Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto laten besturen door vriendin, hoe verzekering?

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Even een vraagje, m'n vriendin haalt binnenkort als het goed is haar rijbewijs.

Ik rijd vaak in de auto van m'n ouders, en die vinden het volgens mij ook geen probleem als m'n vriendin er in rijd.

Maar hoe zit het nou als zij schade rijdt? Wie z'n verzekering wordt er dan aangesproken? Die van mijn ouders (omdat de auto op hun naam staat verzekerd), of die van m'n vriendin (omdat zij de bestuurder is).

Bovenstaande is als ze bijvoorbeeld tegen een paaltje aanrijdt. Maar hoe zit het als we een botsing krijgen en de andere partij ook schade heeft?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:39
als je ouders haar gemachtigd hebben om te rijden en ze rijdt vervolgens tegen een andere auto aan, zal de verzekering van je ouders worden aangesproken. naar mijn weten is de aansprakelijksverzekering niet van toepassing op voertuigen.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Bij een particuliere verzekering geldt de verzekering als het goed is voor iedereen die in de auto rijdt, maar je hebt wel de kans dat degene op wiens naam de verzekering staat terugvalt in schadevrije jaren.

Bij sommige leasemaatschappijen ligt dat echter helemaal anders, daar mag alleen degene aan wie de auto is toegewezen en zijn gezin erin rijden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat machtigen gebeurt niet, dat doen ze zelfs bij mij (hun zoon) niet :P

En lease is niet van toepassing, de auto is privé bezit.

• Peertje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bel de verzekering van je ouders op om dit te vragen.

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-11 19:58
Ze mag gewoon in elke auto rijden. Als ze brokken maakt, is degene op wiens naam de auto verzekerd is de pineut (in dit geval jouw ouders). :)

Bij lease auto's moet men wel een tweede bestuurder opgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Alm4riC op 22-07-2011 14:33 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Mogelijk kan in het geval van lenen van een auto dit onder je WA verzekering vallen, zodat bv het terugbvallen in no-claim kan worden gecompenseerd, maar dat is een kwestie van de voorwaarden van je vriendin's WA verzekering doorlezen.

Ik ben de verzekeringshouder van de auto van mijn vrouw, maar zij is als regelmatige bestuurder opgegeven. Maakt ze brokken zal ik mogelijk terugvallen in no-claim.
Zij bouwt wel jaren no-claim op op deze manier.

[ Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 22-07-2011 14:38 ]

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Als de auto verzekerd is kan iedereen er (incidenteel) in rijden. Als er schade gereden wordt, kan de autoverzekering daarvoor worden aangesproken, onafhankelijk van de bestuurder.

LET OP: De regelmatige bestuurder moet wel bij de verzekering bekend zijn. Dus als de verzekering op naam van Ma of Pa staat en zoonlief of dochterlief rijdt altijd in de auto en pa of ma bijna nooit, dan heb je wel een serieus probleem bij ernstige schade/letsel. Ik zeg het maar even, want deze constructie is erg populair omdat zoon/dochter graag meelift op de noclaim en de leeftijd van pa of ma. Dus zoon/dochter koopt een auto en pa/ma verzekert deze. (natuurlijk omdat dat veul goedkoper is).
littlejoannes schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:38:
Mogelijk kan in het geval van lenen van een auto dit onder je WA verzekering vallen, zodat bv het terugbvallen in no-claim kan worden gecompenseerd, maar dat is een kwestie van de voorwaarden van je vriendin's WA verzekering doorlezen.
In een persoonlijke WA verzekering staat altijd een clausule dat de verzekering schade bij gebruik van een gemotoriseerd voertuig (brommer/motor/auto/vrachtwagen) etc niet dekt.

Dus nee, vriendin's persoonlijke WA verzekering kan daarvoor niet worden gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door FragDaddy op 22-07-2011 14:54 ]

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1