Welke bookshelf luidspreker

Pagina: 1
Acties:

• KoekBenaan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-01 03:20
Omdat sinds gisteren mijn Z2300 speakerset overleden is, ben ik gaan kijken naar bookshelf speakers voor naast mijn scherm.

De versterker die ik heb is een Denon DRA-25, en die kan 30 watt per kanaal aan.
Aan de versterker zitten nu 1 paar Studiocraft 200ST luidsprekers met de volgende specificaties:
4 - 8 Ohm
85dB gevoeligheid

Als ik achter mijn computer zit, zorgen deze luidsprekers voor geluid van achter.

Ik wil dus nog 1 set bookshelf speakers kopen voor het geluid van voren. Deze moeten op de tafel gaan staan naast mijn scherm, dus mogen niet te groot zijn.
Ik heb 2 mogelijke kandidaten gevonden:

Tangent EVO E4
http://www.tangent-audio....E4-bookshelf-speaker.html
4 - 8 Ohm
85dB gevoeligheid
70Hz - 20 kHz

JBL Control One
http://www.jbl.nl/jbl-product-detail/control-one.html
8 Ohm
89dB gevoeligheid
80Hz - 20kHz

Ik was van plan om die JBL's te kopen, alleen hoe zit dat met de gevoeligheid?
Omdat die JBL 89 dB gevoeligheid hebben en die Studiocraft maar 85 dB, betekent dat dan wanneer ik het volume opschroef dat de JBL speaker harder gaan dan de Studiocraft speakers?
Of zit ik hier verkeerd te denken?

En ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met een van de 2 (of alle 2 ;) ) bookshelf speakers.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

Die Tangents zijn heel leuk voor het geld, maar geven erg weinig punch in het laag. Die JBL dingen klinken nergens naar en zijn alleen leuk als je een winkel hebt met wat radio op de achtergrond. Ik zou een set Eltax monitor III pakken (140 per paar). Die klinken waanzinnig lekker voor het geld.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 16:30

E-Rick

I love it :7

deze schijnen ook wel redelijk goed te zijn (maar ik heb ze zelf niet gehoord): http://www.teufelaudio.nl/stereo/vt-11-stereo-set-p7505.html

Choose life

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Ik heb zelf mijn Logitech Z5500 bij de computer verkocht omdat de sub in de weg stond en er voor in de plaats een setje Eltax Monitor III gekocht en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Ik had ze blind (lees: doof :+ ) gekocht vanwege lovende kritieken overal en omdat ze toch maar bij de computer kwamen te staan.

Ik ben in elk geval positief verrast door het geluid wat ze produceren :)

• Bommes
  • Laatst online: 31-01 09:40

Bommes

Capo del formaggio

en het voordeel van de eltax monitor 3 is dat de bas reflex poort aan de onderzijde zit, dat maakt ze een heel stuk minder gevoelig voor plaatsing vlak tegen de muur.
Dat in tegenstelling tot de meeste kleine 2 weg boekenplank speakers die de poort aan de achter zijde hebben zitten (zoals het teufel voorbeeldje van e-rick)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Verwijderd

Ik zou voor de Eltax Monitor III gaan. Gevoeligheid daarvan is ook een stuk beter, veel makkelijker aan te sturen door jouw relatief zwakke versterker.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 15:26 ]

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 18:38
Ik heb zelf net mn Q Acoustics 2010 te koop gezet, erg fijne speakers als de nadruk op muziek ligt. Als je voornamelijk films wil kijken of wil gamen zou ik voor iets kiezen met wat meer punch, zowel de Evo's als de JBL's komen in het laag waarschijnlijk wat tekort, maar dat is ook inherent aan het formaat.

• KoekBenaan
Die Eltax Monitor III zien er idd wel mooi uit.

Denk dat ik ze hier ga halen:
http://www.djelectronics....iwiring-beuken-p-624.html

Edit:
Ik zie net dat die speaker een bi-wire aansluiting heeft. Hoe sluit ik dan een normale speakerdraad erop aan?

[ Voor 26% gewijzigd door KoekBenaan op 22-07-2011 16:58 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:46
Door de brug te laten zitten en 1 van de 2 paren te gebruiken ;)

edit: zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.avreview.co.uk/news/images/els303connect_big.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door KillaZ op 22-07-2011 16:42 ]

K to the KillaZ

• KoekBenaan
Ja dat is wel wat duidelijker, bedankt :p

Edit: Ik ben van plan 2,5 mm speakerkabel te gaan gebruiken. Zal dit voldoende zijn, of moet ik dikkere kabels kopen?

[ Voor 59% gewijzigd door KoekBenaan op 22-07-2011 16:58 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Maakt echt niet zoveel uit. Gewoon zo dik mogelijk pakken als je kan krijgen in jou budget :)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Wel zou ik eerst gaan luisteren voordat je koopt.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

die Eltax speakers zijn onverslaanbaar in deze prijsklasse, deze zou ik ook wel blind/doof willen kopen.

• KoekBenaan
Ik zou best willen luisteren, alleen is er nergens in de buurt een dealer...

Ik heb die 2,5 mm speakerdraad hier al liggen, dus die ga ik dan gewoon gebruiken

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28

Exirion

Gadgetfetisjist

KissmyBenaan schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:53:
Edit: Ik ben van plan 2,5 mm speakerkabel te gaan gebruiken. Zal dit voldoende zijn, of moet ik dikkere kabels kopen?
Dikke overkill. Zeker bij korte afstanden is 1.5mm2 zat voor dit soort speakers.

Zelf heb ik de Tangent EVO E4 staan (in het zwart), in combinatie met een XTZ 99W8.16 8" subwoofer:

Afbeeldingslocatie: http://www.intosurround.nl/eshop/components/com_virtuemart/shop_image/product/XTZ_99_W10.16_4995642dab771.gif

Ik ben een behoorlijke audiopurist en kan erg goed leven met deze combo, terwijl de prijs van het spul in verhouding bijna niks is :) Het is aangesloten op een Cambridge Audio 340R receiver.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• KoekBenaan
Exirion schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 18:47:
[...]

Zelf heb ik de Tangent EVO E4 staan (in het zwart), in combinatie met een XTZ 99W8.16 8" subwoofer:

[afbeelding]

Ik ben een behoorlijke audiopurist en kan erg goed leven met deze combo, terwijl de prijs van het spul in verhouding bijna niks is :) Het is aangesloten op een Cambridge Audio 340R receiver.
Mooi spul allemaal :)

Als ik later een eigen huis heb zal ik zeker zo'n soort systeem bij elkaar zetten. Een paar prima satellieten en een dikke subwoofer :9~

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
Boston Acoustics A25 heeft ook zeer mooi geluid, alleen in het laag niet te vergelijken met de zuilen die ik gehoord heb. Zijn nu te koop voor 89 euro per stuk bij discountonline.be. De A23 is nog een stukkie goedkoper, ook prima geluid!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

KissmyBenaan schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:23:
Die Eltax Monitor III zien er idd wel mooi uit.

Denk dat ik ze hier ga halen:
http://www.djelectronics....iwiring-beuken-p-624.html

Edit:
Ik zie net dat die speaker een bi-wire aansluiting heeft. Hoe sluit ik dan een normale speakerdraad erop aan?
Perfecte zaak om ze te bestellen, je kunt ze ook in de zaak bij Wim beluisteren in Dordrecht.
Dus als dat in de buurt is voor jouw..??

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• KoekBenaan
Niet echt, ik woon namelijk onder Eindhoven ;p

Maar ik vertouw jullie wel, dus ik ga ze gewoon halen. Alleen eerst nog eventjes een weekje lekker op vakantie

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28

Exirion

Gadgetfetisjist

KissmyBenaan schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 01:40:

Maar ik vertouw jullie wel, dus ik ga ze gewoon halen. Alleen eerst nog eventjes een weekje lekker op vakantie
Mocht je de Tangents willen proberen:

http://www.megapool.nl/be....net&product_code=5865264

Die zijn er het goedkoopst mee (set van 2) en je kunt dan gratis afhalen bij MyCom aan de Montgomerylaan :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

KissmyBenaan schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 01:40:

Ik woon in eindhoven, je mag ze ook hier beluisteren.. :P

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
dsibma schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:48:
Ik heb zelf net mn Q Acoustics 2010 te koop gezet, erg fijne speakers als de nadruk op muziek ligt. Als je voornamelijk films wil kijken of wil gamen zou ik voor iets kiezen met wat meer punch, zowel de Evo's als de JBL's komen in het laag waarschijnlijk wat tekort, maar dat is ook inherent aan het formaat.
Duh. Alle boekenplankjes van dat formaat hebben echt een sub nodig. Wat je zelf ook al zegt.

Ik heb zelf overigens de Q Acoustics 2000 Cinema Set (dus 4 x 2010, 1 x 2000C en de 2000Sub).

[ Voor 8% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-07-2011 16:43 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

HarmoniousVibe schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 16:42:
[...]

Duh. Alle boekenplankjes van dat formaat hebben echt een sub nodig. Wat je zelf ook al zegt.

Ik heb zelf overigens de Q Acoustics 2000 Cinema Set (dus 4 x 2010, 1 x 2000C en de 2000Sub).
Dat is onzin. Er zijn genoeg boekenplankers die geen sub nodig hebben.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Niet van het formaat van de 2010. En al helemaal niet die van het formaat van de JBL Control One. De specs zeggen 80Hz zonder verdere verduidelijking, dus in werkelijkheid zal het nog wel hoger liggen. In mijn ogen niet geschikt om zonder sub te worden gebruikt.

[ Voor 95% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-07-2011 16:53 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-01 12:33
Ikzelf heb 2 B&W's 601 als computer speakers. Deze heb ik tweedehands gekocht via marktplaats voor 140 euro. Prima speakers. Klinken erg helder. Punt is alleen wel dat ze niet veel laag hebben. Nouja weinig laag. Ik heb er een sub van de Logitec Z5500 bij aangesloten dan merk je wel duidelijk verschil maar als je het verschil niet weet is het niet nodig om er een sub bij te hebben

• KoekBenaan
Ik ben naar de winkel terug gegaan en heb meteen een nieuwe Logitech set gekregen. Namelijk de Z623.
Ik was van plan die meteen te kopen, maar wilde ze eerst even beluisteren.

Wat een verschil tegenover de Z2300. Waar de Z2300 veel te veel hoge tonen heeft, ligt het bij de Z623 de nadruk meer op de middentonen.
Ik ben eigenlijk verrast hoe de Z623 klinkt. Ik denk dat ik deze speakers gewoon hou, en even dat idee van die nieuwe speakers achter wege laat.

Toch bedankt voor alle input, misschien handig voor later wanneer ik iets fatsoenlijks aanschaf ;p

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Jammer. Ik weet 100% zeker dat een setje Eltax Monitor III een stuk beter had geklonken :)

• KoekBenaan
Tja deze oplossing kostte mij geen geld. Als de Z623 net zo had geklonken als de Z2300, dan had ik zeker een setje eltax gekocht. En een aparte subwoofer is toch wel lekker als je een film aan het kijken bent.
Pagina: 1