Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 17:43
Naar aanleiding van een topic over de Areca 1261 ben ik benieuwd of iemand weet of de Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640 disks wel werken op een Areca ARC-1210ML.

Op de website van Hitachi staat zeer weinig over controllers qua compatibly. Wel over operating systems.
Op de website van Areca staat helemaal geen lijst met disks die compatible zijn.

Ik kan ook helaas geen leverancier vinden die mij de controller laat retourneren als het niet werkt.

Ik heb de disks trouwens al, dus de controller is de issue.

Suggesties voor een andere controller rond de 300 euro is ook welkom. Ik heb nog een PCI-X en een PCI-e x8 over.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb zelf een ARC1220 en heb sinds kort geupgraded naar 8 HDS723020BLA642 schijven. Draait nu ongeveer een week en nog geen problemen gemerkt. Volgens mij moet het wel goed gaan, omdat het normale 7200rpm schijven zijn, niet die groene schijven met variabel toerental of 4k-sectors.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:51
Areca heeft wel een lijst met compatibele harddisks maar daar staan nooit consumenten schijven op.
Ik heb zelf het vermoeden dat deze schijf, net als de 2TB 7200rpm voorganger, prima zal werken met Areca en andere hardware RAID controllers.
Het is natuurlijk nog een relatief nieuwe schijf dus heel veel ervaring zal er nog niet mee zijn. Kijk ook eens op b.v. hardforum.com, daar zitten veel dikke storage server bouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jealma schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 16:52:
Volgens mij moet het wel goed gaan, omdat het normale 7200rpm schijven zijn, niet die groene schijven met variabel toerental of 4k-sectors.
Variabel toerental bestaat niet; alle hardeschijven hebben een vaste rpm waarop ze kunnen lezen en schrijven.

Ook 4K sectors is geen probleem voor Areca. Wat wel een probleem is, is recovery times langer dan 10 seconden. In dat geval wordt een schijf uit de array gegooid. Om dat te voorkomen heb je TLER/CCTL/ERC support nodig. Hitachi schijven ondersteunen CCTL; dit moet echter wel door de controller ondersteund worden. TLER - wat werkt op WD RAID edition schijven en oudere consumentenschijven zoals EADS geproduceerd vóór november 2010 - werkt zonder controller-specifieke support.

Het heeft dus niets met green of 4K te maken maar gaat om de recoverytijd in geval van bad sectors. Alles werkt dus prima totdat je bad sectors krijgt; dan hangt het af van de TLER/CCTL/ERC settings en support of je schijf in de array blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Leuk dat je mijn 'review' van de disks erbij haalt. :P

Ik heb ze inmiddels al enkele maanden draaien op een areca 1880ix-24 op de nieuwe 1800 serie werken ze dus sowieso.

Jij geeft aan de disks al te hebben maar de controller nog niet, waarom speel je niet op safe door een 1800-serie controller te kiezen, daar werken ze 100% zeker op. Of dat ze op de 11-1200 serie werken weet ik niet zeker trouwens, de nieuwe controllers staat duidelijk dat deze 3TB drive-support hebben, bij de 11-1200 staat dat niet. Ik acht de kans dat het werkt wel vrij groot maar zou zelf gewoon een 1880-serie nemen, die zijn niet heel veel duurder dan een 1210 en wel veel sneller.

edit:

ik zie trouwens dat je naar een 4-poorts controller kijkt van ca. 300 euro. De 1800-serie is pas vanaf 8 poorts en kost ook meteen 600 euro. Weet je zeker dat 4 poorten genoeg zijn, misschien dat je in de toekomst nog verder uit wil breiden?

[ Voor 16% gewijzigd door dvl-2 op 22-07-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:19:
[...]

Variabel toerental bestaat niet; alle hardeschijven hebben een vaste rpm waarop ze kunnen lezen en schrijven.
Er zijn GREEN disken die langzamer gaan draaien, of zelfs stoppen met draaien om stroom te besparen. Als een dergelijke disks in een RAID set zitten wordt die er meteen uitgegooid...!!

Ik heb al meerdere klanten gehad die huilend aan de telefoon zaten omdat de hele ARRAY eruit lag met dit soort disken.

Als je energie wilt besparen, regel de powerdown van je disken via de Areca controller, dan weet je zeker dat het werkt. Bij mij draait het al jaren zo...;-)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Ik heb dit inderdaad met WD Green schijven gehad. Zolang de array lekker bezig was (in mijn geval het migreren van data) was er niets aan de hand. Zodra het kopiëren klaar was en de disks idle gingen draaien dan vielen na verloop van tijd meerdere disken uit de array.

Er was toen nog een tooltje beschikbaar van WD om deze 'green' functie uit te schakelen maar helaas hielp dit niet in mijn geval.

@John - M.b.t de powerdown van de schijven via de Areca controller; Heb jij ook nog specifiek de timers moeten aanpassen voor de staggered spin-up? Ik las ergens dat de tijden van spin-down and staggered spin-up aan elkaar gerelateerd zijn, maar ik kan niet goed uitvogelen welke timers nu het beste zijn... Ik ben eigenlijk ook best wel bang om hier gewoon domweg mee te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John2B schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:54:
Er zijn GREEN disken die langzamer gaan draaien, of zelfs stoppen met draaien om stroom te besparen. Als een dergelijke disks in een RAID set zitten wordt die er meteen uitgegooid...!!
Om wat voor disks gaat het dan volgens jou? Ik ken alleen de Hitachi low-rpm; wat gewoon een spindown methode is en tijdens de lage rpm is er geen I/O nodig. Enige wat het doet is de spinup beperken tot 7 seconden ipv 10-12 seconden.

De timeout van controllers die TLER gedrag verwachten zou rond de 10 seconden moeten liggen. Ik vermoed dat ze intern die timeout oprekken als de controller zelf een spindown hebben geïnitieerd. Wellicht dat disks die APM (disk-initiated spindown) hebben geactiveerd wel problemen ondervinden, omdat de spinup langer kan duren dan 10 seconden en dus voor disconnects kan zorgen.

Ik ken dus geen schijven die I/O kunnen verwerken tegen een variabel of lager toerental; volgens mij bestaan dit soort disks niet. Al zou het bestaan zie ik niet dat dit verband houdt met uitvallende schijven; dat zou het gevolg moeten zijn van timeouts langer dan 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 17:43
Even een update:

ik ben toch voor een SATA-300 controller gegaan en het is dus toch de Areca ARC-1210ML geworden. Vandaag ontvangen en in een Dell T7400 precision gedaan.

Resultaat: 4 disks die als 801,6 GB worden herkend. Uiteindelijk maar een de firmware geupgrade, oude was uit 2009, de laatste versie is uit december 2010.

Hierna werden de disks correct herkend en ben ik nu een raid5 volume aan het maken. Lijkt wel even te gaan duren, ongeveer 10% in 30 minuten. 100% in 7 uur en 20 minuten.

Conclusie so far: Areca ARC-1210ML met Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640 werkt!

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Pagina: 1