Intel Core2Duo T2500 underclockt zichzelf

Pagina: 1
Acties:

• Roderick24
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2025
Beste tweakers, ik zit met een probleem waar ik maar geen oplossing voor kan vinden. Mijn Dell XPS M1710 met Intel Core Duo T2500 hoort op 2Ghz te draaien. Maar sinds gisteren clockt de CPU automatisch terug naar 1-1,3 Ghz. Volgens CPU Z blijft de FSB gelijk en dropt de multiplier van 12 naar 6.

Ik heb zelf Speedswitch XP geinstalleerd en daar alle settings op max preformance gezet maar dat helpt niet. Ook het installeren van de SpeedStep drivers mocht niet baten. In de BIOS zelf kan ik wel zien dat de max cpu speed staat op 2Ghz en de min op 1Ghz maar ik kan het niet veranderen. En als ik SpeedStep helemaal uit zet draait hij standaard op 1Ghz.

Het probleem is dat hij zich tijdens het gamen terug clockt waardoor ik uit kom op 2-10 fps waar ik voorheen gewoon 30 fps had.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Bij voorbaat dank!

• Vengeful
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-02 21:59
Tijdens het gamen? Dat lijkt op oververhitting. Hoe lang heb je 'm al? Draait de fan nog wel goed? Zou best kunnen dat ie verstopt zit met stof.

• Roderick24
Hmm nee ik denk niet dat het oververhitting is want ik heb 'm open geschroefd en schoon gemaakt. Ook wordt de laptop totaal niet warm en draaien de fans niet op volle toeren. Ook gebeurt het wel eens als de laptop net een minuut of 5 aan staat.

Edit: Ik heb Dell Diagnostics gedraaid en alle werkt prima. CPU/Mobo/Mem/Fans.

[ Voor 14% gewijzigd door Roderick24 op 21-07-2011 17:43 ]

• Roderick24
Ik heb voor de zekerheid de temps gemeten en het probleem doet zich al voor bij de 50-55 graden. Als iemand nog enig idee heeft is het van harte welkom want ik ben ten einde raad.

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-11-2025
het is gewoon throttling. Vaak zijn is de BIOS helemaal op slot en kan je er niets aan veranderen.

Verwijderd

Dat is dan toch een rare wijze van throttling, als je CPU geen 100% gaat terwijl je dat wel nodig hebt...

• Roderick24
Soms crashed het systeem volledig en dan lopen er overal strepen door het hele beeld en zie ik dus niks meer van het scherm. Als Skype dan aanstaat kan ik echter nog wel gewoon met mensen praten waardoor ik denk dat de CPU niet vast is gelopen maar het misschien de grafische kaart is. (Geforce M 7900GS).

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
fps heeft toch met de videokaart te maken, en is dus niet cpu afhankelijk, je hebt die 2 dan dus ook niet nodig. maar als de videokaart het niet trekt krijg je dus wel slecht beeld.
ik heb op mijn laptop een gadget geinstalleerd die de temperatuur en zo van je grafische kaart monitort. ls je dat ook zou doen, kun j emisschien zien dat ie heel heet word.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:26
Even in een andere richting: welk energiebeheer heb je momenteel? Als je (windows 7) powersaver aan hebt staan, klokt ie terug, nog voordat ie de fans gaat opvoeren.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Roderick24
Bedankt voor de snelle replies. Ik draai nog win XP. Daar heb ik al meerdere malen ingesteld dat hij voor max preformance moet gaan. Ik heb het via configuratie scherm ingesteld en met speedswitch xp en notebook hardware controller.

Er heeft hiervoor een andere 7900GS ingezeten die door een productie fout oververhit raakte. Die is toen vervangen door dit exemplaar en die zit er al 4 jaar in nu. De laptop voelt verder niet echt warm aan.

• Iridium
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-02 08:38
Heeft mijns inzien te maken met throttling. Probeer eens Rightmark CPU Utility (versie 2.35.0) te downloaden en te draaien.

Mocht je de downclock merken, ga dan naar:

Advanced CPU settings -> tabblad Throttling -> Klik op 'refresh'. Indien Throttling status op ACTIVE staat, even 'Enable normal throttling' aanvinken, weer op refresh klikken en het vinkje weghalen.

Bij mij werkt dit. Mijn laptop denkt dat hij te warm wordt (GPU 52 graden celcius, CPU lager) en dan zet hij zich op halve kracht.

PAS WEL OP voor echte oververhitting o.i.d., bij mij werkt het, maar voorzichtig aan! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Iridium op 24-07-2011 17:54 ]

Pagina: 1