Maximum resolutie van HDMI poort achterhalen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Kon het niet allemaal in de titel kwijt maar de situatie is, ik heb een MSI GX640 laptop en overweeg het om een een monitor met een resolutie van 2560x1440 aan te schaffen.

Voordat ik echter iets aanschaf moet ik wel weten of het uberhaupt werkt, als ik de AMD Mobility 5800 series specs lees zie ik het somber in.
Integrated HDMI 1.3 output with Deep Color, xvYCC wide gamut support, and high bit-rate audio

Max resolution: 1920x120012
Voor DVI wordt echter aangegeven dat het tot 2560x1600 gaat, aangezien het DVI signaal gelijk is aan die van HDMI zover ik me kan herinneren.. is er misschien een mogelijkheid dat de hogere resolutie alsnog over HDMI te sturen is? (Laptop zelf heeft enkel HDMI en VGA)

Om op de titel aan te sluiten, is het op de 1 of andere manier mogelijk om de maximum resolutie te achterhalen?
Ik dacht zelf dat het misschien mogelijk is een hogere resolutie te testen door bijvoorbeeld ergens de standaard Windows resolutie lijst te omzeilen en proberen 2560x1440 naar mijn Samsung 2443BW (1920x1200) te sturen.
Bij "kleiner" beeld of een "Output out of range" melding lijken me hardware beperkingen uitgesloten.

Wellicht zoek ik het wel veel te moeilijk en is het gewoon aan de HDMI connector op de laptop zelf al af te zien? Kan op wikipedia en elders nog niet vinden of de verschillende HDMI versies en subversies er ook daadwerkelijk uitzien, ik verwacht dat de laptop HDMI 1.3 maar of dat a of b is.. geen flauw idee, en het staat ook niet op de MSI site.

Alle advies is welkom!

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

DVI gaat met Single Link ook maar tot 1920X1200. Je hebt voor de hogere resoluties Dual link DVI nodig, dus met meer datalijnen.

Met HDMI kan je vanaf 1.3 zo te zien ook de hogere resoluties aan. Zie wikipedia:
Wikipedia: HDMI

[ Voor 31% gewijzigd door Mojo op 22-07-2011 16:42 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Vandaar dus ook dat ik nog maar weinig van snap, zie het gequote stukje in de OP, daar staat HDMI 1.3.. maar dan staat er vervolgens onder max resolution 1920x1200.
Ben er ondertussen wel achter met wat meten dat er HDMI A op de laptop zit (14x4.55mm). HDMI A is elektrisch compatibel met single-link DVI. Gaat het dus niet worden.

Enige mogelijkheid die overblijft lijkt dan 2560x1440 over de VGA te doen op 30Hz.. tenminste dat las ik eerder vandaag als mogelijkheid maar kan het nergens terug vinden en lijkt me ook niet echt een goed idee.

Wanneer de laptop aan vervanging toe is maar eens displayport of DVI in het eisenpakket opnemen, een onverwachte tegenvaller dat dit niet wil over HDMI (tenminste niet de normale HDMI van het type A). In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-08 22:21
Als je nogmaals naar de specs kijkt zie je ook dat VGA beperkt is.
Integrated dual-link DVI output with HDCP11
Max resolution: 2560x1600
Integrated DisplayPort output
Max resolution: 2560x1600
Integrated HDMI 1.3 output with Deep Color, xvYCC wide gamut support, and high bit-rate audio
Max resolution: 1920x1200
Integrated VGA output
Max resolution: 2048x1536

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Als je monitor en de PC/laptop allebei HDMI 1.3 ondersteunen dan zou 1560X1600 gewoon moeten werken. Zie ook : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1083026

Dat HDMI 1.3 pin-compatible is met Single Link DVI wil nog niet zo heel veel zeggen. Je sluit namelijk de monitor niet met DVI aan, maar met HDMI. Dus dan zou je gewoon die hoge resolutie moeten kunnen versturen. Zou je de monitor inderdaad aansluiten met HDMI naar Single Link DVI gaat dat denk ik niet goed.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dat topic wat je aanhaalt bewijst helemaal niks. Het zijn alleen maar aannames en ik kan je vertellen dat die fout zijn.

Hoewel HDMI sinds versie 1.3 resoluties van 2560x1600 (en dus ook 2560x1440) kan ondersteunen, is dat geen verplicht onderdeel van de specificaties. Sterker nog het grootste deel van de HDMI specificaties zijn niet verplicht. Zo zijn bijvoorbeeld ook geen van de features die HDMI 1.4 toevoegt ten opzichte van 1.3 verplicht, maar 3D over HDMI (wat ook al in 1.3 zat) is dan wel verplicht.

Eén van de weinige dingen waarvan ik zeker weet dat het verplicht is bij HDMI 1.3 is Deep Color, een apparaat moet in ieder geval minimaal 12 bits kleurdiepte per kanaal ondersteunen om als HDMI 1.3 apparaat gelicenseerd te kunnen worden.

Bekijk voor de grap eens de handleiding van de Dell UltraSharp U3011. Als je iets naar beneden scrollt naar het onderdeel Resolution Specifications, dan zie je dat 1920x1200 de maximale resolutie is voor HDMI. Bovenaan die pagina wordt gezegd dat de U3011 een HDMI 1.3 aansluiting heeft en 12 bit input kleurdiepte ondersteunt.

Ander voorbeeld: ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat de AMD Radeon HD 6970 een nieuwe en high-end videokaart is. Ga je naar de specificaties die door AMD worden opgegeven, dan zie je daar het volgende staan:

[quote][list=O]• HDMI 1.4a with Stereoscopic 3D Frame Packing Format, Deep Color, xvYCC wide gamut support, and high bit-rate audio
  • Max resolution: 1920x1200

Voor zover ik weet zijn er geen videokaarten en beeldschermen die resoluties hoger dan 1920x1200 ondersteunen via HDMI 1.3 of hoger. Dat is overigens ook meteen de reden dat ik HDMI een waardeloze standaard vind. Het is dan ook totaal niet gemaakt voor videokaarten en beeldschermen, het is gemaakt voor consumer electronics: Blu-ray-spelers en HD-TV's. Geef mij maar DisplayPort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Je hebt gelijk. Veel dingen zijn inderdaad niet verplicht binnen HDMI, helemaal niet bij stil gestaan.

Om daarop in te haken, Amino (Leverancier van STB's op o.a. glas) heeft de M540 (Technical specs). Deze heeft een HDMI 1.3 poort zonder Deep Color support. Dat is ook lekker volgens de standaard dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat is dan geen HDMI 1.3, want Deep Color is wel verplicht.

Om trouwens terug te komen op het probleem van Xthemes.us: het is dus niet mogelijk. Je kan alleen 2560x1600 / 2560x1440 aansturen met dual link DVI en DisplayPort. Dual link DVI heeft voor zover ik weet alleen op de Apple MacBook Pro's gezeten, voordat het werd vervangen door mini-DisplayPort.

DisplayPort kom je eigenlijk alleen op Apple laptops of zakelijke laptops tegen, op consumentenlaptops / gamelaptops zit eigenlijk altijd HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DVI zit, of zat, ook op bepaalde packard bell en clevo notebooks. Maar ik ben echt bij dat dat nu weg is: DVI is log wellicht de lelijkste poort van de afgelopen jaren.

Helaas hebben ze dit vervangen door HDMI in plaats van displayport...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Single link DVI misschien, dual link heb ik alleen op Apple MacBook Pro's gezien. Ik heb zelf een ASUS A6JC-Q088H gehad en die had ook een single link DVI poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Hah ik zie dat de thread ook zonder mij nog even verder is gegaan.

Ik dacht laat ik nog even posten voor de mensen die via de search wellicht in deze thread terechtkomen dat ik wel een oplossing voor mijn ''echte probleem" heb gevonden. Namelijk hoe 2560x1440 uit de laptop te krijgen, het kan namelijk wel met een omweggetje. Door een gewone videokaart op de expresscard aansluiting aan te sluiten kan op die manier een DVI-D poort aan de laptop worden toegevoegd.

Had al eerder naar een dergelijke oplossing gezocht voor een tripple monitor setup maar heb het toen opgegeven doordat alleen het kastje (geen videokaart) al $200 kostte exclusief verzendkosten.
(Krijg het nu waarschijnlijk voor elkaar voor < €80 inc videokaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Maar dat is dan dus niet uit de laptop zelf, dat kan dus alleen met DisplayPort en een paar oude Apple MacBook Pro's die dual link DVI-D hebben.
Pagina: 1