KPN-klanten willen massaal overstappen vanwege nieuwe abo's

Pagina: 1
Acties:

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-02 23:38
Waarna in de ondertitel staat: "In een onderzoek onder bezoekers van Tweakers.net zegt ongeveer 84 procent van de deelnemende KPN- en Hi-klanten over te gaan stappen."

Als de titel nou was: Tweakers met een abonnement bij KPN zeggen massaal te overstappen vanwege nieuwe abo's" had het geklopt maar op deze manier is het gewoon de ruimste sensatiezucht.
Tweakers gaat de laatste tijd meer de kant op van de mainstream media namelijk met sensatiebelust titels en berichten..

Verwijderd

De steekproef is inderdaad met grote waarschijnlijkheid niet representatief voor de gemiddelde klant van KPN. De kop en de conclusie passen m.i. dan ook niet bij de data.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Waarom is het niet representatief? Het onderzoek is uitgevoerd onder 800 mensen. Dat is een vrij grote steekproef. Nu gaat het waarschijnlijk gemiddeld genomen om klanten die zich bewust zijn van hun keuzes, maar ook de gemiddelde consument weet tegenwoordig toch wel de vergelijkingssites te vinden. Ik zie niet in waarom Tweakers (bijvoorbeeld) sneller dan gemiddeld over zouden stappen. Geen enkele Nederlander vindt het fijn om meer te moeten betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 21-07-2011 22:33 ]

Verwijderd

Het is mógelijk een representieve groep van KPN klant binnen de Tweakers groep (je hebt ook geen zekerheid dat het daadwerkelijk kpn klanten betreft, wat meet je dan?), maar daarmee nog niet automatisch een representieve groep voor het volledige klantenbestand van KPN. Daarom kun je niet zomaar de conclusie trekken dat hetzelfde geldt voor de totale populatie.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Voxyn schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:37:
Waarna in de ondertitel staat: "In een onderzoek onder bezoekers van Tweakers.net zegt ongeveer 84 procent van de deelnemende KPN- en Hi-klanten over te gaan stappen."

Als de titel nou was: Tweakers met een abonnement bij KPN zeggen massaal te overstappen vanwege nieuwe abo's" had het geklopt maar op deze manier is het gewoon de ruimste sensatiezucht.
Ik denk dat wij hier niet anders hebben geopereerd dan andere partijen die onderzoek doen. Maurice de Hond doet al jaren onderzoek via internet, zelfs in de tijd dat internet geen gemeengoed was. Die uitslagen waren dus ook niet echt representatief. Daarmee wil ik niet zeggen dat ons onderzoekje 100% representatief is, maar op basis van een titel stellen dat iets de 'ruimste sensatiezucht' is, gaat mij wat ver. In het artikel wordt duidelijk gemaakt dat het om een onderzoek onder onze eigen bezoekers gaat en wordt bovendien gemeld dat onze doelgroep meer dan gemiddeld data verbruikt.
Tweakers gaat de laatste tijd meer de kant op van de mainstream media namelijk met sensatiebelust titels en berichten..
Zo'n opmerking vraagt natuurlijk om een toelichting. Graag in de vorm van een lijstje met linkjes :)

Verwijderd

Maurice de Hond doet echter wel aan selectie van de juiste doelgroep voor z'n steekproeven. Wat hier nu gebeurt is - als ik het even chargeer - dat je de gemiddelde lengte van 2 van de 6 brugklassen meet (lijkt heel redelijk) en dan dit gemiddelde doortrekt naar de overige 6 klassen van een middelbare school. Ondanks dat je steekproef heel wat lijkt is het onvoldoende om de lijn domweg door te trekken.

Het medium is prima, het onderzoek is prima als je wat over de KPN-gebruiker van Tweakers.net wilt zeggen (valt ook nog iets op aan te merken, maar ala), maar de conclusie 1:1 doortrekken naar de rest van de KPN-klanten kan wmb niet.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:16
Op zich was de uitkomst niet echt een verrassing.
KPN had net zijn nieuwe prijzen bekent gemaakt en was daarin de eerste. Iedereen is zwaar verontwaardigd en roept natuurlijk dat ze gaan overstappen. Maar dat is een ongefundeerde kreet in de emotie van het meer moeten betalen voor hetzelfde.
Het is daarom makkelijk scoren. De partij in een markt waar de concurrentie moordend is en het alleen maar over de tarieven gaat wordt natuurlijk afgeslacht als die als eerste de nieuwe (hogere) prijzen bekent maakt.

Een enquête op dit moment nu ook Vodafone zijn prijzen bekend heeft gemaakt zou meer representatief zijn. Men heeft nu vergelijkingsmateriaal en ziet in dat KPN niet de grote boze wolf is. Daarnaast ben ik ook benieuwd van de mensen die nu schreeuwen dat ze overstappen hoeveel het er daadwerkelijk gaan doen. De meeste hebben nog een abbonnement voor meer dan een half jaar.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:38:
[...]
Het medium is prima, het onderzoek is prima als je wat over de KPN-gebruiker van Tweakers.net wilt zeggen (valt ook nog iets op aan te merken, maar ala), maar de conclusie 1:1 doortrekken naar de rest van de KPN-klanten kan wmb niet.
Imo maak je hier een fout door de titel als conclusie te beschouwen. Een titel kan nu eenmaal niet alle nuances van een heel artikel dekken.

Intentionally left blank

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het probleem lijkt me hier dat het artikel juist meldt dat de steekproef niet aselect is ("De lezers die de vragenlijst hebben ingevuld, blijken bovengemiddelde verbruikers van data; meer dan 60 procent verbruikt tussen 250MB en 1GB per maand, terwijl het gemiddelde verbruik per klant volgens KPN net onder 200MB ligt."). Daarom had de titel volgens mij idd beter iets in de richting van "Grootverbruikers data willen massaal overstappen" kunnen zijn.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Rataplans suggestie vond ik best goed eigenlijk; ik heb de kop erop aangepast. Dank voor het melden allen :)
Pagina: 1