Toon posts:

Welk MoBo en RAM bij i5-2500K processor?

Pagina: 1
Acties:
  • 865 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakeraars,

Ik ben een newbie op het gebied van hardware, en zou wel wat hulp kunnen gebruiken :) Mijn pa en broer weten er ook nog wel wat vanaf, maar niet genoeg om zo professionele hulp te kunnen geven dat ik 100% zeker ben dat ik niet weer 3 maanden heen en weer rijd van dorp naar dorp om de juiste IT hulp te krijgen, om mijn pc toch goed te laten functioneren (Dat was een erg lange zin die mogelijk als verwarrend kan worden opgevat :P)

Anyways, mijn vraag:Ik zit hier nu met een oud Intel Core2Duo CPU E7400 @ 2.8ghz processor, en een 4800 HD Radeon als videokaart. Ik zou niet weten welke informatie relevant is, maar het komt erop ener dat het oud, stoffig en veel te sloom is voor een jongen als mij :(
Daarom heb ik eens wat informatie verzameld, en kwam tot de conclusie dat ik geinteresseerd was in de
i5-2500K processor. Daarbij heb ik natuurlijk nog een nieuwe MoBo, RAM en uiteindelijk moet ik me videokaartje ook nog upgraden.

stel, ik koop die i5-2500K, welke MoBo en RAM moet ik er bij halen, en een suggestie voor een videokaart is ook niet overbodig.

Overige informatie: Ik hoef niet perse te focussen op eventuele overclocking, en mijn pc moet goed presteren op de vlakken van 3D modelling en rendering, videobewerking (After effects en Sony vegas) en vooral Gaming (Ik wil alvast klaar zijn voor de release van Battlefield 3 :))

Mijn budget is erg vaag. Ik ben werkloos, maar over 2 weken, als we terug zijn vanuit Griekenland, ga ik solliciteren. Ik had al vaag gekeken naar mogelijke MoBos en RAM, en dan kwam ik uit op zon 400/500 (?)euro (Z68 ddr3 MoBo, snap dus niet precies welke, maar Z68 kwam erg vaak langs bij zoekresultaten op Google. Verder nog (volgens mijn broer wel een goed idee) 2 2GB DDR3 1600 mhz RAM geheugenkaartjes, om vervolgens nog 2 slots te hebben om eventueel te verdubbelen later (z68 had 4 slots)).

Dus, enige informatie over ervaringen, kennis en meningen of zoiets een goed idee is, en mogelijk linkjes (Of namen) naar de exacte hardware? Datgene wat ik wil vermijden is te goedkoop investeren, en vervolgens snel weer moeten upgraden, of nog slechter, incompatible hardware waardoor het allemaal waardeloos is.

Zeg maar of dit de gewenste informatie is, en wat nog meer belangrijk is. Misschien nog handig: Ik draai Win 7 32 bit, en heb ook 64 bit in mijn bezit.

Bedankt, Db95

Btw: Ik ga morgenvroeg (23 Juli) naar Griekenland voor 2 weken, en Internet is niet gegarandeerd, dus ik kan mogelijk laat antwoorden, misschien ook niet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 14:48 ]

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 07:12
Ik ben zelf ook van plan te upgraden naar een 2500K, kom van een E8400 af. Moederbord dat ik zelf op het oog heb is de asus P8Z68-V (pricewatch: Asus P8Z68-V).
De V pro versie komt erg goed uit de test bij anandtech (http://www.anandtech.com/show/4330/asus-p8z68v-review), en het enige dat je mist voor zover ik gezien heb bij de niet pro versie zijn 2 sata-600 en een e-sata poort (je hebt nog altijd 2 sata-600 poorten over en 4 sata-300 natuurlijk). Aangezien ik niet van plan ben om superveel harde schijven in deze pc te stoppen en ik e-sata nog nooit gebruikt heb vind ik dat de 20 euro extra niet waard.
Geheugen ga ik inderdaad ook voor DDR3-1600, al ga ik wel meteen voor 2x4 GB. Met de huidige prijzen scheelt dat zo weinig dat ik het niet de moeite vindt om minder dan 8 GB te nemen. Welke precies maakt volgens mij niet zo gek veel uit, zal waarschijnlijk kingston of corsair worden of zo, beetje afhankelijk van wat ze beschikbaar hebben bij de webshop waar ik de rest van mijn aankopen kan krijgen.

Gamertag: FinrazielNL

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 21:27
Ik heb een AsRock Z68 Pro3-M mobo (vrij simpel, maar alles erop wat ik nodig heb) en 16Gb aan G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL gekocht. Ik heb gewoon DDR 1333 gekocht aangezien ik de meerwaarde van 1600 niet echt zag.

• Finraziel
Ach ja, 1333 of 1600... als je wel nog iets van een heatspreadertje op je ramsticks wil hebben dan scheelt het 5 a 10 euro tussen de twee (voor 2 x 4 GB). Dan kies ik de 1600 ook al is het twijfelachtig hoeveel realworld performance gain je er voor krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Finraziel op 22-07-2011 15:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey Finraziel,

Bedankt voor je snelle antwoord, dit wordt een niet al te lang bericht, omdat ik dit nu al voor de derde keer typ (Ik faal :p)

Die P8Z68 zag er inderdaad goed uit. 2x4GB DDR3-1600 is misschien ook een beter idee. Zou dat heel veel beter zijn dan 2x2GB? Ik heb nu een enkele 2GB (Of dubbel 1GB, dunno) en dan moet ik zeker hoger hebben :)

Verder zag dat moederbord er qua prijs goed uit, en was volgens mij degene die erg vaak aangeraden werd (z68). Ik denk dus dat je me echt goed op weg geholpen hebt. Ik hoop op nog een paar antwoorden (Vooral over of de 2x4GB het waard is over de 2x2GB) en mogelijk nog videokaart. Ga jij trouwens ook voor een nieuwe videokaart? Zo ja, welke, en zo nee, welke heb je nu dan?

Heel erg bedankt voor je antwoord.

SndBastard: Ik denk dat ik vrij zeker ben dat ik voor de suggestie van Finraziel ga. Toch ebdankt voor je antwoord :)

Db95

Finraziel: Ik ben vrij zeker dat ik toch voor de 1600 wil gaan. En dan denk ik toch een dubbel 4GB DDR3. Mag ik vragen op wat voor gebruik jij vooral focust?

Also: Wat me opvalt is dat volgens dit artikel, dat MoBo tot de 1333 ondersteund, terwijl jij ook voor de 1600 wou gaan? Nou ben ik best noob, dus zou iemand kunnen uitleggen of dat veel verschil maakt? Ik wou niet gaan overclocken :)

Ook de i5-2500K lijkt het te hebben over een max van 1333 bij memory types. Heeft dat wat met elkaar te maken? Want die 1600 DDR3 RAM moet ie gewoon kunnen hebben?
Had even wat gezocht, en deze zag er wel nice uit:
http://www.corsair.com/me...its/cmx4gx3m1a1600c9.html
DDR3, 1600mhz, Corsair. Is het heel erg dat het MoBo van ASUS is, en bij de RAM staat Guaranteed to work on all Intel and AMD platforms? Ik neem aan dat, zolang het DDR3 is, het gewoon moet werken. Maar ik ben er liever zeker van, aangezien ik al ervaring heb met incompatibele hardware :(

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 15:39 ]

• freddy0519
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-02 11:43

freddy0519

It hurts when IP

Wat is je budget voor je videokaart ? Dat is gemakkelijker voor andere tweakers om de beste prijs/prestatie kaart te vinden :)

Al doende leert men, al draaiende keert men.

Verwijderd

Topicstarter
Ik reken op zon 200/250 euro per onderdeel (Tot nu toe liggen mijn MoBo en Processor zo rond de 175/200, dus rond die klasse, of iets hoger, wil ik mijn videokaart het liefst hebben)

Hoewel ik hoop een baantje te hebben na de vakantie, hoop ik binnen zon 3 maanden iig de processor/MoBo/RAM te kunnen betalen, en dan te gaan sparen voor de videokaart. Ik weet dat de videokaart en processor erg veel beslissen over prestaties bij gaming en videobewerking, dus wil ik er zeker niet te weinig aan uit geven, om vervolgens met een irritante cap te zitten en snel weer moet upgraden.

• freddy0519
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-02 11:43

freddy0519

It hurts when IP

Dan zou ik nog wachten voor advies, want over 3 maanden kan al de 7xxx serie van ATI binnen zijn, en komt misschien Nvidia met een reactie daarop. En dan kan je een goede kaart voor 250 euro aanschaffen :)

Al doende leert men, al draaiende keert men.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SndBastard schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:16:
Ik heb een AsRock Z68 Pro3-M mobo (vrij simpel, maar alles erop wat ik nodig heb) en 16Gb aan G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL gekocht. Ik heb gewoon DDR 1333 gekocht aangezien ik de meerwaarde van 1600 niet echt zag.
Ik heb onlangs hetzelfde gedaan, maar dan met een P8P67 LE plankje. Zeker geshopped bij Alternate? :+

@TS, als je niet gaat overclocken, is het verstandiger om DDR3 1333 geheugen te kopen, het scheelt je uiteindelijk wel euro's. Wat wellicht handig om te weten is, is dat er bij Alternate een aanbieding is: 8GB werkgeheugen, van G.Skill voor 50 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 22-07-2011 17:06 ]

• Finraziel
Volgens de specs op de site van asus ondersteunt hij gewoon DDR3-1600, hoger ook maar dan ben je aan het overklokken:
http://www.asus.com/Mothe...55/P8Z68V/#specifications

Verder zul je echter inderdaad niet heel veel performance verschil merken tussen 1600 en 1333, maar als je nog eens met je hardware wil spelen en een beetje gaat overklokken kan het nooit kwaad lijkt me om iets beter geheugen te hebben. Ik ben echter zelf ook niet echt een expert daarin hoor :) vind het prijsverschil gewoon te klein om voor het tragere geheugen te gaan.

Ook 8 GB ipv 4 GB maakt waarschijnlijk niet zo heel veel uit. Ik heb nu 4 GB en loop niet tegen problemen aan, het is hier voor mij ook puur weer een "het kost momenteel toch geen drol" redenatie :). Bovendien wil ik misschien nog wel eens met wat vm's gaan spelen en dan is het wel handig. Echter dingen als firefox met een stuk of 10 tabs en steam open hebben staan tijdens het gamen is geen probleem met 4 GB.

Wat betreft de videokaart, die upgrade ik nog niet. Heb een 5770 die bijna een jaartje oud is en het nog goed genoeg trekt. De reden dat ik ga upgraden is dat ik merk dat games niet meer zo lekker lopen op mijn E8400 als ik graag zou willen en dat het weinig helpt om de settings omlaag te zetten, die veranderen meestal alleen de load op de GPU en niet zozeer op de CPU. Alleen dingen als dynamic shadows uitzetten helpt iets. Ook geef ik zelf niet zoveel om dingen als antialiasing, vandaar dat de 5770 voor mij voorlopig nog snel zat is.

[ Voor 4% gewijzigd door Finraziel op 22-07-2011 17:09 ]

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 21:27
CptChaos schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:03:
[...]
Ik heb onlangs hetzelfde gedaan, maar dan met een P8P67 LE plankje. Zeker geshopped bij Alternate? :+

@TS, als je niet gaat overclocken, is het verstandiger om DDR3 1333 geheugen te kopen, het scheelt je uiteindelijk wel euro's. Wat wellicht handig om te weten is, is dat er bij Alternate een aanbieding is: 8GB werkgeheugen, van G.Skill voor 50 euro.
Bij Zercom, maar g.skill doet het goed en ik vond het ook wel een prettig idee om geheugen van de "supported" lijst van AsRock te kopen, ondanks dat het waarschijnlijk weinig verschil maakt...

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 14:32

India Sierra

Learn by failure

Als je pas over 3 maanden je aankoop gaat doen raad ik je aan te wachten met het uitzoeken van je onderdelen. Dit i.v.m. met het uitkomen van de Radeon 7xxx serie, AMD Bulldozer die volgende maand uitkomt (octacores :D), en eventuele reacties van Nvidia op de Radeon 7xxx serie (al acht ik dat klein). Ook zullen de prijzen van videokaarten dalen als de Radeon 7xxx serie beter wordt dan de huidige kaarten van Nvidia. En zakken de prijzen uiteraard i.v.m. veroudering van de hardware (en vernieuwing natuurlijk).

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Verwijderd

Topicstarter
En nu dan even sprekend over de processor en moederbord specifiek? Vergeet de videokaart nog even. Zou ik dan alsnog beter kunnen wachten, ivm compatibiliteit met nieuwere Radeon 7xxx serie?

Want zag net dat de i5 2500k en de ASUS P8Z68-V Pro allebei 1333 mhz aanraden. Maar stel dat ik niet overclock, is het die paar euro alsnog niet waard om 1600 te doen ipv 1333? En wordt het niet zelfs slomer als je 1600 zou doen ipv 1333?

Dus zouden jullie aanraden om te wachten tot ik het geld heb voor zowel processor, Mobo, RAM en videokaart, en dan alles in een keer kopen? Ivm die nieuwe Radeon serie? Ik wil namelijk geen half jaar hoeven wachten. De prestaties qua videobewerking en rendering worden mij echt teveel gecapt, en met de aankomende games in het vooruitzicht rond September/November..

Also, wat is dan beter? Enkele 8GB of 2x 4GB? En dan voor de 1333 of de 1600?

Bedankt voor de reacties

Also, stel dat ik niet meteen voor de 7xxx versie zou gaan, zou ik dan alsnog beter kunnen wachten op de nieuwe serie ivm prijsdalingen? Aan de ene kant wil ik niet te lang wachten, maar aan de andere kant wil ik het ook meteen goed doen, en desnoods iets meer investeren. Enige informatie over de releasedatum van de 7xxx?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 18:28 ]

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

ik zou voor 1600 gaan, die draait toch automatisch op 1333 als je niet overclocked, en 2 x 4gb is sneller omdat je dualchannel draait. en je kunt het beste alles in een keer kopen (is altijd het beste natuurlijk) maar in deeltjes upgraden is ook altijd goed. dan kun je later nog voor iets nieuwers gaan ;).

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ongeveer precies wat ik stiekem wilde horen (:$)
En wat raden jullie dan aan? Op de 7xxx versie wachten? Zo ja, tegen die tijd voor een 7000 gaan, of toch maar voor 6950 of 6990je gaan ivm met prijsverschil? Of zou de release nog erg lang duren? Wil echt graag uiterlijk tegen november de processor, Mobo en RAM (Heb tegen die tijd als het goed is daar het geld voor) En zou het liefst tegen die tijd ook al serieus over een videokaart na kunnen denken. Met in het achterhoofd dat ik nu met een antieke HD 4800 rondloop :P (Nou ja, mijn pc blijft nog redelijk op zijn plek, hoor)

Ok, had die 8GB Corsair voor 54 euro gevonden bij Alternate. Wel nice, zo te zien past het in de MoBo (DIMM, DDR3 en 1600mhz). Lijkt me een goed idee :) Klopt het dat Kingston altijd goed koop is?

RAM
MOBO
CPU

Nice, die Mobo en Cpu hebben op Alternate bijde een van de hoogste ratings :) Zou dat een goede keuze zijn? En dan vervolgens wachten op de nieuwe Radeon serie?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 19:42 ]

Verwijderd

Wat bedoel je met Kingston en goed koop? Als in goedkoop in prijs of als in een goede koop. Value ram van kingston is idd niet duur en ook van goede kwaliteit dus goed(e)koop. Ik heb hier Kingston geheugen liggen wat echt niet goedkoop is, daar kan je makkelijk een 2500k voor halen.
Persoonlijk zeg ik altijd koop het snelste wat je op dat moment kan betalen, zit er twee tientjes verschil tussen 8Gb 1333 en 1600 en je kan het je veroorloven dan gewoon doen, je weet nooit waar het ooit goed voor kan zijn. Die ratings van webshops moet je niet naar kijken je kan beter een paar goede reviews via google zoeken.
Over de nieuwe 7xxx serie van AMD, niemand weet nog wanneer ze precies uitkomen, kan volgende maand zijn maar ook rond de kerst, als je kan wachten tot die tijd zou ik het wel doen en eerst nog even je oude kaart gebruiken. Een Sandy Bridge proc en mobo gaat je al een aardige wow factor geven ten opzichte van je huidige setup, dan heb je over paar maanden opnieuw een wow momentje met een nieuwe videokaart.

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Ik heb deze donderdag ook eindelijk de trekker overgehaald op mijn winkelmandjes. Volgende werd gekocht:

* Core i5 2500k: Multithreading niet echt nodig en het verschil is toch al snel 75 € met de 2600k. Wou eerst wachten op bulldozer doch gezien dit mogelijk pas september of later ging worden + eerste indicaties qua prestatie +- = 2600K toch maar voor Intel gegaan. Ook omwille van het feit dat er bij Sandy Bridge ondertussen alle bugs uit zijn, niemand kan garanderen dat Bulldozer direct foutloos zit.

* Mobo: Asus P8Z68-V: Sowieso Asus gezien ik op een eerder bordje gemerkt heb dat de fans daar echt goed geregeld worden op het mobo. Als ik dan ga kijken naar MSI is het precies of een aankoppeling op het mobo = aankoppeling op voeding. Daarnaast kan je met de Asus je systeem met één klik al overclocken naar 4,4 Ghz. Als noob op dat gebied is het voor mij interessant dat het systeem zelf automatisch binnen de veilige marges blijft. Voor Z bord gegaan omdat ik mogelijk een ipod touch 5 (als ie uitkomt) aanschaf en dan snel wil kunnen transcoden. OK, de kwaliteit zal iets lager zijn dan via handbrake maar het is dan ook enkel voor tv-progs éénmalig te zien en niet voor verhakseling van dvd's/blurays.

* Geheugen: Ook ineens voor 1600 Mhz gegaan met xmp (als ik mij niet vergis) zodat het mobo alles zal herkennen. Corsair dimms zonder heatspreaders zodat ik geen last kan krijgen met een grote koeler.

* Graka: Wou sowieso single kaart gaan (2 high-end kaarten betekent een grote voeding 1000-1200 Watt, gezien ik de pc gewoon voor nachtelijk downloaden gebruik lijkt me dit niet te verantwoorden), gezien de GTX580 > HD6970 besloten voor Asus GTX580/2DIS te gaan. Zelfs al released ATI morgen zijn nieuwe kaarten zal de GTX toch nog top zijn en de nieuw van Nvidia zijn pas rond jan te verwachten. Voor mij was de tijdswaarde hoger dan eventuele zakking in prijs binnen een paar maanden.

Sowieso niet gaan gamen op je IGP, je gaat je kas opvreten...

[ Voor 0% gewijzigd door huyanglee op 23-07-2011 10:47 . Reden: Spacing ]

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-02 11:01
goede keuzes gemaakt, je hebt daar een nette pc besteld;)

veel succes en plezier ermee!

If it ain't broke, don't fix it

Verwijderd

huyanglee schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 10:46:
Daarnaast kan je met de Asus je systeem met één klik al overclocken naar 4,4 Ghz. Als noob op dat gebied is het voor mij interessant dat het systeem zelf automatisch binnen de veilige marges blijft.

* Geheugen: Ook ineens voor 1600 Mhz gegaan met xmp (als ik mij niet vergis) zodat het mobo alles zal herkennen. Corsair dimms zonder heatspreaders zodat ik geen last kan krijgen met een grote koeler.
Interessant van dat 1 klik OC'en! Wist ik niet (ik ben ook een noob en ben momenteel een soortgelijk systeem aan het samenstellen met zelfde CPU, mobo en waarschijnlijk ook de 580). Is dat 1 klik in het BIOS of moet je via Windows iets doen...?

Daarnaast zoek ik ook 'klein' geheugen i.v.m. de koeler (waarschijnlijk een Mugen). Heb je nog gelet op timings? Ik heb mijn systeem virtueel samengesteld via het BGG Gamesysteem topic, maar het geheugen daar is nogal sloom (9-9-9-#) en ilk wil eigenlijk 6-6-6-#.

• huyanglee
De overclock kon gewoon via UEFI (fast of extreme geloof ik), kon nadien ook gewoon via asus utilities bar in windows:

Hieronder de link van Newegg TV waarin men (althans de man van Asus, de Newegg man lijkt me nogal traag ;) ) het duidelijker uitlegt:

Newegg TV: 5.2Ghz i7 2600K Overclock on ASUS Maximus IV Extreme P67 1155

Inzake timings: 9-9-9-24 (vind dat de prijzen nog snel beginnen op te lopen voor iets sneller geheugen)

Verwijderd

Ga je Win7 64bit draaien? Anders heb je niks aan meer dan 4GB geheugen.

• huyanglee
Ik draai inderdaad Windows 7 64 bit, zit nu nog met m'n oud bakje met 6 GB DDR2. Komaan TNT bring it :9

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Btw: Ik ga morgenvroeg (23 Juli) naar Griekenland voor 2 weken, en Internet is niet gegarandeerd, dus ik kan mogelijk laat antwoorden, misschien ook niet ;)
Beetje raar moment om dan een vraag te stellen op een forum :o

Verder hebben we voor dit soort vragen meerdere topics en overzichten. Als je hier begint kom je vanzelf op de juiste plek uit:
*LET OP* - Wat moet ik kopen

Ik zou je trouwens wel op het hart willen drukken om eerst je budget duidelijk te krijgen voordat je om advies vraagt in het juiste Best Buy Guide topic - als jij niet weet wat je budget is kunnen wij totaal niet ruiken wat passend zou zijn.

Zorg ook dat je je overige eisen helder hebt - wat moet je PC exact kunnen? Wat voor framerates op welke resolutie in welke games? (of welke prestaties in exact welk 3D renderpakket?). Als je dat helder hebt kun je trouwens zelf al makkelijk dingen wegstrepen. Als je niets vindt dat aan je eisen voldoet binnen budget heb je onze hulp ook nog niet nodig, dan moet je meer budget bij elkaar sprokkelen is het geen idee om te wachten met nieuwe bak kopen tot je wel werk hebt als het huidige systeem in ieder geval nog draait :? danwel je eisen naar beneden bijstellen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.