Toon posts:

Meerdere tijdschakelaars in serie schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen, om een appartement bewoonder te laten lijken, wil ik twee tijdschakelaars in serie zetten, met een lamp. De eerste tijdschakelaar gewoon op normale-licht-aan-tijden, de tweede random aan/uit voor wat leven in de brouwerij. Vanmiddag bij de Action een aantal gekocht, maar nu blijkt in de manual te staan:

Let op! Nooit meerdere tijdschakelklokken achter elkaar schakelen!

Heeft iemand enig idee waarom ??

Het gaat om een normaal analoog model met een rad met dip-palletjes, merk Impuls, fabrikant CIXO YIDONG Electronica co,ltd. Opengeschroefd vinden we de volgende inhoud: zware microswitch met manual override, motortje, heeel veel tandwieltjes voor de "klok", en een spoeltje dat met een weerstandje aan de 230 input zit (trafo?). Zou het met die mini trafo te maken hebben, en er misschien wel 2 in serie mogen met een verlengsnoertje er tussen, of zie ik iets over het hoofd? Groetn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10 13:51

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Om ze allebei te laten werken moet je ze parallel schakelen anders krijgt 1 van de 2 geen voeding, mits ze niet apart gevoed worden. Dus mij lijkt het dat het niet gaat werken in serie!

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De klok in de tijdschakelaar heeft stroom nodig om te schakelen, dus in serie gaat het nooit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:43
In de elektor/elektuur of hoe het ook precies heet heeft zoiets gestaan. Daar werd beschreven hoe ze meerdere van die units in elkaar prikte, waar een unit master is en de ander slave. De slave draait alleen rond als de master is ingeschakeld. Geef nu de slave random momenten aan tijd gedurende de volledige cyclus (hij werkt immers alleen als de master werkt) en voila.

Kan het artikel niet meer terug vinden, maar was meen ik de zomer uitgave van dit of het vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Pak anders digitale tijdschakelaars. kosten bij de blokker 5 a 6 euro, de tijd daarvan lopen altijd door zit backup batterij in. Je kan die gewoon in elkaar steken en hoef je je geen zorgen te maken dat de tijd niet meer klopt. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kan je niet voor 7 a 8 euro digitale tijdschakelaars kopen die gewoon random rond een bepaald tijdstip schakelen (dan wel met lichtsensoren er in) en dat je het hele gedoe met serie schakelen niet meer nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Volgens mij kun je de duurdere digitale tijdschakelaars wel in een vakantiestand zetten. Ik weet toevallig dat de Astro-timer van Busch-Jeager (inbouwtimer, maar met een beetje tweaken.net krijg je daar wel een stekkertje uit) je een standaard programma in kunt zetten, en daarnaast een vakantieprogramma. Zodat ie idd af en toe in en uitschakelt.

Maar wat mij betreft zou ik gewoon proberen om die 2 tijdklokjes achter elkaar te zetten. Ik denk dat ze dat erop zetten omdat anders mensen gaan klagen dat die 2 tijden die ze in hadden geprogrammeerd totaal niet kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit88
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 21:41
Ik zou een tijdschakelaar die je op random tijden zet als eerste gebruiken. Daarna een lichtschakelaar om te zorgen dat de lamp alleen gaat branden als het ook donker is. Geen dure apparatuur nodig en geen problemen met tijdschakelaars die geen voeding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets zat ik ook aan te denken, maar de digitale waren in mijn winkels uitverkocht. (vakantietijd?) Heb een testopstelling gemaakt met tijdklok-verlengsnoer-tijdklok-schemerschakelaar-lamp en het lijkt te werken. (totale kosten 10 euro excl spaarlamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Je mag ze gewoon in serie zetten hoor.
Je moet er alleen rekening mee houden dat de tweede schakelklok niet loopt als de eerste is uitgeschakeld

Echt "random" aan-en-uit-schakelen krijg je ze nooit voormekaar aangezien er altijd een patroon in blijft zitten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1