Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craimasjien
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 18:40
Beste Tweakers,

Onlangs is de nieuwe Mac Mini uitgebracht met verschillende varianten.
Wij zijn op zoek naar de beste configuratie voor het streaken van media naar een HDTV. Dit willen wij doen met een Mac Mini omdat we Apple producten gewend zijn, en de Mac Mini geen groot apparaat is, en zeker in het oog springt midden in onze Hi-Fi set.

Alleen, hebben we voor de "gewone" Mac Mini 2 opties, eentje met een matige/slechte video kaart, en eentje met een fatsoenlijke ATI kaart.
Wij neigen vanwege het gebruiksdoeleinde van Mac Mini naar de variant met de ATI kaart, alleen komen we dan bij NOG een probleem.
In de "gewone" Mac Mini zit geen optie tot het uitbreiden van de HDD's naar 2 keer 750 GB SATA.

Wij willen niet de "gewone" Mac Mini met 1 SATA HDD en 1 SSD, maar dan komen we automatisch bij de "server" Mac Mini, alleen heeft deze wederom een matige/slechte videokaart.

Is het mogelijk, om in plaats van de SSD een SATA HDD te plaatsen?

Of is dit beveiligd d.m.v. hard- of software restricties?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in deze kwestie,

Alvast bedankt!

Bryan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Waarom ga je nou niet naar http://www.apple.nl en ga dan naar de online store.
Je kiest dan het model met de ATI en dan kun je ook nog harde schijven en geheugen etc aanpassen.
Kijk maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In principe is een SSD hetzelfde als een HDD, ze hebben beide een SATAinterface, wat daarachter zit is niet zo heel interessant.

Het kan goed zijn dat Apple weer een of andere niet officiële standaard hanteert waardoor niet alles compatible is, maar goed, dat weet je als je met Applespul werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ondanks dat ik vind dat je dit in het juiste forum hebt geplaatst, schop ik het toch even naar het Apple forum... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Persoonlijk vind ik een Mac Mini een vreemd apparaat voor deze doeleinden. Voor het bedrag van dit systeem kun je een heleboel mediaplayers kopen die je perfect in je behoeften kunnen voorzien. Deze zijn een stuk zuiniger, geen overkill (i5 voor streamen?) en mogelijk heb je (zonder ATI kaart) last van de 24p bug in Sandy Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

die 'matige/slechte' GPU (inteld HD3000) streamt en speelt anders probleemloos 1080p films af.
ik weet dan ook niet precies welke andere eisen je aan de GPU stelt?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lees anders de MSH FAQ als je niet begrijpt waarom die GPU niet voor iedere htpc gebruiker afdoende is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Edmin schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:58:
Lees anders de MSH FAQ als je niet begrijpt waarom die GPU niet voor iedere htpc gebruiker afdoende is. ;)
wat een slechte tip.
als er een reden zou zijn dat hij niet voor iedere HTPC geschikt is, prima. maar dat maakt het geen matige / slechte chipset. voor XBMC of plex op OSX is het een prima chipset.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Je probleem is lastig, omdat nog niemand een mac mini 2011 heeft. Ik suggereer dat je een winkel belt en het daar vraagt.Ik heb begrepen dat mailamac.nl zelf in kan bouwen (geen idee of ifactors ook zoiets doet voor hun klanten). Dan zou je ze alleen even moeten bellen of dat ze 2x 750 GB erin willen schroeven voor je, en of dat mogelijk is.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
Nerpissad schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:52:
die 'matige/slechte' GPU (inteld HD3000) streamt en speelt anders probleemloos 1080p films af.
ik weet dan ook niet precies welke andere eisen je aan de GPU stelt?
njah zou er ook wel eens een spelletje op willen spelen... maar met dat ding valt het gewoon niet te doen...
voor een machine van 500 euro verwacht ik geen super-prestaties hoor, maar wel minimale en die zijn hier ook niet te vinden in dat segment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:33
TIGER79 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:16:
[...]

njah zou er ook wel eens een spelletje op willen spelen... maar met dat ding valt het gewoon niet te doen...
voor een machine van 500 euro verwacht ik geen super-prestaties hoor, maar wel minimale en die zijn hier ook niet te vinden in dat segment...
Onlangs mijn pc verkocht en alleen nog een MBP 13" 2011 met i5 en HD3000 videokaart.
Spelletje gaat er echt wel goed op hoor, heb SC2 op medium, UT3 op medium en CoD 4 op medium gespeeld, nu weer een pc daarvoor, maar het liep allemaal lekker soepel. Werd alleen nogal warm, maar da's logisch in zo'n kleine behuizing.
De Radeon kaart is echt gemaakt om die games op een hogere resolutie of hogere instellingen te spelen t.o.v. de onboard kaart, maar is echt niet de enige die een spelletje kan spelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Nerpissad schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:03:
[...]

wat een slechte tip.
als er een reden zou zijn dat hij niet voor iedere HTPC geschikt is, prima. maar dat maakt het geen matige / slechte chipset. voor XBMC of plex op OSX is het een prima chipset.
Als dit de tweede generatie SB is dan heb je een probleem bij het afspelen van 1080P (24p bug) en XBMC (DXVA).

[ Voor 14% gewijzigd door Aghanim op 22-07-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nerpissad schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:03:
[...]

wat een slechte tip.
Hoezo slechte tip? Als je echt wist wat de beperkingen van de gpu zijn, had je die eeste opmerking niet gemaakt. Niet iedereen is tevreden met het afspelen van alle content op 60 of 30fps. Lees je anders eens in op avsforums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Aghanim schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:33:
[...]

Als dit de tweede generatie SB is dan heb je een probleem bij het afspelen van 1080P (24p bug) en XBMC (DXVA).
DXVA impliceert windows, betekent dat dan ook dat VDA op OSX ook automatiusch last heeft van deze bug?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Edmin schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:52:
[...]

Hoezo slechte tip? Als je echt wist wat de beperkingen van de gpu zijn, had je die eeste opmerking niet gemaakt. Niet iedereen is tevreden met het afspelen van alle content op 60 of 30fps. Lees je anders eens in op avsforums.
Maar hij wil gewoon media streamen...? Dat is toch niet meer dan 30fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Definieer media? Blu-ray films zijn lang niet allemaal 30fps. Voor het echte bioscoopgevoel heb je 24fps nodig en dat is de achilleshiel van de Intel gpu's (al sinds de G45). En daarbij kun je deinterlacing en beeldverbetering wel vergeten (google maar eens op cheese slices).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Edmin schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:52:
[...]

eventjes gegoogled hierover, en de meningen zijn toch redelijk verdeeld over het al dan niet kunnen waarnemen van een dubbel frame iedere 42s.
trouwens niks kunnen vinden hierover in de MSH FAQ, maar dat terzijde.
de slechte tip had trouwens te maken met het feit dat dit over de nieuwe mac mini gaat en dit topic in ASD staat. of is het de bedoeling dat ik eerst alle FAQ's van de verschillende subfora lees voordat ik ergens op reply?
The only way that a video could demonstrate the problem is if you were playing back that video at exactly 24.0 (not 23.976) Hz or an integer multiple of 24.0. What the 24p bug means is that once every 42 seconds, a frame will be displayed for 2/24ths of a second instead of 1/24th of a second. In scenes with a low level of movement/change, you probably can't notice it at all. In higher movement scenes like when they are panning around the camera, things are panning smoothly until it stutters on a frame for 2/24th of a second, and then continues panning smoothly.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonathan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-08 16:37
Wat ik ook dacht; wat nou als je de instap mac mini koopt en later een GPU er in wilt zetten (en dus de SB 3000 gpu niet gebruiken) of dat mogelijk is?
Aangezien de duurdere mini een HD 6630m heeft lijkt mij dat er een open slot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
yonathan schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:03:
Wat ik ook dacht; wat nou als je de instap mac mini koopt en later een GPU er in wilt zetten (en dus de SB 3000 gpu niet gebruiken) of dat mogelijk is?
Aangezien de duurdere mini een HD 6630m heeft lijkt mij dat er een open slot is?
Zoals de m achter het serienummer al aanduid is het een mobiele chip. Het is een ingebakken videokaart die gebruikt wordt, er is helaas geen mogelijkheid om een andere videokaart toe te voegen.
Kans is wel aanwezig dat er thunderbolt-videokaarten komen, die in een externe behuizing gezet worden, aangezien thunderbolt daar snel genoeg voor is.

Allemaal speculatie, maar een videokaart toevoegen in een mac mini gaat helaas sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonathan
Merethil schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:16:
[...]

Zoals de m achter het serienummer al aanduid is het een mobiele chip. Het is een ingebakken videokaart die gebruikt wordt, er is helaas geen mogelijkheid om een andere videokaart toe te voegen.
Kans is wel aanwezig dat er thunderbolt-videokaarten komen, die in een externe behuizing gezet worden, aangezien thunderbolt daar snel genoeg voor is.

Allemaal speculatie, maar een videokaart toevoegen in een mac mini gaat helaas sowieso niet.
Ja, daar dacht ik óok aan maar toen ik er op zocht las ik dat er dan alleen zeer trage graka's konden worden gebruikt (agp snelheden..)

ps; graka's die mobiel zijn worden lang niet allemaal ingebakken ;)

EDIT: ik lees op wikipedia dat het er zelfs voor gemaakt is dus wat ik hier eerder zei blijkt dus redelijk onzin te zijn..

[ Voor 7% gewijzigd door yonathan op 22-07-2011 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
yonathan schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:22:
[...]

Ja, daar dacht ik óok aan maar toen ik er op zocht las ik dat er dan alleen zeer trage graka's konden worden gebruikt (agp snelheden..)

ps; graka's die mobiel zijn worden lang niet allemaal ingebakken ;)

EDIT: ik lees op wikipedia dat het er zelfs voor gemaakt is dus wat ik hier eerder zei blijkt dus redelijk onzin te zijn..
Ach de 10 Gbps is natuurlijk eigenlijk nog lang niet genoeg voor videokaarten die soms wel 100 Gbps door kunnen voeren, maar voor de meeste videokaarten moet het meer dan voldoende zijn. Denk aan de mid-section, zoals HD5670 en HD6770 enzo. Die kaarten zullen vrij goed moeten draaien.

Mobiele kaarten zijn niet altijd ingebakken nee, maar in dit geval denk ik niet dat er een MXM-module is gebruikt, neemt namelijk nogal veel meer ruimte in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonathan
@merethil haha oke , zat er dus toch een kern van waarheid in mijn post

En ja we moeten er maar een open schroeven he, dan weten wat voor soort er in zit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
yonathan schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:28:
@merethil haha oke , zat er dus toch een kern van waarheid in mijn post

En ja we moeten er maar een open schroeven he, dan weten wat voor soort er in zit :p
Blijkbaar toch écht onboard, net zoals dat de CPU is vastgesoldeerd:

http://www.ifixit.com/Tea...-Mid-2011-Teardown/6131/1

Hardeschijf kan je trouwens zelf nog toevoegen, maar je moet er wel een kabeltje voor hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonathan
Merethil schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:43:
[...]

Blijkbaar toch écht onboard, net zoals dat de CPU is vastgesoldeerd:

http://www.ifixit.com/Tea...-Mid-2011-Teardown/6131/1

Hardeschijf kan je trouwens zelf nog toevoegen, maar je moet er wel een kabeltje voor hebben :(
Ik zie het ja, dat is toch wel een -1 denk ik zo

Btw echt een apart mobo eigenlijk (mac pro natuurlijk ook maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

de eerste geluiden m.b.t. het afspelen van 1080p content op 24Hz beloven veel goeds ;)
tot dusver geen melding van de 24p bug in ieder geval...

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Craimasjien schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:31:
Beste Tweakers,

Wij zijn op zoek naar de beste configuratie voor het streaken van media naar een HDTV.
Volgens mij is een streaker iemand die in zijn blote tampeloerie over het sportveld heen rent en gekke capriolen uithaalt, tijdens een met TV-camera's opgenomen sportwedstrijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 21:38
Nee, dat hoeft niet perse een sportwedstrijd te zijn. In het park ofzo kan ook :)

Ik vind het overigens een erg leuke spellingscontrole misser in Lion, die streaker. Het stond zelfs al in een bespreking van mediaspelers op een of andere apple-fan site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nerpissad schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 14:40:
de eerste geluiden m.b.t. het afspelen van 1080p content op 24Hz beloven veel goeds ;)
tot dusver geen melding van de 24p bug in ieder geval...
Melding of niet, aangezien het exact dezelfde gpu betreft heeft dit apparaat er ook last van. Iedere mediaspeler, htpc of whatever met deze chip is hiermee belast. Daar kan ook Apple niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Eens met Ed. Blijf het overigens een raar verhaal vinden dat Intel deze chips 'gewoon' verkoopt en niet die bug er uit haalt.
Pagina: 1