe busted ;)
Dus, jij hebt een dure microscoop die je al die duizend keer hebt gebruikt om de cpu na te kijken? :p

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nee, maar D4NG3R blijkbaar wel :+

Tijd voor een nieuwe sig..

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Koffie schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:56:
Nee, maar D4NG3R blijkbaar wel :+
Het is ook maar hoeveel problemen je er zelf in ziet, maar na zelf 1x keukenpapier gebruikt te hebben doe ik het ook nooit weer. Toen ik 6 maanden later de koelpasta (IVM een nieuwe koeler) wou vervangen zaten er verkleuringen op waar ik niet heel blij van werd :+ .. Blauwgrijzige koelpasta hoort NIET bruin te worden. (En de baseplate van de koeler was licht verkleurt -niet schoon te maken met alcohol- op alle plekjes waar deze bruinige meuk zat)

Gaat trouwens om pricewatch: Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound (4g). met toen nog een stock AMD koeler erop.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2011 12:00 ]

• silmaril8
  • Niet online
Vengeful schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:55:
Dus, jij hebt een dure microscoop die je al die duizend keer hebt gebruikt om de cpu na te kijken? :p
Hehe uiteraard :+

Nee maar serieus, als er resten waren achtergelaten, zijn die in ieder geval nooit gaan reageren met de nieuwe koelpasta. Als er wel een reactie was opgetreden (wat mij nog steeds onwaarschijnlijk lijkt), was ie die reactie dermate klein dat dat niet te merken is (bv verhoging temperatuur of een verkleuring?).
D4NG3R schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:57:
Het is ook maar hoeveel problemen je er zelf in ziet, maar na zelf 1x keukenpapier gebruikt te hebben doe ik het ook nooit weer. Toen ik 6 maanden later de koelpasta (IVM een nieuwe koeler) wou vervangen zaten er verkleuringen op waar ik niet heel blij van werd :+ .. Blauwgrijzige koelpasta hoort NIET bruin te worden.
Heb ik serieus echt nog nooit gehad met keukenpapier/wc-papier/wattenstokjes in combinatie met terpentine. Het lijkt me dan ook dat die bruine vlekken een andere oorzaak hadden dan keukenpapier.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
Als het stock prebuild is zit er waarschijnlijk een thermal sticker op de koeler cpu ipv koelpasta.

Aangezien dat al vanuit de fabriek standaard op de koeler zit.
Dit is inderdaad lastiger aangezien dat inderdaad behoorlijk vast zit na een aantal jaar.

Draaien en niet trekken zoals al gesuggereerd dus.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Tja ik moet eerlijk toegeven dat ik ook altijd keukenrol of wattenstaafjes met een beetje alcohol heb gebruikt om cpu's schoon te maken. Vooral tegenwoordig met de heatspreaders maakt het weinig uit, op de socket A en socket 370 cpu's moest ik soms inderdaad met een goede doek even de core schoonvegen om de glans weer terug te krijgen.

Toen ik nog veel met overklokken bezig was heb ik vaak cpu's en koelers gewisseld en ik heb nooit een groot verschil kunnen merken tussen de verschillende schoonmaak methodes. Heb ook vaak zat een koeler verwisseld zonder de pasta op de cpu kant te vervangen en zelfs dan merkte ik nauwelijks verschil qua temperaturen en max clocks. Wanneer de pasta al langer zit dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Voor gewoon gebruik kan je prima de heatspreader op de cpu schoonmaken met keukenpapier of een wattenstaafje, dat gaat echt geen problemen opleveren. 97% alcohol schijnt het beste eenvoudig verkrijgbare middeltje te zijn om een cpu mee schoon te maken.

Trouwens deze video is wel grappig om te zien:
YouTube: ‪How Thermal Compound Spreads‬‏ - YouTube

[ Voor 8% gewijzigd door dutch_warrior op 23-07-2011 12:15 ]

• gerjaknut
  • Laatst online: 29-04-2025
of even de föhn op de koeler richten XD had een keer een cpu die idd bleef kleven XD toen voorzichtig met een mesje en een föhn beide onderdelen los gemaakt

edit @ D4ng3r niet toevallig veel gerookt?XD

[ Voor 13% gewijzigd door gerjaknut op 23-07-2011 23:08 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

gerjaknut schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 22:57:
of even de föhn op de koeler richten
NOOIT en dan ook NOOIT een föhn richten op een in elkaar gezette computer. Een föhn is een elektronenkanon, door deze te richten op een metalen onderdeel laad je deze statisch op. Niet doen dus. 1 vonk en het kan gedaan zijn met alle onderdelen die aangesloten zitten.
edit @ D4ng3r niet toevallig veel gerookt?XD
Nee, de computer stond (En staat) in een rookvrije ruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2011 23:31 ]

• gerjaknut
ach het was een pentium 4 pc die bijna 10 jaar oud is maarja nee ik richtte de föhn niet op de pc maar op de koeler met cpu... man wat zat dat ding vast

maareeeumm hoezo is een föhn een electronenkanon? tis gewoon verhitte lucht...

[ Voor 21% gewijzigd door gerjaknut op 23-07-2011 23:35 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

gerjaknut schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 23:33:
ach het was een pentium 4 pc die bijna 10 jaar oud is maarja nee ik richtte de föhn niet op de pc maar op de koeler met cpu... man wat zat dat ding vast
Blijft hetzelfde. Simpelweg NIET op een component richten wat gevoelig is voor statische elektriciteit.

Edit: Lucht die een fohn uitblaast is statisch geladen, en moet je dus uit de buurt houden van elektronische componenten die hier gevoelig voor zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2011 23:39 ]

• gerjaknut
okeey weer wat geleerd naja maakt ook niet uit pc doet het nog en er zit nieuwe koelpasta op XD
Pagina: 1