[be] ecocheques, wat moet ik er mee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zoals vele Belgische mede tweakers heb ik deze week opnieuw een pakket eco cheques ontvangen.

2 jaar terug een droog trommel gekocht, niet zo eco, maar toen werd er door de handelaars al eens een oogje dichtgeknepen. Ondertussen zijn de regels wat strenger. Vorig jaar een nieuwe tv gekocht. Maar wat moet ik er nu mee?

Ondertussen krijgt mijn vriendin die dingen ook, gevolg, een luxe probleem.

Wij wonen op een klein appartement, tuin spullen vallen af, aangezien het een recent appartement is is alle isolatie ok, ook de toestellen zijn nieuw en redelijk zuinig, dat hoeft dus ook geen vernieuwing. Fietsen hebben we al, dus dat valt ook af, ik had gehoopt er een set goede sportschoenen mee te kopen, maar ook dat blijkt geen optie te zijn, sporten blijkt niet eco te zijn 8)7.

Wat kopen jullie met die dingen?

EDIT: Ik had gehoopt dat het niet nodig zou zijn, maar liever geen HK reakties.

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 22-07-2011 13:23 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
terrasverwarmers !

Oh wacht eco..... Euhm zonnepanelen ? Is een dure aanschaf maar verdient zich uiteindelijk wel weer terug....

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
En waar op mij appartement zet ik zonnepanelen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Voor de toekomst: Vraag je werkgevers om in het vervolg iets nuttigs te geven in plaats van zo'n cheque, extra loon bijvoorbeeld.

Maar nog even wat voorbeelden: batterijladers en NiMH-batterijen, televisie/laptop met ecolabel, spaarlampen... Erg ver kom je niet inderdaad. Het lijkt meer een middel om overbodige consumptie te stimuleren ;)

[ Voor 16% gewijzigd door haribold op 22-07-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 18:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-07 15:41
Even uit nieuwsgierigheid, wat zijn eco-cheques?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
haribold schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:04:
Voor de toekomst: Vraag je werkgevers om in het vervolg iets nuttigs te geven in plaats van zo'n cheque, extra loon bijvoorbeeld.

Maar nog even wat voorbeelden: batterijladers en NiMH-batterijen, televisie/laptop met ecolabel, spaarlampen... Erg ver kom je niet inderdaad. Het lijkt meer een middel om overbodige consumptie te stimuleren ;)
het is fiscaal bijzonder aantrekkelijk om deze bonnen te geven, vandaar dat ze het doen.
frumper schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:13:
Even uit nieuwsgierigheid, wat zijn eco-cheques?
Soort 'waardebonnen' waarmee je producten kan kopen welke bijdrage aan een beter milieu. Zo ongeveer.

[ Voor 19% gewijzigd door 418O2 op 22-07-2011 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
haribold schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:04:
Volgens mij zijn Ecocheque's verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-07 14:24

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Als ik extra loon zou krijgen, zou ik niet voor extra inkomsten extra accu's moeten kopen om vervolgens het accuzuur in m'n buurman z'n tuin te gieten. Dat is toch ook ecologisch verantwoord?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
PolarBear schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:16:
[...]

Ja, in sommige sectors geloof ik.

Je krijgt zogenaamd een fiscaal voordeel: zeg dat je een cheque van 250 euro krijgt, waarover je dus bijvoorbeeld geen 40% belasting betaalt. Dan is je voordeel 100 euro belastingbesparing, als je het in loon had gekregen was het nettobedrag immers 150 euro geweest. Maar vervolgens moet je die cheque besteden. Niet alle handelaren accepteren dergelijke cheques. Als je bijvoorbeeld een tv met ecolabel wilt kopen en alle handelaren die ecocheques accepteren zijn tenminste 130 euro duurder dan de goedkoopste handelaar (die dus geen cheques accepteert), dan valt je complete belastingbesparing weg en kom je per saldo op een nadeel van 30 euro uit (100 euro belastingbesparing minus 130 euro duurdere tv = -30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51
De verwissel truck bij de MediaMarkt? Iets kopen ECO en dan er direct mee naar de klantendienst gaan en je krijgt dan Store Credit terug die je kan gebruiken op alles?

De ECO Cheques zijn trouwens nog even geldig, je kan ook afwachten, misschien dat er toch iets vervangen moet worden :)

Of je kan hier eens zien :

http://www.todayisagoodday.be/pages/ecocheques
http://www.aclvb.be/werkn...en-en-diensten-ecocheque/
http://acv-csc.ondernemin...4153&mid=114556&id=114567
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=23798
http://netto.tijd.be/geld...ocheques.8258201-2211.art

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
PolarBear schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:16:
[...]

Het is zoals met Maaltijdcheques, eens dat deze worden gegeven moeten deze gelden voor iedereen in de organisatie. Dat is verplicht.

In Belgie werken we met Paritair Comité's waarin we bedrijven in onderverdelen. Per Comité word er een onderhandeling gedaan met de vertegenwoordigers en de werkgevers en worden er bepaalde zaken afgesproken. Met de ECO Cheques kan een bedrijf afwijken indien er nog geen equivalente betalingen zijn. Dat kan zijn Hospitalisatie verzekering, maaltijdcheques enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251679

Hier een hollander die wel direct weet wat het zijn, leuk werk winkelautomatisering.

Wij hebben ook de mogelijkheid tot innemen in de kassa's moeten implementeren, waarbij er per artikel moet worden aangegeven of dit überhaupt met eco-cheques betaald mag worden. Daarnaast mag er niet 'overbetaald' worden (dus voor €8 aan artikelen betalen met een cheque van €10).
De eerste 'eis' daarbij was dat er in ieder geval voorlopig niet te streng (lees: niet) gecontroleerd zou worden ... Je kan dus gewoon naar een winkel gaan en ze als normale cadeaubon uitgeven, wie niet waagt die niet wint.

Om terug te komen op je vraag: denk aan tuingereedschap, FSC tuinmeubelen, zaden/planten/bloemen/..., kamerthermostaten, kranen met eco-standen (alle thermostatische), binnendeuren, panlatten, fietsaccesoires, badkamermeubelen, batterijen, spaarlampen, solar tuinkabouter (voor op het balkon ;) ), ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 09:22
Het is inderdaad altijd weer een klus om wat uit te zoeken :). Wij hebben er een regenopvangton en een nieuwe douchekop mee gekocht, de volgende stap is isolatie voor de sanitairleidingen, maar dan is onze inspiratie ook op. Waarschijnlijk komt er dan een nieuwe diepvriezer, hoewel de oude nog niet écht aan vervanging toe is...

Veel collega's verkopen de cheques tegen baar geld: het gangbare tarief is geloof ik 90 euro per 100 euro aan ecocheques. Mensen die aan een renovatie bezig zijn maken er dankbaar gebruik van, maar je moet natuurlijk maar net zo iemand vinden...

Wat je ook kan doen is er milieuvriendelijke schoonmaakproducten mee kopen (bijvoorbeeld Froggy). Dan doe je wel een tijdje met die cheques, maar je raakt er uiteindelijk wel van af en schoonmaken moet je toch, dus kan het beter gratis :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Probleem is ondertussen wellicht opgelost, mij ouders kopen binnenkort een nieuwe diepvries en zijn bereid de cheques over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-07 21:17
Je kan er ook mee terecht in AS Adventure, brico, gamma, mediamarkt, ...

Bij sommige zaken mag je er alleen de dingen mee kopen die zijn toegestaan maar bij velen kijken ze er niet naar => die hebben genoeg omzet om eco-cheques gebruikt voor "slechte" aankopen in te wisselen voor juiste aankopen door andere klanten ofzo.

Bij ons is er bijvoorbeel een tuinzaak waar je daar ook mee kunt betalen ... ken iemand die er toen onkruidverdelger (geen ecologische) is mee gaan halen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Inruilen voor cash, oftewel, mooie TV kopen en hier op V&A zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
chime schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 08:35:
Je kan er ook mee terecht in AS Adventure, brico, gamma, mediamarkt, ...

Bij sommige zaken mag je er alleen de dingen mee kopen die zijn toegestaan maar bij velen kijken ze er niet naar => die hebben genoeg omzet om eco-cheques gebruikt voor "slechte" aankopen in te wisselen voor juiste aankopen door andere klanten ofzo.

Bij ons is er bijvoorbeel een tuinzaak waar je daar ook mee kunt betalen ... ken iemand die er toen onkruidverdelger (geen ecologische) is mee gaan halen ...
Ondertussen zijn ze wel al wat strenger geworden hierin. De tijd is gedaan dat je dit voor alles kan kopen. Sinds de tweede batch is de overheid strenger gaan controleren en resulteert dat ketens zoals Hubo, Blokker deze niet meer voor alles aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ze geven tegenwoordig zelfs geen wisselgeld meer op die dingen, afronden naar beneden en de rest cash bijpassen. De tijden van flexibiliteit is wel gedaan hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:43

StarWing

Huh ?!?

plantjes/ bloemen kan je er meestal ook mee kopen

Page intentionally left blank.

Pagina: 1