Keuzeprobleem: aankoop Stereo of Surround?!

Pagina: 1
Acties:

• peejee7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-01-2025
Beste lezers

Mijn ouders zijn bezig om hun huis te voorzien van een nieuw audiosysteem. Zij hebben mij gevraagd of ik mij erin wil verdiepen en hen wil adviseren bij hun koop. Hun gedrag qua audio is dat er vaak gebruikt gemaakt wordt van radio/cd-speler en af en toe films kijken. Zij hebben nog een 5.0 set van sony (vb. SS-L100V) die naar mijn mening nog aardig geluid levert (zowel hoog als laag). Deze 5.0 willen ze als het even kan blijven gebruiken en dus zijn ze opzoek naar een receiver/versterker.
Nu heb ik mij er enigszins in verdiept maar loop tegen een aantal vragen aan.

Ik heb verschillende topics gelezen waarin Stereo tegenover Surround gezet wordt en waarin gediscussieerd wordt over de voor- en nadelen ervan.
Ik las onder andere dat stereo beter is voor muziek (cd’s etc) en surround echt voor films en dat er tegenwoordig receivers (7.1 of 5.1) zijn die ook een prima stereo geluid geven en waarbij je gewoon met een knop kunt switchen naar een ‘stereo mode’. Is het zo dat, stel ik heb er een 5.0 set aan hangen, je in die ‘stereo mode’ alleen via je 2 front boxen geluid krijgt?

Het belangrijkste is eigenlijk dat het geluid van cd’s ed. goed klinken, maar ze vinden het volgens mij al gauw goed genoeg;) Ik ben expres op zoek naar een surround receiver met een goede stereo weergave, i.v.m. een misschien latere investering in nieuwe boxen en het eventueel willen genieten van een film met surround effect.

Ik zit op marktplaats te kijken naar 2e hands spullen omdat hun budget niet meer mag zijn dan €400,- (incl. cd-speler + radio). Vond deze:

Surround:
http://link.marktplaats.nl/448878023
http://link.marktplaats.nl/467730473
http://link.marktplaats.nl/466524169
http://link.marktplaats.nl/462284021 --> heb hier wisselende berichten over gelezen…
http://link.marktplaats.nl/460597356 --> receiver + cd-speler kan ik voor €290,- of minder overnemen

stereo:
http://link.marktplaats.nl/458862966

Hebben jullie ervaring met surround-receivers die een fijn stereo geluid laten horen?! Zo ja? Welke zijn dat?
Hebben jullie tips waar ik nog op moet letten?of misschien suggesties voor betaalbare systemen voor deze situatie?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Als jij een 5.0 set neer zet kan je via de receiver nog steeds gewoon in 2.0 luisteren inderdaad. Elke receiver heeft wel een optie om het geluid weer te geven zoals het binnen komt (met muziek dus in 2.0). Andere manier van muziek luisteren is in meerkanaals stereo. Dan worden de rears gespiegeld ten opzichte van stereo en heb je dus 2 x stereo. Dat zijn manieren die muziek laten horen zoals het hoort. Zodra je gaat werken met opties als Dolby Pro Logic II dan wordt er software op de muziek los gelaten waardoor het als het ware niet meer "puur" is.

Dat er veelal 2.0 aan wordt geraden voor muziek in plaats van 5.0/5.1 hangt ook voor een groot deel van het te besteden budget af. Als jij voor duizend euro speakers zoekt mag het duidelijk zijn dat je met speakers van 500 euro de stuk (2.0) een betere kwaliteit gaat krijgen dan met speakers van 200 euro de stuk (5.0).

Maar welke eisen hebben je ouders nog meer behalve dat het maximaal 400 euro moet zijn? Welke apparaten moeten er op aan worden gesloten? Is HDMI nodig of niet? En ga zo maar verder. Als HDMI nodig is vallen veel opties namelijk al af. Verder is 400 euro niet extreem veel, zeker niet als je drie apparaten zoekt. Je zal dan altijd in de instap-segmenten blijven. En van receivers wordt altijd gezegd dat vooral de hogere modellen een betere weergave hebben, zoals bijvoorbeeld de Marantz SR9600. Al zijn de meningen daar ook weer over verdeeld. Maar wel iets om wellicht bij stil te staan.

Als ik zoek op "SS-L100V" (wat met Safesearch uit ook wat andere resultaten oplevert :P) dan resulteert dat in speakers die me erg doen denken -(qua vormgeving) aan de speakers die bij een mini-/microsetje zitten. Kan me daarom ook niet echt een beeld vormen van de kwaliteit. Sony heeft hele goede speakers gemaakt, maar de afbeeldingen doe me wel erg denken aan een goedkoper setje.

Van de opties die jij hebt aangedragen spreken vooral de Yamaha (eerste link) en de Marantz aan. Maar dat is gewoon persoonlijke keuze.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• peejee7
Er moet een Sony DVD-speler (RDR-HX710) op aangesloten worden + de nieuwe TV (waarschijnlijk wordt dat de Samsung ue32c6700) + nieuwe radio. Ik weet echter nog te weinig hoe HDMI werkt (zelf nog geen ervaring mee). Zou er dan eventueel een HDMI kabel moeten tussen tv + receiver als we HD beeld + geluid willen? of kan je ook alleen HD beeld hebben en 'normaal' geluid? kortom, ik weet er te weinig van!
Bij een stereo versterker heb je vaak max 4 uitgangen waardoor je je center niet gebruikt. Daarom was ik op zoek naar een surround set, zodat ik wel alle boxen kan gebruiken en enigszins toch nog goed stereo geluid heb als ik een cd wil afspelen.

ik snap inderdaad wat je bedoelt. Destijds (lees 10 jaar terug) was het een dure Hifi set met toen het net nieuwe 'Dobly Pro Logic'. Het is zoiets als deze: http://www.forum.hr/showthread.php?t=510296 3weg boxen. Alleen dan dus nog 2 rears + center. Het is geen microset o.i.d. product nummer: HCD-RX100AV

Ik wil dus proberen om juist wat uit het middensegment te kopen 2e hands, om zo toch nog enige goede kwaliteit te hebben. Of raadt jij aan om top van instap te kopen? welke van de genoemde links zijn aardige sets? die yamaha en die Marantz zoals je aangaf of nog andere ideeën?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Een receiver met HDMI zet je tussen de bronnen en de TV. Op die manier stuur je beeld en geluid door de receiver, de receiver zal het geluid afspelen en het beeld gewoon naar de TV sturen. Dat is ook de enige manier om HD geluid (DTS HD en Dolby TrueHD) te krijgen via één kabel. Je kan ook werken met losse RCA's via de pre-out van spelers. Maar dat laatste zie je niet veel meer. Maar als je geen Blu-rayspeler of andere bron hebt die HD Audio doet dan maakt het niet veel uit. HD beeld kan je altijd hebben door de bron rechtstreeks op de TV aan te sluiten. Je zal dan met optische, digitale coax of RCA naar de receiver gaan. Beeld en geluid verstuur je dan als het ware apart. Dus ja, je kan HD beeld hebben en normaal geluid om het zo te stellen.

Als je niet wakker ligt van HDMI en HD Audio dan kan je net zo goed één van de sets kopen die je zelf al gevonden had. Als je 400 euro nieuw uit wilt gaan geven aan een receiver en andere apparatuur dan zit je echt in de instap. De Denon die je aanhaalt is redelijk nieuw, maar ook redelijk instap. En een DVD-speler van Denon is veelal ook niet heel goedkoop.Volgens mij doen verder alle setjes die je gevonden hebt wel aan je eisen. De Yamaha-set ziet er extreem compleet uit op de foto en voor de prijs zeker leuk. Maar met die Onkyo is ook niets mis, die receiver alleen was bij launnch over de duizend euro adviesprijs.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou die speakers alleen al wegdoen om hoe ze er uitzien! Maakt dat je ouders helemaal niks uit?
Wat ik zou aanraden is een simpel HDMI alles in 1 setje, mogelijk 2.1 gezien het budget. Gewoon garantie mocht er iets mee zijn, design kun je lekker uitzoeken, makkelijk in gebruik etc. Dat zijn stuk voor stuk veel belangrijker punten dan waar voor je geld, geluidskwaliteit etc. Tuurlijk, voor jezelf, maar voor je ouders?

edit: ik noem een Samsung HT-D5200, heeft alles wat je zoekt in 1 doosje en is voor ~300 euro te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door wagenveld op 21-07-2011 23:14 ]

• peejee7
Ben ik met je eens wat betreft de speakers, maar dat gaan ze toch niet doen... helaas;) Daarom nu een enigszins mooie receiver kopen en dan komen de boxen later.
ik heb nu deze twee op het oog:

Yamaha RX-V1300 Receiver
http://link.marktplaats.nl/448878023 --> wat is een redelijke prijs om te bieden voor de receiver + cd-speler?

Onkyo tx-sr 701E
http://link.marktplaats.nl/462284021

Wat denk je van deze:
http://link.marktplaats.nl/467756828 --> lijkt vrij goedkoop en toch een aardige receiver.

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-01 11:23
Als je toch al je TV nieuw gaat kopen, zou ik je receiver ook nieuw kopen, en aansluiten met HDMI. Nu kijk je naar dingen van 5 jaar oud die niet echt beter zijn dan de instapmodellen van de merken die hier al genoemd zijn. Op termijn zonde van je geld.

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 09:20

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RexP schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:54:
Nu kijk je naar dingen van 5 jaar oud die niet echt beter zijn dan de instapmodellen van de merken die hier al genoemd zijn.
Dat betwijfel ik... Nieuw heb je voor dat geld een Onkyo uit de 300-serie wat puur instap is. Dan zou ik toch liever een oudere Marantz uit de 7000 serie hebben of die oudere Onkyo uit de 700-serie. Dat is, als HDMI je niets uit maakt.

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-01 11:23
Dat mag hoor. Maar ik heb liever de Yamaha 567 met up to date aansluitingen en decoders dan een oude 1300. Ouder is niet altijd beter.

Ik zou voor mijn ouders heel andere dingen laten meewegen, zoals garantie en gebruiksvriendelijkheid. TS heeft het al over HD, en geluid van cd's is al gauw goed genoeg. Dan zou ik me niet focussen op apparatuur die misschien iets beter klinkt, maar iets kopen waar je zo lang mogelijk mee vooruit kunt.

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je surround wil met ook goed stereo geluid, moet je zeker ook eens naar Marantz kijken.
De volgende receiver gaan je ouders zeker veel plezier van hebben.
http://www.kieskeurig.nl/receiver/marantz/sr5005/945205/

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Het ligt er maar net aan waar je waarde aan hecht. Als je inderdaad HDMI wilt dan zal je wel moeten om een redelijk nieuw exemplaar te nemen. Maar vind je DTS en DD 5.1 genoeg dan zou ik zeker voor een oudere hogere serie gaan. Over het algemeen zitten daar toch een stuk betere voedingen in en dat merk je in de prestaties. In redelijk wat gevallen is ouder toch wel beter dan nieuw.

Verwijderd

HD audio is een hype zolang je geen 1k per speaker gaat uitgeven. Liever een fatsoenlijke voor- en eindversterker in mijn receiver, oftwel: de hogere oudere series >>>>>> de nieuwe lagere series. Het liefst stereo natuurlijk, om de stereo weergave te krijgen die ik met mijn stereo versterker heb mag ik er wel 2k+ euro tegenaan gaan gooien.
Pagina: 1