• GregoryJC
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04-2021
Ik had een vraagje betreffende mijn koeler. Ik ben in het bezit van een Intel 2500K processor, maar ik heb de standaard koeler erop zitten. Nu zou ik graag een betere koeler erop willen plaatsen, maar nu is mijn vraag dus of dit mogelijk is.

ps. Ik heb de koelpasta gebruikt die op de standaard koeler zit.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 21:27
Da's zeker mogelijk, maar hou er wel even rekening mee dat je de CPU weer goed oppoetst (=oude koelpasta resten eraf) en er nieuwe koelpasta op doet. Pro-tip voor koelpasta is uitsmeren en dan gladstrijken met een bankpasje (is mijn OV chipkaart nog ergens nuttig voor).

Als je een Mugen2 ofzo wil gebruiken (toch een van de meest populaire) zit daar koelpasta bij. Hou er overigens wel rekening mee dat het mobo uit de kast moet om de nieuwe koeler te monteren, en dat je daar vaak 3 handen voor nodig hebt ;)

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

SndBastard schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:58:
Da's zeker mogelijk, maar hou er wel even rekening mee dat je de CPU weer goed oppoetst (=oude koelpasta resten eraf) en er nieuwe koelpasta op doet. Pro-tip voor koelpasta is uitsmeren en dan gladstrijken met een bankpasje (is mijn OV chipkaart nog ergens nuttig voor).

Als je een Mugen2 ofzo wil gebruiken (toch een van de meest populaire) zit daar koelpasta bij. Hou er overigens wel rekening mee dat het mobo uit de kast moet om de nieuwe koeler te monteren, en dat je daar vaak 3 handen voor nodig hebt ;)
nou eigenlijk. kun je beter een rijstkorreltje pasta op de cpu laten liggen en dan de koeler erop doen, zo komt er minder lucht tussen. en mishcien heb je de achterkant van je kast de moederbord-tray open, zodat je niet percé het moederbord uit de kast hoeft te halen. al is het wel beter om met een mugen je moederbord eruit te halen.

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
SndBastard schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:58:
Pro-tip voor koelpasta is uitsmeren en dan gladstrijken met een bankpasje
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat de meest foute manier om koelpasta aan te brengen (=uitsmeren) toch zo hardnekkig blijft terugkomen op dit, en andere forums?

• GregoryJC
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04-2021
Ik had ook ergens gelezen dat er een pasta is die zich vast lijmt aan de processor of is dit bij de standaard pasta van de standaard koeler niet het geval?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14
Reepje schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:20:
[...]

Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat de meest foute manier om koelpasta aan te brengen (=uitsmeren) toch zo hardnekkig blijft terugkomen op dit, en andere forums?
Ben ook erg benieuwd?

[ Voor 3% gewijzigd door The_Greater op 22-07-2011 11:50 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb een theorie. De mensen die uitsmeren van koelpasta de beste manier vinden, hebben ook veel ervaring met het aanbrengen van boter (of pindakaas) op een boterham. Onbewust wordt de boter-smeer-methode overgenomen naar het aanbrengen van koelpasta op de chips.

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een Hyper TX3 gekocht van coolermaster en dat werkt echt super. Ik had een Mugen, maar vond hem toch behoorlijk huge naar paar jaar gebruikt te hebben (heb een e8500) en koelpaste breng je inderdaad niet aan door te smeren, maar door een druppel, of een klein lijntje in het midden te trekken en koeler op te zetten :)

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ja zoals dat lijntje heb ik gedaan wel iets meer als dat hij gebruikt, maar het werkt prima hij is zo'n 30graden idle en 40 stressed vind het wel prima :) maar goed terugkomend op de vraag Hyper TX3 zekers aanrader, of anders een mugen als je echt een beest van een koeler wil.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Reepje schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:20:
[...]

Deze methode komt uit het verleden, de vervlogen tijd van de 'kale' core's/die's zonder heatspreader (AMD Athlon Thunderbird / Athlon XP / Intel PIII).

Op een kale core (die) is uitsmeren, een flinterdun maar wel 100% dekkend laagje, de enige juiste methode.

Op een moderne CPU voorzien van een heatspreader (groot oppervlak) is een dotje/streepje in het midden aanbrengen, met de hoeveelheid ter grootte van een rijstkorreltje, de juiste methode. (Hoe je het streepje het beste aanbrengt, ligt aan de plaatsing van de die cq. die's onder de heatspreader.)
Daarna koeler verticaal aanbrengen op de CPU om de koelpasta correct te laten uitvloeien (daar waar dus de 'die' onder de heatspreader zit, het heetste punt qua temps).
Ook zorgt deze manier van aanbrengen voor minimale kans op 'luchtbellen' en wordt de pasta tov. de vlakheid van de koelerbase en de heatspreader het beste egaal verdeeld.

Op de website van Arctic Silver kan je alle juiste methode's zien: http://www.arcticsilver.com/instructions.htm

Bij specifieke DTH luchtkoelers (Direct Touch Heatpipes) is een andere methode gewenst en aanbevolen, raadpleeg dan de handleiding van de koeler-fabrikant.

[ Voor 13% gewijzigd door bitshape op 22-07-2011 13:52 . Reden: toevoeging... ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

even waarom dat fout is.. dat uitsmeren.. heb ik al uitgelegd. omdat er dan ongewild lucht tussen komt ;)
als ik jou was zou ik voor een mugen gaan dat is gewoone en van de beste luchtkoelers die er is. of een prolimatech megahalems. je hebt een 2500k right.. dat is een flinke overclock cpu.. kun je beter meteen een goede koeling erop zetten ;)

[ Voor 53% gewijzigd door SupremeRick op 22-07-2011 12:50 ]

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• Goman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-01 12:23
Hallo,
Ik heb ook een 2500K en ik zoek ook een nieuwe koeler (heb nog steeds de stock er op zitten) maar ik zit een beetje te twijfelen of ik nu een mugen er op moet zetten of een watercooler zoals een corsair H80. Hij moet natuurlijk goed koelen (voor een overclock) maar hij moet ook stil zijn. Ik zag trouwens ook dat er een nieuwe mugen uit is (mugen3) weet iemand hoe die presteert tegenover de mugen2?
Alvast bedankt :)

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Ik heb gelezen dat de Mugen 3 minder zou zijn tov de Mugen 2 Rev. B.
Blijkbaar zou de koelblok minder wegen (lager kost) waardoor de fan sneller moet draaien. Raad van de review was om bij de oude 2 Rev. B te blijven.
Pagina: 1