Laptop direct bij osptarten op extern scherm

Pagina: 1
Acties:

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11-2025
Beste allemaal,

Voor een vriendin probeer ik een laptop op orde te krijgen. Het is een HP Pavillion DV5-1150 (pricewatch: HP Pavilion dv5-1150ed (FT118EA) als ik me niet vergis). Het problemen met de laptop is als volgt:
  • Het laptopscherm is kapot. Hier is geen zinnige informatie meer op leesbaar.
  • Ze heeft geen geld voor een nieuw scherm
  • De windows installatie is om zeep geholpen, dus moet ik vanuit boot de recovery gedraaid krijgen, of vanaf een Windows DVD een clean install doen.
Probleem daarbij is dus dat ik tijdens startup (BIOS/Recovery) en/of installatie al beeld moet hebben op een externe monitor, om überhaupt iets zinnigs te kunnen ondernemen. Ik heb
  • de externe monitoren al aangesloten gehad op zowel de VGA poort als de HDMI poort aangesloten gehad
  • toetsenbord en muis er op aangesloten in de hoop dat de laptop, bij het dichtklappen, automatisch naar externe scherm switcht
  • in alle situaties FN+F4 geprobeerd, om van beeldscherm te switchen
Dit alles in de BIOS, tijdens opstarten, en bij het eerste scherm van het installatieproces. Ik krijg echter geen beeld op dat externe scherm.

Iemand enig idee of het überhaupt mogelijk is om pre-windows info op een extern scherm te krijgen? (Ik weet dat mijn HTPC dat doet, maar van dat apparaat is de LCD TV de enige aangesloten monitor). Zo ja, hoe precies?

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat het ding wel gewoon opstart? De notebooks die ik heb gehad switchen gewoon naar een extern display als je dat erop aansluit.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Bij de specs zie ik: GeForce 9200M GS...

Is de GPU niet gewoon kapot? Gebeurt nogal vaak met Geforce chips (althans, alles in de 6000 tot en met 9000 serie).

Want de meeste laptops die ik onder handen heb gehad konden meteen beeld geven zo gauw ik een extern scherm aansloot, hoefde niet eens wat te doen met de Fn toetsen of wat dan ook (extern scherm op VGA/DVI, niet een TV ofzo).

• DFKT
Terw_Dan schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 21:55:
Weet je zeker dat het ding wel gewoon opstart? De notebooks die ik heb gehad switchen gewoon naar een extern display als je dat erop aansluit.
Ik kan iets van 3 tot 5 halve regels zien, bovenaan het scherm, daar doet het scherm het blijkbaar nog. En daar verschijnen na geduldig rammen op de ESC toets een aantal regels met termen als "Sytem information" en zo. Oogt verdacht veel als een BIOS in ieder geval. Misschien had ik dat nog moeten noemen in plaats van "geen zinnige informatie meer op leesbaar".

In dat kleine stukje scherm wat wel beeld geeft, kan ik overigens ook de linkerbovenhoek van het eerste scherm van het installatieproces zien. Hij start dus, en volgens mij is het dan ook geen videokaart probleem?

• DFKT
*schopje*

Iemand anders misschien nog ideeën?