Alternatieve slangen voor waterkoeling, waar te koop?

Pagina: 1
Acties:

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Tweakers, ik begin even met een klein prijsvergelijkje:

Prijs van 20 meter tuinslang bij de Praxis: 8,79.
Prijs van 1 meter Tygon slang bij Highflow: 13,99

Het lijkt me dus duidelijk waar ik heen wil ;)

Nu ben ik vandaag op en neer gereden naar de Praxis voor een rol tuinslang, maar toen ik deze naast m'n moederbord hield vond ik toch dat de kleur groen niet kon in een RoG-zwart-rood thema. En de slang is ook te dun, want mijn schroeffittingen (bedoeld voor 1/2" ID 3/4" OD) klemmen de slang nu niet vast, wat een latent risico op lekken inhoudt. In het assortiment van de Praxis was verder geen dikkere slang te krijgen, en om al m'n fittingen te gaan omwisselen, dat zie ik niet zitten.

Mijn vraag is dus of iemand hier al ervaring mee heeft en/of weet waar ik een kleine hoeveelheid geschikte slang goedkoop kan krijgen, en waar nog een redelijk groot aanbod verschillende kleuren te vinden is. Mijn zoektocht op internet leidde namelijk enkel naar groothandels, en daar kon je niet eventjes 3m slang bestellen.

Het allerliefste zou ik zelfs nog iets van deze aard willen:

Afbeeldingslocatie: http://www.racepartsdirect.com/images/SUM-230806.jpg

Maar dit ben ik nog niet tegengekomen als losstaande per meter bestelbare slang. Iemand een idee?

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-01 21:02
Als je genoeg geld hebt voor een waterkoelingsset, kun je net zo goed voor 15 euro slang bestellen. (Tygon hoeft niet namelijk, Feser tubing van 7 euro de meter is ook prima)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
SytseHartvelt schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 21:31:
Als je genoeg geld hebt voor een waterkoelingsset, kun je net zo goed voor 15 euro slang bestellen. (Tygon hoeft niet namelijk, Feser tubing van 7 euro de meter is ook prima)
Gefeliciteerd, ik nomineer jouw reactie tot de meest nutteloze die ik ooit gezien heb. Begrijp je het verschil tussen een prijs van 8,50 per TWINTIG METER en 15 euro PER METER?! Wat voor opmerking is dat nou, dat ik kennelijk geld teveel heb als ik aan waterkoeling begin. Reageer dan gewoon niet...

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 17:20

India Sierra

Learn by failure

Singular1ty schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:24:
[...]

Gefeliciteerd, ik nomineer jouw reactie tot de meest nutteloze die ik ooit gezien heb. Begrijp je het verschil tussen een prijs van 8,50 per TWINTIG METER en 15 euro PER METER?! Wat voor opmerking is dat nou, dat ik kennelijk geld teveel heb als ik aan waterkoeling begin. Reageer dan gewoon niet...
+1 voor die reactie

Al eens geprobeerd bij een lokale loodgieter? Aangezien die slang die jij het liefste wil me een slang lijkt die gebruikt wordt in sanitair gebeuren.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het hangt ook wel af van de hoeveelheid onderdelen en de loop die je wilt maken. Ga je CPU + GPU bijvoorbeeld koelen kan je prima af met slangen van mindere kwaliteit. Ga je ook het moederbord mee koelen en moet je dus veel krappe bochten maken wil je dat niet doen met slangen van lage kwaliteit. Het zal dan erg moeilijk zijn een bocht te maken zonder knikken in de slang. Tygon is ook gelijk de beste slang die er is vandaar de hoge prijs, en tuurlijk zit er een leuke marge op.

Ik kan je verder helaas niet helpen met een adres voor goedkope slang.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Singular1ty schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:24:
[...]

Een beetje vriendelijker mag ook wel. Zo nutteloos is het niet wat hij zegt, hij biedt al een optie met een 50% lagere prijs dan jij voorstelt.

Je kunt gaan klooien met een tuinslang, maar tenzij je exact weet wat je doet (en dat haal je niet 1-2-3 uit je TS) kun je het beter bij de bestaande oplossingen houden, daar zijn de plugjes voor, ze zijn uitvoerig getest op lekken etc. 20 meter Praxis tuinslang, daar kan best een minimaal lekje in zitten zonder dat het opvalt voor de gewone consument die z'n tuin besproeid.

En besides, wat wil je met 20 meter slang? Heb je een stuk of 15 pc's die je wilt voorzien van een custom Praxis-tuinslang? 2m voor 14e is te duur? Wil je een bijzondere soort slang? Of wil je gewoon de goedkoopste zooi die er is? Je bent wat tegenstrijdig met wat je aangeeft in je TS: generiek, goedkoop en veel, dan weer een beetje en speciaal 1 type.. Geen wonder dat het niet meteen goed begrepen wordt.

Kortom, niet zo ergeren en meteen beginnen met afschieten. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik heb het idee dat jullie niet helemaal opletten, het prijsverschil tussen 1 meter Tygon en 1 meter deftig tuinslang is namelijk immens, we praten over meer dan een factor 10.

Maargoed, waar baseer je op dat tuinslang 'lek' kan zijn :? dit zijn stukken slang bedoeld voor buitengebruik en kraanwaterdruk, als ik kijk op internet kan een beetje tuinslang op 10 bar druk werken, zoiets ga je in een normaal waterkoelsysteem niet meemaken zonder dat je een paar blokken opblaast. Tuinslang is ook van voering voorzien, Tygon, Feser of whatever is gewoon een end siliconenrubber.

Ik probeer met m'n vraag een beetje buiten de gebaande paden te gaan, iedereen heeft al Feser en Tygon slang, een end tuinslang ziet er grappig uit en hoeft volgens mij niet van mindere kwaliteit te zijn...

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Bij Smid gereedschappen heb ik een zeer mooie acryllen doorzichtige slang gekocht. Het merk is Crystal volgens mij. Goed spul en ik was voor een meter 3 euro kwijt.

Hoop dat dit je helpt :)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hmmm misschien ben ik inderdaad onduidelijk. Naast het feit dat de prijs van de bekende slang zo idioot hoog is zou ik vooral graag iets willen dat er 'niet standaard' uitziet, zoals het plaatje in de TS. Niemand weet waar je dat kan bestellen?

• TerraGuy

TerraGuy

Singular1ty schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:16:
Ik heb het idee dat jullie niet helemaal opletten, het prijsverschil tussen 1 meter Tygon en 1 meter deftig tuinslang is namelijk immens, we praten over meer dan een factor 10.
En ik heb het idee dat je steeds wat te kort door de bocht gaat met je opmerkingen over reacties die je blijkbaar niet aanstaan.

Hoezo 'jullie' letten niet op? Ik let wel degelijk op. Ik vraag hoeveel je nodig hebt. Is nogal een essentiële factor, voor 1 pc is een metertje of 2 denk ik wel genoeg, al weet ik niet wat je setup is. 20 meter Praxis slang voor 8,50 of 2 meter feser voor 14 euro is nog maar weinig verschil. Ga je voor wat mooiere slangen ben je waarschijnlijk even duur uit als je die per 10 of 20 meter moet kopen.

Als geld het probleem is, dan zou ik persoonlijk voor het officiële spul gaan, dan heb je de minste kans op lekken (= duur).
Maargoed, waar baseer je op dat tuinslang 'lek' kan zijn :? dit zijn stukken slang bedoeld voor buitengebruik en kraanwaterdruk, als ik kijk op internet kan een beetje tuinslang op 10 bar druk werken, zoiets ga je in een normaal waterkoelsysteem niet meemaken zonder dat je een paar blokken opblaast. Tuinslang is ook van voering voorzien, Tygon, Feser of whatever is gewoon een end siliconenrubber.
Waarom ik over 'lek' begon, had twee doelen: a. om te weten hoe goed je weet waar je meer bezig bent, wat ik niet uit je TS kon halen maar wat wel goed lijkt te zitten. :) En b. ik vertrouw het zelf gewoon wat minder in m'n pc. Ik heb nogal eens een lekke tuinslang in m'n handen gehad. Of dat nu door slechte kwaliteit of slecht gebruik kwam kan ik niet achterhalen. Maar ik vertrouw het wat minder dan slangen die gemaakt zijn met in het achterhoofd dat een lek meteen tientallen danwel honderden euro's schade gaat opleveren.
Ik probeer met m'n vraag een beetje buiten de gebaande paden te gaan, iedereen heeft al Feser en Tygon slang, een end tuinslang ziet er grappig uit en hoeft volgens mij niet van mindere kwaliteit te zijn...
En sommige mensen gaan met hun antwoorden van de gebaande paden af, van de paden die in de TS gesteld worden. Dat het niet is wat je wilt, okee, prima. :) Maar laat die afzeikpost dan even achterwegen alstublieft.

Als je gewoon een aparte slang wilt en dat het niet specifiek uitmaakt of het spotgoedkoop moet zijn, is dat al een verduidelijking van je TS. Een ander soort slang zou zeker grappig zijn, dat ben ik met je eens. :Y

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Oke oke, ik probeer wat minder klootzakfactor in m'n posts te verwerken, je probeert alleen maar te helpen :p

Ik zoek inderdaad hoofdzakelijk iets aparts, het absurde prijsverschil tussen de verschillende slangen is een tweede. Als ik iets heel speciaals kan krijgen zou ik het niet erg vinden daar wat meer voor te betalen, maar ik ben dus niet van plan voor een generiek stuk doorzichtig plastic de hoofdprijs neer te leggen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat betreft het voorbeeld van de slangen in de TS.

Je hoeft niet perse zulke slangen te kopen. Je kan ook andere slangen kopen en daar van alles overheen doen. Bijvoorbeeld een stuk doucheslang wat net iets groter is. Wat ik laatst ook zag is stukken sleeve van bijvoorbeeld een voeding er overheen. Op die manier kan je alle kanten op en hoef je niet perse bijzondere slang te kopen, je moet alleen iets speciaals zoeken wat er over kan.

Ik raad je in ieder geval aan de slang die je eventueel wilt kopen even te testen op hoe snel het knikt, anders heb je straks 2 meter slang liggen waar je niets mee kan omdat het knikt als je van CPU naar GPU oid gaat.

• SytseHartvelt
  • Laatst online: 20-01 21:02
Singular1ty schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:54:
Oke oke, ik probeer wat minder klootzakfactor in m'n posts te verwerken, je probeert alleen maar te helpen :p

Ik zoek inderdaad hoofdzakelijk iets aparts, het absurde prijsverschil tussen de verschillende slangen is een tweede. Als ik iets heel speciaals kan krijgen zou ik het niet erg vinden daar wat meer voor te betalen, maar ik ben dus niet van plan voor een generiek stuk doorzichtig plastic de hoofdprijs neer te leggen.
Dan kun je altijd nog voor een gewone feser of masterkleer slang gaan, waar je een sleeve omheen legt.

• TerraGuy

TerraGuy

Die slang uit je TS is trouwens een remleidingkabel van Goodridge. Het goedkoopste wat ik tegenkwam is 40 euro voor een set. Is dat nog te duur voor zo'n speciale kabel?

Zo ja, en als het niet perse online hoeft, zou je ook eens wat garages langs kunnen gaan, misschien hebben die nog wel een overbodig stuk liggen voor weinig. :)

en remleidingkabels zijn een stuk beter te vertrouwen qua lekbestendigheid ;)

Edit: overigens, als je onconventionele kabels wilt, ontkom je er waarschijnlijk niet aan om andere klemmen aan te schaffen; dat is gewoon een consequentie van andere slangen dan officiële nemen. De kans dat je een mooie slang tegenkomt waar al je klemmen op passen is klein, of je krijgt weer dure (want zeldzaam) mooie doch officiële slang.

[ Voor 28% gewijzigd door TerraGuy op 23-07-2011 00:22 ]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-01 11:49

InFamous

excommunicado

Hey singular1ty!,
Kijk eens bij de lokale dierenwinkel of aquarium benodigd heden. Daar hebben ze ook zat slangen.
Verder heb je ook dat soort slangen als in de ts maar die worden gebruikt voor kranen enzo, kan je ook nog even naar kijken.

Neem hier is een kijkje, industriële slangen. Ook meer dan zat alternatieven.
https://www.tradcom.com/J...=false&zone=2&expand=true

[ Voor 27% gewijzigd door InFamous op 23-07-2011 00:25 ]

Formerly known as Ragdoll

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ja ik heb zitten kijken naar die metaal gevoerde slangen voor badkamers en dergelijke, maar het lijkt erop dat die alleen in voorgesneden stukjes worden verkocht met aan beide einden een aansluiting, dus dat kan ik niet gebruiken. Ik ga morgen nog eens in het dorp kijken wat er zoal word aangeboden, die tuinslang moet tenslotte toch terug.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Singular1ty schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:37:
Ja ik heb zitten kijken naar die metaal gevoerde slangen voor badkamers en dergelijke, maar het lijkt erop dat die alleen in voorgesneden stukjes worden verkocht met aan beide einden een aansluiting, dus dat kan ik niet gebruiken. Ik ga morgen nog eens in het dorp kijken wat er zoal word aangeboden, die tuinslang moet tenslotte toch terug.
Die link die ik je stuurde heeft dat geweven gewoon los te koop per meter. Kan je gewoon slangen van een aquarium kopen (wat eigenlijk het zelfde is als slangen in de waterkoeling wereld) en dan zelf dat geweven staal erom heen doen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Voor die link moet ik me registreren met een bedrijf :/

• schelling
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10-2025
Google is je vriend

http://www.flexibeleslangen.nl

Zou je even kunnen kijken wat voor soort slangen er allemaal verkrijgbaar zijn.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Singular1ty schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:43:
Voor die link moet ik me registreren met een bedrijf :/
Geloof me alles is mogelijk, heb vaak zat de gekste dingen bij bedrijven weggehaald die normalitair niet aan particulieren leveren, echter zit er natuurlijk wel een maar aan. Als ze normaal gesproken zeg per 25 meter verkopen en jij vraagt een metertje gaat dat natuurlijk niet werken.

• TerraGuy

TerraGuy

Dan nog, je vraag voorleggen kan altijd. :) Wie weet istie in een goede bui..

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
TerraGuy schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:16:

Edit: overigens, als je onconventionele kabels wilt, ontkom je er waarschijnlijk niet aan om andere klemmen aan te schaffen; dat is gewoon een consequentie van andere slangen dan officiële nemen. De kans dat je een mooie slang tegenkomt waar al je klemmen op passen is klein, of je krijgt weer dure (want zeldzaam) mooie doch officiële slang.
Hmmm ja, ik kijk of ik bij benadering geen slang kan krijgen die gebruikelijke WC-slang diameters heeft, en anders moet ik voor m'n aansluitingen iets anders gaan verzinnen. Het idee was toch dat je met schroeffittingen vrij veel kanten op kunt, we zien wel.
schelling schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:43:
Google is je vriend

http://www.flexibeleslangen.nl

Zou je even kunnen kijken wat voor soort slangen er allemaal verkrijgbaar zijn.
Hier had ik al gekeken, het lijkt er niet op dat ze aan particulieren leveren maar het valt te proberen. Ik vind de RVS omvlochten slangen interessant maar deze worden net als bij de Praxis helaas alleen als complete assemblage geleverd met opgeperste aansluitingen.
SytseHartvelt schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:10:
[...]
Dan kun je altijd nog voor een gewone feser of masterkleer slang gaan, waar je een sleeve omheen legt.
Is een optie, maar origineel is het niet. Dit heb ik al vaak gezien. Misschien als ik die RVS omvlechting waar Ragdoll het over heeft kan vinden... :)
InFamous schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:46:
[...]

Geloof me alles is mogelijk, heb vaak zat de gekste dingen bij bedrijven weggehaald die normalitair niet aan particulieren leveren, echter zit er natuurlijk wel een maar aan. Als ze normaal gesproken zeg per 25 meter verkopen en jij vraagt een metertje gaat dat natuurlijk niet werken.
Ik bedoelde dat om te zien wat er achter die link zit die jij stuurde, ik me op die site moet registreren als bedrijf, en over zulke gegevens beschik ik helaas niet :/ De optie van losse omvlechting vind ik wel een interessante, het is als sleeve om je slangen maar heb ik nog niet eerder gezien. Kan je linken naar een voorbeeld dat wel publiekelijk zichtbaar is? :)

[ Voor 21% gewijzigd door Singular1ty op 23-07-2011 01:28 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 20:44
Je kan misschien nog eens gaan kijken bij een Wildkamp bij je in de buurt, ik denk dat zij ook nog wel een heel assortiment soorten, typen, grootten, kleuren en lengten je kunnen leveren.

Hier zie je al wat voorbeelden daarover.

Aquariumslang? 50 cent de meter? :)

Overigens als Wildkamp interessant is, daar kan gewoon iedereen terecht... dus dat mag het probleem niet zijn dan. Van hun ben ik over het algemeen goede service gewend (wel op een ander vlak: infratechnisch), maar wellicht dat ze je bij de balie nog advies kunnen geven ;).

[ Voor 25% gewijzigd door Aardwolf op 23-07-2011 01:34 ]

• mrc4nl
  • Laatst online: 03:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

is dit een leuk idee?
http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Aquariumslangen_c_4001036

50 cent per meter en transparant. staat vaak leuker dan normale rubber slangen

edit hij was al genoemd :/
zeker gepost toen ik aan het zoeken was

maar primeurje: TS zocht deze slangen
Afbeeldingslocatie: http://www.redlineengines.com/store/images/uploads/200-hose.jpg

http://www.redlineengines...?_a=viewProd&productId=34

edit: verder gezocht:
http://www.handelsonderne...cts/200-series-slang.html
maar ja. prijs per meter staat er niet bij. is denk ik wel iets duurder dan de slangen van highflow.
Afbeeldingslocatie: http://www.handelsonderneminghendriks.nl/product_images/e/945/200_series__28418_std.jpg

[ Voor 101% gewijzigd door mrc4nl op 23-07-2011 02:09 ]

ora et labora

Verwijderd

Je kan ook voor een goede slang gaan en daar een sleeve omheen zetten zoals deze.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
mrc4nl schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 01:39:
is dit een leuk idee?
http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Aquariumslangen_c_4001036

50 cent per meter en transparant. staat vaak leuker dan normale rubber slangen

edit hij was al genoemd :/
zeker gepost toen ik aan het zoeken was

maar primeurje: TS zocht deze slangen
[afbeelding]

http://www.redlineengines...?_a=viewProd&productId=34

edit: verder gezocht:
http://www.handelsonderne...cts/200-series-slang.html
maar ja. prijs per meter staat er niet bij. is denk ik wel iets duurder dan de slangen van highflow.
[afbeelding]
Wow, bedankt voor de moeite! Nu blijkt dat dit inderdaad motorsport slangen zijn, en de prijs ligt inderdaad vrij hoog. Nu is de vraag of ze om m'n fittingen passen. Misschien eens een metertje bestellen om uit te proberen :)
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 06:44:
Je kan ook voor een goede slang gaan en daar een sleeve omheen zetten zoals deze.
Volgens mij gaat dat 'm worden, bedankt!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

dat soort slangen heb ik ook in de douche, haal je die en heb je er fijne massagestraal douchekop gratis :D

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Fordox schreef op zondag 24 juli 2011 @ 20:51:
dat soort slangen heb ik ook in de douche, haal je die en heb je er fijne massagestraal douchekop gratis :D
De slangen waar jij het over hebt worden helaas in vaste lengtes met koppelingen en al verkocht. En van een tiental massagestraal douchekoppen word ik wel erg arm :) Nee het word dus een regulier stuk slang van de aquariumman met een mooie metalen braided mesh eromheen.
Pagina: 1