Ik heb een zeer goede review gevonden die oa de Vertex 3 en de Crucial M4 vergelijkt:
http://www.hardware.fr/ar...rtex-3-intel-510-320.html
Het is wel in het Frans, wat ik gelukkig spreek (Belg zijnde

). Ze vergelijken voor iedere benchmark ook de prestaties tussen SATA 3 en SATA 2. SATA 3 is voor deze schijven echt wel aan te raden, SATA 2 kan duidelijk deze snelheden niet meer halen.
De Crucial M4 blijkt inderdaad in sommige omstandigheden sneller te zijn dan de Vertex 3, maar in andere omstandigheden dan weer niet. Dit maakt de keuze weer wat moeilijker. Ook de 240GB versies zijn voor beide merken sneller in het schrijven dan de 120GB versies. Ik had deze eerst niet overwogen omdat ik zo veel plaats niet nodig heb, maar het verschil doet me nu toch twijfelen om voor de 240GB-versies te kiezen...
Crucial M4 vs Vertex 3:
- Sequential read (niet-compresseerbaar): M4 > Vertex 3 (voor 120GB, andersom voor 240GB)
- Sequential read (compresseerbaar): Vertex 3 > M4
- Sequential write (niet-compresseerbaar): Vertex 3 > M4
- Sequential write (compresseerbaar): Vertex 3 > M4
- Random read: M4 > Vertex 3 (over de hele lijn)
- Random write (niet-compresseerbaar): M4 > Vertex 3 (behalve bij Queue Depth 1)
- Random write (compresseerbaar): Vertex 3 > M4
- IOPS (niet-compresseerbaar): M4 > Vertex 3 (behalve bij QD1)
- IOPS (compresseerbaar): Vertex 3 > M4
- File-benchmarks (read): Vertex 3 > M4
- File-benchmarks (write): Vertex 3 > M4 (bij kleine en middelgrote bestanden, andersom bij grote en extra grote bestanden)
- Starten van programma's / booten van OS: Vertex 3 ~= M4
- Benchmarken van apps: Vertex 3 ~= M4
Mijn use-case:
- Veel random read (compresseerbaar): lezen van honderden bronbestanden in tekstformaat
- Veel sequential write (niet-compresseerbaar): schrijven van enkele gecompileerde executables
- Meer compresseerbare IOPS dan niet-compresseerbare
- QD kan denk ik redelijk hoog oplopen bij multi-threaded compilen, maar heb hier geen harde cijfers van...
Decisions decisions... ik ga denk ik toch zeker voor 240GB-schijven gaan, ook al heb ik deze ruimte niet nodig, ze zijn beduidend sneller op alle vlakken.