SSD voor cache?

Pagina: 1
Acties:

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 21:55

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om een Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 (rev. 1.0) - Moederbord
Intel/Socket 1155 Z68

te kopen.

Nu wilde ik zoiezo voor mijn OS+ games een SSD nemen van +- 120Gb.
Maar nu is er met dit mobo ook nog de mogelijkheid om er een extra ssd bij te zetten voor de cache van de
schijf voor je OS heb ik begrepen.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Ik zat te denken:
data: normale HD
date backup: normale HD

Dan nog een kleine SSD voor cache erbij?
Werkt die 2e ssd dan als cache buffer voor mijn 1e ssd.
Of is het niet interessant als je al een ssd gebruikt voor je os?
Werkt dit meestal plug/play?

Heb hier nog geen ervaring mee maar heb een hekel aan wachttijden door een schijf.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een SSD cachen lijkt me niet zo heel zinnig, immers je hebt al de snelheden van een SSD.
Je kunt het ding dan beter gebruiken om je dataschijf te accelereren.

Overigens zou ik wel een wat grotere SSD pakken voor je OS, 120Gb krijg je net Win7 op.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:57

D4NG3R

kiwi

:)

Ik neem aan dat er 120GB bedoelt word, en niet 120Gb (15GB). Verder ben ik het eens met Terw_Dan, je zal er meer aan hebben om met je "Kleine" SSD de dataschijf te gaan accelereren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Over SSD caching is veel geschreven bij de release van de Z68 chipset. Ik zou die artikelen opp o.a. anandtech en Tom's Hw er eens bij pakken. Persoonlijk vind ik het van wjeinig nut. Kleinere SsD's zijn namelijk nog behoorlijk aan de prijs. Als je dan toch al een SSD in je ssteem wil, investeerd dan in een groter maatje. Zet bulk data als foto's en muziek op je HDD, zorg dat dat ding niet in sleep gaat als je je daaraan ergert. Presto.

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 06:40

Knaak

It's me, Mario!

Je kan natuurlijk ook een deel van je SSD gebruiken als cache, bijvoorbeeld 20GB, en de rest voor het OS. Dan heb je alsnog 100GB voor je OS wat ruim voldoende is + je data disk word gecashed.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

een kale windows neemt net geen 8GB in beslag, dus voor de meeste is een 80GB ssd wel zat. dingen die er toch geen profijt van hebben hoeven ook niet op de ssd...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

MOAW schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 23:01:
Je kan natuurlijk ook een deel van je SSD gebruiken als cache, bijvoorbeeld 20GB, en de rest voor het OS. Dan heb je alsnog 100GB voor je OS wat ruim voldoende is + je data disk word gecashed.
Dit; SRT caching is enorm nuttig. Bijvoorbeeld voor gamers die een grote game collectie snel willen hebben. Lekker alles opslaan op HDDs zodat je geen ruimtegebrek hebt. En de SRT cache zorgt dat alle random reads van de SSD afkomen. Uitstekende setup in mijn ogen voor deze doelgroep.

Voor info hoe je één SSD kunt gebruiken voor zowel SRT als OS boot disk:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2172381
Pagina: 1