Netwerk in nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

• Furiousz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-02 13:26
Over ongeveer 2 a 3 maanden word mijn nieuwe woning opgeleverd. De woning word tijdens de bouw al voorzien van Cat5e bekabeling voor het thuisnetwerk. In de woonkamer komt 1 aansluiting, en op de 1e verdieping in 3 kamers een aansluiting.

De bedoeling is dat in de meterkast het Ziggo modem + de Netgear WNDR3700 router + Synology DS211 komen te staan.

Nu mijn vraag:

Kan ik probleemloos de NAS op de router aansluiten + een switch (waarop de 3 kabels van de 1e verdieping worden aangesloten) en nog de kabel die vanuit de woonkamer komt waar ook een switch op aangesloten word waar ik de PS3, Humax ihdr-5050c en de HDX1000 op aansluit?

Voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/1387/schets.jpg

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Moet geen probleem zijn. Ziet er goed uit.
Houd er wel rekening mee dat als als je apparaten in de huiskamer met je router moeten communiceren dit maar over 1 kabel gaat en je dus iets van je snelheid verliest.

[ Voor 66% gewijzigd door PeetR op 21-07-2011 22:49 ]

Your time as a student is the best time of your life

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:01

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

heel kort:
Ja, dat hebben wij hier thuis ook.
zou gewoon moeten werken. al out of the box 8)

• Furiousz
Ok, snelle reacties :)! En is het ook geen probleem als er later op de 1e verdieping nog een switch bij komt voor bijvoorbeeld een mediaplayer, desktop pc, enz?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nee, zou geen probleem moeten zijn. Ik heb hier thuis alles destijds dubbel voorzien en alles uit laten komen op een patchpaneeltje in de meterkast. Liever al die apparatuur netjes opgeborgen in de meterkast dan overal een losse switch.

• Furiousz
_JGC_ schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:52:
Nee, zou geen probleem moeten zijn. Ik heb hier thuis alles destijds dubbel voorzien en alles uit laten komen op een patchpaneeltje in de meterkast. Liever al die apparatuur netjes opgeborgen in de meterkast dan overal een losse switch.
in mijn geval zou het 1 switch in de meterkast zijn, en 1 in de woonkamer die in het tv meubel geplaatst kan worden. Ligt gelukkig dus niet in het zicht. Voor de 1e verdieping is het voorlopig niet nodig denk ik.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zich zou je er geen nadelen van moeten ondervinden. Gigabit trek je niet snel vol met de apparatuur die je aan wilt sluiten. Je hebt het al over 3 apparaten (PS3, Hdd recorder, mediacenter), reken daar uiteindelijk ook nog een televisie met netwerkfunctionaliteit bij en je hebt er 4. Dan is een switch wel handiger dan tig kabels naar de meterkast trekken.
Voor boven zou ik persoonlijk alsnog dubbele dozen neerhangen, het is op zich geen probleem om 3 Cat5e kabels door een standaard PVC buisje te trekken. Als je ook Coax gaat trekken wordt het alleen een ander verhaal...

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

donny007

Try the Nether!

Ik heb een soortgelijke opstelling, moet geen probleem zijn. Let wel op: de 3 apparaten in de woonkamer delen nu één gigabit verbinding, maar dat zal geen probleem zijn omdat 1) alle drie de apparaten gigabit niet vol kunnen trekken en 2) je alle drie de apparaten zelden tegelijk gebruikt.

Neem wel een beetje kwaliteit switches, geen Sitecom rommel ;)

/dev/null

• Furiousz
donny007 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:38:
Ik heb een soortgelijke opstelling, moet geen probleem zijn. Let wel op: de 3 apparaten in de woonkamer delen nu één gigabit verbinding, maar dat zal geen probleem zijn omdat 1) alle drie de apparaten gigabit niet vol kunnen trekken en 2) je alle drie de apparaten zelden tegelijk gebruikt.

Neem wel een beetje kwaliteit switches, geen Sitecom rommel ;)
In principe worden inderdaad zelden alle apparaten tegelijk gebruikt. Heb het nu in mijn huidige woning allemaal draadloos, maar dat is niet echt ideaal met HD content streamen.

Ik zat zelf te denken aan 2 van deze switches

pricewatch: Netgear GS605

Zal denk ik geen problemen opleveren?

[ Voor 12% gewijzigd door Furiousz op 22-07-2011 09:36 ]

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 07:35
Ik zou voor de zekerheid de netwerkkabel naar de huiskamer dubbel uitvoeren (voor toekomstig gebruik). Ik heb destijds ook redelijk wat kabels getrokken en kwam er bij de aanleg van glasvezel achter dat het tv- en internet-signaal gescheiden is (zgn VLAN's). Je kunt dit wel oplossen met een configureerbare switch, maar als je toch kabels moet leggen is het net zo handig om er twee naast elkaar te leggen.
Pagina: 1